Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen

Gestart door Flodder450 zondag 09 december 2018, 18:54:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Hallo!

Zoals elk jaar hebben wij de Maxi onder de boom liggen, gewoon een rondje rails met één aftakking om wat wagons op te zetten.

Echter stopte de lok er ineens ermee en was de trafo heet en kwam er een gesmolten plasticlucht van af. Na uit voorzorg de wissel eruit te hebben gehaald, een andere trafo gepakt bleek de lok het gelukkig nog te doen.

Ik vermoed dat de wissel kortsluiting geeft en ik zou graag willen weten hoe ik dit kan checken danwel verhelpen.

Bijgesloten zijn een paar foto's van de wissel, zelf kon ik geen rare dingen vinden op het eerste gezicht, maar kunnen jullie nog iets zien?






Alvast ontzettend bedankt!
//Flodder
Re: Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Meten is weten: batterijtje, lampje, twee draadjes.

Wanneer deed de kortsluiting zich voor:
Toen de lok op het wissel was, of met de lok op een willekeurig andere plek op de baan?
Is er ook kortsluiting als er geen lok op de baan staat?

Ik zie alleen maar een oerdegelijk gemaakte 2-rail wissel (insulfrog, bedraad op de piko-A manier), met goede tongscharnieren. Hiermee zou niet mis kunnen mogen gaan ....
Re: Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Had je die wisselspoel ook aangesloten?
Die ziet er uit alsof hij nogal warm heeft gehad.

Mvg Robin
Re: Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Citaat van: Jan22 op zondag 09 december 2018, 21:42:57
Meten is weten: batterijtje, lampje, twee draadjes.

Wanneer deed de kortsluiting zich voor:
Toen de lok op het wissel was, of met de lok op een willekeurig andere plek op de baan?
Is er ook kortsluiting als er geen lok op de baan staat?

Ik zie alleen maar een oerdegelijk gemaakte 2-rail wissel (insulfrog, bedraad op de piko-A manier), met goede tongscharnieren. Hiermee zou niet mis kunnen mogen gaan ....
Kun je mij uitleggen hoe ik het doe met het batterijtje + lampje en de twee draadjes? (redelijke elektronica-leek)
Voor zover ik kon zien stond hij ná de wissel (de wissel zat in een bocht, de trein rijd in tegenovergestelde richting van de wissel, het rechte stuk liep door in een aftakking) stil, ik heb geen idee of er kostsluiting is als de lok niet op de baan is

Citaat van: Hero op zondag 09 december 2018, 21:50:11
Had je die wisselspoel ook aangesloten?
Die ziet er uit alsof hij nogal warm heeft gehad.

Mvg Robin
De wisselspoel zit er al zo in sinds we de wissel (samen met een stuk of 5 anderen) een aantal jaar geleden kochten, hij is letterlijk in het plastic gesmolten
Re: Vermoedelijke kortsluiting Spoor 1 wissel - hoe te checken/verhelpen
Die wisselspeler is dus duidelijk overleden en niet aangesloten geweest.

Wat de test van Jan betreft.

Je neemt een batterij en een lampje. Dat sluit je met twee draden aan.
Lampje gaat dan branden. Tot zover is het nog wel duidelijk denk ik.
Dan knip je een draad door.

De twee geknipte uiteinden houdt je op de linker en rechter spoorstaaf van de wissel.

Gaat het lampje dan aan zit er sluiting in je wissel.
Is die nog ok zal het lampje uitblijven.