Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken

Gestart door Eifelman maandag 10 december 2018, 18:30:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Nu ik toch eenmaal met een schaduwstation bezig was, wilde ik er ook alvast een ontwerpen voor onder de helix aan de rechterkant van de baan. Voor de binnenbochten van de helix heb ik gekozen voor een mengvorm van R3 en R4, buiten dus R4 en R5.

Het onderste schaduwstation ligt op -410 mm en heeft bijna 70 meter aan opstelsporen. Ik heb het bij maximaal vijf parallelsporen gehouden, zodat je er vanaf de zijkant overal goed bij kunt.

Het laatste plaatje is het complete plan. Niet bijzonder leesbaar, maar zo kun je zien hoe het allemaal boven elkaar ligt. Geen 3D-plaatje deze keer, er is immers niets veranderd aan de zichtbare sporen.
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Al met al een indrukwekkend sporenplan geworden!

Kan niet anders zeggen.

Nu zou het mooi zijn als je op de bovenlaag, en met name in het station, de sporen ook vertaald naar K-Rails. Dan kan je een mooi strak gebogen station maken met FLEX rails. Dit kan ook door een overgangrails achter elk wissel te plaatsen en alleen de ruime bogen daartussen K Flex te maken.

MvG,

Timaximus
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Hoi Rob,

wow dit is well errug groot.
Ik had vanmorgen de eerste opzet gezien. Dit is nog groter.

een keerlus is niet per se nodig, zoals je zelf al aan gaf.

Ok, Mijn bedoeling met een schaduwstation is dat ik eigenlijk met elke trein die daar staat opgesteld "naar boven" moet kunnen rijden. Dat betekent dat er geen treinen achter elkaar opgesteld zouden moeten worden. Bij mijn N baan heb ik dat opgelost door een spoor als een doorrijspoor te gebruiken waarop alle blokken individueel aansluiten. Dan kun je altijd een willekeurige trein naar boven halen.
De maximale treinlengte die ik denk te gaan gebruiken is 2.3 meter of zo. Dus als de spoorlengte per (opstel)blok iets van 2.7 meter wordt, is dat ruim voldoende (inrijsektie, opstelsektie en uitrijsektie).  Kunnen we daar iets mee? Een schaduwstation met bloklengtes van 6 meter of (veel) langer zonder wisselstraat zie ik nog niet gebeuren. Maximaal aantal treinen is iets van 10 op dit moment, kan meer worden. Betekent dat het schaduwstation iets zoals versie twee zou moeten zijn: kortere blokken maar wel alle gelijke lengte, 2.7 meter of zo, idividueel met een spoor verbonden waarmee in -en uit gereden kan worden ( nu is het zo dat wanneer er ergens een trein op het middenspoor staat, deze er alleen uit kan als er nergens een trein op dit deel staat). betekent waarschijnlijk een aanpassing aan het plan links (kleinere radius?) want om gelijke lengtes te verkrijgen moet daar een S-bocht naar voren komen?
En als we een erg lang schaduwstation maken (dat kan nog altijd om meer opstelblokken te verkrijgen), dan moet daar een wisselstraat in komen waardoor in en uitrijden per blok mogelijk is.

Het moet natuurlijk ook een baan worden die eenmaal "bijna af komt" (gaat een tijdje duren want ik heb een drukke baan). Maar het deel "boven" heb ik al besloten te gaan bouwen volgens het laatste ontwerp,  ik vind het schitterend. Moet echter met het schaduwstation beginnen.

De opmerking van Timaximus over het gebogen station vind ik ook een goeie, maar daarover is al aangegeven dat dat met wat dremelwerk met C rails te realiseren is. Moet ik eens proberen hoe dat er uit gaat zien. Ik heb de pagina waar dit uitgelegd wordt al eens bekeken.
Of -zoals hij al aangeeft- naar K rails gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar gemodificeerd C rails.

groet

Frank
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Inderdaad, het is groot geworden, heel groot. Dat kun je echter simpel oplossen door een deel weg te laten. Da's altijd een stuk gemakkelijker dan te proberen in een bestaande layout iets toe te voegen, dan blijkt vaak dat, om de aansluitingen kloppend te krijgen of voldoende ruimte te hebben, ook op andere plaatsen kleine of zelfs grote aanpassingen nodig zijn.

Voor de schaduwstations zijn enorm veel mogelijkheden te verzinnen die goed aansluiten op de bovenbaan. Alles wat ik ontwerp, schaduwstations inbegrepen, is bedoeld om ideeën aan te reiken. Uiteraard mag je daar helemaal je eigen draai aan geven of ook uiteindelijk helemaal niets mee doen. Als je kortere opstelsporen wilt in de schaduwstations, wel, het is heel simpel om extra wissels 24611 en 24612 toe te voegen om de parallelsporen op véél meer plaatsen met elkaar te verbinden, al dan niet gecombineerd met één spoor dat je uitsluitend als doorrijspoor gebruikt. Bij het onderste schaduwstation zou je bovendien helemaal links kunnen kiezen voor slechts één spoor in plaats van vier en kunnen afzien van het gebruik van de 3-meter-poot, dan hou je nog meer dan genoeg opstelruimte over voor 10 treinen.

K-rails heb ik niet en omdat ik de bijbehorende railgeometrie niet ken, laat ik het ontwerpen in K-rails aan anderen over. Alleen bij de draaischijf liggen nu wat rechte stukjes. Dat gezegd hebbende, ben ik het helemaal eens met de opmerking van Timaximus dat het er strakker (en bovendien realistischer) uit zal zien als je flexrails gebruikt voor de gebogen stationssporen. Hoe belangrijk je dat vind, is een persoonlijke keuze. Nog wel een aandachtspuntje voor als je overstapt op flexrails, en ook als je zelf C-rails gaat buigen: het aankoppelen van wagons lukt alleen op (zo goed als) rechte stukken spoor. Op een 24912 is het al een probleem. Er liggen wat ontkoppelrails in het station zodat locomotieven daar kunnen ontkoppelen en wegrijden. Naast elke ontkoppelrails ligt altijd een stukje recht spoor, zodat een andere loc de wagons weer kan oppikken. Als je met flexrails gaat werken, moet je uitproberen waar je nog ontkoppelrails kunt inpassen. Of er van afzien natuurlijk.

Voor het geval je het nog niet had gezien: over het inkorten van C-rails staat een artikel in de 3rail wiki. Het stukje over het buigen van C-rails ken je al.
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Hoi Rob,

ik moet eens kijken hoe ik dat schaduwstation vorm ga geven, mogelijkheden genoeg.

Ik wilde je als nog bedanken voor het fantastische baanontwerp wat hier ligt. Zoals je zelf al aangeeft moet je -om het goed te doen- eerst een kompleet baanplan hebben en dan stapsgewijs opbouwen. anders komt er gewoon niets van, verzand je in een veel te grote baan die maar geen progressie maakt omdat je steeds aanpassingen moet maken.

we gaan hier dus beginnnen met het schaduwstation, in afgeslankte vorm maar wel zo dat het snel uit te breiden is. en direkt na het eerste deel schaduwstation ?naar boven? en daar -ook in afgeslankte vorm- het bovendeel bouwen. daar gaan nogal wat rails en wissels inzitten. we hebben al heel wat bij elkaar geschraapt op ebay.de.
Het leuke ervan is dat er dan ook steeds meer spelmogelijkheden ontstaan, belangrijk voor mijn zoontje dat er regelmatig iets nieuws bij komt en hij kan rijden

ik zal de bouw op het andere board gaan beschrijven zo goed als het gaat (tijd!!!).

groet

Frank
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Hoi Rob,

Is het mogelijk een (linker) zij-aanzicht te maken waarop de rails in alle helixen etc er op staan zodat we een beter beeld krijgen hoe de samenhang in hoogte is?

groet

Frank
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Dat wordt wat lastig. Ik gebruik de demo-versie van WinTrack en daarmee kun je niets opslaan. Ik had de computer een aantal dagen niet afgesloten maar op hibernate gezet zodat ik het plan kon aanpassen. Inmiddels heb ik het plan niet meer.

Je kunt het zelf invoeren, in WinTrack of een ander ontwerpprogramma. Is sowieso aan te raden, dan kun je er zelf ook aan gaan sleutelen.

Voor wat betreft de hoogteverschillen had ik geprobeerd overal minimaal 100 mm tussen boven elkaar liggende sporen te bereiken bij maximaal 3% stijging. Met wat puzzelen lukte dat bijna overal, op drie plaatsen na, waar ik op 99 mm uitkwam. Met nog wat langer puzzelen zou dat misschien nog wel wat beter kunnen, maar om 3D-aanzichten te maken vond ik dat teveel moeite. En als het niet anders kan, kun je plaatselijk het ondersteunende houtwerk iets dunner maken.

De kleuren geven al een goede indicatie. Bij de overgang van geel naar roze zijn de gele sporen lager dan -100 mm. Groen naar roze is minder nauwkeurig: sommige groene sporen liggen al een klein stukje onder het maaiveld, zowel linksvoor rechtsachter, bij het BW.
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Hoi Rob,

Ah ok, ik heb dan maar direct een paar backups gemaakt van de plaatjes zodat ik die niet kwijtraak.
Ik heb zelf geen pc (echt waar!!) maar alleen een laptop en een ipad "van de zaak" waar ik geen software op kan installeren. Dat is ook een van de redenen waarom ik om hulp gevraagd heb.

Geen probleem, ik werk met de plaatjes die hier en op mijn laptop staan,

alsnog bedankt

groet

Frank
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
De plaatjes bewaar ik zelf ook, niet alleen van wat ik post maar ook andere. Inmiddels heb ik al een aardige verzameling deeloplossingen voor bepaalde uitdagingen.

Voor baanontwerp vind ik een laptop ongeschikt: véél te klein scherm. Voor bekijken ligt dat natuurlijk wat anders.
Re: Hulp gezocht een goed funktionerend en leuk baanplan te maken
Hallo Rob, ik vind het magistraal wat je allemaal bij elkaar 'tovert'! Zeer bedankt voor alle ideeën en commentaar/ overwegingen. Zeer leerzaam!