Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoder; diagnostische test

Gestart door marcbosquet woensdag 05 december 2018, 12:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder; diagnostische test
Ik probeer het simpel te houden
Een Marklin loc met MFX decoder stopt met werken en reageert niet.
Is het nuttig om hem eens te wissen uit het bestand van de CS en dan terug aan te melden?
Bestaat er een diagnostische test om uit te maken wat er mis is of moet je gewoon de decoder veranderen ?
Je kan hem natuurlijk binnen brengen bij je Marklin verdeler daar duurt het soms maanden voor je de lok terug ziet.
Ik zoek verder maar vond tot nu toe nog geen bevredigend antwoord.
Marc Bosquet ; al 60 jaar Marklin fan en modeltrein verslaafd
Re: Decoder; diagnostische test
De huidige decoder =166793
Decoder M4 PR m.Sound (147824) 39565

Marc
Re: Decoder; diagnostische test
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder; diagnostische test
Dag Marc,

Heeft het wissen en weer aanmelden iets opgeleverd ? Doordat het een model een Softdrive sinus motor heeft kan de aanpak van je probleem in potentie wat gecompliceerder uitvallen dan bij de overige digitale modellen van Märklin.
Re: Decoder; diagnostische test
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder; diagnostische test
Hi Marc,

Met een CS1R kun je de lok geforceerd aanmelden op het programmeerspoor.

PS: Doet de verlichting het wel?
Re: Decoder; diagnostische test
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder; diagnostische test
Beste Marc,

Een redelijk vaak toegepaste manier om uit te vinden of de motor nog goed werkt, is de 2 draadjes van de motor losmaken van de print/decoder en met een 9 volt batterij testen of de motor draait, dat gaat met de Soft Drive Sinus motor niet omdat er nog een partijtje elektronica tussen decoder en motor zit, die een draaistroom maakt.

Als het opnieuw aanmelden niet lukt, dan hoop ik dat iemand de decoder voor je wil testen, als die de oorzaak is dan zijn er mogelijkheden om de decoder te vervangen, maar niet door elke decoder.

Als de elektronica kapot is dan ziet het er niet hoopvol uit, ik geloof dat er een firma in Zwitserland is die de elektronica maakt, info van één van mijn forumcollega's

Groet, Anne W