Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit

Gestart door Eric-Paul woensdag 12 december 2018, 15:32:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Veel modelbouwers bouwen ze, omdat het praktisch is: schaduwstations
Over een tijdje zijn ze realiteit en is het bouwen van een schaduwstation werkelijk modelbouw.

Strukton Rail: Tweede etage opstelterrein oplossing voor capaciteitstekort treinen
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
nog even en ze gaan met Koploper rijden  :D
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Niks nieuw, Antwerpen Centraal heeft al jaren zelfs 3 verdiepingen met sporen wegens capaciteitsproblemen zo midden in de stad.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Eerst alles weghalen, dan meer treinen rijden en dan verbaasd zijn dat er opstelcapaciteit te kort is. Yup, dat is met zekerheid het bedrijf dat ik zo goed ken...  :P
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Ik hoorde dat er getest word met locomotieven zonder machinist.

Ook hierbij loopt de modelspoorwereld vooruit, drie kwart van mijn locs heeft al jaaaren geen machinist erin zitten. :)
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
 @citaat Automatic Train Operation

Voorafgaand aan de proef werd het Automatic Train Operation-systeem in de locomotief ingebouwd. Tijdens de proef werd er onder Grade of Automation level 2 (GoA2) gereden, waarbij de trein bepaalde rijtaken overneemt van de machinist, maar de machinist wel in de cabine aanwezig is en toezicht houdt.

Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Station Schiphol Airport heeft toch ook een schaduwstation achtige dynamische spoorkeuze bij binnenkomst? Afgelopen zomer is het daar toch heel erg fout gegaan toen door het stilgelegde treinverkeer (persoon in de tunnel) een trein op/bij/voor de detector tot stilstand gekomen was en deze detector meer dan 30.000 meldingen (32768?) had gegenereerd met een systeemcrash als gevolg.

Al in de vroege jaren 70 hoorde ik dat de Rotterdamse Metro (1968) de mogelijkheid bezat om zonder bestuurder te kunnen rijden. Tot op heden doen ze dat daar echter niet.

Groeten,

Fokko
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Het grootste probleem met autonoom rijden zal toch zijn wie is aansprakelijk als er iets fout gaat.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Eigenlijk niks nieuws, in Lille rijden ze al jaren automatisch https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Rijsel
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Ook in London rijden bepaalde treinen bijv. Van/Naar Isle of Dogs al i jaar zonder machinist. Geen enkel probleem.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Net als de trams op de vlievelden van Dusseldorf en Chicago.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Met de het verhaal over ATO gaat het nogal off-topic, maar goed: Het klopt dat diverse metrolijnen al geruime tijd zonder machinist rijden. Maar bedenk wel dat dit afgesloten gebieden zijn waar je niet te maken hebt met spoorwegovergangen, dieren/mensen langs het spoor, etc. Op dit moment zijn er nog heel veel momenten waarop het vakmanschap van de machinist gewenst of zelfs noodzakelijk is. Om volledig autonoom te kunnen rijden is er dus niet alleen technologische ontwikkeling nodig in de trein, maar ook aan de infra. Neemt niet weg dat dit een doorlopende ontwikkeling is waar we de komende tijd nog veel van gaan horen.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Citaat van: Maarten op dinsdag 25 december 2018, 22:37:13
Net als de trams op de vlievelden van Dusseldorf en Chicago.

Je mist Houston.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Citaat van: dennisreij op zaterdag 29 december 2018, 21:14:36
...
Je mist Houston.

Daar ben ik (nog) niet geweest, wist ik dus niet. Bedankt voor de aanvulling.
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze tijd ver vooruit, na het model komt de realiteit
Ik denk dat alle intercontinentale vliegvelden in de USA dit wel hebben.
Washington Dulles trouwens ook. Vanaf daar vloog ik in juli terug naar Amsterdam.

Even een link erbij gezocht want ik was niet 100% zeker.
http://www.flydulles.com/iad/aerotrain-washington-dulles-international-airport

Gr. Dennis