Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rocrail, DCC++ en Hall sensoren voor bezetmelding.

Gestart door AlbertG zondag 16 december 2018, 19:17:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail, DCC++ en Hall sensoren voor bezetmelding.
Vorig jaar was ik hier ook al eens mee bezig: Klik naar topic
Dit weekend ben ik bezig geweest de Hall sensoren onder de rails te monteren en met magneten onder de loc dit te laten rijden. De magneten zijn 3 x 1 mm en dat betekent dat ik er 7 op elkaar moet stapelen om de Hall sensor te activeren. Ik ben nog op zoek naar een passende magneet. Daarvoor heb ik bij de buren gereageerd op een daar lopend topic over dit onderwerp.

De foto's:
Foto 1: Hall sensor onder de rails gemonteerd. De sensor wordt gevoed vanuit de DCC++ centrale (wit en rood). Zwart gaat als signaal naar een vrije pin. Rocrail leest dit als bezetmelder.
Foto 2: de DCC++ centrale met aansluitingen
Foto 3: de magneetjes onder de loc. Prima voor de testopstelling maar natuurlijk niet bruikbaar op een echte baan.

Filmpje van de testopstelling: Klik

Albert.
Re: Rocrail, DCC++ en Hall sensoren voor bezetmelding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail, DCC++ en Hall sensoren voor bezetmelding.
Beste Albert,

Er zijn veel dikkere magneten, ik ben al een 30 jaar uit uit "Reedcontacten-magneten" (nu S88 en massa detectie), maar ik heb ergens nog wat liggen wat minimaal zo'n 5 mm dik is, vierkant, maar ik weet niet van welk merk, maar ik denk dat diverse modelspoorfabrikanten wat in hun pakket hebben.

Groet, Anne W