Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.

Gestart door Jurrien zaterdag 15 december 2018, 21:59:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Een tijdje geleden tikte ik via Ebay.de de kap van een V100 van de maatschappij Wiebe op de kop.

Daar moest natuurlijk een onderstel bij komen en afgelopen zaterdag vond ik die op de beurs in Houten. Nou ja vinden.... na enig onderhandelen met de verkoper werden we het eens. Was uiteraard een analoge lok, maar die kon gedigitaliseerd worden.......
Ter plaatse informatie ingewonnen welke hamomagneet van ESU daarin moest en vol vertrouwen dus nummer 51961 aangeschaft.

Vanavond maar eens begonnen met de donorloc uit elkaar te halen. Het begint dus goed. De verkeerde hamomagneet aangeschaft :(


Weet iemand welk nummer van ESU wel correct is?

vr.gr.
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Esu 51960 of Marklin 60944 als je 5 polig wil.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Nee. 5 polig is niet nodig. Dan wordt het dus de 51960. Dank je wel.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ik breek even in op de vraag van Jurrien.
Betekent dit dat als je een permanent magneet (i.p.v. een vijfpolige motor)
gebruikt voor de ombouw van een v100
dat je niet hoeft te frezen?

mvg Frans
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Deze V100 is niet de eerste op dit forum die gedigitaliseerd gaat worden. :) Ik heb verschillende verslagen er bij gepakt. En jouw vraag is ook mijn vraag. Ik kwam nl wel een keer een opmerking tegen over frezen. Maar in een aantal verslagen ook helemaal niet.
Dus ga ik nu eerst de 51960 op de kop tikken en dan zien we wel verder. Als er gefreesd moet worden zal ik er foto's van maken.

vr.gr.
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Hoi Jurrien,

Het ligt eraan welk onderstel jij hebt.
Als die nog van de eerste generatie is, sluit ik frezen niet uit.
Is het frame van een latere versie, van een nummer die mogelijk al digitaal was, dan zal frezen mogelijk uitblijven.

Had een oude bij een workshop gezien, die wel freeswerk  nodig had vanwege de 60944 ombouwset.

De lamellen van die magneet zijn daarvan erg breed, en dan moet je of het lamellenpakket dunner maken, of de bodem aan de zijkant ervan breder frezen.
Een opstaande rand op de bodem moest ervoor aangepast worden, opdat de magneet goed pastte.
Aan dat lamellenpakket komen doe ik niet graag, vandaar de optie frezen.

In ieder geval succes met deze ombouw :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Hoi Jurrien,

Als de motor op jouw foto uit het onderstel komt en je wilt de motorset 90644 inbouwen, dan moet je inderdaad aan het frame frezen, maar ook aan de magneet.
Kijk maar eens op https://simpledigitallocomotive.hpage.de/br-212-m3072-3147.html
Alleen zijn de foto's erg wazig.

EDIT Ad: tekst aangevuld met ontbrekende info.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
 @citaat Als Jurrien de ESU magneet gebruikt zoals hij zelf aangeeft, hoeft hij helemaal niet aan de magneet te frezen. Dat staat ook in de link die Kappa aangeeft (doorscrollen naar Nachteile die sich erst später zeigen) :
Es ist daher dringend notwendig, vor dem Zusammenbau alles wirklich super sauber zu haben. Ich würde ein so aufwendiges Ausfräsen dieses Polbügel-Typs nie wieder durchführen (Fräsen in allen drei Ebenen), sondern auf die bewährte Alternative zurück greifen:

Scheibenkollektor belassen und umrüsten auf Gleichstrom mittels HAMO-Polbügel (enweder von Märklin oder von ESU), dann klappt es auf jeden Fall mit dem Drehgestell.

Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
De magneet op de foto van Jurrien is voor een kleine schijfcollector (3polig) geschikt.
Dus niet voor de grote schijfcollector motor die vermoedelijk van het frame afkomt.

Nu is de juiste Esu magneet voorzien van smalle ijzerkern, waardoor hij op dezelfde manier past als de oude spoel.
Nu ligt het alleen nog aan de magneet, als die niet te dicht tegen het frame aanligt.
Alleen dan kom je weg zonder freeswerk  ;)
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
 @citaat

Die magneet is voor de kleine schijfcollector, dus dat van die trommelcollector klopt niet...
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
 @citaat  @citaat Jurien geeft in een eerder bericht aan dat hij de ESU magneet 51960 voor grote schijfcollector wil inbouwen.
In dat geval hoeft er niet aan de magneet gefreesd te worden in tegenstelling tot wat Kappa beweert. Blijft alleen te bezien of er genoeg ruimte voor de magneet in het frame is. De ESU magneet is vrij smal, misschien hoeft er niet gefreesd te worden in het frame.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Citaat van: brund55 op zondag 16 december 2018, 11:31:21
In dat geval hoeft er niet aan de magneet gefreesd te worden in tegenstelling tot wat Kappa beweert.
Mijn bewering geldt natuurlijk alleen als je de motorset 60944 wilt inbouwen, en dat stukje ontbrak nu net, dus heb ik het er bij gezet.
Dan is dat misverstand ook meteen de wereld uit.  ;)
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Dank voor alles reacties.

Allereerst helderheid verschaffen over de gebruikte donorloc:
Het is een Marklin 3072. Hieronder een foto van de doos en het chassis

De loc is door de vorige eigenaar ook wel onder handen genomen. Een aantal draadjes was aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd met leukoplast. Ook het motor blok en de veldspoel waren van het chassis gescheiden door een strookje leukoplast.

Bij het slopen kwam ik een blokje tegen met vier draden. Ik heb er een paar foto's van genomen. Iemand hier zal ongetwijfeld weten waar het voor diende. Nu er een lokpilot decoder gaat worden geplaatst is het overbodig.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lijkt op de voorschakelelektronica welke in veel analoge loks voorkomt... 

Deze zit tussen de motor en het omschakelrelais en de baanspanning en massa zitten er ook op.

Alleen wat is dat zwarte spul wat er op zit? Een aantal componenten herken ik niet zo een twee drie...

:help:

Groet,

TFK
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ja, voorschakelelectronica, om de bokkesprong te voorkomen.
Is uit de 80er jaren!
Kan eruit en weg....
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ah, is het daarvoor!

Dat wist ik niet.

Groet,

TFK
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Zonder verder nog iets te doen, wil ik weten of de motor loopt. Dan kan ik toch één van de draadjes tegen de puko en de andere tegen de rails houden? Er staat spanning op de baan van de ECOS-II

mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Nee dat kan niet. Gebruik een gelijkstoomtrafo met regelknop of een batterij van 9 volt.

Mvg, Johan
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Op het gevaar af dat mijn bijdrage weer wordt verwijderd: knip die rechter condensator weg........
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Beide forumleden hierboven hartelijk dank voor de antwoorden. @Ben: Nee! Je bijdrage wordt niet verwijderd. :) Je gaat in op een gestelde vraag en bewandelt geen zijsporen!
mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
 @citaat Het spoor kent altijd zijsporen. Mijn post sprak over een alternatief. Jij zag dat kennelijk niet als zodanig maar er zijn meer mensen geïnteresseerd in dit topic.

Gr, Ben.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 21 december 2018, 11:23:32
Nee dat kan niet.
Het kan wel maar het is niet aan te raden omdat je de volle spanning op een motor gaat zetten.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
hoi,

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 21 december 2018, 11:23:32
Het kan wel maar het is niet aan te raden omdat je de volle spanning op een motor gaat zetten.

Nee, het kan niet. Dit omdat Jurrien aangeeft dat hij de spanning van de ECOS-II op de baan heeft staan:

Citaat van: Jurrien op vrijdag 21 december 2018, 10:25:16
Er staat spanning op de baan van de ECOS-II

En uit de ECOS-II komt nog altijd "Digitale spanning". En daar gaat deze motor niet echt op lopen zonder decoder er tussen. Een beetje brommen en heel warm worden. Dus gewoon het advies van Johan (blausee-Mitholz) opvolgen:

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 21 december 2018, 11:23:32
Nee dat kan niet. Gebruik een gelijkstoomtrafo met regelknop of een batterij van 9 volt.

Groet Ronald.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ik weet uit eigen ervaring dat een allstrom motor gewoon loopt op digitale spanning alleen zie ik net pas dat er een Permanent magneet op zit :D was uit gegaan van een veldspoel.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 21 december 2018, 11:31:30
Op het gevaar af dat mijn bijdrage weer wordt verwijderd: knip die rechter condensator weg........

Hallo

Inderdaad; weg ermee. (de condensator dus):D

Bart
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Bindend advies opgevolgd: 9V batterij aangeschaft. Kwam mooi uit. De hond moest ook nog worden uitgelaten.
Draadjes aangesloten op de batterij en het werkt! Motor loopt. En na een beetje olie gaat het allemaal wat soepeler.
Maar wat ik vreemd vind, is dat als ik aan de wielen probeer te draaien, dit uitermate zwaar gaat. Toch past alles naadloos in elkaar.
Zie ik beren op de weg waar geen beren zijn?

mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Zwaar lopen kan een aantal oorzaken hebben :
- te lange schroeven, waardoor ze de tandwielen raken
- een braam op het plastic van de esu magneet
- plakkende tandwielen
- te hoge veerdruk op de borstels

Als de motor gewoon loopt op batterij-spanning, denk ik niet dat de weerstand heel erg hoog is.
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Als ik vannacht weer thuis ben, ga ik één van die schroeven eens controleren. Dat lijkt me het meest waarschijnlijk. Magneet is voor plaatsing met een heel licht schuurpapier bewerkt. Tandwielen hebben genoten van een verfrissend bad in de wasbenzine, waarna ze krachtig zijn gemasseerd met een tandenborstel en daarna zijn ze verrijkt met een drupje olie. De veerdruk op de koolborstels is ook prima.

mvg. Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Hallo

Dat de motor zwaarder loopt dan gewoonlijk is normaal.
Je hebt door de permanentmagneet een magneetveld wat je anker remt.
Ik zou me er niet druk om maken als hij gewoon netjes loopt.

Bart
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Over de schroef me dus niet meer druk gemaakt :)
Wel had ik vandaag een klein beetje tijd om kleine dingen te doen.
-motor weer n het chassis plaatsen;
-stukje van een OV-chipkaart promoveren tot houder van een decoder
-met taireps de decoder vastgezet op de ouder.

En toen (15.30 uur) riep de arbeidsplicht mij weer......

mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Wacht eens even...?.

Op de foto's zie ik geen V100 meer maar een V160/BR216 8o

Is de topictitel in deze nog wel juist?
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
@Hans V200.0 BETRAPT. B) (Maar ik laat de titel ff voor wat die is)
Ik heb nog steeds geen goede magneet voor de V100, maar omdat ik nog ergens een BR 216/V160 had, waar aan de buitenkant ook het één en ander moet worden aangepast en LAISDCC decoder had liggen kriebelde het om toch wat te oefenen en voortgang te boeken. Dus een aantal locs open gemaakt op zoek naar een passende magneet. Gevonden.
Die had ik natuurlijk ook in de V100 kunnen stoppen, maar liever eerst wat vinger oefeningen....

Vandaag, na wat aanwijzingen van een forumlid en de handleiding, de motor met de decoder verbonden. En bij de eerste, beste keer op de testbaan reed de loc zowaar netjes en soepeltjes heen en weer. Nou ja, netjes... De sleper moest even worden opgeschuurd en de rails mag geloof ik ook wel worden schoongemaakt. Maar voor een eerste poging ben ik best tevreden.

Volgende klus wordt de verlichting. Led verlichting uiteraard.
En ja, ik heb deze ombouw even dit topic in gesmokkeld.... O:-D

mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ok Jurrien,

Mooi dat je BR216 nu rijd, alleen mag de bedrading netter >:-D

Zelf heb ik er ook vier van dat type omgebouwd, en ik denk erover ze alle vier opnieuw te doen.
Waarom?
Nou de decoders stammen uit de steentijd  :O

Dus ik ga met de kerstvakantie eerst een 1600 van een nieuwe voorzien.
En wel met eentje van het heden, met MFX protocol.
De 6090 die erin lag rookte nogal een keer, waarschijnlijk door verharstte olie.
Ook eerst schoonmaken en dan een decoder erin proppen met dragerprint.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 26 december 2018, 01:18:54


Mooi dat je BR216 nu rijd, alleen mag de bedrading netter >:-D

M.v.g.

Hans V200.0

Dat gaat dik in orde komen Hans. Waar heeft een mens anders taireps voor liggen?
Op dit moment kan ik ff niet verder. Moet wachten op ledjes uit China. Die ik had liggen, waren net een milimeter te dik.
Succes met jouw renovaties. ..

mvg
Jurrien
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw verslag V100 van analoog naar digitaal.
Ik denk dat Hans de kabellengtes ed gebruikt.
Ik zou alles passen maken in plaats van veels te lange kabels te gebruiken.

Gr. Dennis