Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"

Gestart door Vic1956 maandag 17 december 2018, 11:18:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo beste vrienden,
Ik wil een remmodule bouwen volgens het schema van Huib Maaskant. Maar ik heb een probleem om het juiste bistabiel relais te vinden. Als ik op bijhorende foto kijk van de remmodule van Huub dan zie ik dat deze een relais gebruikt: TAKAMISAWA RALD12W-K 0027H. Ik kan dit relais echter nergens vinden. Bij Reichelt vind ik wel volgend relais: HFD3-024-L2. Werkt ook op 24VDC, bistabiel en twee wisselcontacten. Alleen vraag ik mij af of de configuratie van de aansluitvoetjes van de wisselcontacten overeenkomt met het relais van TAKAMISAWA? Met andere woorden : zijn beide relais gewoon uitwisselbaar? Of weet iemand waar ik een bistabiel relais kan vinden dat voldoet om de remmodule volgens schema van Huib maaskant te bouwen?
Alvast bedankt voor de moeite en groeten,
Vic
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Ik heb dit bi-stabiel relais gebruikt bij dezelfde schakeling van Huib Maaskant:
Omron G6AK-274P-ST-US 12 VDC Printrelais 12 V/DC 2 A 2x wisselcontact 1 stuks, prijs ? 7,02 incl BTW
Conrad Artikelnummer: 503689

Laatst nog bijbesteld en nog steeds reverbaar.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet Ad.
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Vic,

Ik heb er een paar jaar geleden voor Peter(ke33) een aantal gemaakt, als je wil kan ik wel even kijken welk relais ik daarvoor heb gebruikt. Thuis moet ik die nog hebben liggen namelijk.
(Foto is genomen door Peter.)



Mvg, John
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo Ad,
Bedankt voor het snelle antwoord. Wel zie ik dat het relais dat jij gebruikt op 12VDC werkt en dat bij Huib op 24VDC? Geeft dat geen problemen? Of anders gezegd: Heb je dat relais al gebruikt om een remmodule te bouwen en werkt het goed?
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo John,
Als dat niet teveel moeite is mag je mij de referenties van het relais doorgeven. Ik zie ook dat jij een condensator van 470 microF gebruikt ipv 220 micro. Heeft dat een bepaalde reden?
Alvast bedankt voor de moeite.
vriendelijke groeten,
Vic
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Vic,

Bij onze 3 railforum modulebaan hebben wij eigenbouw remmodules volgens systeem Maaskant, gebouwd.
Echter niet met de door jou genoemde HFD3, maar met de HFD2 24V L2.
De laatste heeft dezelfde pinindeling als het door Maaskant gebruikte relais, de HFD3 wijkt af.
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Dag Vic,
Op mijn baan zijn de LED seinen 12V=, ik heb dus een 12V= voeding voorhanden en is het voor mij logisch de remschakeling uit te voeren met een 12V relais. Dat werkt bij mij uitstekend. Die 12V is alleen bedoeld om het relais te schakelen. De remschakeling staat los van die 12V= en beinvloedt alleen het digitale signaal (zie het Maaskant schema). Dus waarom een relais voor 24V= schakelspanning kiezen?
Ik hoop dat je een duidelijk antwoord van me gekregen hebt.
Groet Ad.
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Het relais TAKAMISAWA RALD12W-K is GEEN 24 Volt, maar gewoon 12 Volt.

Je kan dit relais wel vinden op internet, maar er zijn -tig andere relais die je ook gebruiken kan.
De prijs van 8,50 Euro vind ik wel erg hoog; kijk maar eens hier:

https://www.reichelt.nl/signaalrelais-bistabiel-2-wisselaars-2a-dc-hfd2-l-12v-p101943.html?&trstct=pos_6

Dit relais heeft dezelfde penbezetting en kost maar 1,68 Euro.

Tis maar een tip :)
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo Huub,
Dank zij Alphons was ik ook al zover gekomen. Het relais dat jij voorstelt HFD2-L12V heeft een stuurspanning van 12VDC. Ik stuur al mijn armseinen aan met 16VAC. Deze spanning zou ik ook gebruiken om het relais aan te sturen. Ik veronderstel dat deze 16VAC door diode 3 enkelzijdig gelijkgericht wordt. Een kleine berekening geeft mij dan een effectieve spanning van 11,3VDC. Ik zie in de data: stuurspanning van 3V tot 48V max, dus dat moet lukken. Inderdaad ik kom er dan ook nog goedkoop van af. Bedankt voor deze info.
Ook bedankt aan Ad, John en Alphons voor hun bijdrage.
Met vriendelijke groet,
Vic
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Vic geen dank, in ieder geval wel een relais voor ook nog een mooi prijsje. Ad.
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
De stuurspanning waar je het over hebt, is niet bij één type relais !
De 12 Volt versie heeft een aanstuurbereik van 9 tot 24 Volt.
En hoe bereken je dat 16 Volt ~ na gelijkrichting op maar 11,3 Volt = uit komt ?

grv Huub
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Citaat van: Vic1956 op maandag 17 december 2018, 11:18:02
Hallo beste vrienden,
Ik wil een remmodule bouwen volgens het schema van Huib Maaskant. Maar ik heb een probleem om het juiste bistabiel relais te vinden. Als ik op bijhorende foto kijk van de remmodule van Huub dan zie ik dat deze een relais gebruikt: TAKAMISAWA RALD12W-K 0027H. Ik kan dit relais echter nergens vinden. Bij Reichelt vind ik wel volgend relais: HFD3-024-L2. Werkt ook op 24VDC, bistabiel en twee wisselcontacten. Alleen vraag ik mij af of de configuratie van de aansluitvoetjes van de wisselcontacten overeenkomt met het relais van TAKAMISAWA? Met andere woorden : zijn beide relais gewoon uitwisselbaar?

Ik heb zelf een kleine 30 Takamisawa RAL12W-K van 12 vDC (dus in blauwe behuizing), net als bij Huib Maaskant , in gebruik. Je moet de Hongfa HFD2  hebben om dit relais te vervangen; volgens de datasheets van die 2 relais types is de pinbezetting gelijk. Dat is niet het geval bij de HFD3, want die heeft een andere pinbezetting; deze is gelijk aan enkele NAIS-relais die ik ook heb.

Die relais worden gemaakt in vele spannings-uitvoeringen; er zijn meestal maar 3 versies te koop in de handel: 5 volt, 12 volt en 24 volt (tegenwoordig zijn vrijwel alle aangeboden relais voor gelijkstroom).

Als Reichelt die relais niet meer levert is dat vreemd, want ik heb 25 HFD2-L12 van hen gekocht, en bij Alie Babba leveren ze nog steeds HDF2-L12 en Takamisawa RALD12W-K en verwante relais.
(De firma die Takamisawa  maakte is opgekocht door Fujitsu, en de Fujitsu relais divisie is opgekocht door Panasonic, en de Panasonic relais divisie is ook weer opgekocht door ...).

De hoofdreden waarom de relais van Takamisawa officieel niet meer verkocht worden is het loodgehalte. Dat mag niet meer van de internationale wetgeving. De Hongfa HFD relais hebben dus een andere chemische samenstelling gekregen, maar zijn net zo betrouwbaar, en veel lichter.  :D

Werkwijze: je zoekt in google op datasheet +relaisnaam+relaisnummer, en dan vind je de pdf-datasheet bestanden van die relais. Op de laatste pagina staat meestal de pinbezetting, en die moet je vergelijken om je vraag te kunnen beantwoorden. In dit geval heb ik dat al eerder moeten doen.

Afdeling beurskoopjes in Zutphen (2e hands, dus nog goedkoper dan Ali,  ? 10 voor het zichtbare zwikkie):
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Citaat van: Looney Tunes op zondag 24 november 1974, 06:52:58
als je wil kan ik wel even kijken welk relais ik daarvoor heb gebruikt. Thuis moet ik die nog hebben liggen namelijk.
Mogen we aannemen dat het deze was?
Of was dat degene die Peter had (toen hij de foto maakte)?
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo Huub,
Op deze pagina vind je de formules om de effectieve waarde van een enkelzijdig gerichte wisselspanning te berekenen.
https://meettechniek.info/vademecum/gemiddeld-effectief.html

Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Het kwartje is gevallen  :)
Je gebruikt geen afvlakking.

grv Huub
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hallo Alphons,
Ik heb de remschakeling van Huib Maaskant gebouwd, twee maal zelfs, maar er zijn toch problemen. Ik kom even bij jou te rade omdat ik praktisch hetzelfde relais gebruik dat jij hebt gebruikt, namelijk de HFD2/012-S-L2-D. Het vreemde is dat de remmodule soms werkt, maar soms rijdt de trein los door het rood zonder af te remmen of te stoppen. Soms geraakt de trein, na voor het rood gestaan te hebben en het signaal overgaat op groen, dan weer niet gestart. Het is alsof even de rijspanning opkomt en dan dadelijk weer wegvalt. Dit lijkt mij duidelijk een probleem dat zich situeert bij de aansturing van het relais. De spanning die ik gebruik om het arm-signaal te bedienen en dat tevens de spoelen van het relais bekrachtigt via Diode D3 bedraagt 16VAC en is afkomstig van een transfo die volledig los staat van de transfo die voor de rijspanning zorgt. Ik heb de schakeling twee maal gebouwd omdat ik na de eerste poging dacht dat ik misschien toevallig een defect relais had gebruikt. Maar in beide gevallen doet zich hetzelfde gedrag voor. Heb jij gelijkaardige problemen gehad? Ik zie dat de relais die jij gebruikte 24VDC zijn, welke stuurspanning gebruik jij om op de spoelen van het relais te zetten?
Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de moeite,
Vic
P.S. Ik overweeg ook een ander relais te bestellen en eens zien of dat helpt.
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Bistabiel relais voor remmodule "Huib Maaskant"
Hoi,
Ik gebruikte de ds2e-sl2-dc12v.
Ben alleen over gestapt op abc remmen omdat de stilstaande lok zoemt (esu lokpilots)
Verder funktioneerde ze super.
Jan