Bij deze een schakeling. Ik heb hem getest en hij werkt prima.
De drukknoppen van het schakelkastje heb ik 'Afslaan (rood)' en 'Rechtdoor (groen)' genoemd.
Voor- en nadelen:
+ Simpel te maken
+ Goedkoop
- De schakeling onthoudt de laatste opdracht aan de wissel, niet of het omzetten werkelijk is uitgevoerd.
- Bij uitschakelen vergeet de schakeling de stand, na inschakelen brandt altijd eerst de groene led. Om de oude stand te onthouden, moet je, zoals Laurent eerder al schreef, een bistabiel relais gebruiken in plaats van de 555.
Als je wilt weten of het omzetten werkelijk is uitgevoerd, heb je een van de (veel duurdere) oplossingen nodig waar verschillende bovenstaande posts over gaan. Waarbij je overigens nog geen 100% zekerheid hebt: als de wisseltongen net niet helemaal 'om' zijn, wordt dat niet gedetecteerd.
Ik heb even Bij Conrad gekeken: deze componenten kosten daar bij elkaar zo'n ? 0,60, voeding niet meegerekend. Het 'duurste' is de 555. Dat is een veelgebruikte IC en je hebt er al één voor ? 0,22 (
zie hier).
De 12 V gelijkstroomvoeding komt niet zo nauw, maar 16 V is het maximum voor de IC. Ik heb de schakeling even uitgeprobeerd en hij werkt van 5 tot 16 V.
De weerstanden van 1 kΩ ervoor dat er ongeveer 10 mA door de brandende led gaat. Wil je meer licht, kies dan kleinere weerstanden. Niet té klein natuurlijk, dan brandt de led door. Gebruik je minder dan 12 V, dan moeten de weerstanden ook lager zijn om evenveel licht te krijgen (bij 5 V en dezelfde weerstanden is het licht nog net zichtbaar, maar daarmee is alles ook wel gezegd).
De twee weerstanden van 100 kΩ zijn al helemaal niet kritisch. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar met een (eventueel veel) lagere weerstand zal het ongetwijfeld ook werken, alleen weet ik niet of er dan ook wat meer stroom via de trigger of reset van de 555 gaat lopen, daarvoor ken ik hem niet goed genoeg. Ik ben hobbyist, geen electronicus. Bij 100 kΩ weet ik zeker dat die stroom nooit veel meer kan zijn dan 0,1 mA. Bij eentje van 1 kΩ zou het theoretisch ruim 10 mA kunnen zijn.