Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verschil central station 3 / 3 plus

Gestart door piet timmerman maandag 10 december 2018, 20:26:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil central station 3 / 3 plus
Ik ben van plan central station te kopen. Nu is mijn vraag wat is het verschil tussen central station 3 en central station 3 plus. Wat kan 3 plus meer??

Edit Looney Tunes: Capslock weggehaald, en topictitel verduidelijkt
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2010

offline
Re: CENTRAL STATION
Een beetje schreeuwen of niet? Zo het hele bericht met HOOFDLETTERS schrijven geldt op fora als SCHREEUWEN.

Wat heb je al gedaan om er achter te komen wat het verschil tussen de twee centrales is?

Groet Ronald.
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CENTRAL STATION
Zie (o.a) dit artikel in onze eigen wiki.

Edit: caps weggehaald
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2014

offline
Re: CENTRAL STATION
Citaat van: ronaldk op maandag 10 december 2018, 20:43:01
Wat heb je al gedaan om er achter te komen wat het verschil tussen de twee centrales is?
Je kunt ook gewoon in een simpele zin zetten wat het verschil is niet iedereen heeft dezelfde technische kennis om het verschil goed te begrijpen ;)
Re: CENTRAL STATION
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CENTRAL STATION
Hoewel het al in diverse publicaties vermeld is de meest opvallende verschillen tussen de CS3 en CS3plus zijn:

- CS3plus heeft een eigen S88-aansluiting (voor max. 31 S88-decoders)
- CS3 mag maar 1x voorkomen in de installatie
- Beide moeten worden gevoed met een geschakelde voeding van Märklin (60061 of 60101). Nooit met oudere trafos zoals de 60052 of 6002.

Voor het overige zijn de Centrale qua bediening en mogelijkheden vrijwel gelijk. Het prijsverschil wordt eigenlijk alleen gecompenseerd door het ontbreken van de directe S88-aansluiting, waarvoor de bij de CS3 apart een L88 (met voeding) moet aanschaffen.

Verder raad ik je aan ook de wiki over de 60216 en 60226 te lezen waar alles in meer detail staat, plus een verwijzing naar diverse artikelen en filmpjes van anderen.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_60216-60226_Central_Station_3

John

Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2010

offline
Re: CENTRAL STATION
Hoi,

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 11 december 2018, 07:23:30
Je kunt ook gewoon in een simpele zin zetten wat het verschil is niet iedereen heeft dezelfde technische kennis om het verschil goed te begrijpen ;)

Nee, dat kan niet. Eerst weten wat Piet al weet. Het is heel simpel om te zeggen: Dit zijn de verschillen. Alleen daar heeft Piet niets aan. Dan heeft hij een lijstje maar dan snapt hij het lijstje nog niet als hij geen technische kennis heeft. Het is zonde als je iets van 800+ euro koopt terwijl je mogelijk met een apparaat wat een stuk minder kost even veel of nog meer kan voor zijn wensen en eisen. Heeft iemand meer als 800 euro uitgegeven en kan er als nog niets mee of moet nog voor een x bedrag aan spul bijkopen omdat het anders niet werkt dan haakt iemand al heel snel af. De hobby is al duur genoeg.

Groet Ronald.
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2007

offline
Re: CENTRAL STATION
Het is een prachtig aparaat.
Je  moet je er wel even in verdiepen.
Jos
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2014

offline
Re: CENTRAL STATION
Citaat van: ronaldk op dinsdag 11 december 2018, 08:15:25
Hoi,

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 11 december 2018, 07:23:30
Je kunt ook gewoon in een simpele zin zetten wat het verschil is niet iedereen heeft dezelfde technische kennis om het verschil goed te begrijpen ;)

Nee, dat kan niet.
Het is heel simpel gewoon antwoord geven op waar iemand om vraagt.
Vaak is de eerst ingeving toch de best en soms zie je mensen niet de juist keuze voor hun omdat ze zijn beïnvloed door andere.
Jou verhaal gaat op voor iemand die nog geen keuze heeft kunnen maken maar dat is hier naar mijn mening niet het geval ;)
Re: CENTRAL STATION
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CENTRAL STATION
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 11 december 2018, 11:11:57
Jou verhaal gaat op voor iemand die nog geen keuze heeft kunnen maken maar dat is hier naar mijn mening niet het geval ;)
Waarom vraagt Piet dan het verschil tussen CS3 en CS3+ aan te geven ? Keuze is blijkbaar nog niet gemaakt.
Los van de verschillen, Ronald stelt terecht de vraag welke kennis en ervaring Piet met digitale centrales heeft en wat zijn wensen t.a.v. de centrale zijn.
Pas als je dat weet kan je een goed advies geven. Anders wordt het zoiets als iemand opschepen met met een Ferrari terwijl hij niet of nauwelijks rijervaring heeft.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
 @citaat Naar mijn mening heeft hij zijn keuze wel gemaakt "want" hij vraagt om het verschil tussen 2 uitvoeringen niet om het verschil tussen merken.
Juist door nu allemaal open vragen te gaan stellen kun je iemand in verwarring gaan brengen.
En als je iemand het niet zelf laat uitvinden zal hij/zij er juist niks van leren van fouten leer je niet door alles maar aan te nemen wat anderen zeggen.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 11 december 2018, 12:06:37
En als je iemand het niet zelf laat uitvinden zal hij/zij er juist niks van leren van fouten leer je niet door alles maar aan te nemen wat anderen zeggen.

Juist. Daar leer je niets van. Daarom de vraag stellen:

Citaat van: ronaldk op maandag 10 december 2018, 20:43:01
Wat heb je al gedaan om er achter te komen wat het verschil tussen de twee centrales is?

Want als hij antwoord dat hij al diverse webzijdes bekeken heeft. En aangeeft dat hij bepaalde verschillen gevonden heeft. Dan kan je iemand daarin bevestigen of ontkennen van zijn bevindingen. Los van de vraag of het de juiste centrale voor die persoon is.

@Piet: Bij deze stel ik hem nog een keer: Wat heb je allemaal al gevonden aan verschillen en zijn ze duidelijk?

Groet Ronald.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Het was niet bedoeld als schreeuwen.
Ik wilde enkel van ervaren gebruikers horen wat en hoe die erover denken, zeker omdat het een grote uitgave is moet ik mezelf goed informeren.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Goed,

Dan is de vraag: Wat verwacht je en wat wil je er mee kunnen? Wat wil je met je baan?

Citaat van: piet timmerman op dinsdag 11 december 2018, 19:55:32
Ik wilde enkel van ervaren gebruikers horen wat en hoe die erover denken.

Je vroeg om de "verschillen" en niet om de ervaringen van gebruikers ;) Daar zit een klein verschilletje in. Maar nogmaals: Wat heb je zoal gelezen om jezelf te informeren? Heb je De artikelen op de webzijde van Märklin al gedownload en gelezen?

Groet Ronald.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Hoi Piet,

Ken je deze centrales een beetje of ken je ze alleen maar van plaatjes?
Als je de CS3PLUS  te duur vindt, kan je ook kijken naar een CS3 of wellicht een CS2.

De CS2 is weliswaar een oudere centrale, maar zijn voor een leukere prijs te koop.
Aangezien je de verschillen zoekt tussen de centrales, neem ik aan dat je de centrales zelf niet goed kent🤔

Nu staat er op het forum en elders op het net, het één en ander geschreven.
Mocht je de Duitse taal een beetje kennen,  dan zou je ook kunnen kijken naar het boek over de CS3 (artikel 03082).
Er staan enige voorbeelden in, maar ook de verschillend komen aan bod.

Over een dergelijke uitgave moet je ook nadenken.
Het genoemde boek kan je wellicht een beetje op weg helpen, en kost lang geen CS3 bedrag😉
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Zijn er dan mensen die met alle 2 hebben gewerkt? Ik ben geineterreseerd geraakt door een informatiedag van marklin en vond het geweldig om te zien. Toen ging ik er vanuit dat er maar 1 cs 3 was maar toen ging ik dus verder informeren. Ik Wilde dus weten wat de meerwaarde van plus was. Mijn baan is nu nog anoloog.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Citaat van: piet timmerman op dinsdag 11 december 2018, 22:31:41
Zijn er dan mensen die met alle 2 hebben gewerkt? Ik ben geineterreseerd geraakt door een informatiedag van marklin en vond het geweldig om te zien. Toen ging ik er vanuit dat er maar 1 cs 3 was maar toen ging ik dus verder informeren. Ik Wilde dus weten wat de meerwaarde van plus was. Mijn baan is nu nog anoloog.
Wat heeft de Plus dat de normale niet heeft:
- S88 ingang onderop
- Märklin Bus ingang
- Galvanische scheiding

Door die laatste 2 features kunnen CS3+ apparaten gebruikt worden in een Märklin CAN Netwerk als slave besturingsapparaat en kan hun interne booster apart aangestuurd worden via ditzelfde netwerk, dit aangestuurd door een ander CS2 of CS3(+) apparaat. Van de CS3 mag er maar 1 in een netwerk zitten, van de CS3+ kunnen dat verschillende.

Als jij met terugmelding/computersturing wilt gaan rijden, zul je bij de CS3 een L88 unit moeten gebruiken, ook wel S88 Link genoemd. Die heeft een aparte voeding nodig en de adviesprijs van de L88 is 90 euro bij Märklin. Bij de CS3+ heb je dat niet. Dan kan je direct de meerpolige RJ45 stekker in de onderkant steken. Dat is dus iets om in je budgetverantwoording mee te nemen. Dan zal je zien dat het verschil in prijs niet zo groot meer is.

Ik heb de mijne (ik heb een CS3 60226) op een bepaald moment naast die van John gehad (John heeft een CS3+ 60216) toen ik wat problemen ervoer. Wij zijn samen ook niet tot meer verschillen gekomen. Inmiddels heb ik een CS2 al eens als slave gebruikt bij het tafelrijden, is op zich geinig, want je kan op het ene apparaat het ene blad voor zetten en op een ander apparaat een ander blad (bijvoorbeeld wissels), terwijl je hem ook als booster gebruikt.

Groet,
Laurent
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Hoi Piet,

Als je dus vanaf nul digitaal begint, kan je ook met de gewone CS3  uit de voeten.
Zou dan gewoon met het besturen van je loks beginnen.
Wissels kan je achteraf digitaliseren middels decoder, en wil je eventueel aan terugmelding beginnen, dan kan dat ook nog steeds toegepast worden.
Het is maar een suggestie , en geen verplichting ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
hoi,

Citaat van: piet timmerman op dinsdag 11 december 2018, 22:31:41
Mijn baan is nu nog anoloog.

In welke mate "analoog" compleet met stroomloze stukken, schakelkastjes, enzovoort? En heb je de laatste jaren een nieuwe locomotief gekocht? Waar dus al vanuit de fabriek een decoder inzit? Want als je alleen oude "meuk" hebt dan mag je lokjes eerst omgebouwd worden. Het verhaal eindigt nooit echt bij alleen de aankoop van de centrale. Dat is meestal pas het begin. Persoonlijk zou ik als je helemaal met digitaal nog moet beginnen: Koop een leuke startset met bijvoorbeeld een MS II / MS III en ga dan spelen met de "digitale inhoud". Dan heb je een leuke beginnerscentrale die je later nog kan aansluiten op een eventuele central station (II / III / III+). Ik ben ook weer "opnieuw" begonnen met een digitale startset dan hoef je niet meteen de huidige baan of lokjes aan te passen. Dat kan je dan in alle rust doen of later nog.

Groet Ronald.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Verschil bij een Duitse zaak waar ik mijn spul bestel is 70 euro tussen de CS3 +- 580 en de CS3+  +- 650 dan zo voor mij de keuze niet moeilijk zijn :D
Als je de overstap van analoog naar digitaal gaat doen met alleen een ovaaltje is een MS2 idd genoeg maar heb je een uitgebreidde baan zou ik toch de keuze maken voor een centrale boven een controller.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Het grootste verschil vind ik is dat bij de + een s88 poort aanwezig is. Echter heb ikzelf vorigjaar na lang twijfelen bewust de ECoS gekozen.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Maar wat heeft voor jou de doorslag gegeven om voor een Ecos te gaan boven een CS3/plus?
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Hallo,

Ik ben zeer blij met alle informatie die ik nu hier gekregen heb. Ik bedank iedereen voor de moeite die is gedaan om hun ervaringen en verdere informatie met mij te delen. Met al die bijkomende informatie is mijn intresse wel nog meer toegenomen.
Iedereen hartelijk bedankt.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 december 2018, 10:40:54
Maar wat heeft voor jou de doorslag gegeven om voor een Ecos te gaan boven een CS3/plus?

Het willen rijden met Koploper.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Citaat van: Kaleb op woensdag 12 december 2018, 11:52:01
Het willen rijden met Koploper.
Dat is misschien over een tijdje geen struikelblok meer ;)
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
 @citaat Misschien zijn er over een tijdje geen struikelblokken meer... :D
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Tot die tijd is het opletten  :D

Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 december 2018, 12:30:02
Citaat van: Kaleb op woensdag 12 december 2018, 11:52:01
Het willen rijden met Koploper.
Dat is misschien over een tijdje geen struikelblok meer ;)

Pahasoft gaat zelf geen ondersteuning in Koploper inbouwen voor de CS2/CS3. Tot die tijd is het antwoord dan ook nee en geen misschien! ;-)
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Er was iemand bezig met een extra plug-in die op de nodige interesse van Paul kon rekenen.
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verschil central station 3 / 3 plus
Ja, maar van die persoon horen we weinig meer. Die wou hem laten werken als CS1, maar dan mis je dus aardig wat functionaliteit. Oftewel tot op heden blijft het een dode mus.