Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bezetmelder met LED

Gestart door Silco_88 maandag 10 december 2018, 13:09:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelder met LED
Lid sinds: 2017

offline
Bezetmelder met LED
Ik rij met een MS2 en wil t.b.v. wisselaandrijvingen, verlichting e.d. een gelijkstroomvoeding gebruiken.

Graag wil ik een bezetmelder met LED bouwen in een schaduwstation. Hiervoor heb ik de wiki geraadpleegd : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding-met-LED.

Onderaan het artikel wordt vermeldt dat de LED gevoed kan worden door een andere voeding, bijv 12-14v DC voeding. Zoals eerder toegelicht wil ik gebruik maken van een losse DC voeding.
Nu de vraag:
De LED wordt dan gevoed door een gelijkstroomvoeding maar de massa is aangesloten op wisselstroom van de baan. Kan dit zonder gevaren?
Re: Bezetmelder met LED
Ben den Hollander
gast

Re: Bezetmelder met LED
Citaat van: Silco_88 op maandag 10 december 2018, 13:09:18

Nu de vraag:
De LED wordt dan gevoed door een gelijkstroomvoeding maar de massa is aangesloten op wisselstroom van de baan. Kan dit zonder gevaren?


Ja dat mag.
Re: Bezetmelder met LED
Dank voor je reactie Ben, ik moest even op de bezorging van Conrad wachten en toen de schakeling bouwen waardoor het wat langer duurde.

Ik heb de schakeling gebouwd conform schema van de wiki, led aangesloten via de plus van een DC voeding. Helaas gaat de Led  niet branden als er een lok of wagon op staat of langsrijdt. De railstaven bovenop maken geen contact met de naastliggende, aangekoppelde rails.
Gaat er nergens een draad naar de min ( - ) van de DC voeding?
Re: Bezetmelder met LED
je moet ook de min van de dc voeding aan de railmassa koppelen, anders gaan ze idd niet branden.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding-met-LED
Re: Bezetmelder met LED
Het plaatje en de tekst van de wiki zijn mij niet duidelijk. De min van de dc voeding aan de geïsoleerde railmassa of de doorlopende railmassa?
Re: Bezetmelder met LED
Ben den Hollander
gast

Re: Bezetmelder met LED
Vergeet de wiki. Sluit de min van de DC voeding aan samen met de bruine draad van je MS2.
Re: Bezetmelder met LED
aan de doorlopende massa (bruine draad).
want je led ligt met weerstand aan de geisoleerde massa, die bij kontakt  maakt met de doorlopende massa ( zie het als een soort schakelaar).

vergeet ook de blusdiode over de led niet, kost ca. 10 cent mee, maar bespaar je led.

Re: Bezetmelder met LED
Dank heren. De brug diode heb ik er nu niet op zitten, zal ik erin bouwen. De min aan de MS2 zal ik ook doen. Kan de min aan de MS2 koppelen verder geen effect elders?
Re: Bezetmelder met LED
Citaat van: Silco_88 op zaterdag 05 januari 2019, 09:58:59
De brug diode heb ik er nu niet op zitten, zal ik erin bouwen.

Waar haal jij nu weer vandaan dat je een brugdiode moet plaatsen?
De blusdiode is overigens nergens goed voor, je gebruikt gelijkspanning.

Citaat van: Silco_88 op zaterdag 05 januari 2019, 09:58:59
Kan de min aan de MS2 koppelen verder geen effect elders?
Ja, dat is wat je moet doen, en dat is wat verschillende heren je nu al meerdere keren hebben geschreven.

Groetjes
Re: Bezetmelder met LED
Dank voor de reacties. Zojuist de min van de DC voeding aan de MS2 gekoppeld en het werkt! Dank voor de hulp!