Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nu ook zinkpest Micheline 3123!?

Gestart door AlbertJan woensdag 12 december 2018, 15:02:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Beste mensen.
Tot mijn grote schrik zie ik ineens nu ook zinkpest in de Micheline 3123.
Dit was mij niet eerder opgevallen maar is nu wel heel duidelijk omdat de zwarte verf er af begint te vallen.

Zijn er meer die zinkpest bij een Micheline hebben opgemerkt?
Ik heb vorig jaar, op deze na, al mijn Michelines verkocht en niet 1 had zinkpest maar helaas de laatst overgeblevene dus wel! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
AlbertJan,

Laat alleen de verf los of zijn er ook witte vlekken zichtbaar op de kale zamac ? Is niet duidelijk zichtbaar op de foto.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Das zonde gelukkig is het op het onderstel.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Dat is helemaal geen zinkpest, dat is afbladderende verf.
Dit is zinkpest, barsten dwars door het gietwerk.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Citaat van: brund55 op woensdag 12 december 2018, 16:21:11
AlbertJan,

Laat alleen de verf los of zijn er ook witte vlekken zichtbaar op de kale zamac ?

Hallo

Witte vlekken zijn gewoon "roest".
Bij zinkpest scheurt het materiaal en vervormt (zet uit).
Dit is bij de micheline niet te zien. Gewoon slechte verf dus.

Bart
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
 @citaat Dag Bart, beweer ik ergens dat witte vlekken symptomen van zinkpest zijn ? Mijn vraag is alleen gesteld om erachter te komen wat er nu precies aan de hand is met het model, zonder meteen onjuiste conclusies te trekken. Dat dit geen zinkpest is was me al duidelijk. Heb zelf twee Union Pacific wagons van Märklin die wel zinkpest hebben met vervorming en breuk als resultaat
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Hallo

Albertjan heeft het over zinkpest en jij stelt de vraag of er witte vlekken te zien zijn.
Voor mij associeer jij witte vlekken dan met zinkpest.

Als je nou even geschreven had dat het waarschijnlijk geen zinkpest is, was je vraag ook duidelijker overgekomen.

Bart
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
De vraag lijkt me duidelijk genoeg. Ik geef nog aan dat de foto niet duidelijk toont of er ook witte vlekken te zien zijn, niets meer en niets minder. Het zal niet de eerste keer zijn dat er door de topicstarter iets aangenomen wordt dat na vragen om meer info iets anders blijkt te zijn. Dat is wat anders dan voorbarige associaties.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Citaat van: brund55 op woensdag 12 december 2018, 16:21:11
Laat alleen de verf los of zijn er ook witte vlekken zichtbaar op de kale zamac ? Is niet duidelijk zichtbaar op de foto.
Ik ben het met Bart eens dat het deel in je vraag "of zijn er ook witte vlekken zichtbaar" zeker de associatie met zinkpest suggereert.

Citaat van: brund55 op woensdag 12 december 2018, 22:12:37
... Het zal niet de eerste keer zijn dat er door de topicstarter iets aangenomen wordt dat na vragen om meer info iets anders blijkt te zijn...
Aangezien de topicstarter niets over witte vlekken vermeld, is de opmerking over witte vlekken een aanvulling die de suggestie ondersteunt.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Ik heb zo maar het idee dat AJ weet  hoe zinkpest er uit ziet.

Groet, Anne W
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
 @citaat @citaat Witte vlekken kunnen ook duiden op corrosie, en dat was ook de achterliggende gedachte bij mijn vraag, maar dat komt blijkbaar niet bij anderen op.

Wellicht heeft Ben het juist gezien:
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 12 december 2018, 19:56:28
3Railforum wordt langzaam aan een zeur forum...... :help:

Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Nee hoor Dick,

Daar zijn we nog altijd zelf bij ;)
Corrosie kan verschillende kleuren hebben, en wit is daar 1 van >:-D
Nu hoop ik niet dat AlbertJan deze kleur aantreft op zijn model.
Althans niet in de vorm van corrosie.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Hoi Hans,

Het is een model van een Franse railbus. Waarschijnlijk met de bekende Franse slag gefabriceerd.  ;) : Vandaar die onvolkomenheden aan de bodem. >:-D
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Als het maar geen Franse slag is met een Chinese legering >:-D
Verf bladert ook meestal niet zomaar van een model, maar de manier waarop het gebeurt, is nogal vreemd.
De hele bodem is aan het  bladderen 8o
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Ach afbladderende verf is niets nieuws bij Märklin. Ze zijn in het verleden wel vaker vergeten om goed te ontvetten en/of om een goede grondverf aan te brengen. Meestal waren dit echter de kunststof kappen; de 3149 (serie 80 NMBS) is hier een berucht voorbeeld van.
Bij deze Micheline lijkt hetzelfde euvel zich voor te doen. Gelukkig alleen de bodem (toch?). Kwestie van ontvetten, licht opschuren en een kwastje zwarte verf lijkt me.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Beste meedenkers en helpers.
Ik was inderdaad voorbarig om te stellen dat dit een geval van zinkpest was, het had moeten zijn zou het kunnen dat...?.! 8o (wel vraagteken in de kop!?)
Het probleem is dat ik al meerdere modellen met "zware" zinkpest heb en die zijn na jaren gewoon uit elkaar gevallen en dus duidelijk.
Bij deze Micheline heb ik nooit iets gezien en plotseling wilde deze niet meer rijden en daarna zag ik de krakeeltjes in de verf en ook begon de verf er af te vallen.
Ook wil deze niet meer open en dat had ik bij mijn andere zinkpest gevallen dus ook, o.a. Köf's en Seetal.

Ik zal deze dan maar met "geweld" uit elkaar halen en zien of het alleen maar een kwestie is van slecht geverfd of dat er meer aan de hand is.
Loslatende verf had ik nog niet eerder meegemaakt maar misschien dan nu de eerste!? :D

@Anne.
Je hebt helemaal gelijk en helaas al vele gevallen van zinkpest in mijn collectie, zowel van hele oude maar ook bij vrij nieuwe modellen.
Niet alleen van Märklin maar ook bij andere merken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Ben den Hollander
gast

Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Hier is het afbladderen goed te zien, de verf krult op doordat het los laat. Bij zinkpest blijft de verf vastzitten op de ondergrond.



Spuitbusje erover en snel verkopen. :D

Gr, Ben.
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Het valt mee AlbertJan, inderdaad loszittende verf. Tijd om het frame even geheel kaal te maken en de zwarte spuitbus erover  ;)
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nu ook zinkpest Micheline 3123!?
Citaat van: AlbertJan op donderdag 13 december 2018, 07:12:03
Beste meedenkers en helpers.
Ik was inderdaad voorbarig om te stellen dat dit een geval van zinkpest was, het had moeten zijn zou het kunnen dat...?.! 8o (wel vraagteken in de kop!?)
Het probleem is dat ik al meerdere modellen met "zware" zinkpest heb en die zijn na jaren gewoon uit elkaar gevallen en dus duidelijk.
Bij deze Micheline heb ik nooit iets gezien en plotseling wilde deze niet meer rijden en daarna zag ik de krakeeltjes in de verf en ook begon de verf er af te vallen.
Ook wil deze niet meer open en dat had ik bij mijn andere zinkpest gevallen dus ook, o.a. Köf's en Seetal.

Ik zal deze dan maar met "geweld" uit elkaar halen en zien of het alleen maar een kwestie is van slecht geverfd of dat er meer aan de hand is.
Loslatende verf had ik nog niet eerder meegemaakt maar misschien dan nu de eerste!? :D

@Anne.
Je hebt helemaal gelijk en helaas al vele gevallen van zinkpest in mijn collectie, zowel van hele oude maar ook bij vrij nieuwe modellen.
Niet alleen van Märklin maar ook bij andere merken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

oh, ik dacht dat zinkpest alleen voorkwam in modellen van vlak na de oorlog / begin jaren 50 toen kwalitatief goed materiaal schaars was. Maar dat ook nieuwere modellen (hopelijk dus niet je Micheline) hier last van kunnen hebben wist ik niet. Ik heb inmiddels een flinke hoeveelheid M****** loc's van nul ('50) tot nu maar heb deze ellende gelukkig nog nooit aangetroffen.