Dag 3 railers,
Vandaag een model van de V60 / BR-260 van een ander merk, de ROCO 43959.
Al eerder meerdere modellen van Marklin hiervan gehad zoals deze 37615 / BR-260 waarvan hier de topic voor wie deze heeft gemist:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48529.0Model reed prima, had een telexkoppeling maar de detaillering en rijeigenschappen konden volgens mij nog beter. Zodoende deze Roco 43959 tweede hands aangeschaft. Geen telex deze keer maar met klokankermotor rijdt deze V60 zeer goed en is ook veel stiller. De detaillering is van een veel hoger niveau. Vooral het interieur met machinist is een hele verbetering ten opzichte van het Marklin-model waar je tegen een knalgroene weerstand aan moet kijken. De railingen en grijpstangen zijn veel fijner uitgevoerd en dat vraagt om wat extra aandacht bij het pakken en neerzetten van dit model. Als je niet op past rolt er zo wat vanaf. In de doos zijn gelukkig voldoende reserveonderdelen voorhanden. Mijn model is door de vorige Duitse eigenaar voorzien van een kleine Arnold-decoder. Echt veel ruimte is er namelijk niet in dit model welk propvol met metaal van extra gewicht is voorzien.
Kort door de bocht is mijn conclusie het volgende: wil je een robuust model voorzien van telex kies dan het Marklin model, wil je betere en stillere rijeigenschappen en meer detail dan kan je het Roco-model overwegen als je de telexfunctie dan niet mist en voorzichtig met het model omgaat.
Wat ik nu nog mis: geluid en natuurlijk de telexkoppeling. Een model als deze zal het meeste rangeren op mijn toekomstige baan, een werkpaardje om veel in beweging te houden. Er is nu een V60 van Marklin met geluid maar nog steeds met de verouderde techniek, knalgroene weerstand in het interieur en het geluid is niet echt geweldig (o.a. het koppelen loopt niet synchroon met de telex). Ook de telex van dat model vind ik te lomp uitgevoerd.
Deze V60 zal nog in ieder geval rondrijden tot het 3e kwartaal van 2019. Dan komt de nieuwe V60 (42403) van Brawa uit. Dat model wordt voorzien van digitaalkoppeling, geluid, energiebuffer en een heel ander prijskaartje dan dit 2e hands Roco-model . Adviesprijs is 450 euro, bij de fa Kramm kan je overigens al voor 405 euro intekenen. Maar zover is het nog niet, eerst de recensies over dat model maar eens afwachten. Die van het minstens zo dure ESU-model over hun V60 vielen destijds wat tegen. Ben benieuwd al heb ik veel vertrouwen erin, immers mijn BR216 en BR211 van Brawa vind ik nog steeds helemaal top!
Groeten,
Bas