Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3wegwissel k-rail probleem

Gestart door Hinrichs donderdag 06 december 2018, 17:08:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3wegwissel k-rail probleem
Goedeavond,

Ik kon er niks over vinden op het forum en op google zelf en ben al uren bezig geweest met dit probleem en hoop dat er hier iemand is met meer verstand die mij kan helpen.

Het gaat om het volgende:
In mijn layout heb ik 3 3-wegwissels (K) die zitten aangesloten op de m83 decoder van Marklin, maar omdat de 3wegwissel 2 andrijvingen heb neemt hij 2 slots in beslag in de decoder. Hierdoor detecteerd de Cs3plus het als 2 losse wissels en niet als 1 3wegwissel.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om het in 1 pictogram te krijgen in de Cs3, als ik de decoder aanklik kan ik alleen de wisselrichting wijzigen of veranderen naar een icoon voor Y-wissel of kruiswissel. Als ik een nieuwe item los toevoeg dan kan ik wel kiezen voor een 3wegwissel maar dan kan ik de decoder er niet aan koppelen.
Ik heb de meeste grote hobbyzaken al gebeld en die weten ook niet hoe dit op te lossen is.

Ik zal waarschijnlijk iets kleins of simpels over het hoofd zien aangezien het toch gewoon zou moeten werken lijkt me?
Mocht er iemand meer weten dan zal ik ze eeuwig dankbaar zijn.
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Ben den Hollander
gast

Re: 3wegwissel k-rail probleem
Kijk maar even hier hoe het moet: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70409.0
Re: 3wegwissel k-rail probleem
hoi,

Bedankt voor het snelle antwoord, maar zoals ik het begrijp is het daar opgelost met Itrain, maar deze software heb ik helaas niet, is het niet mogelijk zonder dat programma?
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Ook op de CS3 en met een m83 of k83 decoder moet jouw probleem oplosbaar zijn. Ik heb weliswaar zelf de driewegwissel op mijn testbaan aangesloten m.b.v een inbouwdecoder.
Ik ga even op zoek naar een correct antwoord.

Wat wel zo is, is het driewegwissel twee naast elkaar liggende adressen gebruikt. Dus 1&2 of 3&4. Wellicht zit daar je probleem.

John (VT601)
Re: 3wegwissel k-rail probleem
het is decoder D en het is dus d1 en d2
zie link https://imgur.com/a/nVQ0z1S
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Citaat van: Hinrichs op donderdag 06 december 2018, 22:07:21
hoi,

Bedankt voor het snelle antwoord, maar zoals ik het begrijp is het daar opgelost met Itrain, maar deze software heb ik helaas niet, is het niet mogelijk zonder dat programma?
Dan heb je mijn posting daar niet gelezen.

Stap 1: Je maakt een nieuw wissel aan, hier selecteer je meteen het driewegwissel (niet op een ander moment, dan gaat dat niet meer).
Stap 2: Je selecteert het laagste van de 2 toegekende adressen als adres. Uit mijn hoofd moet dit afbuigend naar links zijn, maar dat kan precies contra zijn. Je CS3 kent automatisch het adres+1 toe voor de andere richting.
Stap 3: Je sluit je driewegwissel aan op de toegekende adressen/poorten van je decoder.
Eventueel stap 4: Je programmeert je decoder op de juiste adressen.

Jouw CS is een z.g.n. intelligente centrale. Door de koppeling weet de CS dat hij op het moment dat jij naar links wil gaan rijden, hij altijd eerst de rechter wisselhelft op rechtdoorgaand moet leggen.

Ik heb 2 driewegwissels, daar werkt dit probleemloos. Ik heb ook 2 engelsmannen met dubbele aandrijving, die werken volgens hetzelfde concept:


Op dit moment staat mijn CS niet bij mij thuis, dus voordoen kan ik het helaas even niet.
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Hoi Laurent,

Bedankt alweer voor je reactie. Ik heb het eindelijk voor elkaar. Bij het balkje adres dacht ik altijd dat ik een nieuw adres moest kiezen en niet een bestaand adres,,, heel dom dat ik daar niet eerder aan had gedacht. Bedankt voor je hulp. Eigenlijk heel simpel, sta nu eigenlijk wel versteld dat die grote winkels het niet wisten
Re: 3wegwissel k-rail probleem
Ben den Hollander
gast

Re: 3wegwissel k-rail probleem
Citaat van: Laurent op donderdag 06 december 2018, 23:56:50
Citaat van: Hinrichs op donderdag 06 december 2018, 22:07:21

Bedankt voor het snelle antwoord, maar zoals ik het begrijp is het daar opgelost met Itrain, maar deze software heb ik helaas niet, is het niet mogelijk zonder dat programma?


Dan heb je mijn posting daar niet gelezen.


Zo is't .....