Hier is een eerste idee.
- Centraal ligt een groot station, met zes doorgaande en twee opstelsporen.
- Ernaast ligt een klein Betriebswerk.
- Links ligt een helix voor de verbinding met een (nog niet getekend) lager liggend schaduwstation.
- Rechts van het station begint een lang dubbelspoorstraject, slingerend door een paar bergen, met daartussen een brug die onder andere óver de locloods van het BW gaat - zoals het 3D-aanzicht toont is daar ruim voldoende hoogteverschil voor - en uiteindelijk uitkomend in een bergstationnetje.
In totaal liggen er 26 slanke wissels, waarvan 3 meegebogen (links, in de helix). Ik heb een klein beetje buiten de lijntjes gekleurd. Het kwam zo uit, en omdat ik begreep dat het niet zo nauw steekt, heb ik ook niet al te veel moeite gedaan om het precies binnen de grenzen te houden.
Het plannen met alleen maar slanke wissels was wel een uitdaging. Wat ik vooral miste, was een slanke engelse wissel. Heb ik wel vaker, maar helaas is die er (nog?) niet in het C-rail programma. Ik zou er zelf ook graag een paar willen hebben. Vinden jullie een gewone engelse wissel (24624) acceptabel? Dat zou het plannen iets gemakkelijker maken. De bochten van die wissel zijn R2.
In de baan zit nergens R1. De kleinste bochten zijn R2, er zitten 8 rails 24230 in de sporen rechts op de baan, waarvan de helft verborgen in de berg. Ik heb geprobeerd ze te vermijden, zodat het minimaal R3 was op de hele baan, maar dat lukte niet, dan zou ik ruim over de 200 cm gaan. Nu is het maar een klein beetje.
Het bergstationnetje ligt zo'n 30 cm boven het grote station en BW. De uiteinden van de helix liggen 10 cm onder het grote station. Als je nog eens 270° draait, kom je al zo'n 18 cm lager uit. Het laatste stukje naar het schaduwstation kan nog een paar cm dalen. Voor dat schaduwstation is veel ruimte, zowel onder het grote station als helemaal rechts, en kan gemakkelijk 20 cm onder het en helemaal rechts zowel komt zowel onder het station als onder de plaat helemaal rechts. De stijgingen zijn maximaal 3%.
Er is geen C-rail draaischijf, daarom heb ik een K-rail versie (7286) gebruikt, netjes met overgangsrails (24922) verbonden. Rechts van de draaischijf ligt gewoon K-rails, en om de aansluitingen passend te krijgen kwam het korte 30 mm K-rails passtukje (2203) heel goed uit. Overigens gaat het gerucht dat er een C-rail draaischijf aan zit te komen, en wel eentje waarbij de aansluitingen onderling steeds 12° verschoven zijn. Dat zou goed passen bij de 24912 (de afwijking van 0,1° is geen probleem). Of het klopt, weet ik niet, maar als het niet te lang duurt, zou zo'n nieuwe draaischijf voor jullie best eens bruikbaar kunnen zijn.
Tot zover de uitleg. Eerlijk gezegd, vind ik zelf dat er nog wel het één en ander aan schort.
Ten eerste vind ik dat er wel wat veel rails ligt. Dat komt vooral door het station, dat neemt al bijna 80 cm diepte in beslag. Om toch ruimte te hebben voor het dubbelspoor naar het bergstationnetje linksachter, moest ik het station wat naar voren schuiven waardoor de diepte 85-90 cm is geworden. Ik heb weliswaar wat ruimte tussen de sporen gelaten voor perrons, maar er is nauwelijks plaats voor een stationsgebouw. Dat kan beter.
Ten tweede vind ik het BW wat te klein, waardoor de rijmogelijkheden relatief beperkt zijn.
Kijk er maar eens na en laat maar weten wat je er van vind. Aarzel vooral niet. Als je er wat leuks in ziet, zal ik dat stukje behouden, wat je niet wilt, laat ik weg.