Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin, update 23 maart 2024. De modules.

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin, update 16 juli 2022 verder met module 6
Misschien gebeurt dat nog wel een keer Wico. Ik heb ook een module met stelconplaten van Busch, dat word ook nog een keer vervangen door wat realistischer spul. Zo is er altijd nog wat te doen maar ik wil eerst de volgende modules bouwen en als dat gedaan is komen er verbeterslagen.
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Nog wat plaatjes van een andere module.
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Mooi gedaan zeg
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Sfeervolle plaatjes! De voorlaatste (zomerse) foto is mijn favoriet :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Prachtige sfeervolle plaatjes Maarten. :thumbup:

Groet Michel
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Mooie plaatjes.
Wel even dat "boor"gat dichtmaken (achter de mercedes) daar vallen de Preisers in.

groet
Harald
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Nog wat plaatjes.
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Citaat van: Haradigi op vrijdag 22 juli 2022, 11:53:21
Mooie plaatjes.
Wel even dat "boor"gat dichtmaken (achter de mercedes) daar vallen de Preisers in.

groet
Harald
In dat boorgat komt nog een paal met een verlichte klok erop Harald.
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Leuk hoor, erg levendig uitgebeeld. Alleen jammer dat je lantaarnpaal niet compleet is. Op de tweede foto in de tweede reeks zie je dat goed. Het middelste kapje staat scheef en het rechter ontbreekt. Kun je dat nog herstellen?
Re: St. Martin, update 22 juli 2022 wat plaatjes
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 22 juli 2022, 16:37:32
Leuk hoor, erg levendig uitgebeeld. Alleen jammer dat je lantaarnpaal niet compleet is. Op de tweede foto in de tweede reeks zie je dat goed. Het middelste kapje staat scheef en het rechter ontbreekt. Kun je dat nog herstellen?
ik zal het aan gemeentewerken doorgeven. Maar ik heb ook gehoord dat er mogelijk andere lantaarnpalen komen.
Re: St. Martin, update 28 juli 2022 stationsmodule bijgewerkt
Ik heb de middelste stationsmodule wat geupdate. Een s88 ingebouwd, verlichting in de huisjes gemaakt en lantaarnpalen geplaatst. Ik moet nog wat verzinnen om de voeten van de lantaarnpalen weg te werken.
Re: St. Martin, update 28 juli 2022 stationsmodule bijgewerkt
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 28 juli 2022 stationsmodule bijgewerkt
Die grote voeten kun je verzinken. Ligt er natuurlijk aan welk materiaal ze op moeten staan maar met een speedboor van de juiste diameter voorzichtig een kuiltje maken waar die voet precies in past. Dan met putty of ander spul glad afsmeren. Met een rondfrees zou het ook kunnen maar daar moet je wel het juiste gereedschap voor hebben.
Re: St. Martin, update 28 juli 2022 stationsmodule bijgewerkt
Om er een speedboor in te zetten gaat me iets te ver. Ik heb er wat gras omheen gezet. Het kan natuurlijk veel fraaier maar het blijft een simpele module met c-rails, puko's en oude type bovenleiding van Märklin. Ik probeer te bereiken dat e.e.a. er leuk uitziet, doe mijn best er op maar het kan altijd beter, de perfectie is heel ver weg en wil/kan ik ook niet
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Weer een module erbij. Het is een kleine module geworden als tegen bocht om de boel weer recht te krijgen. Het bestaat uit een halte gelegen aan een 24230 en 24330 bocht met een opstelspoortje. Hierna nog twee modules en dan is het plan compleet. De halte moet nog een naam krijgen, Scharfeneck. Vanaf deze halte kunnen toeristen naar de burcht wandelen of de bossen intrekken.
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Mooi, Maarten  :thumbup:

Iets van wat verhoogde bestrating met trappetje of zo als "perronnetje" zou wel nog op zijn plaats zijn.
Nu moeten de preisigers een sprongetje vanuit de ballast maken.

Grtz Tony
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Hoi Tony, misschien komt er wel een perronnetje voor de stramme uitstappers. Ik zal ff bekijken wat er aan de kant van het gebouwtje kan komen maar het moet een eenvoudige halte blijven im mitten nirgentwo.
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Wel, ik ben voor station Weert ooit uit een wagon moeten klimmen vanwege een vrachtwagen die zich klemgereden had onder de spoorbrug bij het kanaal (Tony weet welke ik bedoel). Ik kan je vertellen: dat is serieus hoog!
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Nou zijn in Duitsland de perrons een stuk lager en zitten de treeplanken van lokaalspoor ook laag. Dus je kunt makkelijk er in en er uit stappen. Alleen loopt het niet lekker in het grind. Een Railbus kun je zonder opstapje makkelijk binnen gaan. Overigens heb ik de Preisertjes zowel in de treinen alswel op de perrons vastgelijmd zodat er geen probleem is met in en uitstappen.🤣
Re: St. Martin, update 6 september 2022 module erbij.
Nog een plaatje
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Zo beste hobbygenoten, ik ben nu aangeland bij de voorlaatste module. Misschien maak ik er nog wel wat maar die gebruik ik dan hoog uit bij mooi weer buiten.
De module waar ik nu aan werk is de aanloop naar het rangeerterrein. Op deze module liggen 7 wissels. Er komt een seinhuis op, een hotel en een alpenmelkfabriek. Ook een klein kopspoortje voor melkfabriek en wijngaard. Ter hoogte van het seinhuis komt een viaduct voor wegverkeer, mogelijk vier baans zodat ik ook wat van mijn enorme voorraad autootjes er op kwijt kan.
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
En hier de fotoos van de module in aanbouw:
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Ik denk dat ik het hotel er af laat onder het motto dat minder beter is, oftewel de kunst van het weglaten. Mooi plekje om een bos neer te zetten. De melkfabriek blijft.
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Dat zeg ik nou wel dat de melkfabriek blijft maar ik kan er natuurlijk ook meergezinswoningen neer zetten. Wie vind er wat van?
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Maarten,

Ik vind de overgang van het landelijke stationnetje naar de meergezinswoningen wel erg abrupt. Je plan van bos en melkfabriek/boerderij spreekt me meer aan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Ik mis al zeker de bovenleiding.
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Dat laatste vind ik niet zo een goed plan. Je gaat op ongeveer 10cm (100m werkelijkheid) over van een landelijke halteplaats in de natuur naar een stadswijk. Dat is niet erg realistisch.
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Ach, op modelbanen is in principe alles mogelijk; maar ik ben het wel met de reageerders eens.
Maar wél een fantastisch mooi seinhuis overigens! :thumbup:
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Henk en Wico@ Even voor de duidelijkheid, het is niet een klassieke modelbaan maar een aantal gekoppelde modules. Er kan altijd nog een overgangsstuk tussen gezet worden. Maar ik neig ook naar melkfabriek en bos. Mijn oorspronkelijk plan was drie meergezinshuizen neerzetten maar drie kwam helemaal niet goed uit.
Vwb de opmerking over de bovenleiding, dat zijn zaken die ik het laatste doe.
Hans@Het seinhuis vind ik ook heel apart, het is een lasercutmodel gekocht bij Modelbundesbahnen, toen nog in Bad Driburg. Het origineel staat nog in Ottbergen, het rangeerterrein is buitendienst en volledig begroeid met onkruid.
Re: St. Martin, update 12 september 2022 de een na laatste module.
Ik kies voor bos en melk. Ik heb eea even ruw neergezet om te kijken hoe het gaat worden.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Ik twijfel nu toch weer want een hotel met biertuin, muziek en danseressen is toch ook leuk en ik zocht daar nog een plekje voor.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
He Maarten, ik weet nog veel meer leuke dingen om op de baan te plaatsen. Maar als ik jou was zou ik eerst een bosje bomen naast die mooie halte planten en dan pas enige bebouwing daar weer naast. Dat oogt veel vriendelijker. En dat heeft met modulebouw niets te maken. Het gaat om de indruk die het geheel moet geven, met of zonder extra modules ertussen gekoppeld.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Dus eerst de bomen en daarnaast de bebouwing. Hmmm, ff over nadenken. :thumbup:
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Dan gaat het als volgt worden: rechterkant een bos, dan het hotel en dan de biertuin met muziek. Vanuit de halte loop je door het bos richting hotel. Daar in checken en s'avonds in de biertuin bij komen en de volgende dag na het uitgebreide ontbijt door de bossen wandelen naar het kasteel en daarna wijn proeven in de wijngaard. Ik zie het al helemaal voor me.😀
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Aan die drie opleggers met lading te zien wordt het bos toch wel wat uitgedund...  8o
(flauwe opmerking natuurlijk maar kon het even niet laten)
Maar de gedane suggesties over bos planten naast de halte en dan pas wat bebouwing, lijkt mij inderdaad een goed plan.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
And then there was light. En ja, een bos waar je doorheen moet wandelen heeft in ieder geval een wandelpad nodig. En een kleine lichting zal ook niet slecht zijn voor de picknickers onder de wandelaars. Dat verklaart dus die drie vrachtwagens. Maak er maar wat moois van Maarten.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Ik denk dat het bos veel groter is maar helaas buiten de module valt. Dat zal je straks wel aan de achtergrond zien dat het doorloopt. Ook een pad zal ergens in de achtergrond zijn en niet op de module.
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Je hebt keuze genoeg zo te zien Maarten  :)
Wel fijn dat je in de tuin kunt knutselen, en als het weer omslaat lekker naar binnen.

Ik zag aan het einde  / kopse kant dat de rails nog in originele staat is, klik je de rails in elkaar als je de modules koppelt of ga je het klemsysteem er nog vanaf halen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin, update 13 september 2022 de een na laatste module.
Hoi Peter, ik zit onder de overkapping waarbij ik bij slecht weer de glazen schuifdeuren dicht kan trekken.
Ik laat het kliksysteem er gewoon opzitten, het is even manoevreren maar de modules blijven, als ze het goed doen, aan elkaar zitten en gaan zelden los.
Er mee op stap gaan zal niet veel voor komen denk ik.
Re: St. Martin, update 22 september 2022 de een na laatste module.
Vandaag is eindelijk mijn pakketje geleverd. Ik heb het zelf maar bij postnl opgehaald voor het geval ik ze misloop en dan duurt het nog een dag langer. Wat zat er in het pakket, de bestelde Vollmerbrug. Ik heb hem vandaag meteen in elkaar gezet, moeilijk was het niet. Hij was wel ietsepietsie te laag maar met een verhooginkje er onder gaat het best.
Re: St. Martin, update 24 september 2022 de een na laatste module.
Weer een stukje gevorderd. De brug staat, nog wel los maar hij staat. De zijkanten zitten op de module en de constructie voor de poten is geplaatst. Volgende is om de poten te maken en dan kan de module naar boven waar ik hem verder ga afwerken. De temperaturen zijn gezakt en het is dus weer te doen op zolder.
Re: St. Martin, update 26 september 2022 module aangekoppeld
De module is naar zolder toe en aangekoppeld. Rails sluiten bij 1 spoor niet goed aan. Vermoedelijk komt het door de module die er voor zit. Misschien maak ik daar een nieuwe voor.
Ik heb een testrit gemaakt met de 65012.


Re: St. Martin, update 26 september 2022 module aangekoppeld
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: St. Martin, update 26 september 2022 module aangekoppeld
Ten eerste leuk filmpje maar helaas kan ik niet zeggen dat je een vaste hand hebt. Lijkt wel of je aan de slivovitch hebt gezeten. Statiefje zou geen slecht idee zijn. Maar het geluid is goed. Zelfs ik hoor het duidelijk.  :thumbup:

Één spoor sluit niet goed aan en dan wil je meteen een nieuwe module bouwen? Dat kun je toch gewoon even verbeteren. Railtje loshalen en opnieuw bevestigen. Zal toch niet zo moeilijk zijn.
Re: St. Martin, update 26 september 2022 module aangekoppeld
Henk@
Het railtje beter leggen heb ik al geprobeerd maar lukt niet. Maar op dit moment loopt alles er goed overheen maar voor het gezicht zou het overnieuw gemaakt moeten worden, ooit.
Tsja, met in 1 hand een MS2 en de andere hand de camera lukt niet zonder bewegen. Er komt echt nog wel een goed filmpje hoor. Maar dit was even een `probefahrt`.


Bij het testrijden ontspoorde de 65012, bleek later iets losgeraakt te zijn van het drijfwerk. Maar door het ontsporen werd er sluiting gemaakt en klapte de CS3 er helemaal uit. Helemaal dood. Dat was even schrikken maar de voedingstrafo er even af gehaald en uit het stopcontact en gelukkig, hij gaf na weer aansluiten weer tekenen van leven. Pfffff.
Re: St. Martin, update 26 september 2022 module aangekoppeld
Ik denk dat ik wat haastig ben geweest met de kleine bochtmodule (met de kleine halte `Scharfeneck` waardoor de kopkant niet haaks staat op het spoor. Ik ga nu een nieuwe module ontwerpen die iets groter is. De kopkanten van de oude kan ik hergebruiken maar dan zal ik die nu wel haaks maken.
Re: St. Martin, update 27 september 2022 module gesloopt
Als ik wat in mijn kop heb dan moet het ook gebeuren. Vanmiddag de kleine bochtmodule uit elkaar gehaald. Het was alleen in elkaar geschroefd en niet gelijmd, een vooruitziende blik dus 😀.
Ik kan een wat grotere bocht module maken met een 24077 en een 24360 rail ertussen geplakt. Dat past precies op zolder. Foto bijgevoegd wat de bedoeling is. Ik moet het nu heel precies gaan uitmeten anders gaat het weer fout. Ik kan nu wel wat meer met de halte doen en het bos uitbreiden, ieder nadeel heeft zn voordeel
Re: St. Martin, update 27 september 2022 kleine hoekmodule gesloopt, nieuwe module.
Module in aanbouw.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Ik heb nog meerdere stations om uit te kiezen:


Lindental, Bergheim, Hintertupfingen en Nieder Ramstadt-Traisa.


Ik denk aan de laatste twee, welke zal ik kiezen? Fotoos bijgevoegd.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Tja, persoonlijk vind ik het eerste station erg mooi. Maar het is ook maar net wat je wilt uitbeelden. Een halte langs een lokaalbaantje of een wat groter station. En een groter gebouw kan natuurlijk ook best langs een lokaalbaantje; ooit in de gloriedagen van de spoorlijn was er veel meer bedrijvigheid en lagen er meer sporen zeg maar.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Voor de volledigheid ook de andere twee stations hier afgebeeld. Ik heb die stations indertijd gekocht uit nostalgie gevoel. Lindental had ik in mijn jeugd ook al eens gehad.
Bergheim is nog een houten exemplaar van Faller.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Keuzes, keuzes..... Lindental met bijbehorend seinhuis is natuurlijk dé klassieker en als je voor WOSA-punten gaat is dat de juiste keuze.
Maar het laatste station is ook heel sfeervol; ik denk dat dat mijn keuze zou zijn ;).