Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulp bij banenplan berglandschap

Gestart door C- rail marklinrijder zaterdag 01 december 2018, 09:48:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Hulp bij banenplan berglandschap
Mijn baan word 3.25x 1.22m. Ik ga marklin c rail rijden met duitse locs( geen electrisch) omdat dan de hoogtes tussen de etages niet te stijl word.Ik zou graag een schaduwstation met daarboven een tweesporig banenplan door de bergen met op 3de niveau een keerlus,die in een berg komt. En 1 bergstationnetje. Het zal dus rondjes rijden worden.
Gr hans
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Kun je langs alle kanten aan je baan?
Indien niet is 1m22 veel te breed.
Bijna iedereen die hulp vraagt geeft de baanafmetingen maar minstens zo belangrjk zijn de kamerafmetingen en hoe de baan daarin wordt opgesteld. Ook van belang zijn eventuele schuine dakwanden. En op welke hoogte het maaiveld moet komen.
Zonder al die info kan er niks zinvol ontworpen worden, enkel een rechthoek vol getekend worden.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Kan aan alle kanten erbij. En geen schuine kanten. Bedankt voor de info. Ben beginnend dus weinig ervaring met alle techniek.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Dan nog een vraagje, wil je de complete oppervlakte kunnen zien?
Een mogelijkheid is de baan maar vanaf 1 kant te bekijken, bijvoorbeeld met een achtergrondplaat de baan indelen in een zichtbaar gedeelte van 70cm diep en het schaduwstation er achter te leggen in plaats van eronder, bouwt veel makkelijker en zal ook veel makkelijker zijn om later in te grijpen bij storingen (die er toch altijd zullen zijn).

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En ineens nog een vraag: moeten alle treinen overal kunnen komen?
Om op deze relatief kleine oppervlakte aan grote hoogteverschillen te geraken is het misschien beter met een aparte boven en onderbaan te werken, je maakt de hoogteverschillen dan zo groot als je wilt zonder rekening te moeten houden met hellingen.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Hallo math. Niet alles hoeft in het zicht. Schaduwstation hoeft maar voor3 treinen. Wil maximaal met 4 treinen
Er komt geen achtergrondplaat, anders kan ik niet bij schaduwstation komen.
gr hans
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Dag Hans,


Maar als je volledig rond je baan kunt, kun je toch heel makkelijk aan een schaduwstation dat achter een achtergrondplaat staat midden je baan?
Ik zie op deze oppervlakte enkel een mogelijkheid voor een berglandschap met dubbelspoor beneden en een bergstation aan enkelspoor veel hoger gelegen.
En de schaduwstations achteraan.
Anders geraak je nooit aan de nodige hoogteverschillen, toch niet voor een bergbaan.

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Nog niks uitgewerkt maar enkel om het idee voor te stellen snel een ruwe schets.
De hoogteverschillen maak je zo groot als je wilt.
Ruim voldoende opstelplaats in schaduwstations.
Zie je daar iets in?
Of had je het je allemaal veel spectaculairder voorgesteld?

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En nog enkele 3Deetjes:



Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Als je een verbinding maakt tussen onder en boven zullen de hoogteverschillen niet direct aan een berglandschap doen denken vrees ik.
Ik probeer net iets te laten zien dat niet met elkaar verbonden is omdat het toch niet nodig en totaal onrealistisch is dat alle treinen overal komen.
Welke treinen die het bergstationnetje aandoen zouden passen op de dubbelsporige hoofdbaan beneden en omgekeerd?


Edit:
Euh... dit was een antwoord op iets dat hier stond van Henkie penkie en nu niet meer... maar 't mag best blijven staan ;)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Maar die verbinding zou wel kunnen? Rijd met stoomlocs groot en klein. En de bochten zijn 230 en 330?
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Hallo math,
Ik las dit topic tussen jullie.
Ik zit met hetzelfde probleem alleen heb ik geen schaduwstation. Ik heb een u baan ( zie baan in dronten stoomlocs en diesels)en wil 1 kant ongeveer hetzelfde als hans maar dan zonder schaduwstation.

Gr henkie penkie.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Citaat van: C- rail marklinrijder op zaterdag 01 december 2018, 18:50:41
Maar die verbinding zou wel kunnen? Rijd met stoomlocs groot en klein. En de bochten zijn 230 en 330?

Hans,

Geef duidelijk aan wat je wel en niet wilt.

Ik lees hier dat je de lagen graag verbonden wil hebben.Zeg gewoon dat dat een must voor je is.
Scheelt een hoop tijd in ontwerpen die toch niet gebouwd gaan worden.

Je zou beneden een schaduw station kunnen doen,paradebaan voorlangs.
Dan aan de andere zijde spiraal omhoog en vanaf daar enkelsporig een soort lus door je terrein laten lopen.
Of een station op niveau 1 dat dubbel uit de spiraal komt en dan enkelsporig verder omhoog kruipt.

Mvg Robin
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Ik heb iets bedacht, kijk er maar eens naar.

Schaduwstation     ✔
Tweesporig     ✔
Bergen     ✔
Keerlus in een berg     ✔
Bergstationnetje     ✔

Het bergstationnetje is het hoogste punt, op +105 mm, het schaduwstation ligt op -255 mm. Dit zijn de enige vlakke stukken.
De maximale stijging ligt net onder de 3%. Op één plaats liggen er twee sporen slechts 91 mm boven elkaar, maar zonder bovenleiding is dat best te doen.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Als alle wensen onmogelijk worden is het idee van Math zo gek nog niet. De bovenbaan kan uiteraard nog verder ontwikkeld worden met iets meer station en wat rangeerbewegingen op kleine schaal , bijv locale goederen. Je zou eens kunnen kijken in het draadje van Narwal. Hij houdt ook het principe van 2 gescheiden banen aan.
Gr Gertjan
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Nog een plaatje erbij van de bovenlaag inclusief hoogteaanduidingen, plus nog twee 3D-plaatjes.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Citaat van: Hero op zaterdag 01 december 2018, 21:17:02
Hans,

Geef duidelijk aan wat je wel en niet wilt.

Ik lees hier dat je de lagen graag verbonden wil hebben.Zeg gewoon dat dat een must voor je is.
Scheelt een hoop tijd in ontwerpen die toch niet gebouwd gaan worden.
Oei, ik zal mij dan maar exuseren dat ik iets heb voorgesteld dat niet voldoet aan wat een 'must' is.
Ik had 'hulp' begrepen als raad geven en ideeën aanbrengen, zeker niet als 'in opdracht werken', en hou het dan verder ook voor bekeken.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Math,

Je vat het nu verkeerd op.
Ik zou het jammer vinden als door mijn post je bijdrages hier stoppen.

Ik lees alleen een beetje vage reactie van Hans.
En wilde hem aansporen wat duidelijker zijn voorkeurs idee door te geven.
Zodat de verdere inbreng en zijn verwachting wat meer op elkaar aansluiten.

Een doorgaande baan of 3 losse etages is een flink verschil.

Het lijkt me voor jou ook belangrijk te weten of je ideeën aandraagt waar wat mee gedaan kan worden of dat het totaal niet is wat iemand zoekt.
Je geeft als eerste een schop aan het draadje met je eigen idee hoe een baan op dit oppervlak te realiseren.
Naar mijn idee heb je dan recht op een antwoord waar duidelijk uit wordt of dat concept haalbaar is of niet is wat de vraag steller denkt.
Juist om het soort reactie wat je nu geeft te voorkomen.
Helaas werkt het dus averechts.

Mvg Robin
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Dag Robin,


Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dat op een forum meer mensen mee lezen en geïnteresseerd zijn dan de vraagsteller zelf, vandaar dat ik graag een paar voorstellen doe waar niet naar gevraagd wordt maar die ook interessant kunnen zijn. Misschien zelfs voor de vraagsteller zelf, hij heeft misschien nooit in die richting gedacht, dat weet je toch niet?
En als met alle treinen alle plaatsen kunnen bereiken een must is, dus dat lokaaltreintjes op de dubbelsporige hoofdbaan moeten kunnen komen en omgekeerd dan haak ik af, ik meen dat ik dat recht toch heb, maar ik laat de vraagsteller eerst de tijd om er eens rustig over na te denken en eens af te wegen of zijn voorstel wel zo'n goed idee was.
Wat ik heb laten zien was ten andere nog totaal niet uitgewerkt, er stond nog heel veel aan te veranderen.


En ik geef er helemaal niet om iets te ontwerpen dat nooit zal gebouwd worden, als het iemand op een idee brengt is het voor mij zelfs beter dan dat het klakkeloos zou nagebouwd worden.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Dan misschien niet meer voor de vraagsteller, maar voor de volgers die op de titel af iets zoeken meer richting bergbaan, het concept van 2 gescheiden banen wat verder uitgewerkt om het wat 'spectaculairder' te maken: de enkelsporige bergbaan met een brug over de veel lager gelegen (zoveel als je maar wilt) gelegen dubbelsporige hoofdbaan laten lopen.
Mits de gepaste aankleding zou dit toch al iets meer aan bergen dan aan molshopen kunnen doen denken ;-)
En voor de geïnteresseerden: let ook eens op de zachte overgangsbogen van recht naar bocht en op de kleine parallel afstand van de dubbelsporige hoofdlijn, dat oogt toch wel water dan de starre Märklin geometrie?


En nu hou ik op dit draadje verder te vervuilen, mijn ei is gelegd :-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Allereerst mijn excuses aan math. Ik ben een nerd wat betreft modelspoor. Ben nog maar een broekie. Ik waardeer het zeker dat je de moeite gedaan hebt om voor mij een concept te maken. Ook was mijn vraagstelling dus onduidelijk,dat wijt ik aan mijn ervaring. Ik zou als ik jou was math trots zijn op wat je toch hebt gemaakt met mijn weinige aanwijzingen. Ook rob erg bedankt want zoiets wat u gemaakt heeft zocht ik eigenlijk. En math ik denk dat idd de mannen die dit topic lezen toch zeker ook iets van jou kunnen opsteken, nogmaals excuses
Vr gr hans
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Voor mezelf sprekend, ik zie geen enkele reden waarom je je zou moeten excuseren. Ten eerste is het een opmerking van Hero waar Math op reageerde, niet van jou. Ten tweede lijkt het me nogal veel gevraagd om bij voorbaat alle wensen die je hebt te formuleren. Sterker nog, ik heb maar zelden meegemaakt dat de wensen bij voorbaat duidelijk waren en niet al zijn bijgesteld tijdens het proces van plannen.

Juist door naar allerlei verschillende ideeën te kijken kun je ontdekken wat je mooi vindt en wat niet, en door het combineren krijg je gaandeweg een bruikbaar plan. Zonder Math's oplossing zou ik er niet eens aan hebben gedacht om twee gescheiden banen te ontwerpen. Toen ik dat zag, wist ik natuurlijk niet wat jij daarvan zou vinden, maar ik vond het wel een interessant idee.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Allez, omdat ik de kwaaiste nog niet ben, nog eentje en al wat meer binnen het lasten boek ;)


Een dubbelsporige baan beneden met aftakkende enkelsporige baan naar het bergstation.
'Duizelingwekkend' hoogteverschil :-)
Geen geklooi met schaduwstation onder de baan maar ruim en heel makkelijk toegankelijk vanaf de achterkant.
Opstelruimte zat.


Zelfs een rondje rijden bovenaan zou makkelijk mogelijk zijn.


Maar ik zie het nut van deze hele constructie nog altijd niet in...

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Finger licking good, wat mij betreft. Mooi dat laatste ontwerp van Math :thumbup:!
En een ontsnapping uit de vrijwel steeds meer opduikende helix op de koop toe...

Wou ik gewoon ff kwijt...

Groeten,

Peter
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Bedankt math, dit is ook een mooie baan.
Vr gr hans
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Leuk om eens iets heel anders te zien. Je zou zelfs nog een passeerspoor kunnen maken op het diagonaal liggende stijgspoor.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Dat is inderdaad de bedoeling, het diagonale spoor vlak leggen ten koste van wat hoogte, die is nu misschien zelfs overdreven is, en er een schaduwstationnetje van maken.
Maar ik heb nog ideeën, er volgt nog wel een ander.
Hulp zie ik als een grabbelton waar vanalles in zit en waar de vraagsteller het beste voor hem uithaalt en er zelf mee aan de slag gaat.

Re: Hulp bij banenplan berglandschap

Zoals beloofd nog wat ideetjes.
Keerlus onder en boven als die toch met elkaar verbonden worden.
Schaduwstation onder en boven.
Ovaal boven.Alles achter de achtergrondplaat is 'open' en makkelijk toegankelijk vanaf de achterkant.
Schrappen wat niet past of te veel is ;-)
En ja, er is niet veel spoor zichtbaar, maar dat vergroot het verrassingseffect en maakt dat wat zichtbaar is mooi kan aangekleed worden en binnen een redelijke termijn en met beperkte kosten kan af geraken.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En nog wat 3deetjes:
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Toch nog iets over het gebruik van het slanke wissel in de hoofdbaan: oplettende volgers zullen wel al gemerkt hebben dat ik de 071 passtukjes niet gebruikt heb.
Ik laat die bewust weg omdat de parallelafstand voor mij daardoor te groot wordt.
Bovenaandien zijn ze schandalig duur.
Om alles te doen passen moet er van de zijkanten van de rails en wissels een klein beetje plastiek weggehaald worden.
Ik plaats morgen wel wat foto's hoe dat er dan uit ziet.
De Märklin geometrie vind ik afschuwelijk, de rails liggen altijd veel te ver uit elkaar en ik gebruik ook alle soorten bochten door elkaar om overgangsbogen te creëren, altijd van recht naar boog via kleiner wordende boogstralen.
Zo kun je met C-rails toch ook iets maken dat er een beetje goed uit ziet ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Topontwerp! Je zou het stijgtraject ook nog deels in het zicht kunnen maken, maar dat is een uitvoeringsdingetje.
Wel vraag ik me af of die opstelsporen in het schaduwstation handig  zijn; best wat wissels en je ziet niet wat je doet; waarschijnlijk een bron van aanrijdingen, ontsporingen en ergernis. Doorrijsporen zouden beter zijn, maar ja, de ruimte hè...
Maar verder, nogmaals, topontwerp Math!
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Moest alles wat getekend is ook uitgevoerd worden moet deze baan zeker geautomatiseerd worden. Met Koploper is dat zo gefixt ;-)
Maar je kunt het ook louter bekijken als wat maximaal mogelijk is. De vraagsteller heeft dan ook nog niet genoeg treinen om alles vol te zetten, maar 't is altijd interessant om te zien dat er groeiruimte is.
Nogmaals, ik laat niks zien om exact na te bouwen, alhoewel het kan, ik hou er rekening mee dat alles past en de hoogtes correct zijn, maar zie het als een catalogus of showroom om uit te kiezen.
Ik zou het zichtbare heel beperkt houden en gaan voor een perfecte afwerking.
Maar smaken verschillen ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
't Ja, 't is sterker dan mijzelf, ik kan er niet af blijven, dus toch nog maar een variant...

Bij  de versie met kopstation liep de kloof links wat verder door, maar met de introductie van het ovaal en keerlus was een stukje van de kloof daarvoor opgeofferd, en er is al zo weinig spoor zichtbaar...dus dat moest beter.
En dat kan natuurlijk, je kunt oneindig veel varianten bedenken, maar ik zal mij proberen beperken tot dit ;)

Hopelijk komen er nog wat compleet andere ontwerpen, zo kunnen we ook een beetje van elkaar leren want iedereen heeft altijd een compleet ander idee en net dat vind ik interessant.




Re: Hulp bij banenplan berglandschap
C- rail marklinrijder
gast

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Je hebt je best gedaan math. Ik en vele anderen met een kleine baan kunnen hier heel veel uithalen. Ik ben wel trots op u dat u er zoveel tijd aan besteed heeft.

Gr hans
Re: Hulp bij banenplan berglandschap

Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 december 2018, 08:10:08
Je zou het stijgtraject ook nog deels in het zicht kunnen maken, maar dat is een uitvoeringsdingetje.


Er is best plaats om het stijgende spoor zichtbaar te maken, dat is binnen de getekende ellips.Maar dan wil ik ineens uitleggen waarom ik het stijgende spoor bewust niet zichtbaar maak: er is sprake van een berglandschap en dat impliceert (voor mij althans) toch vrij indrukwekkende hoogteverschillen zoals je nu ziet op het 3D plaatje, maar met het zichtbaar maken van een tussenlaag zal daar helemaal niks meer van overblijven.
En er komen dan onvermijdelijk nog 2 tunnelportalen bij terwijl er nu al te veel in het zicht zitten die met gepaste begroeiing wat aan het oog zullen moeten onttrokken worden.
Ik probeer ook een beetje de sfeer van een modelbaantje te creëren en met die tussenlaag zal het eerder naar een speelgoedbaantje neigen vrees ik.
Je ziet, er is hier dus wel degelijk over nagedacht ;)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Allez, en om het af te leren, nog eentje.
Met slanke wissels. Oogt wat beter.
Kort perronspoortje voor railbussen en langer voor getrokken treinen.
Voor mij begint het er zo al wat op te lijken ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En deze had je nog te goed, foto's van de slanke wissels zonder passtukjes en hoe de hoofdbaan er uit ziet met kleine parallelafstand en 912 als overgangsboog.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En dan rest enkel nog het bewijs dat less more is en een cirkel rond ;)
Opnieuw naar het allereerste ontwerp, 2 volledig vlakke gescheiden niveaus, een dubbel ovaal als hoofdbaan onderaan met schaduwstation en op willekeurige hoogte een enkel ovaal met schaduwstation achteraan en bergstation vooraan.
En wat blijkt, het zichtbare gedeelte veranderd niets en achteraan is er nu veel meer opstelruimte die bovendien veel makkelijker bereikbaar is.
Je kunt op deze veel simpelere en veel makkelijker te bouwen baan eigenlijk net hetzelfde, er is zelfs meer afwisseling mogelijk dan op die rollercoaster ;) 
Wat evident is want alle overbodige sporen zijn weg. De korte garnituren horen toch enkel op het bergbaantje en de lange enkel op de hoofdbaan.
Ik zou wel weten wat te kiezen :-)





Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En zo kun je het opstelspoor van het binnenste ovaal onderaan langer maken, opstelsporen zijn nooit te lang ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En toch snap ik mijn naamgenoot wel als hij vanaf overal naar overal wil kunnen rijden ;).
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
'k Heb alle mogelijkheden getoond hé :-)
Ik ben een locomotief verzamelaar en zo iemand gaat voor zoveel mogelijk opstelruimte en afwisseling op vlak van wat er vooraan getoond kan worden, zeg maar een dynamische vitrine, maar iemand die meer op rijden is ingesteld gaat uiteraard voor de rollercoaster ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Math,

Volgens mij zou je zelfs onderaan i.p.v. 2 rondjes een hondenbot met 2 schaduwstations boven elkaar kunnen maken. Zodat de treinen weer terugkomen van de kant waar ze verdwenen zijn.

Wellicht dat je dan het paradespoor iets schuin omhoog moet leggen.

Het is maar een gedachtenkronkel, het is natuurlijk aan de vragensteller of hij dat zou willen?
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Zeker kan dat, maar 't is altijd de vraag of het nodig of nuttig is.
Er kunnen onderaan per ovaal 3 treinen opgesteld worden en 1 onderweg zijn. Er rijden dus afwisselend 8 treinen beneden.
't Zal al een heel opmerkzame toeschouwer moeten zijn die kan bijhouden welke trein naar waar vertrokken is, dat zou een Mastermind kampioen moeten zijn ;-)

Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Deze baan https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen+18-_1234.html heeft wel een beetje de sfeer die Math probeert weer te geven. Smal, grote hoogteverschillen, zeker bergachtig, en niet al te groot. Het gaat om het idee.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Citaat van: BR 66 op donderdag 06 december 2018, 11:40:16
Volgens mij zou je zelfs onderaan i.p.v. 2 rondjes een hondenbot met 2 schaduwstations boven elkaar kunnen maken. Zodat de treinen weer terugkomen van de kant waar ze verdwenen zijn.
Wellicht dat je dan het paradespoor iets schuin omhoog moet leggen.
Je bedoelt dan bv. dit:
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
En dan nog eens met de bovenste laag erbij en in 3D, en dat lijkt inderdaad toch wel een beetje op wat William laat zien ;-)
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Nog een kanttekening bij het laatst getoonde ontwerpje: alle treinen moeten in dit ontwerp over R1 rijden...
Ik probeer altijd een traject te voorzien waar minimaal R2 in zit, niet voor de hellingen in dit geval want met 2,5% liggen de 2 achterste 3 sporige schaduwstations al 130mm uit elkaar en zijn dus makkelijk bereikbaar achteraan, maar voor het geval je ooit materiaal aanschaft dat R1 niet lust. En het bestaat.
In dit ontwerpje was het buitenste ovaal bedoeld voor materiaal dat minimum R2 nodig heeft, maar door de hondenbot constructie rijden alle treinen beneden overal en zal R1 onvermijdelijk zijn.
Voor 99% van het materiaal geen probleem, maar je zal er vroeg of laat zo maar eentje aanschaffen en het dan nergens kunnen laten rijden...
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Math, zou je R1 bogen kunnen voorkomen als je gebruik maakt van keerlussen? In het onzichtbare deel rijd je dan enkelsporig en in het zichtbare deel kan het paradespoor met twee wissels weer dubbelsporig zijn. Het imponeert als dubbelsporige hoofdbaan, maar is het stiekem niet. Maar, who cares?
Met een goed aangelegd blokstelsel en een goed besturingssysteem kan het prima werken. Het is zo maar een gedachte, want ook ik zou ook graag die krappe radius vergeten.

Tot slot: opnieuw lof voor je tomeloze ontwerplust!

Groet,

Peter
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Het voorstel van Peter heb ik natuurlijk ook eens uitgewerkt ;)
De R3 wissels gebruikt om achteraan op enkelspoor te komen en de dubbelsporige baan en de brug er over iets meer naar voor gebracht en alle R1's zijn onderaan verdwenen.
Er zit enkel nog wat R1 in het bergbaantje maar daar wordt toch met korte garnituren gereden, dat kan wel.
Het 3D aanzicht vanaf vooraan verandert nauwelijks.
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hulp bij banenplan berglandschap
Is inderdaad een mogelijkheid als je écht geen r1 wil, maar je introduceert hiermee wel weer potentiële ongevallocaties... Tja goeie besturingssoftware, maar toch...
Het idee van het dubbelgevouwen hondebot is heel goed. Je stijgt hierdoor al een stukje richting bergbaan waarmee een onderlinge verbinding weer een stukje dichterbij komt  ;).