Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

St. Martin, update 23 maart 2024. De modules.

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Sankt Martin update 21 juli 2021. Magnorail.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Sankt Martin update 21 juli 2021. Magnorail.
Maarten,

Jammer dat alles zo fragiel en breekbaar is. Het is wel een heel leuk gezicht om de ijscoman en de fietser zo trappend voorbij te zien komen. Ik hoop dus dat je alles uiteindelijk goed werkend krijgt.

Groeten,
Wico
Re: Sankt Martin update 21 juli 2021. Magnorail.
Ik ga het wegdek er weer afhalen en kurkstrip halen. De kurk komt aan de zijkanten voor de stabiliteit. Ook zal ik een grote plaat karton halen bij de boekhandel. Proberen de baan uit 1 stuk te maken. Iedere overgang tussen wegdelen is funest voor de ijskar.
Re: Sankt Martin update 21 juli 2021. Magnorail.
Magnorail, altijd leuk. :thumbup:

Misschien heb je nog een lokdecoder, daar kun je de motor mee aansturen via een digitaal adres......



... en de lol is dat je de snelheid kunt regelen met de centrale als ware het een trein. En je hebt lastregeling waardoor de snelheid van de ketting constant is.

Gr, Ben.

Re: Sankt Martin update 21 juli 2021. Magnorail.
Hoi Ben,
Ik had het al in jouw draadje gezien op het Beneluxforum. Het is het overwegen waard om er een decoder aan te hangen. Ook een m84 of k84 zou kunnen om het digitaal aan te sturen. De snelheid hoeft voor mij niet te variëren en de regelbare voeding van Magnorail is vrij constant.
Re: Sankt Martin update 26 juli 2021. Magnorail.
Vandaag de Magnorail van de module gehaald. Gaf toch teveel problemen, geen ruimte voor kurkstroken en dan maar de knoop door gehakt. Wel leuk ervaring er mee opgedaan. De magnorail zal op een andere, nog te bouwen module terugkomen. Ik heb er nu ervaring mee opgedaan.
Op de plek waar de Magnorail stond ben ik rotsen aan het maken en dan kan ik verder met het bedraden van de module.
Re: Sankt Martin update 26 juli 2021. Magnorail.
Ha Maarten,

Jammer dat je magnorail teveel problemen gaf.
Blijft een leuk speels element op de baan.

Je gaat als een speer met je module.
Dank voor het delen, ook de dingen die je aanpast..

Groet, Erik
Re: Sankt Martin update 26 juli 2021. Magnorail.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sankt Martin update 26 juli 2021. Magnorail.
Hoi Maarten,

Inderdaad jammer, dat het niet helemaal goed lukt.
Filmpje was veelbelovend !
Hopelijk krijg je het op een andere module wel goed voor elkaar  ;)

Grtz Tony
Re: Sankt Martin update 26 juli 2021. Magnorail.
Tony en Erik, natuurlijk ga ik de Magnorail nog een plekje geven. Het gaat erom dat het wegdek goed stabiel aangelegd word. Hetzij door de rail geleiding in de plaat te leggen of aan weerszijden van de geleiding kurkstroken aan te brengen. Op deze module was daar geen ruimte voor.
Re: Sankt Martin update 31 juli 2021. Magnorail.
Module electrisch aansluiten en bomen plaatsen. De bomen worden van eigengekweekte zeeschuim. Ik moet nog even geduld hebben.

Re: Sankt Martin update 31 juli 2021. Magnorail.
Nog een paar.

Re: Sankt Martin update 1 augustus 2021. Magnorail.
De bedrading is aangelegd. Ik heb een K84 gebruikt om de lantaarnpalen te schakelen. Ze staan 2 aan 2 in serie aangesloten en per paar geschakeld.
In de module zitten twee draden(ringleiding) voor de baanvoeding en digitale stroom en twee draden hulpvoeding voor licht en overige electrische zaken.
Alleen de rails moeten nog op maat gemaakt en gelegd worden.
Re: Sankt Martin update 1 augustus 2021. Magnorail.
Ook komen er nog een paar mooie bomen op maar die zijn nog niet zover dat ze geoogst kunnen worden. Ik denk er nu sterk aan om de vaste baan te gaan ontmantelen en meer modules te bouwen. Het heeft vele voordelen.
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
Ik ben alvast begonnen met de voorbereidingen voor de volgende module. Op deze module komen goederensporen en 1 doorgaand spoor.
Ik heb de keuze uit Brouwerij, Kolenhandel, Goederenloods, Houthandel.of een Station. Deze module word in twee delen gebouwd, een deel van 90cm en een deel van 70cm bij een breedte van 50 cm.
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
De module word 2x80cm lang.
Ik kies voor station, kolenhandel, goederenloods en houtverwerking(bosbouw).
De brouwerij is te imposant.
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 4 augustus 2021.
Nu aan de beurt een 45° hoekmodule.

Re: Sankt Martin update 9 augustus 2021.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 9 augustus 2021.
De vaste baan is ter ziele. Ik heb al een flink stuk afgebroken en ga me volledig storten op modules.
Het voordeel van modules(mijn mening) overzichtelijke bedrading, overal makkelijk bij kunnen, mobiel, wil ik iets anders dan is een module snel vervangen. Het blijkt best snel te werken, ik heb voor de verschillende soorten  eindschotten mallen gemaakt. Het opbouwen van een module is makkelijk werken. Ik kan ook buiten in de tuin aan een module werken en zelfs een treinbaan in de tuin aanleggen.


Nadeel: Complexe wisselstraten kun je vergeten, tenminste op de moduleformaten die ik aan hou. Een schaduw station is lastig in modulevorm. Ik zou met fiddleyards moeten gaan werken. Het is heen en weer rijden, rond is geen optie. Een keermodule zou nog kunnen. Ik merk wel dat een modulebaan meer ruimte vergt, niet qua oppervlek maar qua lengte. Ik kan niet met heel veel materieel tegelijk rijden maar hoop door het rangeren er genoeg plezier aan te beleven en ik wilde mijn materieelpark toch al wat uitdunnen.


Keep it simpel, zo denk ik er over. Ik kan van alles aan scenery kwijt op de modules. Ik heb een digitale voedingsringleiding en een aux voeding voor verlichting, effecten etc. in de modules die onderling gekoppeld worden met banaanstekkers. Ik heb wel een globaal plan in mijn hoofd zitten hoe de modules er uit gaan zien. De 1e module is het middenstuk van de U-vorm. Aan weerskanten komen hoekmodules. Links een 45° met daaraan een stationsmodule met een 45° eindschot waarop een burcht met wijngaarden. Modules zijn niet langer dan 90 cm en zijn 50 cm breed. Rechts van de 1e module komt een hoekstuk van 90° en de daaraan gekoppelde mdule word een station met goederenoverslag. daarvandaan ge je naar of een fiddle yard of een keerlus.
Ik ben wel blij dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ben het onder de baan door kruipen wel zat. Ik za in dit draadje gewoon door gaan met fotoos plaatsen  van de voortgang per module.
Re: update 11 augustus 2021. Wijnberg 45°module
De 45° module met wijnberg. Hier aansluitend komt een module met een burcht.
Re: update 11 augustus 2021. St. Martin, wijnberg 45°module
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: update 11 augustus 2021. St. Martin, wijnberg 45°module
Dat ziet er erg mooi uit Maarten! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: update 11 augustus 2021. St. Martin, wijnberg 45°module
Mooi gemaakt Maarten.

Leuk om te zien al die "goed" betaalde preisers.  :-)

Groet Ron.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
De hoekmodule van 90°.
Hier komen veel naaldbomen op te staan. Ook een hotel en een Gasthaus vinden hier een plek, een leuke vakantie omgeving voor treinfanaten. Het is een enkelsporig baantje waar doorgaande personen- en goederen treinen passeren. Een railbus en misschien de Gläsenerzug(bovenleiding aanbrengen), een v100 met umbau drieassers of silberlingwendezug. E.e.a afhankelijk van het dan gekozen thema. Met mijn huidige verzameling kan ik aardig variëren qua thema.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
En nog een stukje scenery. Vanmiddag nog wat spachtelmass halen van Noch.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Nog een paar. Nu met een ander huis op de voorgrond.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Of zal ik deze doen?
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Ik zou die laatste doen Maarten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
ik kies ook de laatste optie,


mvg,
Michel
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Ha Maarten,

Wat een update blijft genieten om mee te kijken, en dan de keuze om je baan te slopen.
Zoals je de laatste tijd liet zien , heb je veel plezier met bouwen van je modules. Vaste baan vs module,; iedereen maakt zo zijn afwegingen.

Tav laatste foto, voor sommigen onder ons roept deze faller villa herinneringen op. Ik heb ze niet en daarom vind ik het andere huis beter passen.

Succes met vervolg.

Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
 De garage vd villa is in deze situatie onbereikbaar. Ik wil geen boze preisertjes natuurlijk.
Maar dit is  ook mogelijk, de villa in Tessin op de plek van het Hotel pension.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
nog beter  :favorite:


mvg,
Michel
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Jaaaaa, die laatste!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Wanneer de garage van een villa niet bereikbaar is zul je of een ontsluiting daarvoor aan moeten leggen en als dat niet kan op een andere plek neer zetten. Een onbereikbare garage is een no-go.

Overigens: wat is er moet die hoek van het pension gebeurt. Ziet er uit alsof het gebouw op onmiddelijk instorten staat. Een lik putty kan daar wonderen verrichten.

Je bent wel lekker bezig met de bouw. Netjes afgewerkt. Ooit, lang geleden, heb ik ook modules gebouwd. Net wat je zegt het vreet lengte. Nou ja in een kamer van elf meter lang kon het. Veel minder moet dat dan niet zijn. Alles heeft zijn voors en tegens.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Hi Maarten,

Ziet er leuk uit met de verschillende huisjes, kies wat je zelf, of je vrouw, leuk vind.

groet
Harald
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Overigens komen er nu drie gebouwen op deze hoekmodule.
Re: Sankt Martin update 9 augustus 2021.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sankt Martin update 9 augustus 2021.
Citaat van: Maarten Marklin op maandag 09 augustus 2021, 16:29:03
Het voordeel van modules(mijn mening) overzichtelijke bedrading, overal makkelijk bij kunnen, mobiel, wil ik iets anders dan is een module snel vervangen.
(...)
Nadeel: Complexe wisselstraten kun je vergeten, (...). Een schaduw station is lastig in modulevorm.
(...)
Het is heen en weer rijden, rond is geen optie.

Dat klinkt serieus. Een totaal andere weg opgaan. Het einde van de ovaal.  :thumbup: :thumbup:
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Jan, een ovaal had ik toch al niet. Ik ben aanhanger van het hondenbotprincipe.
Harald, natuurlijk bepaal ik zelf waar wat komt te staan maar het is leuk en leerzaam als hobbygenoten hun mening geven.
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: update 13 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
 @citaat
Helemaal mee eens Maarten :thumbup:

groet
Harald
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, bos 90°module
De 90°hoekmodule is klaar. Alleen de rails nog aansluiten. De bedrading is aangelegd. Ik gebruik een K84 om de verlichting in de huisjes en straatverlichting te schakelen.
Ipv twee huisjes zijn het er drie geworden, er staan zoveel naaldbomen tussen de huizen dat de buren genoeg privacy hebben. De Faller klassieker villa in Tessin, haus Alpenhof en een bauern gasthof hebben hun plek gevonden. Of ze er al jaren staan. Deze module word aan de 1e module gekoppeld. Op de 1e module zie je onder andere brandweer duikers oefenen in de rivier. Denkbeeldig loopt de rivier door en staat het bauern gasthof niet ver van de rivieroever.
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
En nog een foto van de Faller klassieker.
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
Maarten, ik vind dit meer dan geslaagd. Er is een sfeer van rust en privacy met volgroeide tuinen. De mooie villa in Tessin is uiteraard het pronkstuk van deze hoek van jouw baan.

Luc
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
Die achtergrond met wolkenlucht is net echt :thumbup:!
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: update 14 augustus 2021. St. Martin, naaldbos 90°module
 @citaat Inderdaad: de foto's van de module in de buitenlucht zijn fantastisch mooie plaatjes! :thumbup: :thumbup:

Vakantiegroeten,

Erik.
Re: St. Martin, naaldbos 90°module. update 14 augustus 2021.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: St. Martin, naaldbos 90°module. update 14 augustus 2021.
@ Maarten, U gaat wel als een trein, van de ene baan naar de andere en nou in modulevorm.
Ik wil ook in modules gaan bouwen met onderstellen van stellingrekken. ( afgekeken van medeforummers ) die modulebakken kunnen dan gekanteld worden zodat hun onderkant makkelijk bereikbaar blijft.
Railplan moet nog worden gemaakt maar er komt in ieder geval een lange brug op, zoals die van de Moerputten.
Re: St. Martin, bahnhof module a. update 19 augustus 2021.
Ik ben nu aan de vierde module bezig, module 3a is het 1e deel van de stationsmodule. Ik maak deel b zodanig dat het altijd past op deel a, hoe om die ook geplaatst word. Ook word dat een deel wat makkelijk te vervangen is door een ander thema of zo. In deel a zit een knik waardoor het midden van module b altijd goed uitkomt op a.
Ook maak ik kaartjes met informatie over de modules, voor handbediening makkelijk, voor Koploper niet nodig.
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Ziet er weer goed uit Maarten.  :thumbup:

Groet Ron.
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Ron, dank je wel. Lukt het al met je baanontwerp?
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Voortgang module a. Foto van bovenaf toont de vorm van de module. Ook is de module bedraad, geen kabelgootjes maar wilde bedrading en wat tiewraps.
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Prachtig gedaan zeg, die wijnranken en scenery  :thumbup:
Complimenten!
Groetjes, Egidius
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Sporen ballasten. Ik gebruik Busch c-rail ballast.
Bedrading is nagenoeg gereed, kostte wel ff wat inspanning om de seinen werkend te krijgen, was een bedradingsfout van mij. Maar alles doet het nu.

Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Nog een paar fotoos.
Re: St. Martin, bahnhof module update 19 augustus 2021.
Weer een stukje gedaan, de module is bijna klaar.
Re: St. Martin, bahnhof module update 21 augustus 2021.
Alleen het stukje links van de kolenopslag nog afwerken, een paar rangeerseinen plaatsen en aansluiten. En de rode stationwagen nog aansluiten(heeft verlichting).