Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.

Gestart door spoorniet donderdag 13 december 2018, 14:37:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Beste mensen,

Ben een baan aan het bouwen marklin Z volledig analoog. Kan de snelheid al instellen op een display van Aliexpress met prachtige optrek en remvertragingen naar wens in te stellen.
Rij nu zonder verder aan de transformator te komen en kan op een digitaal display alles regelen en dat voor nog geen tientje. Rijrichting apart omschakelen met schakelaar.
Nu wil ik graag een locgeluid van een stoomlocomotief  dat synchroon loopt met de snelheid; echter zonder deze in te bouwen in de locomotief. Wil deze op de rails aansluiten. Kan hier niets fatsoenlijks van vinden. Kan ik een inbouwmodule hiervoor gebruiken en zo ja hoe zou dan de aansluiting moeten zijn.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
 @citaat Je zet nu een puls breedte gemoduleerd signaal op de rails.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk hier een digitale geluidsgenerator op aan te sluiten.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Bedankt voor je reactie. Kan ik dan met PWM ook geen digitale treinen aansturen ?
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
 @citaat Met Dinamo zou 't kunnen. Zie verder deze link ===> klik
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Bedankt. Ga me daar eens in verdiepen.

vriendelijke groet

Paul
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Vroeger had Noch voor analoogrijders zoiets in zijn gamma. Ik zou effen moeten checken of dit nog zo is.
Het stoomgeluid werd geregeld met dezelfde potentiometer van de transfo.

Guy
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
 @citaat Werkte dat óók met PWM?
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Kwam op dit idee door de volgende link waaruit zou moeten blijken dat je wel synchroon geluid kan krijgen via een pwm voedin. Het geluid hoeft bij mij niet vanuit de loc zelf te komen dus leek het me wel wat.
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3177.0
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Ik heb zelf geen idee ....

Märklin had in 1965 dit in de catalogus staan.
Niet bepaald state of the art anno 2018:
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Those were the days! 😁
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Citaat van: spoorniet op donderdag 13 december 2018, 14:37:20
Nu wil ik graag een locgeluid van een stoomlocomotief  dat synchroon loopt met de snelheid; echter zonder deze in te bouwen in de locomotief. Wil deze op de rails aansluiten.
Tja, de link waarnaar jij verwijst, leidt naar het meer uitgebreide draadje waarin wel degelijk per lok een printje wordt ingebouwd.

Zou met de elektronische fluit uit 1965 ook mogelijk zijn geweest. Alleen de catalogus beweert dat die per lok moest worden ingebouwd, maar dat is helemaal niet nodig om de fluit te laten werken.

Maar een logische vraag is dan: heb je maar 1 lok waarvan je het geluid wilt horen?
Wat als je niet in de lok inbouwt, maar in de rails, dan moet je trigger om het geluid aan/uit te zetten dus in die rails zitten, en hoe voorkom je dan dat als je e-lok langs komt, je het stoomgeluid ook hoort?

Je zult zelf met Arduino aan de slag moeten, vrees ik.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Mijn baan wordt opgebouwd uit 3 afzonderlijke banen. op elke baan rijdt maar 1 loc. tegelijkertijd. De bedoeling is om per spoor ook een keuzeschakeling te maken waar je kan kiezen uit meerdere type treinen. Maar cruciaal is dat er altijd maar 1 trein per spoor rijdt. Door de opbouw van de baan valt dit niet erg op omdat door de opbouw van de baan( aan 1 kant afgevlakt "hondebeen" het lijkt of er van twee kanten een trein komt. De uiteinden verdwijnen in tunnels en bij de onderbaan wordt alleen het rechte deel zichtbaar. Op dit gedeelte wordt ook een schaduwstation gebouwd.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Zit te denken waarom dit niet met arduino kan. Werkt ook met PWM. Zou een mp3player aan kunnen sturen waarop bv 1 file staat met en enkel puf geluid. Door de steeds kortere tussenruimte tussen de blokgolven zou het geluid dus opgewekt kunnen worden doordat de spanning op de rails langzaam oploopt. Geregeld door mijn afgebeelde PWM controller. Iemand verstand van Arduino ?
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Dag Paul.

Citaat van: spoorniet op donderdag 13 december 2018, 14:37:20
Nu wil ik graag een locgeluid van een stoomlocomotief  dat synchroon loopt met de snelheid;

Voor een kleine ?100,- heeft Mobatron een oplossing,
weliswaar voor inbouw, maar dat is ook statisch te maken :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Beankt voor het antwoord maar is niet helemaal wat ik bedoel. De module die je noemt reageert op de omwentelingen van de wielen. De bedoeling is om an de loc helemaal niets te doen maar het geluid afhankelijk te maken aan het voltage van de baan. Zal eerst eens de baan beschrijven en welke uitdagingen ik zelf heb opgezocht. Alereerst wilde ik een onder en een bovenbaan, onafhankelijk van elkaar. De onderbaan moet een werkend station hebben met verlichting etc. zoals een metro. Verder bestaat de hele baan onder en bovenbaan uit twee delen van 150cm lengte die eenvoudig van elkaar te scheiden zijn. Dit om de baan makelijk te kunnen vervoeren. Totale baan wordt(is) 3 meter lang en 48 breed. Hij moest ook licht zijn om te vervoeren en tegelijk sterk en onbuigzaam zijn. Heb dit uitgevoerd met 5mm multiplex platen met opstaande buitenranden van 6cm hoog en binnenin ook verstevegingsribben van 6cm hoog. Dit is momenteel voor 80 procent gereed. Baan is uitgetekend, getest, kurken beddingen liggen er al in en alleen het schaduw(metrostation moet nog afgewerkt worden en verlichting en andere elektra.. De onderplaat heeft openingen waardoor ik makkelijker bij elektra en rails kan komen. Dit is nu voor 80 procent gereed.
De PWM regelaar werkt perfect. mooi langzaam afremmen en optrekken. Treinen lopen met pwm veel soepeler, vooral de 3 polige geven veel verbetering.
Inmiddels van Ali een frm01 binnen gekregen. Ongelooflijk hoeveel verschillen tijdsschakelingen je hiermee kan regelen. Hier een link naar youtube waar je het kan zien.
https://www.youtube.com/watch?v=tFTVXJpWJQ4
Nu wordt het zo opgebouwd: een schakelrail van marklin geeft naar de PWM unit het signaal te stoppen. Tegelijkertijd wordt dit signaal getuurd naar een stukje rails op de stopplek dat volledig is geisoleerd van de rest van de baan en apart gevoed wordt en normaal onder dezelfde spanning staat. Van dit stukje rails gaat een signaal naar de FRM01 om de stroom op dit stukje rails uit te schakelen gedurende een ingestelde tijd bv 3 minuten. Dit is dan automatisch het stoppunt van de trein. Na het verstrijken van de tijd zet de Frm01 weer stroom op het stukje rails en stuurt gelijk een signaal naar de PWM module om weer te starten.
Nu ben ik dus op zoek naar synchroon lopend geluid via Arduin. Luidspreker en andere electronica op vaste plaats dus niet in de lok. Geluid natuurgetrouw (dus geen velleman) en synchroon. Dus wie kan me helpen met het hoe en wat van Arduino om dit te verwezenlijken.

Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Hier de FRM 01
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Het eerste begin.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
De ondergronds een begin.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Citaat van: spoorniet op woensdag 16 januari 2019, 11:56:52
Bedankt voor het antwoord maar is niet helemaal wat ik bedoel. De module die je noemt reageert op de omwentelingen van de wielen. De bedoeling is om aan de loc helemaal niets te doen maar het geluid afhankelijk te maken aan het voltage van de baan.

Nu ben ik dus op zoek naar synchroon lopend geluid via Arduino. Luidspreker en andere electronica op vaste plaats, dus niet in de lok. Geluid natuurgetrouw (dus geen velleman) en synchroon.

Dus wie kan me helpen met het hoe en wat van Arduino om dit te verwezenlijken.

Ik ben geen Arduino man. Dus lopen mijn geluiden gelijk op met die van Erik.
Kennelijk zijn we nog van het analoge type dat een bestaande techniek misbruikt voor het doel dat ons voor ogen staat. Ik zou zelf verwezen hebben naar Geluid op een (analoge) modelbaan omdat ik de link van Erik niet kende.

Bij een naburig forum lopen analoog rijders rond die veel met Arduino werken. En maak je meer kans om gewezen te worden op bestaande Arduino code-libraries met de functionaliteit die jij zoekt.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Bedankt voor het antwoord. Ga het weer proberen. Jammer genoeg zitten daar voor het overgrote deel 3 rail oftewel wisselstroom vrienden. Maar ga zeker een poging wagen
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
We praten langs elkaar heen: Ik bedoel mensen zoals Gerard, Timo, Meino, Rudy, e.d.
en dat zijn bijna allemaal 2-rail rijders in schaal h0 of N.
Dat forum heeft nog steeds geen aparte rubriek Arduino (verzoek daartoe is ooit wel gedaan), en daarom staan de Arduino-berichten verspreid over de rubriek Digitaal en de rubriek Elektronica en Analoog, en daarom valt het buitenstaanders niet op dat bij dat forum Arduino-expertise zit.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Ik gebruik dit bouwpakket van Conrad: https://www.conrad.nl/p/h-tronic-geluidsmodule-stoomlocomotief-bouwpakket-190713
Die kun je aan je trafo koppelen, volgens mij zoek je zoiets.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
Hi,

Bedankt voor je reactie. Dit printje heeft echter slechte recensies en durf ik niet goed aan. Moet iets hebben dat echt natuurlijk geluid geeft, ook als de trein stilstaat.
Maar nogmaals bedankt voor je reactie.
Re: Analoog Synchroon geluid loc zonder inbouwmodule in te bouwen.
topic niet gans doorgelezen maar ik heb hier nog 3 x MK134 minikit liggen.Steam engine sound generator with wistle.Bouwpakketje dat werkt met 9 volt (batterij of voeding).Als je interesse hebt laat maar iets weten.