Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC

Gestart door pukkie maandag 10 december 2018, 09:52:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een struurstand NS icr DC naar AC .
Waar moet je op letten.
Is dit een dure ingreep.
Is dit makkelijk zelf te doen.
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Juiste wielen erin ivm goede massa en detectie.
Sleepcontact plaatsen.
Functie decoder erin. (6 functies bij ESU)
Front en sluitseinen aansluiten op decoder. (2/3* functies)
* rangeerlicht
Via relais / decoder rijtuigverichting aansluiten. (1)
Eventueel cabineverlichting. (1)

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Drie draadjes omsolderen van de stroomafname.
In de Ac uitvoering zit een print dat je er zo een Mtc21 decoder inprikt ,ik vermoed in de DC ook.

En een sleper eronder schroeven.
Wielen wisselen. ( Piko schijnt prima te passen.)

Moet voor ? 10-20 te doen zijn. Excl decoder.


Hoe handig ben je?

Het is geen ingewikkelde ingreep.

Je kunt ook Ben / SPoorman Den Hollander even een PB sturen. Hij heeft kortgeleden een stuurstand gekocht. Ik dacht AC en wordt DC. Dan kun je wielstel met sleper en Assen wisselen.

Edit. Zoals hieronder te lezen heb je dus pech. Hij heeft een DC exemplaar.
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
 @citaat Mijn impulsieve aankoop gluurt me elke dag aan vanaf m'n buro, is en blijft DC en gaat naar een vriendje. Ik gluur elke dag terug en wacht op zin om 'm op te knappen.  :D

Verder is het zoals je schrijft: sleper eronder en 2 draadjes om solderen. En een decoder inprikken natuurlijk.



Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Even off-topic; Zo open zie je pas extra goed hoe mooi materiaal dit is. Die wc-deur, de hangende banken, de tussenschotten en de armleuningen. En dan die cabine. Prachtig.
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Net zo offtopic,maar vaak is hoe mooier ook gelijk zo veel kwetsbaarder ;)
Maar dan vraag je je ook af waarom komen de heren en natuurlijk dames model ontwerpers niet op het idee komen om decoder drager meer te intergeren met de binnenverlichting zoals John en Martin enz hun printen maken.
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
 @citaat Hoezo integreren met de drager print? Deze stuurstand heeft een schakelbaar cabinelicht. En zo je wilt kan dat ook met binnenverlichting.

Ik heb 22 van deze rijtuigen, de kwetsbaarheid valt alles mee. Gewoon zuinig op je spullen zijn en niet van de tafel laten rijden. :D
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouwen ls models NS icr stuurstand DC naar AC
Ik heb mijn stuurstand (44060) ook omgebouwd naar AC.
Hiervoor heb ik van een sleper die ik nog had liggen de isolator aangepast zodat deze als het ware tussen het draaistel klemt, echt super is de oplossing niet maar de sleper zit stevig genoeg vast om er niet onderuit te kunnen vliegen. :) Dit kost je overigens wel 1 as sleper...


*Foto's zijn even snel met telefoon gemaakt, dus kwaliteit is niet super.

Voor de massadetectie is het verder volgens mij voldoende om 1 as om te draaien, waarna deze via de as sleper massa contact maakt met beide railstaven.

Resteert het plaatsen van een functie decodertje in de stuurstand, waarop een prima print van LS zit. Deze zit dus zoals te zien op de foto van Ben, onder de stuurcabine van de machinist. Let hierbij op dat deze ook in de stuurtafel klikt, en dat je het beste deze stuurtafel ook even kunt verwijderen voordat je de vloer en muur er uit tilt. De stuurtafel kan trouwens enigsinds vastgelijmd zitten en wat kracht vereisen om los te komen!
Zie ook deze pagina voor wat meer info over het openen.

Tot slot nog een laatste waarschuwing: De bedraging van LS Models richting de as slepers is erg dun, en deze breekt vrij snel los. Deze heb ik zelf dan ook vervangen voor een iets dikker draad.