Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?

Gestart door Steem woensdag 12 december 2018, 10:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Ik heb vorige week 6 rijtuigen gekocht met gelijkstroomwielen. Dus nu zit ik met 24 gelijkstroomwielen. Wat zijn mijn opties? Gewoon verkopen of zijn er bijvoorbeeld omruilacties? Ze zijn sowieso van wisselende kwaliteit.

Tevens had ik nog wat wisselstroomwielen, maar die blijken compleet geïsoleerd. Is het handig die te bewaren voor eventuele goederenwagons of zorgt dat in de toekomst mogelijk voor problemen als ik de baan ga opdelen in blokken?

Had al wat gezocht maar las bijvoorbeeld dat er op beurzen niet meer omgeruild wordt. Als dat al gedaan werd met tweedehands modellen.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Gewoon bewaren; kun je ze later nog inzetten voor gelijkstroom of als zodanig verkopen.
Voor de volgende keer: de helft van de assen wisselen is genoeg .
Bij meer assige gelijkstroom wagons wissel ik alleen de voorste en achterste as.
Dat is voldoende voor volledige detectie.

Cees
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: Steem op woensdag 12 december 2018, 10:22:28
Tevens had ik nog wat wisselstroomwielen, maar die blijken compleet geïsoleerd.
Ik neem aan dat je wielstellen (twee wielen op één as) bedoelt.
Een wisselstroomwielstel is per definitie niet geïsoleerd.
Een wiel isolatie kun je overbruggen met geleidende lak/lijm.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Inderdaad wielstellen. En ik dacht dat het om wisselstroom wielstellen ging omdat de rijtuigen als zodanig werden verkocht maar dat blijkt dus niet het geval. Omzetten met lak of alleen bepaalde wielen vervangen is inderdaad ook een goede optie.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Let op, er zijn meer verschillen dan alleen de geleiding.  Wisselstroomwielen staan iets minder ver uit elkaar, en hebben hogere flenzen.  Dit is ook waarom gelijkstroommaterieel wat sneller ontspoort op Marklin rails.

(Edit : wisselstroomwielen staan minder ver uit elkaar)
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Ik heb tot nu toe al mijn 2rail wielen geruild met iemand die 3rail wielen had maar 2rail rijdt.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: ErikW op woensdag 12 december 2018, 12:28:12
Wisselstroomwielen staan iets verder uit elkaar
Staan dichter bij elkaar dan bij gelijkstroom wielstellen.
14mm (3rail) 14,4 (2rail).
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Dat was me ook al opgevallen toen ik ze naast elkaar hield. Ik denk dat ik ze gewoon probeer te verkopen en sowieso wat wisselstroom wielen bestel.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: ErikW op woensdag 12 december 2018, 12:28:12Wisselstroomwielen staan iets verder uit elkaar
Fake nieuws, hier zitten vast de Russen achter  :D
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
@Erik,

Is je bijdrage een geintje of serieus bedoelt?

Het ogenschijnlijke kleine verschil uit zich vooral in R1 bochten en bochtwissels.
Je merkt dat het wat schurend in de bocht gaat.

Zodra je ze hebt verwisselt (zeker als het meerdere wagens / rijtuigen betreft), is het verschil best wel merkbaar.

Onlangs is ook een Artitect DE1 loc van mij (laten) voorzien van wisselstroomwielassen (ook die waar de tandwielen aan zitten), waarbij het verschil er zelfs voor heeft gezorgt dat je eindelijk alleen maar de sounddecoder hoort en niet meer het gepiep en gekraak van de geïsoleerde wiel-assen.

Groeten,

Jan
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
De hogere flens is marginaal, ook het loopvlak van 3rail wielen is breder. Om die reden zijn er ook twee breedtematen antislipbandjes voor 2rail en 3rail. Veel Roco 3railers kopen de verkeerde en die liggen er snel weer af. Ze roepen dan dat het door ATF komt.... :P
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Er is wel een verkoophoekje maar ik zie geen ruilhoekje. In het ruilhoekje zou je dan de gelijkstroomassen aan kunnen bieden.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Ja ik zal ze even fotograferen en te koop zetten of ter ruil aanbieden. Maar ik verwacht niet dat er zo heel veel gelijkstromers hier zitten.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Kijken wel mee hoor.
Maar om welke rijtuigen gaat het? Wielstellen verschillen per merk en per model (aslengte, wieldiameter).
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Komen van de 5-cijferige NS ICR. Denk alleen niet dat het de originele zijn.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Kan toch heel goed. Volgens mij zijn die modellen niet meer als tweerailmodel aangeboden. In plaats daarvan kon/kan je er bij aanschaf geïsoleerde assen onder laten zetten. Dat is een gratis service.
Maar dat doe ik dus ook altijd als ik een Märklin wagentje koop, dus geen behoefte aan.  :)
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Beste Steven,
Ter info: Ik heb verleden zaterdag 58 assen Roco 2 rail gewisseld voor 3 rail.
Hij blij, ik ook blij.
Dus ruilen of verkopen is zeker mogelijk.
Wel opletten met de aslengtes en de afmetingen van de wielen.
Daar zijn per merk redelijke verschillen.
Dus meten is weten !!!
Mvg
Olivier 77
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: nobody op woensdag 12 december 2018, 12:37:04
Citaat van: ErikW op woensdag 12 december 2018, 12:28:12
Wisselstroomwielen staan iets verder uit elkaar
Staan dichter bij elkaar dan bij gelijkstroom wielstellen.
14mm (3rail) 14,4 (2rail).
Totdat je loks krijgt met dunne flenzen. Ik had 2 Roco loks, origineel uitgevoerd als 3rail exemplaar, die kortsluiting veroorzaakten op mijn slanke wissels. Bleek de binnenkant van het wiel tegen de binnenste 2 puko's in het "A" gedeelte aan te komen. Meten met een schuifmaat: andere OEM 3L Taurusjes hadden een binnenmaat van 14,2, deze 2 hadden een binnenmaat van 14,0. Naar 14,2mm gezet en dat gaat feilloos sindsdien.
Bij mijn Roco loks die ik als 2L koop, wissel ik enkel mijn tandwielas om voor een as zonder tandwiel, zodat de onderkant van het draaistel met sleper uitgevoerd kan worden, verder doe ik er niets aan. Soms maak ik de loopas zelfs iets breder.

Heel veel van mijn wagons rijden gewoon met geisoleerde wielen, zo ook mijn ACME en LSM rijtuigen. 1x problemen gehad, bleek een wiel op 13,3mm te zitten. Dat gaat niet. Maargoed, daarvoor heb ik tegenwoordig de wielpers en poelietrekker van Fohrmann. :) Goed, ik gebruik ook nagenoeg uitsluitend C Rails. Dat scheelt in de toleranties.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Bedankt voor alle tips. En het is dus niet helemaal zo simpel als 2rail omruilen voor 3rail. Ik zal op de aangegeven punten letten.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Hierzo: gelijkstroomwielen op K-rails. Soms moeten wielen wat dichter op elkaar geperst worden,
opdat ze niet verklemmen in de bocht.

Citaat van: Laurent op donderdag 13 december 2018, 00:01:45
Citaat van: nobody op woensdag 12 december 2018, 12:37:04
Citaat van: ErikW op woensdag 12 december 2018, 12:28:12
Wisselstroomwielen (...)
Staan dichter bij elkaar dan bij gelijkstroom wielstellen.
14mm (3rail) 14,4 (2rail).
Totdat je loks krijgt met dunne flenzen.
Ik had 2 Roco loks, origineel uitgevoerd als 3-rail exemplaar, die kortsluiting veroorzaakten
op mijn slanke wissels.
Bleek de binnenkant van het wiel tegen de binnenste 2 puko's in het "A" gedeelte aan te komen.
Meten met een schuifmaat: andere OEM 3L Taurusjes hadden een binnenmaat van 14,2,
deze 2 hadden een binnenmaat van 14,0. Naar 14,2mm gezet en dat gaat feilloos sindsdien.

Bij k-rails gaat 14.0 mm goed. Ik had begrepen dat de toleranties bij C-rails anders liggen
(14,1 of 14,2 mm. Maar 14,3 mm zou al teveel zijn).

Een oud draadje van Willem E. Hij bouwde een Lima NS 1300 om en had de wielafstand op 14,0 mm gezet. 
In de testfase merkt hij op dat een rechter standaard boogwissel (C-rails) een probleem geeft met de puko's,
en dus dat er iets van de puko's af moet (zie foto):


Speeltmettreintjes had (of heeft) een slanke C-wissel met problemen,
en hij kon er (na tal van tests) maar niet op komen wat nou toch de oorzaak is;
het is maar bij 1 lok zo, alle andere rijden er feilloos overheen (in alle richtingen).


Van de reacties komt Mark het dichtst in de buurt: het gaat om de binnenmaat van de wielen:
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 april 2018, 20:29:10
Heb de wiel maat op gemeten van mijn rivarossi 1316 deze bleek 13,8 mm en mijn marklin 1200(37121) 14,1 mm 
nadat ik de rivarossi ook op 14,1 had gezet waren alle problemen voorbij :D

Citaat van: hmmglaser op maandag 09 april 2018, 13:33:51
Nu heb ik het zelf getest dat al is de maat 14,5mm dan nog loopt mijn Rivarossi niet uit de rails
en ik denk dat zelf bij 15mm dit niet het geval is omdat de flens simpel weg smaller is dan die
van Märklin dus een hogere binnen maat mag hebben om een zelfde buiten maat te hebben.

Belangrijk is te beseffen dat ouder rijdend Märklin materieel uit de tijd van de metalen rails (soms 13,8 mm),
K-rails, en slankere wielmaten allemaal een rol spelen bij het wel of niet raken van een puko in een wissel.
En dat je dan allerlei dingen kunt doen: de puko verbuigen, de puko bijvijlen, of de wielpers ter hand nemen.
Afhankelijk van wat je eraan doet, noem je het een wisselprobleem of een wielafstand probleem.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: Jan22 op zaterdag 26 januari 2019, 16:45:23Speeltmettreintjes had (of heeft) een slanke C-wissel met problemen,
en hij kon er (na tal van tests) maar niet op komen wat nou toch de oorzaak is;
het is maar bij 1 lok zo, alle andere rijden er feilloos overheen (in alle richtingen).tand probleem.
Had, gelukkig. Heel stevig de puko's aandrukken bleek afdoende, sindsien geen enkele ontsporing meer gehad.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 26 januari 2019, 20:33:29
puko's aandrukken bleek afdoende
Een van de drie oplossingen!  :thumbup: :thumbup:
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Bij mijn r1 wissel heb ik met in ieder geval roco 2rail-assen dat ze eruit liepen, dus die heb ik vervangen voor 3rail-assen!

Misschien kun je ze gebruiken als lading op een lange plattebakwagen? ;)
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Ik dacht dat marklin z3lfs een kbs in het assortiment had/heeft met losse assen erin.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
 @citaat Zie ===> klik
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Citaat van: Flodder450 op zaterdag 09 februari 2019, 16:00:49

Bij mijn r1 wissel heb ik met in ieder geval roco 2rail-assen dat ze eruit liepen, dus die heb ik vervangen voor 3rail-assen!


Vervangen is doorgaans niet nodig. Als je ze even op de juiste maat 14mm knijpt kun je er prima mee 3railen.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
 @citaat Aanvulling: Je bent dan wél de massadetectie kwijt.
In verband met de dunnere flenzen raad ik 14,1 aan.
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
In de kliko. :mrgreen:
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
 @citaat Da's zonde. Van drie stellen 2rail kun je twee stellen 3rail maken...... :-*

Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Wat te doen met mijn gelijkstroomwielen?
Lol  :D