Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraag over een baanplan van Noch

Gestart door Peter Buyk zondag 02 december 2018, 10:06:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over een baanplan van Noch
Goedemorgen mensen

Ben een herintreder in H0, wil na ongeveer 40 jaar deze leuke hobby weer nieuw leven in blazen heb ruimte voor een treintafel van 350 cm x 140 cm (dit zijn de maximale haalbare maten). Omdat ik het heel moeilijk vind om zelf een banenplan te maken (heb de ideeën wel maar krijg ze niet overgezet op papier) ben ik op zoek gegaan naar al bestaande banenplannen, die mij aan zouden spreken, zodoende kwam ik op de stie van Noch.de dit banenplan tegen. Ben dit in Anyrail gaan proberen na te maken, maar krijg dit niet voor elkaar, ik kan het banenplan wel gewoon downloaden en dan de baan gaan opbouwen, maar wil eerst zelf zekers weten of alles wel klopt. Het banenplan wat ik probeer na te maken is voor Marklin C rails (wil deze rails ook gaan gebruiken) In de toekomst wil ik ook nog een stukje aanbouwen (heb daar toch de ruimte voor en dit banenplan bied deze mogelijkheid ook)

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de banenplannen van Noch, of kan ik deze beter links laten liggen.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Beste Peter,

In de handleiding zit het gleisplan erbij toch?
https://media.noch.de/filestore/2/5/0/8_7336949de9471c8/2508_00f921b3f3cbc0f.pdf
Lijkt mij behoorlijk secuur, en in Anyrail gemakkelijk na te maken toch?
Succes met je baan, ik vind het een mooie layout, en je kan nog uitbreiden!
Re: Vraag over een baanplan van Noch
@ edward, ik stelde de vraag hier omdat het lijkt dat het banenplan niet sluitend is te krijgen, heb het plan nu al 5x proberen na te bouwen in Anyrail, maar er zijn 3 of 4 locaties die niet uit komen zoals in het banenplan, dus ben er nu even mee gestopt en voordat ik weer opnieuw ga beginnen was ik benieuwd of er gebruikers zijn op het forum die ervaringen hebben met de baanplannen van Noch.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Vraag over een baanplan van Noch
dit komt omdat de fleischmann boogstralen anders zijn dan die van M en ook de wisselafbuiging. Probeer eens in wintrack mss.Daar kan je automatisch laten aanvullen.
Wil je enkel het 80100 deel over die volledige grootte ?
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Ik heb geen ervaring met baanplannen van Noch en ook niet met Anyrail. Maar ik zie in de handleiding wel dat je voor het nabouwen in C-rail in ieder geval een rechte rail (24172) moet inkorten om het zaakje passend te krijgen. Staat ook op de tekening aangegeven. Ik kan me dus voorstellen dat je de baan niet helemaal sluitend krijgt.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
@ Dibbes, het stukje over het inkorten van railsno. 24172 had ik dus over het hoofd gezien  :O ga eens even rustig nadenken of ik deze rail ook daadwerkelijk ga inkorten of probeer om het plan een beetje aan te passen
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Beste Peter,

Gaat het je om het baanplan of ook om de ondergrond van Noch ?
Wanneer het alleen om het baanplan gaat, dat je zelf op een tafel uitlegt, dan kan het wel anders waarbij je aanzienlijk bespaart op allerlei passtukken 064, 070, 077 en 094.
Die worden overvloedig gebruikt om het baanplan passend te maken voor de Noch-ondergrond.

Cees
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
 @citaat  @citaat
Hoe verzinnen ze het! Ik heb het sterke vermoeden dat slechts een heel kleine minderheid van alle modelspoorhobbyisten zelf een rail gaat aanpassen, dus hiermee zet Noch zichzelf buiten spel, voor wat betreft dit baanplan althans.

Ik dacht dat het baanplan met wat aanpassingen wel te verbeteren zou zijn, dus heb een deel ervan ingevoerd in WinTrack. Afgezien van de 24172 die ingekort moet worden, heb ik al drie andere plaatsen gevonden waar de aansluitingen niet kloppen, soms bij lange na niet. Ik weet niet hoe ze bij Noch een baanplan omzetten naar C-rails, maar dit lijkt nergens op, temeer daar er, zoals Cees al schreef, een overvloedig aantal passtukjes gebruikt wordt.

Alleen al het enorme aantal rails 24077 toont aan dat de omzetting met weinig kennis van zaken is gedaan. Zelfs als het moet passen op het Noch-landschap, kan het met minder. Zo ligt er ergens een reeks van 6(!) passtukjes 24077; daar past de combinatie 24236 + 24229 uitstekend en dat is beduidend goedkoper. En in plaats van de combinatie 24188 + 2 x 24077 passen 2 rails 24172 net zo goed. Ik zie zelfs een paar keer de combinatie 24094 + 24077. Hoe verzinnen ze het.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Ben blij om te lezen dat het niet passend krijgen van dit baanplan veroorzaakt wordt door Noch en niet door mij, was net met poging 6 begonnen en ik kwam weer niet uit.

Het gaat me hier alleen om het idee van het baanplan zelf, heb niet de intensie om de grondplaat te kopen, wil zelf nog aanpassingen endergelijke kunnen doen, maar hoe het baanplan getoond wordt op de site van Noch spreekt me wel heel erg aan.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Als je wilt, kan ik het wel wat veranderen zodat het overal past, waarbij de essentie gelijk blijft.

Voordat ik daar aan begin, eerst een vraag: kun je er aan alle kanten bij? Als je bijna 140 moet reiken om een ontspoorde trein te kunnen pakken, is dat al een grote uitdaging. Een hapering in een tunnel op zo'n afstand is helemaal een probleem.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
@ speelmettreintjes, zou erg aardig van je zijn als je eens een poging zou kunnen wagen aan dit banenplan, wat betreft voor de bereikbaarheid aan de achterzijde van de tafel, de tafel bouw ik zelf en er komen wieltjes onder zodat ik deze bij calamiteiten van de muur kan verplaatsen. Wil nog wel even aangeven dat de diepte van 140 cm echt het maximale haalbare voor mij is, de maat van 240 cm van het baanplan is geen maxima voor mij, zie mijn openingsbericht.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Dag Peter,

Het is vaak even goed kijken.
Als je, even als voorbeeld, aan de ene kant drie keer een 188 vervangt door drie keer een 172 dan kun je aan de onderkant weer een aantal passtukken vervangen door een 188 en/of 172.

Noch heeft een basisplaat en daar moeten de diverse railsoorten van Marklin, Fleischmann en Roco, e.d. op passen dus het wordt passend gemaakt.
Het verstandigste is de basisplaat van Noch te vergeten en het baanplan passend maken op de railsoort die je gebruikt.
Een goede start is om eerst de bochten als losse onderdelen te tekenen en dan de wissels en dan met de lange rechte stukken (172,188 en 229) e.e.a. passend te maken.

Zelf ben ik daar in SCARM weken mee bezig geweest.
Het was dan even opzij leggen en laten rusten en dan er weer naar kijken.
Schroom niet om een keer met een frisse blik helemaal opnieuw te beginnen.
Zelfs toen ik mijn rails begon te leggen zag ik nog fouten die ik op dat moment kon herstellen.

Veel succes!

Henk
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Noch maakt de plaat ook voor dat banenplan, maar het is niet voor de C rails ontworpen.
Ze maken het meer voor twee rail geschikt, en dan is aanpassen stukken makkelijker.
Soms zie je het in een winkel liggen, en als je dan naar de prijs vraagt, weet je waarom het blijft liggen.
Want die kant en klare plaat is gewoon veel te duur voor een vacuüm mal.
Het is gewoon beter om zoiets zelf te bouwen, en je niet teveel laten afleiden van hun voorbeeld.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Ben den Hollander
gast

Re: Vraag over een baanplan van Noch
Weg met die ontwerpprogramma's. Koop een dremel en zaag de boel op maat. Ik heb nooit anders gedaan en het geeft een extra dimensie aan de hobby: je houdt geld over en je bent lekker bezig. :P

Wisselstraten leggen en de rest vul je aan, kan ook prima met C-rail.....

Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Bij deze grotendeels hetzelfde plan in C-rails, hier en daar een klein beetje aangepast en passend gemaakt. Rails zagen is niet meer nodig. Aangezien je 350 cm tot je beschikking hebt, heb ik dat ook gebruikt.

In het oude plan zaten 44 korte rechte rails (31 x 24077 en 13 x 24094). Nu zijn het er nog maar 11 (1 x 24071, 3 x 24077 en 7 x 24094).

Overigens lijkt het me geen goed idee om dit zonder aanpassingen te bouwen: de stijgingen moeten ruim boven de 3% zijn om overal voldoende afstand te hebben tussen boven elkaar liggende sporen. In het oorspronkelijke plan waren die stijgingen ook nog eens nodig in bochten R1. Ik heb de meeste rails 24130 en alle 24115 er uit gehaald en er iets ruimere bochten voor in de plaats gelegd. Er zit nu zelfs één 24530 in.

Re: Vraag over een baanplan van Noch
@ speelmettreintjes, dank je voor de genomen moeite ziet er goed uit, had ik zelf niet zo snel voor elkaar gekregen, ga nu eerst alles overzetten in Anyrail om te kijken hoe het zit met de stijgingspercentages, en nogmaals bedankt voor de moeite wordt zeer op prijs gesteld.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Aardig plan, maar laat die draaischijf weg.
Dat slaat nergens op.

Cees
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Ben nu bezig met de benedenbaan over te zetten in Anyrail, maar als ik alle railnummers overneem kom ik toch weer niet goed uit, nu kan ik in Anyrail wel een beetje smokkelen maar dit is te veel van het goede, is er iemand die mij kan uitleggen wat ik fout doe, of wat hier de oorzaak van is.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Linksonder liggen nog twee rails 24115 op een plaats waar ik twee rails 24215 had gebruikt.

Edit: En linksboven ligt een 24230 op een plaats waar ik een 24330 had gebruikt.

Re: Vraag over een baanplan van Noch
Had dus niet goed gekeken en had de verkeerde railno gepakt, zit nog wel te denken om de draaischijf te laten vervallen. Ben in principe wel gecharmeerd van een draaischrijf, maar op de ruimte die overblijft vind ik hem niet goed tot zijn recht komen, zat in eerste instantie te denken om hier wat opstelspoortjes te plaatsen, maar misschien is het ook wel leuk om daar wat huisjes neer te gaan zetten endergelijke, ideeën hierover zijn welkom.
Re: Vraag over een baanplan van Noch
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Vraag over een baanplan van Noch
of je plan gewoon wat groter te tekenen en uitwerken op je bergbaan.Komt je steigingspercentages ten goede en het uitzicht ook. Kan je makkelijk daarboven een bergdorpje bouwen (of kasteel,ruine,monastere enzo)