Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraagje over s88 decoder en cs3 plus

Gestart door joland zondag 09 december 2018, 09:07:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Daar ben ik weer,
Ik heb me dus de cs3 plus aangeschaft ( heeeerlijk apparaat ).
Ik heb een decoder s88 ( zie foto oud model denk ik )
Hoe kan ik deze aansluiten op de cs3 plus ? en heb ik meer nodig ? ( links88 ) ?
of misschien toch een andere decoder...beetje onduidelijk over het net..

Mvg Joland
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
De decoder is prima, alleen de aansluiting niet.
Je zult een verloop moeten maken/kopen.

Bijvoorbeeld http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm
Of zelf een netwerkkabel knippen/strippen en solderen.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Het mij tot op heden nog niet gelukt om de oude s88-modellen met flatcable direct aan te sluiten op de cs3plus. Hiervoor heeft Märklin poort 3 van de L88 bedoeld.

Jonn
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
is voor een leek als ik nog geen duidelijke oplossing. :(
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
enige wat marklin eigenlijk zegt is dat je als eerste module in de S88 string je de nieuwe 60883 er moet tussen zetten als eerste.

6088/ 60881
Rückmeldemodul s88
Kann über ein Rückmeldemodul L88 (60883) zusammen mit
einer CS 3/ CS 3 plus eingesetzt werden.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-322.pdf

Praktische uitleg: Oude S88 modulen sluit je aan op een 60883 decoder link (die moet je dus extra aanschaffen).

https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60883

De link zelf verzorgt 16 terugmeldingen, op bus 1 en 2 kun je uitbreiden met nieuwe Marklin decoders en de oude zet je op bus 3.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
De links88 heb je alleen nodig bij een CS3.
Of bij een CS2, want dan verschuif je de s88 bus naar een CANbus.
Die heeft de CS3 ook, alleen de CS3plus heeft nog een RJ 45 aansluiting aan de onderkant.
Daar sluit je dan een gewone s88 op aan met verloopstekker, of je gebruikt een 60881, of een 60882.
Het verschil tussen de twee laatst genoemde terugmelders is, dat de 60881 via de massa terugmeld, de 60882 is voor stroomdetectie.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
 @citaat Maar die S88 bus is 12V schrijft Anne W........
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Welke bedoel je Ben?
Die RJ45 op de CS3plus soms?

Als dat zo is kan je géén oude decoders middels verloopstekker erop aansluiten alleen de nieuwere 60881/60882.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Voor de duidelijkheid de tekst uit die bijdrage

quote

Ik kwam op het Stummi Forum dit topic tegen https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=7&t=156331, wat, als ik het goed lees en interpreteer, betekent dat de S88 bus van de CS3+ 12 volt gebruikt i.p.v.5 volt, als dat waar is dan kunnen de oudere S88 modules niet meer gebruikt worden, zonder een S88 Link module.

uquote

Nu kan ik me niet voorstellen dat er op ons forum nog geen gebruikers zijn die de combinatie SC3+ en bestaande S88 meldeenheden in gebruik hebben, dus die kunnen het definitieve en goede antwoord geven.

Groet, Anne W
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
uit de pdf van marklin op pag 21 : https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_deel3_4.pdf

Wel degelijk 12 volt
Zoals ik eerder vermelde kunnen de vroegere gebruikt worden na 1 nieuwe versie ertussen gezet.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Sorry om even dit iet wat oudere topic terug aan te kaarten, maar na uren leeswerk is mij het een en ander nog altijd niet duidelijk.

Kan je de S88 module zoals afgebeeld door de topicstarter (6088 of 60880) aansluiten op de CS3+ met een verloopstekker zoals: http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm ?
Is de 12V geen probleem voor deze oudere decoders? Ik denk dat hier heel veel onduidelijkheid over bestaat en niemand die het echt goed weet.

Dat je een L88 kan gebruiken en aansluiten met de flat cable op deze oudere decoders 6088/ 60880 weet ik. De vraag is louter kan je deze rechtstreeks aansluiten op de CS3+ met een verloopstekker?

Mvg,
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Voor mij is het ook onduidelijk, ergens meen ik een uitspraak van een bekende uit de modelspoor elektronica wereld (Wim Ros) gelezen te hebben dat de componenten van de oude S88 ook 12 volt aankunnen, dus dat er geen probleem is om die middels een verloop op de CS3 Plus aan te sluiten.

Maar er zal toch wel een gebruiker "onder ons" zijn die oude S88 meldeenheden, van welk merk dan ook, op een CS3 Plus heeft aangesloten....

Groet, Anne W
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Citaat van: nodroz op zondag 07 april 2019, 22:15:46
Is de 12V geen probleem voor deze oudere decoders? Ik denk dat hier heel veel onduidelijkheid over bestaat en niemand die het echt goed weet.

Daar is geen onduidelijkheid over, dat kan gewoon. Met verloop en op 12V.

Daar heb ik al eens de datasheets en de specificaties over geplaatst.

Groetjes
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
 @citaat

En hier is de bevestiging, van een fabrikant dus (mocht je Sprinter niet kennen).

Groet, Anne W
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Ik wil toch even inhaken, want ik ben al weken bezig om oude S88-N modules van het hier bedoelde merk met de CS3+ aan het werk te krijgen. Dat lukt met de eerste module prima, maar met elke volgende module krijg je problemen dat alle contacten gelijktijdig gaan branden. Dan zou je denken dat er ergens sluiting zit, maar ik ben 100% zeker dat dat niet zo is. Ik heb ook nog een module vernieuwd omdat ik dacht dat die kapot was maar dat geeft ook niet de oplossing. De leverancier van de oude modules zelf kon ook geen oplossing aandragen dan verwijzen naar een correcte aansluiting op de CS3+ en dan met name correcte aantal modules opgeven. Dat heb ik gedaan en toch werkt het niet. Inmiddels ben ik nu vrijwel zeker, dat je als EERSTE module een Link 88  van Marklin zelf moet plaatsen (met aparte voeding) en aarding en dan daar de oude modules op aan kunt sluiten en mee kunt gebruiken. Ik ga dat komende week installeren en dan hoop ik definitief de oplossing hier te kunnen melden. Zie voor meer info: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-322.pdf
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 09 november 2019, 16:50:43
Ik wil toch even inhaken, want ik ben al weken bezig om oude S88-N modules van het hier bedoelde merk met de CS3+ aan het werk te krijgen. Dat lukt met de eerste module prima, maar met elke volgende module krijg je problemen dat alle contacten gelijktijdig gaan branden.

Dan sluit je die verkeerd aan op de s88 aansluiting. Kabel verkeerd om of op de verkeerde aansluiting. Op de ingang ipv van op de uitgang.
Een van de meest gemaakte aansluit fouten. En daar door een bekend verschijnsel. (alles bezet).

Groetjes.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Klopt niet helemaal... Toegegeven, er zat 1 defecte railisolator in een schaduwstation die veroorzaakte dat alles ging branden. Dat was n.a.v. deze reactie in een mum van tijd opgelost. Maar in feite had ik hetzelfde probleem nog altijd dat er telkens twee detectiepunten gingen branden als er een trein over reed. Dat kreeg ik ook niet opgelost en daarom maar gewacht op Link88 van Marklin zelf. Die vanmiddag aangesloten, in CS3 geconfigureerd op de juiste instellingen en.....tada...nog altijd niet opgelost. Steeds twee meldingen op detectiepunten in dezelfde module. Standaard staat de voltschakelaar op 12V en aangezien je had gemeld dat de modules 12V konden hebben nam ik dus aan dat dat goed (en beter-) was. De voltschakelaar op 5V gezet en toen werkte alles weer perfect. Conclusie: de onderaansluiting van de CS3 geeft dus ook standaard 12V af waardoor de oudere modules niet goed (meer-) werken. De link88 heb je weldegelijk nodig om oude modules te kunnen blijven gebruiken om naar 5V te kunnen omschakelen. Vraag aan Sprinter: kun je 12V modules (laten-) ontwikkelen die wel op het Marklin systeem 12V werken, of zijn er die misschien al?
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Die modules zijn er al en zijn standaard en uit voorraad leverbaar. Al sinds 1986.

Groetjes.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Ja, dat ze 12V aankunnen weet ik, want ik heb er diverse van je in gebruik maar dan moeten ze ook werken, en dat doen ze dus niet....(tenzij je denk ik de standaard CAT aansluitingen gaat verwisselen om 5V stroom te voeren ipv 12V want dat is dan de truc. Ik ga dat niet doen want ik heb het nu goed werkend met de link88 en jouw modules op 5V dus!!!
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Waarom werkt dat dan niet volgens jouw.
De s88-n modules zijn hetzelfde als een s88 (6088) van Märklin, alleen met een RJ45 aansluiting extra net zoals de nieuwste s88 modules van Märklin.
En of je dit nu met een Patch-Cable aansluit of met een bandkabel maakt niet uit.
Ook is er geen verschil tussen de aansluiting op de CS3+ of via de s88-Link.

Mijn donkerbruine vermoede is dat je iets niet helemaal volgens de regels uitvoert.

Er is totaal geen verschil. Behalve de prijs.

Groetjes.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
 @citaat Mijn configuratie is een CS3+ met Rosoft S88-N bezetmelders. Dat werkt prima. S88-Link is niet eens nodig.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Ik heb bewust zeer gedetailleerd omschreven wat en hoe ik e.e.a. bekeken, aangesloten en uitgeprobeerd heb. Ik ga dat nu niet herhalen, want het staat al beschreven en op 12V werkt het dus niet. Op 5V wel, en daar werk ik nu dus mee.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Ik heb elders in een draadje over S88 en CS3+ al aangegeven dat het enorm uitkijken is met "Oude" apparaten. Zo ook instellingen voor S88. Ook verkeerde instellingen worden door CS3 gewoon bewaard en voorgesteld zodra je een nieuwe probeert aan te maken, maar dat wil niet zeggen dat die instellingen ook goed zijn. Behalve de configuratie van de S88L die als basis dient voor aansluiten van normale, bijv. RoSoft bezetmelders, dien je ook elk detectiepunt goed te configureren en met name aan een apparaat toe te wijzen. Je ziet na installatie van de nieuwste update 2.0 van CS3 bij bewerken van een S88 punt rechtsonder het vak "Overgedragen aan". Behalve modulenummer (de S88L) is een aparte; in bus 1 start je gewoon met 1 (en niet met  dus) en contactnummer dien je ook in dat vak "Overgedragen aan" op te geven naar welk apparaat je de aansluiting hebt liggen. Dat kan direct aan de S88L zelf zijn; dan kies je dus LinkS88-1 of GFP3-1  --->  deze kies je als je de S88L aan de onderzijde (bij CS3+) hebt aangsloten of STUURCONTACT. Juist deze kies je als je oude modules in de bus aan de S88L hebt hangen.
Zorg er eerst wel voor dat je met een schone lei begint. Ik heb eerst ALLE oude contacten maar verwijdert, de S88L uit het netwerk gegooid en daarna opnieuw een paar keer wel opgestart om er 100% zeker van te zijn dat alle oude instellingen weg waren. Toen begonnen met een voor een toevoegen van nieuwe punten en zowaar....het werkt nu perfect. En met name @Sprinter: nu ook op 12V zelfs.
 
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
@Sprinter....Zie mijn laatste bericht. Na heel veel spitten in instellingen heb ik nu toch wel het lek boven.
Ik heb het nu perfect werkend, en zelfs op 12V dus!

Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
@Adjebelle, dat is voor ons geen verrassing, dat weten we al sinds 1986.

Groetjes.
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Toch niet goed. Helaas moet ik mijn enthousiasme dat ik dacht het lek boven te hebben toch temperen..... Ik had spoor 1 van mijn schaduwstation met inrij-rem-stopmelders op aparte bezetmeder modules perfect werkend. Nu ik spoor 2 toevoeg en juist configureer, lichten de beide melders op zodra ik over een van de twee sporen rijd. Dus inrijmelders spoor 1 en 2 lichten beide op als ik over spoor 2 binnen rijd. Zo ook bij de remmelders en stopmelders. Waar zou dit op kunnen duiden? Iemand een idee?
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus
Opgelost door over te schakelen naar 5V. Hier houd ik het dus maar bij.
Sorry Sprinter, maar 12V blijkt dus toch echt niet te werken.