Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken

Gestart door amthree zaterdag 01 december 2018, 21:58:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Hoi allen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Marklin baan C-rails (set 29000) met het Mobile Station 2. De ovale baan aangelegd en een nieuwe loc aangeschaft (beginner), de Henschel DHG 500 (foto loc). Baan aangesloten met de bruine op O en rode op B kabel vanuit de railbox (zie foto 1). MS2 aangesloten op railbox (foto 2), waarbij ik beide poorten geprobeerd heb, en vervolgens de DHG500 heb ingesteld op de MS2 (foto 3). Maar rijden deed hij niet en een paar momenten wel de verlichting aan van de loc. Ik heb geen idee meer waar het fout gaat! Heeft iemand een idee wat ik fout doe en wellicht een oplossing?

gr. Martin
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Hallo Martin,

Op je foto van de MS2 zie ik 'stop' op het scherm staan. druk eens op de stop-knop zodat dit in het scherm verdwijnt. probeer dan eens te rijden.


Groeten,

Alfons
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Ja klopt ... maar ook de STOP uit werkt niet helaas ....
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Heb je deze lok zelf in de MS2 gezet?? of is dit automatisch gebeurd (als het goed is is dit een Mfx decoder)

Alfons
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Staat het adres van de lok correct? Dit zou wel eens 78 kunnen zijn.
Controleer dit door te klikken op het lok-bewerken symbool en dan links op het lok wijzigen.
Vervolgens weer links op adres wijzigen.

Controleer dan of het adres overeenkomt met het adres in de gebruiksaanwijzing van de lok.

Mocht dat niet zo zijn verander het adres dan naar het door jou gewenst nummer (11?) en wacht tot rechts een vinkje verschijnt. Daarna kun je terug naar het hoofdscherm en heeft jouw lok een nieuw adres.

John (VT601)
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Ik neem aan dat je eerst zorgvuldig de gebruiksaanwijzing hebt gelezen en de stekkerverbindingen naar je railbox hebt gemaakt VOORDAT je de stekker in de wandcontactdoos hebt gestoken?
Want een andere volgorde is niet goed.
Je rails is iig goed aangesloten.
Je loc wordt ook herkend door de MS2
Maar dat deze automatisch in STOP mode schakelt wijst op een sluiting.

Dus, sluit alleen de eerste rails aan op je railbox en probeer het dan nog eens. Als het nu wel werkt: Dan steeds een rails toevoegen.
En het klinkt raar, maar ook bij het losnemen / aansluiten van rails kan je beter eerst even de stekker uit de wandcontactdoos trekken. (de electronica is nog gevoeliger dan een vrouw..)

Succes. Mvg. Marcel


Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Citaat van: loc1200 op zaterdag 01 december 2018, 22:37:24
Ik neem aan dat je eerst zorgvuldig de gebruiksaanwijzing hebt gelezen en de stekkerverbindingen naar je railbox hebt gemaakt VOORDAT je de stekker in de wandcontactdoos hebt gestoken?
Want een andere volgorde is niet goed.
Je rails is iig goed aangesloten.
Je loc wordt ook herkend door de MS2
Maar dat deze automatisch in STOP mode schakelt wijst op een sluiting.

Dus, sluit alleen de eerste rails aan op je railbox en probeer het dan nog eens. Als het nu wel werkt: Dan steeds een rails toevoegen.
En het klinkt raar, maar ook bij het losnemen / aansluiten van rails kan je beter eerst even de stekker uit de wandcontactdoos trekken. (de electronica is nog gevoeliger dan een vrouw..)

Succes. Mvg. Marcel




Hoi Marcel,

Al bij de eerste rail staat hij nog op STOP! Conclusie? Sluiting?  :O
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Liggen de twee aansluitschuifjes niet tegen elkaar?
Als je de rail omdraait heb je daar minder zicht op.
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Als je de ms2 aanzet door de stekker in het stopcontact te steken, staat deze standaard op stop.
Als je hem van stop afhaalt en hij springt dan weer vanzelf op stop, dan heb je sluiting.

Probeer de loc eens te verwijderen uit je ms2 en daarna de loc opnieuw op de baan zetten.
Dan zou deze zichzelf automatisch opnieuw moeten aanmelden.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Citaat van: Yeoman op zaterdag 01 december 2018, 23:13:45
Als je de ms2 aanzet door de stekker in het stopcontact te steken, staat deze standaard op stop.
Als je hem van stop afhaalt en hij springt dan weer vanzelf op stop, dan heb je sluiting.

Probeer de loc eens te verwijderen uit je ms2 en daarna de loc opnieuw op de baan zetten.
Dan zou deze zichzelf automatisch opnieuw moeten aanmelden.

Groeten,
Ton.

Hoi Ton,

De MS2 geeft idd STOP bij het inschakelen van de adapter en als ik die uit zet verschijnt er GEEN Stop! Dat is wellicht een goed teken?

Ik heb de loc verwijdert en schoon begonnen, echter als ik de loc op de baan zet doet MS2 niets dus herkent hij hem niet. Dan kan wellicht kloppen, want de winkelier stelde hem bij het testen in zijn winkel ook vanuit de database in. En die procedure heb ik ook al drie keer gedaan, maar nog steeds niets.

gr.
Martin
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Ik kom er net achter dat als ik het adres verander via de MS2 en deze het nieuwe adres programmeert, dat de lampjes beginnen te knipperen enkele keren. Blijkbaar krijgt hij toch zijn input dus wel via de railbox en MS2. Zou het nog iets te maken kunnen hebben met een verkeerd adres?
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Een Mfx loc zou automatisch herkend moeten worden (na enige tijd knippert MFX in je scherm). Als dat bij de winkelier al niet werkte, dan is het wellicht het beste om hem terug te brengen.

Maar ik heb ook recentelijk gehad dat een Mfx loc niet automatisch herkend werd. Als je je loc uit de MS2 verwijderd hebt, de loc opnieuw op de rails plaatsen en dan via "nieuwe loc" kiezen voor "loc herkennen". Je MS2 gaat dan op zoek naar locs op de baan. Bij mij gaf dat het gewenste resultaat en werd de loc daarna opgenomen in de loc lijst. Succes!

Groeten,
Wico 
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Citaat van: Wico op zaterdag 01 december 2018, 23:37:09
Een Mfx loc zou automatisch herkend moeten worden (na enige tijd knippert MFX in je scherm). Als dat bij de winkelier al niet werkte, dan is het wellicht het beste om hem terug te brengen.

Maar ik heb ook recentelijk gehad dat een Mfx loc niet automatisch herkend werd. Als je je loc uit de MS2 verwijderd hebt, de loc opnieuw op de rails plaatsen en dan via "nieuwe loc" kiezen voor "loc herkennen". Je MS2 gaat dan op zoek naar locs op de baan. Bij mij gaf dat het gewenste resultaat en werd de loc daarna opgenomen in de loc lijst. Succes!

Groeten,
Wico 

Hoi Wico,

Volgens mij is het geen mfx-loc, maar hij herkent hem wel onder MMS met adres 72 (volgens de handleiding is dit ook het fabrieksadres). Dan zet hij hem als loc er in (lampjes beginnen even te knipperen), maar vervolgens doet hij niks met rijden etc.
Hij staat in de MS2 wel in de database als DHG500 met ook dat adres 72. Maar ook deze kiezen heeft geen resultaat.

grt
Martin
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Staat de MS2 wel goed?

Standaard uit de doos kijkt ie naar het MFXprotocol.
Je kan de MS2 namelijk ook op andere protocollen zetten.
Daarvoor gebruik je de Shift en het symbool van de sleutel die door het vierkantje  staat.
Dan sta je in het menu waar je ook het protocol kunt wijzigen.
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Hoi Hans,

Eureka!! Je hebt de oplossing gegeven! Alles werkt nu perfect!
Jij bedankt voor je hulp. Ook alle anderen bedankt voor jullie advies!

Gr
Martin
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Hoi Martin,

Zo zie je maar weer eens wat de kracht is van dit forum :thumbup:
Samen kom je er wel uit ;)
Heel veel plezier met deze startset en je lok ;)

M.v.g.

HansV200.0
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
@citaat

Volgens de beschrijving op marklin.nl is de 36501 wel degelijk een Mfx loc. Maar blijkbaar stond het protocol verkeerd. Fijn dat het nu opgelost is!

Groeten,
Wico
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
@Hans: ja klopt, fijn dat ik dit forum gevonden heb. Het heeft me al vrij snel geholpen dus! Dank je wel!

@Wilco: ja, waarschijnlijk de handleiding niet echt goed doorgenomen. Fijn dat ik nu weet dat het een Mfx loc is.

En dan kan ik nu gaan bouwen aan ander baanontwerp en scenery. Bedankt allemaal!
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Hoi Martin,

Daarom vroeg ik je ook naar het protocol te kijken.
Zeker als de winkelier hem uit de doos haalt, dan kan het weleens gebeuren, dat dingen anders staan dan je verwacht.

De lok kijkt dus eerst naar het MFX protocol, maar als ie dat niet vind gaat ie over op Motorola2.
Het blijven toch aandachtspuntjes, eer de lok bij jou thuis rijdt.

Ben blij je te hebben kunnen helpen met deze uitdaging B)

M.v.g.

HansV200.0
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Ik lees hierboven dat sommige mensen denken dat de DHG 500 (36501) van Martin een mfx-decoder heeft. Zo staat het inderdaad in de online product database, maar die toont alleen de laatste stand van zaken: in de catalogus 2017/2018 staat nog dat er een fx-decoder in zit! Je zou verwachten dat Märklin de loc bij zo'n belangrijk verschil een nieuw artikelnummer zou geven, maar dat doen ze dus niet, of althans niet altijd. Daar was ik eerder dit jaar toevallig achtergekomen.

Tegenwoordig zie ik zelfs een trend. Onlangs zag ik het nog bij de BR 81 (36321), ook die stond nog als fx-loc in de catalogus 2017/2018. De veel verkochte BR 89 (30000) heeft al een jaar eerder standaard een mfx-decoder gekregen. Ik ga er vanuit dat het hooguit nog een paar jaar gaat duren voordat er geen nieuwe fx-locs meer zullen komen. Ondertussen is het een kwestie van opletten als je van zo'n loc de mfx-versie wilt hebben. Of korting bedingen bij het kopen van een fx-exemplaar.

Nu Martin's DHG 500 blijkbaar niet automatisch door de MS2 herkend wordt, concludeer ik dat dit er nog eentje was met een fx-decoder. Niet zo vreemd natuurlijk, bij de prijs van deze loc zullen er heel wat van verkocht worden, dus de winkels zullen ongetwijfeld een voorraadje aanhouden. Als er dan iets wijzigt, duurt het even voordat de oude versies allemaal verkocht zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik verwijt de handelaren niets. Märklin verandert iets aan een model zonder er ruchtbaarheid aan te geven, dus misschien hebben ze het verschil niet eens door.

Afijn, hij rijdt nu, dat is het belangrijkste  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Veel plezier ermee  :).
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Misschien is het aantal lokmodellen zo groot,  dat de decoders weleens verschillend kunnen zijn.
Blijkbaar niet genoeg reden om het model een ander nummer te geven.
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Ik heb zowel de site van Märklin als de actuelen handleiding bekeken. Daar staat inderdaad in dat het (nu) een mfx-model is.
Het zou ook op de doos moeten staan.
In onze wiki (en ook onze forumlok) staat hetzelfdemodel onder hetzelfde nummer, alleen met een andere doos nogals fx met adres 72.

Dus lijkt hier sprake van een "stille" modelwijziging, zoals er kennelijk meer zijn.

John (VT601)
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Mijn DHG 500 Pril werd ook keurig herkend door de MS3 maar reed niet. Het selecteren van het rijtje mfx-DCC-MM als loc protocollen was de oplossing want als Fxje kon ze niks met mfx en DCC doen. MS3 stond af fabriek  op mfx-DCC zonder MM erbij.

Veel plezier!

Fokko
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Bij de lok zit een boekje, reuze handig. Daar staat in of er al of niet MFX wordt ondersteund.
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe baan, nieuwe loc, maar niet werken
Het is ook mij niet ontgaan dat in de catalogus de start-up modellen nu zo'n zo'n beetje allemaal mfx geworden zijn. Het zou mij niet verbazen als M* eerst de fx versies wil uitverkopen en de mfx in de start-up geleidelijk wil laten instromen. Als beginnend spoorder zal het fx of mfx op de doos je niet zo snel opvallen.

Waar je je wel lekker door in de luren kan laten leggen (ervaring!) is dat de je MS3 loks voor je kan laten herkennen. Ik deed dat een jaar geleden en ik meen mij te herinneren dat mijn Pril netjes herkend werd als een Fxje op adres 73 hetgeen voor mijn lok klopte. MS3 vertelde mij niet dat hij weliswaar alle protocollen herkent maar dat je ze om er mee te rijden wel even moet aanzetten. Martin liep tegen exact hetzelfde dingetje aan als ik.

Mooi dat no 11 nu ook rijdt!

Fokko