Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot

Gestart door joske3 woensdag 12 december 2018, 21:15:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Ik heb een LP met software-versie 4.7.2.
Hiermee wil ik een ESU Swtichpilot V2.0 (modelnr 51822) programmeren.
Volgens de fabrikant is dit "heel eenvoudig"
Maar mij lukt het niet.
Aangesloten als volgt:
Vanaf de LP (track out) naar de SP op PwA en PwB.
Ik kan nu de decoderinformatie lezen.
Maar dat is het dan wel, meer kan ik niet doen.
Wil ik CV1 lezen (volgens mij het decoder-adres) geeft hij "CV kan niet gelezen worden"
Ik heb al diverse keren alles doorgelezen en anders aangesloten:
   + en - wisselen.
   Het belasten van de aansluiting met 156 Ohm.
   Met of zonder aangesloten servo.
Ik heb al links en rechts wat gegoogeld en bijv. op het ESU-forum nagevraagd. Ik heb daar, tot nu toe, geen reactie gekregen.
Waar gaat het fout?
Als centrale gebruik ik de Raptor. Hiermee kon ik de Digikeijs decoder programmeren.
Zie deze film:


Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Beste Jos,
Op een switchpilot heb je 4 ingangen namelijk PwA en PwB, dit is voor de voeding. Daarnaast heb je TrkA en TrkB, dit is voor het digitale signaal.
Als je de switchpilot wil programmeren zul je alle 4 de ingangen moeten gebruiken. Je kunt PwrA doorlussen naar Trka en PwrB doorlussen naar TrkB. Ik heb vorig jaar op die manier 7 of 8 switchpilots geprogrammeerd en dat ging zonder problemen.

Succes met aansluiten.

Albert.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Albert,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb TrkA en TrkB doorverbonden naar PwA en PwB
De weerstand heb ik eruit gehaald.
zoals ook ergens in de manual staat (als 1 van de 4 mogelijkheden)
Ik krijg beweging in servo 1, maar kan daar verder niets wijzigen.
Bedien ik dan servo 2 gaat servo 1 mee.
even later...
1 servo draait nu 3/4 rond en staat dan te trillen. Die is dus waarschijnlijk naar de servo-hemel :(

Dagje later,
Nog maar weer eens aan de gang.
In bovengenoemde situatie: dus TrkA en B doorverbonden naar PwA en B.
Bij lezen van de decoder komt de melding dat de decoder niet herkend wordt.
Ook lezen van een enkele CV
TrkA en B weer los:
Decoder wordt herkend. Geeft type, fabrikant, het serienummer enz.
Maar lezen van CV1: CV kan niet gelezen worden.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Ook heb ik net gelijkgerichte spanning gezet op PwA en B (10V)
En dan de TrA en B naar de LP.
Lezen van CV 1 geeft dan 247. Maar op adres 247 geen reactie.
Ik dacht even dat de SP opgeblazen was, maar gelukkig weer reactie bij inlezen decoderinformatie (wel weer zonder voeding op PwA en B)
Verder steeds andere reacties: ongecontroleerde bewegingen van de servo's
Ik kon de servo bedienen, maar niets verder wijzigen.
Waar gaat het fout?
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Hoi Jos,
Hoe lees je de decoder informatie uit? Je hebt het over het uitlezen van CV1, maar ik neem aan dat je de bij de locprogrammer behorende software gebruikt. De servo's reageren ook niet op het adres in CV1, dat adres gebruik je alleen om de decoder te programmeren. Het maximale adres in CV1 is 63, daar horen dan de servo adressen 249, 250, 251 en 252 bij.

Dus de vraag is: hoe heb je de locprogrammer aangesloten op je computer en hoe lees  je dan de switchpilot uit.

Albert.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Goed morgen Albert,
Vandaag/avond geen tijd.
Ik ga er morgen mee verder.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Beste Jos,

Hiermee kan ik je niet helpen, ik heb pas wel een paar van de nieuwe Viessmann 4700 armseinen met de Raptor kunnen instellen, CV1 (adres) en CV36 (richting armbeweging), dat ging flitsend, maar van servo's instellen heb ik geen kaas gegeten.

Was de Digikeijs ook een servodecoder?, het is wel raar dat je de Esu niet kunt instellen met de Esu programmer.

Groet, Anne W
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Hallo Jos,

Kijk eens in dit draadje: ESU SwitchPilot programmeren met de ESU Lokprogrammer.

Citaat van: Anne W op vrijdag 14 december 2018, 11:05:06
Hiermee kan ik je niet helpen, ik heb pas wel een paar van de nieuwe Viessmann 4700 armseinen met de Raptor kunnen instellen, CV1 (adres) en CV36 (richting armbeweging), dat ging flitsend, maar van servo's instellen heb ik geen kaas gegeten.

@Anne: Wat heeft het bovenstaande verhaal te maken met de ESU-programmer en/of ESU-Switchpilot? Helemaal niets toch?

Citaat van: Anne W op vrijdag 14 december 2018, 11:05:06
Was de Digikeijs ook een servodecoder?

Wat heeft een Digikeijs servodecoder te maken met dit verhaal? Wat voor een rookgordijn ben je nu weer aan het creëren?

Citaat van: Anne W op vrijdag 14 december 2018, 11:05:06
het is wel raar dat je de Esu niet kunt instellen met de Esu programmer.

Kijk eens in dit draadje: ESU SwitchPilot programmeren met de ESU Lokprogrammer.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Hoi AnneW

De Digikeijs was een servodecoder: DR 4024.
Met de Raptor ingesteld, maar nogal omslachtig, omdat je steeds de Raptor van normaal naar programmeren moet instellen via opnieuw opstarten. Experimenteren voor de juiste eindstanden in te stellen.
Daarom heb ik servodecoders van ESU aangeschaft. Zou gemakkelijk moeten zijn!

Maar nu even geen tijd voor verder te "prutsen".
Ik ga morgen eerst de Programmer opnieuw installeren op de computer en dan zien we wel weer verder.
Wel heb ik een vraag, stelling:
Ben ik correct met de aanname dat het programmeren alleen in de decoder gebeurd, dus niet in de servo?
M.a.w. het maakt niet uit welke servo je aansluit?

Reactie op antwoord van Ronald:
Ik ken AnneW een beetje en zijn "rookgordijnen" :D :D :D
Maar ga zeker het draadje bekijken.
Bedankt voor je inbreng.

Groet uit een zonnig Portimão.
Jos
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
@Arnold,
Draadje had ik gezien, inclusief de verwijzingen naar het ESU-forum, maar ga dat nogmaals verder bestuderen.
Maar nu moet echt de stekker eruit hier, want anders kom ik te laat :D :D :D
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
hoi,

Citaat van: joske3 op vrijdag 14 december 2018, 13:21:36
Ben ik correct met de aanname dat het programmeren alleen in de decoder gebeurd, dus niet in de servo? M.a.w. het maakt niet uit welke servo je aansluit?

in principe heb je gelijk :) Het zou niets moeten uitmaken. Alleen met niet Esu-servo's op een Esu-servodecoder zijn wel wat verhalen over geschreven: Servo die blijven brommen.

Groet Ronald.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
bij de V2 is dit verleden tijd.Gewoon afschakeling aktiveren bij bereikte stand.Heb het hier perfekt lopen met ali servo's van 1.19 euro/stuk.SG90
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Hallo allen,

enige weken geleden heb mij ook een switchpilot servo decoder versie 2,0 aangeschaft, want volgens fabrikant éénvoudig
te programmeren met een lokprogrammer versie 4.7.2 , viel mij dat wel tegen.
Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad als Jos.
Na een ongeveer een dag zitten proberen, handleiding, forum, anders aansluiten enz... heb ik toch resultaat gehad, eindelijk een servo ingesteld naar mijn wensen. Eergisteren, terug een andere servo willen instellen, terug problemen
uitlezen decoder lukte niet, na enkele malen geprobeerd te hebben,  gelukt!
Vandaag lukte het wel uitlezen decoder, ongeveer 4 minuten voor deze uitgelezen was.
Wat ik eigenaardig vind, dat dit zolang duurt.

gebruik: lokprogrammer versie 4.7.2
             switschpilot servo versie 2.0
             esu servo 51804

grt

Jan
           





Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Hallo,

wat vergeten te vermelden.
de voeding van de switschpilot server komt van de lokprogrammer, dus track out lokprogrammer naar
switchpilot servo track A en Track B, deze verbonden met track A naar PW A en track B naar PW B switschpilot server.
Servo's aangesloten op uitgangen servo, opletten stekkertje correct aansluiten plus   min   puls signaal.

Ik kan cv uitlezen, schrijven enz...
Alleen ga ik nu eens opslaan, alles afzetten en terug opstarten en eens zien of alles nog werkt.

grt
Jan
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Waarom uitlezen van CV's? Je moet CV's schrijven. Het is niet meer dan een adres ingeven (zie wat Albert daarover schrijft, CV1 is niet het adres :important: ) en voorts de beide eindstanden instellen.

Gr, Ben.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
En Eventueel de omloopsnelheid.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Beste Jos,

Ja, voor het CV's instellen met de Raptor moet je de Raptor starten met "fabrieksinstellingen", ik verkeer in de gelukkig omstandigheid dat ik a) een hele oude 2e Raptor heb (ID000050) en b) lid ben van de MSG, waar we een testbaan hebben met o.a. een Tams centrale.

Ik weet van een MSG- en Raptor collega dat hij zijn servo decoders (van een ander clublid,) instelt met een oude Maus, dus als je er met de Esu spullen niet uitkomt dan wellicht eens op de muizenmarkt kijken.

Groet, Anne W
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
ik stel die gewoon in met mijn pc en locprogrammer.Programma 4.7.2 starten en decoder uitlezen.Dan gewoon bij de betreffende decodernummer de juiste servo uitkiezen en standen ingeven.Opladen naar decoder en zien of het juist is.Vanaf nu NIET meer uitlezen maar gewoon aanpassen naar wens tot de servo de juiste standen heeft.Zo doe je het voor elke servo en klaar is kees.ik sla tussen tijd wel het bestandje op na iedere servo op mijn PC.

PS: kies bij function settings ook de onderste 2.Dan wordt de stuurpuls uitgeschakeld na het bereiken van de juiste stand en heb je geen brommende servo's.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot

Hallo Johnny,

een vraagje: het uitlezen/wegschrijven naar de decoder, duurt dit bij u ook tussen de 3 a 4 minuten?

Rest werkt allemaal prima, instellen, afregelen.

grt
Jan


Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
de eerste keer duurt het best lang.Daarna moet je niet meer uitlezen maar gewoon de opgeslagen file van betreffende decoder openen en aanpassing doen en wegschrijven.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Citaat van: bellejt op zaterdag 15 december 2018, 13:52:56...de eerste keer duurt het best lang.....
Daar ga ik eens wat mee doen. Bij mij was het steeds na een minuut of 2/3 het geduld op. Maar het lange duren kom ik nu vaker tegen in de antwoorden.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Vanmiddag weer aan de gang gegaan.
Nu mezelf wat meer geduld gegeven.
En dat was de truc!
Resumeren:
Aansluiten vanaf de LP (Lokprogrammer): Track-out
Op de SP (Switchpilot Servo) 1  op PwA en TrkA; de andere op PwB en TrB.
Nieuw project openen => juiste servo selecteren.
Dan stand A en stand B ingeven. Eventueel de snelheid aanpassen.
Vervolgens rode pijl (decoderdata schrijven)
En daar ging het bij mij fout, ik brak dat steeds af, omdat het mij te lang duurde. Eventjes geduld dus.
Daarna servo aansluiten en testen. Eventueel corrigeren.
Ook het aanpassen van het adres is me gelukt. Zie daarvoor de tabel in de manual.
Het werkt tot dusver!
Aansluiten op de baan: ook hier dus PwA/B en TrA/B gebruiken.
Ik had in CV1 de 8 geschreven, wordt dan adres 29-32.
Servo's aangesloten op plek 1 en 4, is dus adres 29 en 32.
Ook dit werkte.
Mensen, allemaal bedankt
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Mooi dat het werk Jos.  :thumbup: En voortaan iets meer geduldig zijn   ;)  :D

Groet Ronald.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Beste Jos,

Heel mooi, alweer een uitdaging opgelost, voor mij is er nu een constante nieuwe: één melder per blok systeem in ontwikkeling t.b.v. een blinde modelspoorcollega (module 111), heel veel geduld voor nodig.....

Groet, Anne W
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Inderdaad, was hetzelfde probleem bij mij.

Geduld is een mooie deugd.

En, nog mooie en prettige feestdagen in het vooruitzicht (nog eventjes geduld  ;)

Groetjes,
Jan

Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Toch nog een aanvulling:
A. Het wegschrijven van de gegevens:via "rode pijl" dient zonder servo's te gebeuren.
B. Omdat ik 2 servo's tegelijk wil laten gaan, maak ik gebruik van functie-mapping. Dit doe ik bij wijzigen CV. (zonder aangesloten servo's); dit werkt prima, servo bewaren en eventueel opnieuw opstarten is geen probleem. Ga ik echter iets wijzigen in de servo's en opnieuw wegschrijven dan wordt ook de functiemapping-waarde weer teruggezet! CV1, waar het adres van de decoder wordt vastgelegd, blijft wel goed.
Ik weet het nu en houd er rekening mee, maar snappen doe ik het niet.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
bij mij blijven servo's netjes aangesloten bij wegschrijven hoor. De servomapping mag normaal ook niet veranderen.
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nog maar een keer de ESU Lokprogrammer en de ESU switchpilot
Beste Jos,

Vandaag heb ik met onze Raptor- en dus ook mijn MSG-collega gesproken, hij gebruikt zelfgebouwde servo aansturingen (ontwerp van een andere MSG-collega, zo'n club heeft voordelen natuurlijk) voor zijn wissels en armseinen.

Hij stelt de servo besturingen af met een "Maus", die had hij zo wie zo al voor hij met de Raptor begon, maar hij gebruikt hem omdat dat dat, zoals jij al zei, makkelijker in te zetten is, daarnaast kan hij met de maus ook makkelijker bij de desbetreffende servo komen om e.e.a. te observeren.

Hij sluit wel de zaak af van de "normale" booster, dat zal hij wel schakeltechnisch opgelost hebben, hij heeft als instrumentmaker zijn werkzame leven doorgebracht bij de Pnem/Essent/Enexis.

Groet, Anne W