Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

terugmelding

Gestart door Andre zondag 16 december 2018, 09:56:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
terugmelding
Andre
gast

terugmelding
Hallo,
ik heb een zwarte Z21 met marklin c rails en ik gebruik Itrain en marklin treinen maar snap niet goed welke bezetmelderset ik nu moet bestellen.
DR4088LN-GND_BOX Complete LocoNet startset met 32 terugmeldpunten
of de
DR4088RB-OPTO_BOX Complete RBUS? startset met 32 terugmeldpunten
wat is hier nu het verschil tussen?
en welke kan ik het beste kiezen voor mn zwarte Z21?
Re: terugmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: terugmelding
Hoi,

Je bedoelt deze set: DR4088LN-GND_BOX COMPLETE LOCONET STARTSET MET 32 TERUGMELDPUNTEN? Op de zwarte Z21 zit een loconet aansluiting op. Ik zou voor de LocoNet aansluiting gaan. De RBUS-uitvoeringen zou ik niet zo snel nemen omdat mocht je ooit overstappen op een andere centrale dan is LocoNet een betere keuze. LocoNet wordt op steeds meer centrales beschikbaar.

Groet Ronald.
Re: terugmelding
Andre
gast

Re: terugmelding
Hoi Hans

Ben een beginner dus heb maar 2 treintjes:

Serie Re 460, SBB | Spoor H0 - Art.nr. 37464
Elektrische locomotief serie 460 mfx+

en een start set

BR 74, DB, Ep.III | Spoor H0 - Art.nr. 29074

heb geen idee wat voor decoders erin zitten kan het zo 123 niet vinden

waar kan ik dat opzoeken?

Re: terugmelding
Andre
gast

Re: terugmelding
Hoi Ronald


oke dankjewel weer wat geleerd dan ga ik voor de loconet uitvoering.
Re: terugmelding
Ben den Hollander
gast

Re: terugmelding
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 16 december 2018, 10:18:11

OPTO  is de terugmelder voor stroomdetectie, wat je bij gelijkstroom banen gebruikt.


Onzin toch......

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 16 december 2018, 10:18:11

Jouw Z21 centrale spreekt geen Motorola, maar enkel DCC.


Nog meer onzin......De Z21 praat ook Motorola I en II.
Re: terugmelding
nobody
gast

Re: terugmelding
 @citaat Moraal: Geloof niet alles wat op fora beweerd wordt. ;)
Re: terugmelding
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: terugmelding
Ben ik ga mijn bijdrages hier verwijderen om misverstanden te voorkomen.
Re: terugmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: terugmelding
Hoi,

Je hebt een Z21 (de zwarte uitvoering) dit is een centrale die zowel het DCC-protocol en het Motorola-protocol op de baan kan zetten. Het Motorola-protocol is één van de eerste protocollen die Märklin heeft gebruikt voor zijn digitale systemen. Van dat protocol zijn er 2 varianten I en II (de oude en de nieuwe variant). Märklin heeft ergens in 2002 - 2005 het MFX-protocol geïntroduceerd dit was om meer mogelijkheden zoals functies en adressen te krijgen. Daarnaast de mogelijkheid van lokdecoders om zich aan te melden bij de centrale zonder dat je een adres en naam hoeft in te geven. Na de overname van Trix (dat vooral 2-rail en schaal N in het assortiment heeft) heeft Märklin ook de stap gemaakt om het DCC-protocol te gaan ondersteunen. Beetje bij beetje krijg je dus nu lok(decoders) die naast MFX en Motorola het DCC-protocol in geprogrammeerd hebben.

Voor de Z21 of z21 is het mooiste om met het uitgebreide DCC-protocol te gaan rijden. Het motorola-protocol kan wel maar dan heb je een beperking in het aantal adressen en ook in het aantal functies (4 per adres). Dat zie je dus terug in de handleiding. Bij de "oudere" systemen heb je maar 4 functies tot je beschikking. Nieuwere Märklin-loks hebben ook het DCC-protocol.

Citaat van: Andre op zondag 16 december 2018, 11:04:23
heb geen idee wat voor decoders erin zitten kan het zo 123 niet vinden. waar kan ik dat opzoeken?

In de handleiding van de loks. Meestal via een omweg door te kijken welke systemen er ondersteund worden. Märklin zet meestal wel in de handleiding of "Märklin Delta" en "Märklin digital / systems" ondersteund worden. In een tabelletje kan je meestal zien aan de vorm van de controller (de Märklin 6021, de 80f of Märklin remote IR) of het ondersteund word. Als je die twee ziet staan kan je van motorola uit gaan.

Groet Ronald.
Re: terugmelding
Lid sinds: 2012

offline
Re: terugmelding
hallo,
:idea: niet vergeten om met de 'Z21 maintenance tool' bij de settings het protocol op DCC+MM of MM te zetten,als je het Motorola protocol wil gebruiken;

:!: en niet tegelijkertijd de MS2/gleisbox en Z21 aansluiten ;
@citaat2 en als je nog vragen hebt, ik heb de witte z21 met c-rails/iTrain/digikeijs;

mvg,Michel
Re: terugmelding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: terugmelding
Re: terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: terugmelding
Beste Andre,

Eén advies: ga eens langs bij een modelspoorclub of de HIP/Werkendam of een stamtafel in je omgeving, binnenkort zie je door alle "infobomen" het bos niet meer.

Je mag ook bij mij langs komen (buurt van Den Bosch), maar ik weet niet veel van de Roco centrales en Loconet....., maar ik heb wel 112 goed werkende bezetmeldpunten op mijn baan

Groet, Anne W
Re: terugmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: terugmelding
Hoi,

Citaat van: Anne W op zondag 16 december 2018, 23:50:01
Eén advies: ga eens langs bij een modelspoorclub of de HIP/Werkendam of een stamtafel in je omgeving, binnenkort zie je door alle "infobomen" het bos niet meer.

Hoeveel mensen rijden er met de Z21 / z21 / z21start hier op het forum? En daarmee het aantal mensen dat bij een stamtafel ervaring hebben met de z21-familie. Dat zullen hier op het forum niet veel zijn. De juiste antwoorden zijn al reeds gegeven:

- De z21-familie ((zwarte) Z21 / (witte) z21 / z21start werkt met het DCC-protocol en Motorola-protocol;
- Voor de zwarte Z21 kan je de terugmelding via LocoNet of de RBus (RocoBus) aansluiten;
- De RBus is niet echt een veelgebruikte aansluiting. Eigenlijk heeft alleen Roco de RBus in gebruik. Daarmee wat exotischer en dus terugmelding via de RBus is duurder dan de standaard oplossingen;
- De LocoNet-standaard is iets wat steeds meer fabrikanten gebruiken en aanbieden. Daarmee steeds minder exotisch in Europa. Als je deze gebruikt ben je beter op de toekomst voorbereid. Bij een andere toekomstige centrale heb je meer kans dat je LocoNet aantreft dan de RBus.

Citaat van: Andre op zondag 16 december 2018, 11:10:20
oke dankjewel weer wat geleerd dan ga ik voor de loconet uitvoering.

Daar zal je geen spijt van krijgen. Het is een goede mogelijkheid voor terugmelding bij de zwarte Z21.

Groet Ronald.