Hierzo: gelijkstroomwielen op K-rails. Soms moeten wielen wat dichter op elkaar geperst worden,
opdat ze niet verklemmen in de bocht.
Citaat van: Laurent op donderdag 13 december 2018, 00:01:45
Citaat van: nobody op woensdag 12 december 2018, 12:37:04
Citaat van: ErikW op woensdag 12 december 2018, 12:28:12
Wisselstroomwielen (...)
Staan dichter bij elkaar dan bij gelijkstroom wielstellen.
14mm (3rail) 14,4 (2rail).
Totdat je loks krijgt met dunne flenzen.
Ik had 2 Roco loks, origineel uitgevoerd als 3-rail exemplaar, die kortsluiting veroorzaakten
op mijn slanke wissels.
Bleek de binnenkant van het wiel tegen de binnenste 2 puko's in het "A" gedeelte aan te komen.
Meten met een schuifmaat: andere OEM 3L Taurusjes hadden een binnenmaat van 14,2,
deze 2 hadden een binnenmaat van 14,0. Naar 14,2mm gezet en dat gaat feilloos sindsdien.
Bij k-rails gaat 14.0 mm goed. Ik had begrepen dat de toleranties bij C-rails anders liggen
(14,1 of 14,2 mm. Maar 14,3 mm zou al teveel zijn).
Een
oud draadje van Willem E. Hij bouwde een Lima NS 1300 om en had de wielafstand op 14,0 mm gezet.
In de testfase merkt hij op dat een rechter standaard boogwissel (C-rails) een probleem geeft met de puko's,
en dus dat er iets van de puko's af moet (zie foto):
Speeltmettreintjes had (of heeft) een
slanke C-wissel met problemen,
en hij kon er (na tal van tests) maar niet op komen wat nou toch de oorzaak is;
het is maar bij 1 lok zo, alle andere rijden er feilloos overheen (in alle richtingen).
Van de reacties komt Mark het dichtst in de buurt: het gaat om de binnenmaat van de wielen:
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 april 2018, 20:29:10
Heb de wiel maat op gemeten van mijn rivarossi 1316 deze bleek 13,8 mm en mijn marklin 1200(37121) 14,1 mm
nadat ik de rivarossi ook op 14,1 had gezet waren alle problemen voorbij
Citaat van: hmmglaser op maandag 09 april 2018, 13:33:51
Nu heb ik het zelf getest dat al is de maat 14,5mm dan nog loopt mijn Rivarossi niet uit de rails
en ik denk dat zelf bij 15mm dit niet het geval is omdat de flens simpel weg smaller is dan die
van Märklin dus een hogere binnen maat mag hebben om een zelfde buiten maat te hebben.
Belangrijk is te beseffen dat ouder rijdend Märklin materieel uit de tijd van de metalen rails (soms 13,8 mm),
K-rails, en slankere wielmaten allemaal een rol spelen bij het wel of niet raken van een puko in een wissel.
En dat je dan allerlei dingen kunt doen: de puko verbuigen, de puko bijvijlen, of de wielpers ter hand nemen.
Afhankelijk van wat je eraan doet, noem je het een wisselprobleem of een wielafstand probleem.