Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco plan W interieur uitnemen

Gestart door molly w zaterdag 08 december 2018, 14:46:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco plan W interieur uitnemen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Roco plan W interieur uitnemen
Ik heb een vraag: Hoe neem je het interieur uit een plan W rijtuig van Roco (art. 44286). Het dak is er al af, nu wil ik het interieur er uit hebben om te schilderen, maar hoe doe je dat zonder van alles te mollen? Wie heeft daar ervaring mee?

Waarom ik dat wil?

  • De binnenzijde van de wanden zijn donkerblauw - die wil ik wit schilderen
  • de banken hebben een soort van toffee-kleur - zoiets als in de ICR-rijtuigen nu - maar horen rood te zijn.
Dit alles mhoo eventuele verlichting.
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Geen ervaring met de plan W ,wel met vele andere Roco rijtuigen.

Als je van boven door het open dak kijkt.

Zie je net voorbij de wielstellen de lipjes zitten waarmee het bovenhuis vastzit. Deze punten van binnenuit een beetje naar buiten buigen / drukken met een schroevendraaiertje.
In het midden zit er ook nog een of twee
Als je dat los haalt blijft het interieur staan of zit los in je boven deel.
De punten staan ook in de handleiding (die onder het piepschuim) in de doos zit.

Merk even goed een kant van bodem , stoelen en bovenhuis. Het geheel is vaak  a symmetrisch en past dus niet in elkaar als je een deel 180' draait.
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Dank. Morgen eens kijken.
Had ik die handleiding gehad, was de vraag al beantwoord. Helaas, ik heb deze rijtuigen gekocht op Eurospoor dit jaar. Geen handleiding dus.;
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Doe anders een foto,schuin naar binnen genomen.
Dan zet ik wel wat strepen op je plaatje als ik de klemmetjes zie.

Als je van binnenuit tegen de wand aandrukt zie je wel waar ze zitten. Daar veert de wand niet naar buiten.

Op de foto zie je de haakjes,die klemmen in je plastic glas en trekken zo de bovenkap op zn plaats. 4a5 per zijde.
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Zijwanden, ja daar zit hier en daar enige minieme beweging in. En ja, als ik heel goed kijk door de gaten van het 'plafond zie ik klemmen die de kap vast te lijken houden. Ik zie echter niet hoe je die moet buigen. Eén, daar kan ik helemaal niet bij, die zit in het midden in de zijgang. En van die aan de koppen geldt dat het interieur er strak tegen aan zit. Zie detailfoto's.

Ten tweede zie ik dat Roco een verkeerde interieurindeling heeft toegepast. (zie lange foto) Plan W heeft een doorlopende middengang, geen zijgang tussen de twee balkons. Ik denk dat de indeling nu, die Roco heeft toegepast, er een is van een Silberling of een ander Duits rijtuig. Was natuurlijk gemakkelijk omdat plan W van Silberlingen is afgeleid. Maar wil ik het interieur overeenkomstig het grote voorbeeld maken, dan zal ik een nieuw interieur moeten maken. Nauwkeurig opmeten, tekening maken en 3d printen. Kost het een en ander.
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Dat zijn echt de punten waar je de wand iets naar buiten moet drukken en dan omhoog trekken.
Kost je bij het eerste rijtuig wat overwinningskracht omdat je denk de boel te slopen.
Begin boven een draaistel. Iets omhoog dan een tandenstoker ertussen en in het midden herhalen.
Meestal komt de boel dan los.

Je zou ook al het overbodige weg kunnen snijden.
Als je van een bankje een mal maakt met siliconen, kun je de bankjes daarna zelf na gieten.
Alleen vervangende bankjes printen is natuurlijk ook nog een optie.
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco plan W interieur uitnemen
Gelukt.  :)
Ging gemakkelijker kan ik dacht. Als je een eerste begin hebt, kun je 'm bijna openrissen.
Zie foto.