Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation

Gestart door NS1617 dinsdag 04 december 2018, 19:54:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wie kan en wil mij helpen met wat ideeën voor een analoog baanplan met M-rails voor een schaduwstation, en dan ook nadenken over waar een schakelrail geplaatst moet worden en waar een sein etc. Hier wat nodige info:

Ruimte voor het schaduw station is 218cm breed en 289cm diep. Hierboven komt een zelfde plaat met een nog nader te bepalen hoofdspoor. Hoogte verschil van hoofdspoor naar beneden tot schaduwstation zal zo'n 20cm zijn wat overbrugt moet worden.

Wat ik voor ogen heb is in totaal zo'n 4 treinen automatisch te laten rijden op het hoofdspoor, en 4 treinen heb staan wachten op het schaduwstation. De wens is om het zo aan te sluiten dat als er een trein van het hoofdspoor naar het schaduwstation rijdt, er daar ééntje automatisch vertrekt naar het hoofdspoor. Is het zo te bedenken dat de 4 treinen op het hoofdspoor ook automatisch wisselen met de treinen op het schaduwstation?

Ik heb gekeken in de Wiki maar als beginner kom ik er niet uit. Ook al contact gehad met Harrie over zijn geweldige drukbezette analoge baan en daar wat tips van gekregen maar kom er niet uit nog.

Dus ideeën voor een plan voor een schaduwstation en hoe één en ander aan te sluiten voor bovengenoemde wensen zijn zeer welkom. Bedankt!

Groet, Serge

Edit Looney Tunes: topic gerepareerd
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Serge,

Allereerst een korte reactie:
Seinen in een schaduwstations zijn nergens voor nodig.
Vergeet die schakelrails. Ga reed-contacten gebruiken. Afhankelijk van de plaatsing (begin, midden, eind van de trein of links, rechts midden van loc of wagon) zijn de schakelopties vele malen groter dan met een schakelrail.
Per meter spoor kun je maximaal 3% = 3 cm stijgen of dalen. Voor 20 cm heb je dus circa 7 meter spoor nodig. Dat kan met een ovale spiraal maar dat gaat ten kosten van de lengte van je opstelsporen in het schaduwstation.

Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Hoi Serge,
Op zich is het niet extreem lastig, dus wil ik proberen het uit te leggen.
Laten we beginnen met de 4 sporen. Hierin moeten stopsecties met seinen of tweespoelige relais komen. Een keuze is bij de 7542 of 75444.
Aan het einde van elk spoor voorbij de stopsectie leg je een schakelrail.

Zodra de trein wegrijdt moet deze de wissels schakelen naar het net vrijgekomen spoor en uiteraard het sein weer op rood zetten.
Verder kun je aan het begin van elk spoor een tweede schakelrail leggen, waarmee je het sein voor het volgend spoor op groen zet.

Morgen wil ik wel een plaatje opzoeken.
Dat maakt het wellicht wat duidelijker dan veel tekst.

John (VT601)
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: Pt2/3 link=topic=73326.msg1271437#msg1271437 date=1543952287
Seinen in een schaduwstations zijn nergens voor nodig.
Vergeet die schakelrails. Ga reed-contacten gebruiken.
/quote]

Oef, de magneten die nodig zijn voor reedcontacten doen het niet altijd lekker op M-rail. De wisseltongen worden nogsl eens magnetisch en blijven hangen. Heel nare gebeurtenissen in je schaduwstation zijn het gevolg.
Verder biedt de digitale wereld veel fijne oplossingen voor automatisch rijden, meer flexibiliteit dan analoog, hoewel dat allemaal ook zijn charme heeft. Zie maar wat je voorkeur heeft, maar ik denk dat het goed is je op beide systemen goed te oriënteren, voor je een keuze maakt.

Groet,

Peter
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Peter,

Niet mijn ervaring.
Meer dan tien jaar mijn twee achtsporige analoge m-rail schaduwstations gestuurd met reedcontacten en niodym-magneten.
Geen problemen ondervonden met gemagnetiseerde wisseltongen of- aandrijvingen.

Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Kennelijk hoeft het niet altijd, dat de boel magnetisch wordt, maar bij mij destijds wel. Ook zo'n kleine köf met magneten haalt trucs uit met de wisseltongen van M-rail. Die blijft daarom lekker over de K-rail rijden.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Als je meerdere magneten om en om hangt wat betreft polarisatie heb je er geen last van, het magnetiseren van het metaal door de ene magneet wordt teniet gedaan door een andere, polariseer je ze allemaal gelijk dat krijg je last van een steeds verder opbouwend magnetisme. Zo werkt een demagnetiseringsspoel, een wisselend magneetveld doen uitsterven door de afstand te vergroten. Dat kent iedereen nog die ooit met een bandopnemer werkte en regelmatig de koppen demagnetiseerde.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
@ Serge,
Ik wil je toch verwijzen naar deze wiki-pagina.
waar e.e.a. wordt uitgelegd.



John (VT601)
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Beste Serge,

In mijn draadje heb ik de werking van een analoog schaduwstation omschreven, misschien heb je daar wat aan.
zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26062.0

Groet,

Marcel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: VT601 op woensdag 05 december 2018, 08:41:15
Ik wil je toch verwijzen naar deze wiki-pagina.


Heeft iemand dat ooit al gebouwd? En werkt dat?
Als zoals in de tekst staat een trein binnenkomt op spoor 1 en K1 sein 2 op groen zet en K6 schakelt wissel 1 naar links moet de trein die aan het binnenkomen is op spoor 1 toch ontsporen op wissel 1? De loc haalt het misschien nog net, maar wat met de wagons er achter?
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Er is een andere schakeling denkbaar, waarbij de wissels pas goed worden gezet op het moment dat de trein aankomt bij het schaduwstation. Hier vond ik een aardig (engelstalig) filmpje over op Youtube:
Deel 1
Deel 2

Mogelijk dat dit het wat duidelijker maakt?
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
En daarom heb ik reedcontacten gebruikt: magneten onder de laatste wagon waardoor geschakeld werd als de hele trein het inrijwissel was gepasseerd.
Eén reedcontact gecombineerd met schakelversterker schakelde 4 magneetspoelen (2 x wissel en 2 x relais).


Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Dat heb ik ook voorgesteld aan de Wiki redactie.
Ik denk dat het getoonde schema ooit overgenomen is van een reed schakeling zonder het echt te begrijpen.
Toch vreemd dat dit hier al 4 jaar zo staat en bijna 5000 keer bekeken is en niemand gezien heeft dat het met schakelrails niet kan werken...
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
In mijn analoge tijd (2,5 jaar geleden  :D) had ik ook een dergelijke oplossing perfect werkend:



Mijn topic van deze baan: klik hier
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Allemaal erg bedankt voor de reacties en het meedenken.

Aangezien ik allemaal M-rails heb en de nodige schakelrails wil ik dat ook gaan gebruiken.

Ik denk dat mijn probleem ook is dat ik nog niet goed de werking van een schakelrail en een sein begrijp. Dat wil zeggen, ze zullen beide een baanstuk stroomloos kunnen schakelen en ook andersom. Alleen hoe alles precies moet worden aangesloten is me een raadsel.

Als ik de werking en het aansluiten zou begrijpen kan ik zelf ook wel wat bedenken lijkt me.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Jammer dat je zover weg woont (compleet andere eind van Nederland) anders had ik er graag een dag in gestoken om je alles uit te leggen. Of je zou eens naar het diepe zuiden willen komen.  :D. Als je de werking begrijpt, is het heel simpel om mooie schakelingen te maken. Er is veel documentatie te vinden in de wiki die ook eventueel kan helpen. En blijf vooral je vragen stellen.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: Kaleb op woensdag 05 december 2018, 20:22:04
Er is veel documentatie te vinden in de wiki die ook eventueel kan helpen.
Dus volgens jou is de Wiki correct?
Bekijk de schakeling dan toch maar eens goed, die kan gewoon niet werken.
Dat lijkt er al wat beter op, er komt wel meer aan te pas dan wat er in het schema van de Wiki staat: http://www.modelleisenbahn-analog.de/wp-content/uploads/2013/01/schattenbahnhof_schaltplan.pdf
En daar lees je hoe het werkt: http://www.modelleisenbahn-analog.de/?p=176
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: Math op woensdag 05 december 2018, 11:51:32
Citaat van: VT601 op woensdag 05 december 2018, 08:41:15
Ik wil je toch verwijzen naar deze wiki-pagina.


Heeft iemand dat ooit al gebouwd? En werkt dat?
Als zoals in de tekst staat een trein binnenkomt op spoor 1 en K1 sein 2 op groen zet en K6 schakelt wissel 1 naar links moet de trein die aan het binnenkomen is op spoor 1 toch ontsporen op wissel 1? De loc haalt het misschien nog net, maar wat met de wagons er achter?

Hallo Math,

Het antwoord op je vraag is JA. Ik heb dat artikel in de wiki beschreven. Het is namelijk het basis schema van mijn schaduwstation. En dat werkt nog steeds probleemloos.

Ik snap dus niet waarom je in de posten na dit schema steeds zegt dat het niet werkt. Kijk maar eens in mijn topic BoschSpoor in aanleg. Daar vind je nog meer details. Bovendien is mijn baan (deels) beschreven in de wiki klik hier, waar ik ook uitgebreider ingegaan ben op dit schakelschema.

Ik ben geen deskundige op elektronica gebied, dus houd mij beperkt tot de ouderwetse analoge techniek met schakelrails en relais van Märklin en Viessmann.

Groeten,
Roel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
En om op de vraag dan Serge te antwoorden, ik kan je wel helpen met je vraag. Ik heb dit ook gedaan voor een mede-forumlid. Hier is een schaduwstation gemaakt voor 6 treinen, waarbij trein 1 vertrekt als trein 7 het schaduwstation inrijdt.

Ik stuur je een pb voor het geval je interesse hebt.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 05 december 2018, 23:50:05
Citaat van: Math op woensdag 05 december 2018, 11:51:32
Citaat van: VT601 op woensdag 05 december 2018, 08:41:15
Ik wil je toch verwijzen naar deze wiki-pagina.


Heeft iemand dat ooit al gebouwd? En werkt dat?
Als zoals in de tekst staat een trein binnenkomt op spoor 1 en K1 sein 2 op groen zet en K6 schakelt wissel 1 naar links moet de trein die aan het binnenkomen is op spoor 1 toch ontsporen op wissel 1? De loc haalt het misschien nog net, maar wat met de wagons er achter?
Ik snap dus niet waarom je in de posten na dit schema steeds zegt dat het niet werkt.
Doodeenvoudig: omdat het niet kan werken  zoals het getekend is en beschreven staat in de Wiki...
Antwoord eens op mijn vraag: wat gebeurt er met de wagons van de trein op spoor 1 als een trein op spoor 2 vertrekt en direct het wissel verzet waar de wagons op dat moment nog onmogelijk kunnen voorbij zijn?
Ik en ook al iemand anders heeft het al gezegd, dit kan enkel werken met een magneet en reedschakelaar en dan nog maar als de magneet op het einde van trein hangt, dan is hij volledig binnen als trein 2 vertrekt en het wissel verzet. Met schakelrails heb je altijd een ontsporing als er iets achter de lok hangt.
Dat moet toch voor iedereen duidelijk zijn?


Ik zal ondertussen je draadje eens bekijken hoe je het daar precies gedaan hebt.




En ik vraag mij af waarom mijn post waar ik verwijs naar een schema dat wel werkt en uiteraard heel wat ingewikkelder is zonder commentaar hebt weggehaald of laten weghalen...


Is Cees dan samen met mij echt de enige die begrijpt hoe het werkt ...
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Het filmpje van Henk (Kale) toont aan dat het schema zoals getekend en beschreven in de wiki niet kan werken.
In deze is de positie van de schakelrails in een baanvak (opstelspoor) allesbepalend.
In het filmpje kun je zien dat de posities van de schakelrails (als ik het goed zie drie per opstelspoor) afwijken van het schema.
Bovendien worden in het filmpje enkel locs gebruits en is er sprake van een aanzienlijke lengte voor de opstelsporen.
Niet iedereen kan die lengte realiseren.
Het is zoals Math zegt: volgens schema en beschrijving van de wiki gaan de treinen ontsporen.

Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Cees,

De lengte van het spoor is niet van belang. De schakelrails (slechts 1 per opstelspoor!!) ligt vlak voor de stopsectie met als doel:
1- het eigen blok van de loc op stop te zetten
2- het volgende blok op groen te zetten
3- de achterliggende wissels naar het volgende blok te leiden

Hierdoor stopt de binnenkomende trein, vertrekt de volgende trein en staan de wissel naar het nieuwe "leeg rijdend" blok voor binnenkomst van de volgende trein.
Uitgebreid testen heeft aangetoond dat deze opstelling perfect werkt en blijft werken.

Om botsingen te voorkomen had ik een 2tal rails direct na de binnenkomende wissels gekoppeld aan de stopsectie van dat blok.
Reden: bij binnenkomst stond het sein nog op groen dus reed de trein door tot na de schakelrails. Indien er een trein stond (rood sein) waren de 1e rails van dat blok ook stroomloos waardoor bij een fout gezet/staand wissel de binnenkomende trein NOOIT op de staande trein kon "knallen" ook dit is gebleken een perfecte oplossing om het schaduwstation foutloos te laten werken.

Ja ik reed maar 1 kant op in het schaduwstation.

Nog en film van een "vol" schaduwstation

Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Henk,

Op het filmpje kon ik niet goed zien waar de schakelrails zich bevinden.
Ik meende er meer te zien door de witte plakker/stickers bij sommige railstukken.
Maar je antwoord leidt tot bevestiging van een eerdere conclusie: in relatie tot de lengte van de trein zijn de lengte van het opstelspoor én de positie van schakelrail/reedcontact  tezamen alles bepalend.
Ook in mijn schaduwstations kenden (en nog steeds) eenrichtingverkeer en alle opstelsporen hadden dezelfde lengte.
En ook dat functioneerde probleemloos maar dan zonder de door jou "ingebouwde" extra beveiliging.

Groeten
Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Omdat ik het geweldig kinderachtig vind van de Wiki redactie en moderators dat mijn goed bedoelde opmerkingen over fouten in de Wiki en met verwijzing naar correcte informatie zo maar zonder enig commentaar verwijderd zijn (behalve dan een duimpje opsteken naar elkaar...) zal ik met tekeningetjes aantonen dat de Wiki fout is.
Omdat het niet ieder gegeven is tijdgerelateerd te denken heb ik een strip gemaakt van wat er in de Wiki staat.
En het zou de Wiki redactie sieren hun fout toe te geven.
Of op zijn minst aan te tonen waar ik het dan volgens hen mis heb.
Rood komt letterlijk uit de Wiki. Blauw is mijn commentaar.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
De filmpjes genoemd in de post van DavidB (zie en klik hier) zijn ook erg verhelderend al zou ik een extra raillengte tussen de schakelrail en wissels leggen ter beveiliging.

@Math: ik denk dat je over de volgende regel heen gelezen heb: "Van belang is dat de laatste wagon voorbij de schakelrails K1, K2 en K3 tot stilstand komt. "

Nu ik de WIKI voor de 3e keer probeer begrijpend te lezen kan het idd NIET werken. De schakelrails K1, K2 en K3 moeten net voor de stopsectie liggen als de GEHELE trein binnen het blok is mag de trein 2 pas vertrekken ivm het snel schakelen van de wissels na vertrek. Of je laat de wissels naar het vrije blok schakelen voordat de wisselstraat bereden wordt. Ik zie het probleem nu  :?
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Math schreef:
CiteerEn het zou de Wiki redactie sieren hun fout toe te geven.

Beste Math (en alle anderen),
als wiki-redacteur heb ik geen reacties aangepast op gewijzigd. ik heb me wel verbaasd over de felheid van diverse reacties.
Ik heb naar een bestaand artikel verwezen, dat destijds door Roel in elkaar gezet is. Het ging mij daarbij vooral om visueel te laten zien hoe de vraag van de vraagsteller in te vullen. Dat in aanvulling op mijn eerste antwoord. Ik hoop dat hij daarmee geholpen is.

Dat er mogelijk fouten in de oplossing zitten, met name door de aanwezigheid van de schakelrail aan het begin van het spoor, dat is mogelijk en ik zal zeker kijken naar jouw suggesties. Alleen ben ik daartoe nog niet gekomen.
Ik ben wel van mening dat de basis die ik aangedragen heb goed is, nl. het schakelen van de wissels naar het vrijgekomen spoor door de vertrekkende trein.

Ik ga komende week naar het artikel kijken en zal zonodig e.e.a. aanpassen.

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Hoe zegt die goede tv-man het ook al weer: Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Het is zoals Math zegt: het voorbeeld in de wiki deugt niet.

Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 13:36:37
Omdat ik het geweldig kinderachtig vind van de Wiki redactie en moderators dat mijn goed bedoelde opmerkingen over fouten in de Wiki en met verwijzing naar correcte informatie zo maar zonder enig commentaar verwijderd zijn (behalve dan een duimpje opsteken naar elkaar...) zal ik met tekeningetjes aantonen dat de Wiki fout is.

Even als beheerder/moderator:
Er is niets verwijderd. Je opmerkingen op de inhoud van de wiki staan nog gewoon in dit draadje. Wat ik wel zie, is dat je zelf in je eigen bijdragen het een en ander aangepast hebt. Evenals dat Henk (Kaleb) dat heeft gedaan. Vanuit beheer/moderatie is geen bijdrage verwijderd.

Wat betreft de inhoud van de Wiki: als je iets ziet wat (naar je mening) niet klopt, dan is het een goed plan om dit te melden bij de Wiki redactie. Daarvoor zit onder elke bijdrage een knop. Uiteraard mag je de Wiki redactie ook een mailtje sturen: .
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Ik heb in mijn bijdragen niks fundamenteel veranderd, wel spelfouten verbeterd. 
Dat mag toch?
En ik heb wel degelijk de knop onder de bijdrage gebruikt om het te melden aan de Wiki redactie zoals ik hier ook geschreven heb.
En wat betreft dat verwijderen geef ik ruiterlijk toe dat ik mij vergist heb, mijn bijdrage staat er inderdaad nog, ik zal niet ver genoeg terug gekeken hebben.
Ik hoop dat Roel even ruiterlijk zijn vergissing in de Wiki toegeeft en nog belangrijker, dat hij de werking van de schakeling begrijpt, daarom heb ik de moeite gedaan de tekeningen te maken.
Ik heb jarenlang on-the-job training gegeven in relaiszalen met duizenden relais en weet echt wel waar ik over spreek, ik doorzie zo een schakelringetje op de eerste blik, ook al hebben er al 5000 naar gekeken die het niet gezien hebben.


Ik zie wel meer fouten in de Wiki staan maar bedank er voor om ze nog te melden als dat allemaal zo stroef moet gaan en op zoveel ongeloof en onwil stuit.
Ik dacht dat de Wiki en het forum er was om mensen te helpen, nu is het eerder in de gracht helpen...
Ik zal het bij het echte ontwerpen van banen houden, daar is gezien de waarderingen die ik krijg meer dankbaarheid voor van de forumgebruikers.







Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
Ik heb in mijn bijdragen niks fundamenteel veranderd, wel spelfouten verbeterd. 
Dat mag toch?
Uiteraard mag dat. Ik heb dat zelf vanmiddag ook gedaan in mijn bijdrage.

Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
En ik heb wel degelijk de knop onder de bijdrage gebruikt om het te melden aan de Wiki redactie zoals ik hier ook geschreven heb.

Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
En wat betreft dat verwijderen geef ik ruiterlijk toe dat ik mij vergist heb, mijn bijdrage staat er inderdaad nog, ik zal niet ver genoeg terug gekeken hebben.
Wat mij betreft even goede vrienden hierin.

Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
Ik hoop dat Roel even ruiterlijk zijn vergissing in de Wiki toegeeft en nog belangrijker, dat hij de werking van de schakeling begrijpt, daarom heb ik de moeite gedaan de tekeningen te maken.
Dat is aan Roel, zoals je begrijpt.
Wel een vraag: Mogen wij je tekeningen gebruiken voor de Wiki? Dit zijn mooie aanvullende zaken, die we hard nodig hebben om de Wiki correct te laten zijn.

Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
Ik zie wel meer fouten in de Wiki staan maar bedank er voor om ze nog te melden als dat allemaal zo stroef moet gaan en op zoveel ongeloof en onwil stuit.
Laat je svp hierdoor niet tegen houden om fouten te melden. Het is namelijk zeker op dit gebied heel belangrijk dat zaken kloppen. Op de achtergrond zijn er zeker mensen in het wiki team, die je eventuele bijdragen meer dan waarderen!

Citaat van: Math op donderdag 06 december 2018, 15:20:07
Ik dacht dat de Wiki en het forum er was om mensen te helpen, nu is het eerder in de gracht helpen...
Hou bij alle uitingen op fora (en uiteraard dus ook op het 3rail forum) rekening mee, dat geschreven woord regelmatig anders over kan komen dan gesproken woord. Je mist de lichaamstaal, die soms heel hard nodig is. En ja, misschien zijn er wel woorden harder uitgetypt dan de bedoeling was. Ook dit soort meldingen kun je bij de moderator melden. We zien niet alles als team, omdat we nog steeds een groep vrijwilligers zijn.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Laat ik ook maar weer een keer reageren.

Ik heb een PRINCIPE schema gemaakt en, zoals Henk terecht opmerkt, een opmerking erbij gezet dat de LENGTE van de trein bepalend is voor de plaats van de schakelrails.

Als je het plaatje LETTERLIJK neemt, zoals Math doet in zijn voorbeeld, en dus geen rekening houdt met de lengte van de trein, gaat het inderdaad fout.

Ik heb ook verwezen naar de uitwerking van het principe in mijn eigen baan. Daar heb ik een schaduwstation op niveau 0 waarin 3 treinen staan en waar trein 4 bij binnenkomst in het schaduwstation trein 1 laat vertrekken volgens het hiervoor geschetste principe. Ook heb ik op niveau 1 een schaduwstation waar trein 1 op het ene spoor staat en vertrekt als trein 2 op het andere spoor binnenkomst.

De beweringen van een aantal forumleden dat het niet KAN werken, is dus niet terecht. Bij mij werkt het wel.

En op die verwijzing, zowel naar mijn topic als naar de betreffende pagina in de wiki, wordt niet gereageerd. Dat hoeft voor mij ook niet. Ieder zijn goed recht. Ik vis niet naar complimenten.

Voor een ander forumlid heb ik de schakeling van een schaduwstation voor 6 (zes) treinen ontworpen, eveneens op dit principe gebaseerd.

Als de wiki redactie het artikel te onduidelijk vindt ben ik uiteraard van harte bereid om het te herzien en aan te passen, zodat het beter te begrijpen is. Voor positieve kritiek sta ik altijd open. Ik hoor dat graag van de redactie.

Ik wil hier nog wel even kwijt dat IK niets heb verwijderd uit berichten van anderen. Dat kan ik zelfs niet eens, want daar heb ik geen rechten toe.
Verder zou het prettiger zijn op dit forum, toch bedoeld om elkaar te HELPEN, bij vermeende fouten te vragen naar nadere uitleg in plaats van een bijdrage tot de grond toe af te branden.

Met hartelijke groeten,

Roel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Met dit principe maakt het zelfs niet uit hoeveel opstelsporen het zijn. Enige punt is wat Roel ook opmerkt de plaatsing en het moment van omleggen van de wissels. Het filmpje wat DavidB toonde laat naar mijn idee de beste en veiligste oplossing zien: schakelen net voor inrijden. Het is wat experimenteren maar dan hen je ook wat.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 05 december 2018, 23:55:04
En om op de vraag dan Serge te antwoorden, ik kan je wel helpen met je vraag. Ik heb dit ook gedaan voor een mede-forumlid. Hier is een schaduwstation gemaakt voor 6 treinen, waarbij trein 1 vertrekt als trein 7 het schaduwstation inrijdt.

Ik stuur je een pb voor het geval je interesse hebt.

Hartelijke groeten,
Roel


Inmiddels contact met Roel.

Anderen dank voor het meedenken en suggesties nog altijd welkom natuurlijk!
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Naar aanleiding van de discussie over het inrichten van een schaduwstation, is door mij (in overleg met de oorspronkelijke opsteller) de beschrijving in de wiki aangepast.
Daarom hierbij de link

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
John,

Volgens mij klopt er nog iets niet in regel 2 van de tabel bij "Principe-schakeling station"
Trein op spoor 2 rijdt weg en zet sein 3 op groen   
Dat betekent dat er twee treinen tegelijk wegrijden: op spoor 2 én spoor 3 !
Dat is niet de bedoeling.
Als trein spoor 2 weg rijdt moet sein 3 op rood blijven staan

Cees
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Trein1 komt op k1 en schakelt sein 2 groen en trein2 begint te rijden en komt 1 sec later op k6 en schakelt achterliggende wissels waar trein1 nog overheen rijdt met als gevolg dat de sleep van trein 1 volledig ontspoort.

De cou is: wanneer mag trein2 gaan rijden: Als trein1 volledig op spoor1 stilstaat en absoluut niet eerder vanwege het schakelen van k6.

Hopelijk is het zo duidelijk.

In de kerstvakantie zal ik de schakeling zoals ik die perfect werkend had proberen terug uit te werken en hier te plaatsen.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Ik heb het schakelstation in eerdere ontwerpen voor enkele mede forum leden iets aangepast. Er ligt nog een schakelrail vóór de rode stopsecties.

K1: zet sein 2 op groen
K2: zet sein 3 op groen
K3: zet sein 1 op groen

K4: W1 links, W2 rechts
K5: W2 links
K6: W1 rechts

K7: sein 1 rood
K8: sein 2 rood
K9: sein 3 rood

Desgewenst kunnen K7, K8 en K9 vervangen worden door één schakelrail rechts van de wissels.
De lengte van de blauwe sporen is de lengte van de langste trein.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
we gaan de goede kant op  :thumbup:

wat ik had gedaan is alleen schakelrails:
- k4 schakelt sein 2 groen, w1 links, w2 rechts en sein 1 rood
- k5 schakelt sein 3 groen, w1 links, w2 rechts en sein 2 rood
- k6 schakelt sein 1 groen, w1 rechts en sein 3 rood

Dit scheelt 6 schakelrails en het werkt perfect
De schakelingen werden verwerkt in de Viessmann 5552

daarbij had ik de 1e rail na het wissel gekoppeld aan de stroomsectie van het sein in hetzelfde spoor zodat een niet of fout geschakeld wissel ervoor zorgde dat de binnenkomende trein niet op de staande trein kon botsen.
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Inderdaad kan het allemaal nog veel simpeler. Ik heb in het schema bewust gekozen voor duidelijkheid en overzicht, vanuit het principe geredeneerd. Het principe is namelijk ook te gebruiken voor een station. En op een station staan de seinen in beginsel op rood. Pas bij een groen sein kan er een trein vertrekken. En die vertrekkende trein zet het sein achter zich weer op rood.

Maar omdat ik weet dat lang niet iedereen digibeet is en ook lang niet iedere analoogrijder met schakelrails en relais goed uit de voeten kan, heb ik in het schema gekozen voor een simpele opzet zonder relais. En die is uiteraard uit te breiden en door slimme schakelingen met relais en een beperkt aantal schakelrails aan te sturen.

Ook heb ik de ervaring dat te veel wissels en seinen schakelen op één schakelrail problemen kan opleveren. Ik meen mij te herinneren dat Märklin zelf in het verleden aangaf maximaal 2 elektromagnetische schakelingen aan te sluiten. Met 3 stuks gaat het ook wel, en met Viessmann lijkt er geen beperkingen te zijn. Aan de andere kant is het ook wel leuk als je éérst de wissels goed legt en dan pas het sein op groen zet via een tweede schakelrail. Maar zo heeft iedereen zijn keuzes en overwegingen. Dat is het leuke van deze hobby.

Wat het botsen betreft: ik heb zelf ook op mijn baan een aantal zekerheden ingebouwd in mijn schaduwstations. Zo stopt een binnenkomende trein ruim vóór de wisselstraat en gaat pas weer rijden als de vertrokken trein ruim uit het (schaduw)station weg is.
Ik heb voor 4 sporen inclusief die extra stopplaats slechts 7 schakelrails gebruikt. Wel in combinatie met één Viessmann relais 5552 en één Märklin relais 7045.

Mijn hele baan wordt aangestuurd door in totaal 3 x Viessmann 5552, 4 x Märklin 7045 en 1 x schakelkastje van een sein (waarvan de arm gebroken is). Hiermee rijden 6 treinen hun rondje, kunnen de treinen naar en van het kopstation uit- en invoegen en pendelen 2 treinen tussen een kopspoor op die rondrijdende baan en een apart schaduwstation. Dit alles wordt geschakeld via 26 schakelrails en 4 contactrails. En heb ik ook nog een schakeling ingebouwd om een trein tussen het kopstation en de rondrijdende baan om te schakelen tussen analoog en digitaal rijden. En als ik alles opnieuw zou gaan ontwerpen kan het waarschijnlijk nog simpeler. Maar ja, het is ook een groeiproces en een leerproces. En uiteindelijk het belangrijkste: het werkt zoals bedoeld :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Het wiki artikel is andermaal bijgewerkt.

John (VT601)
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp gezocht bij ontwerpen schaduwstation
Citaat van: NS1617 op dinsdag 04 december 2018, 19:54:46
Dus ideeën voor een plan voor een schaduwstation en hoe één en ander aan te sluiten voor bovengenoemde wensen zijn zeer welkom. Bedankt!
Geweldig hoe zo'n vraag kan leiden tot een fundamentele verbetering van allerlei andere draadjes (en de wiki).
Topprestatie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: