Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

St. Martin, update 23 maart 2024. De modules.

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Sankt Martin (voorheen bad Burgberg) update 15 maart 2021
Weer een klein stukje gedaan. Het perron weer aangelegd,nog niet af er moet nog een stukje gedaan worden. En wat aan het talud gedaan bij de stad.


DSC_2049 by DSC_2057 by DSC_2060 by , on Flickr


DSC_2059 by , on Flickr


DSC_2062 by , on Flickr
Re: Sankt Martin (voorheen bad Burgberg) update 15 maart 2021
Maarten,

De gemaakte vorderingen zien er mooi uit en maken je baan mooier en mooier maar vooral sfeervoller.
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: Sankt Martin (voorheen bad Burgberg) update 18 maart 2021 sfeerfotoos
Hierbij wat sfeer fotoos van mijn baan.


DSC_2112 by DSC_2103 by DSC_2104 by DSC_2105 by DSC_2106 by DSC_2107 by DSC_2108 by DSC_2109 by DSC_2110 by DSC_2111 by DSC_2115 by [url=https://www.flickr.com/photos/148037448@N02/


er volgt nog meer.......
Re: Sankt Martin (voorheen bad Burgberg) update 18 maart 2021
DSC_2116 by DSC_2117 by DSC_2113 by DSC_2114 by DSC_2121 by DSC_2118 by DSC_2119 by DSC_2123 by DSC_2132 by DSC_2133 by DSC_2134 by DSC_2135 by DSC_2138 by DSC_2140 by DSC_2141 by DSC_2144 by [url=https://www.flickr.com/photos/148037448@N02/


en er komt nog meer.......
Re: Sankt Martin (voorheen bad Burgberg) update 18 maart 2021
DSC_2147 by DSC_2149 by DSC_2150 by DSC_2153 by DSC_2085[1] by DSC_2086[1] by DSC_2087[1] by DSC_2088[1] by DSC_2089[1] by DSC_2092[1] by DSC_2093[1] by DSC_2094[1] by DSC_2095[1] by DSC_2096[1] by [url=https://www.flickr.com/photos/148037448@N02/



Re: Sankt Martin update 18 maart 2021 sfeer plaatjes
Hallo Maarten,
Leuk om zoveel foto's van je baan te zien.
Mooi gebouwd met veel leuke details. :thumbup:

Heb je de hoornblazers met geluid ?

Groet, Erik
Re: Sankt Martin update 18 maart 2021 sfeer plaatjes
De locomotieven maken al geluid genoeg Erik.
Re: Sankt Martin update 18 maart 2021 sfeer plaatjes
Hoorn klinkt echt anders  :D
Past mooi bij het sfeertje

Groet, Erik


Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Vanaf de zijlijn die aan de rechter kant bij het bergstation eindigt loopt er een verbinding naar de brouwerij aan de linkerkant van de baan, althans die moet er gaan komen.
Ik heb nog een heleboel brugdelen en peilers en ik kon maar geen goede plek er voor vinden maar......al puzzelende kom ik uit bij Harald zijn idee m.b.t. een brug over het BW!
Mijn BW heeft een driesporige en een 1 sporige loods, of het er voor gemaakt is, de brug past er met wat passen en meten precies tussendoor.
De brug loopt verder over de stationssporen heen en zal bij de brouwerij eindigen. Misschien als halte, misschien als laad-en losplaats of misschien ook beide.
De brug staat nu even los om te passen, de peilers worden nog geschilderd en de brug komt een centimeter hoger te liggen. 


DSC_2176 by DSC_2177 by DSC_2178 by DSC_2173 by DSC_2181 by DSC_2182 by DSC_2183 by DSC_2185 by [url=https://www.flickr.com/photos/148037448@N02/
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Wederom bedankt voor het kijkplezier van je mooie baan Maarten.

Groet Michel
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Kijk eens aan Harald, dé oplossing ;).
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Dat ziet er leuk uit nu vertalen naar hier .....  ;)

groet
Harald
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
De grote brug over de stationssporen word vervangen door drie kleinere brugdelen. De grote brug over het bw blijft wel.
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sankt Martin update 21 maart 2021 inspired by Harald
 @citaat
Waarom eigenlijk ?
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen want zoveel ruimte heb je niet er moeten dan extra pijlers bij.

groet
Harald
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Het kon wel Harald, zie 1e twee fotoos.
DSC_2196 by DSC_2197 by






  DSC_2222 by DSC_2221 by DSC_2219 by DSC_2218 by DSC_2217 by [url=https://www.flickr.com/photos/148037448@N02/




Maar omdat ik niet goed uitkwam bij de brouwerij heb ik de brug naar achter geplaatst en de loodsen met elkaar verwisseld van plek. Het kan allemaal net.
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Als ik jouw seinhuis van Ottbergen vergelijk met het ontwerp van de nieuwe bediencentrale die in Scheveningen gebouwd gaat worden verwacht ik dat de ontwerper van dit nieuwe bouwwerk niet heel moe is geworden :D.
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021
Zou die ontwerper het afgekeken hebben? Ik vind mijn seinhuis toch wel veel mooier.
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
@citaat Ja, natuurlijk :thumbup:

Zeker als je ze uit dezelfde hoek bekijkt lijken ze toch  best wel op elkaar:
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Ze lijken op elkaar als een voetbal- en een rugbybal.
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
Inderdaad, beide zijn een uitgerekte versie van de ander :D


Re: Sankt Martin update 22 maart 2021 inspired by Harald
 :D
Re: Sankt Martin update 25 april 2021 Motorpost 3004 digitaal
Vandaag bezig geweest om een analoge motorpost 3388 (3004) te digitaliseren.


Ik heb in 1997 deze loc gekregen van het personeel voor mijn 25 jarig jubileum.
Deze was analoog en die wilde ik nu gaan ombouwen, geen extra functies maar simpel rijden en de front-en sluitlichten schakelen.

Voor de motorombouw, Märklin DCM motor, is de ombouwset 60760 a 40,50 euro heel geschikt. Dan heb je èn de motor èn de decoder.

Voor het probleem met het printje voor de front-en sluitlichten hier en daar wat gekeken en 1 oplossing is om die printjes aan te passen door enkele verbindingen door te slijpen cq doorverbinden.
Een 2e oplossing is om losse ledjes te gaan gebruiken. Dan moest ik die in de kap lijmen en aantal draadjes aan solderen etc. Vind ik een heel gepriegel maar een heel goede mogelijkheid.
Oplossing 3 is om gewoon nieuwe printjes te bestellen. Dat kan bij Martin Vermeer. Voor 15 euro+1 euro voor de enveloppepost, is het binnen enkele dagen in huis. Ook moest ik nog een zakje 1kohm weerstanden hebben als voorschakelweerstand voor de printjes. Bij Huider een zakje met 10 weerstanden van Brawa gekocht, was 2,50 euro.
Voor 40.50+16+2,50. Voor bijna 60 euro weer een gloednieuw mooi rijdende loc.









Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Na de 3004 is nu de 3026 aan de beurt. Deze is 2rail Hamoversie.
Wisselstroomwielen er onder gezet(gekocht van een forumlid) lichtgeleiders gekocht, ik had geluk want het waren de laatste. Ik zit nu te wachten op de bestelde printjes voor de front-en sluitseinen.
Morgen haal ik de ombouwset Marklin 60760 op.
En dan is het een kwestie van dezelfde manier van de 3004 herhalen.


Vandaag een groene Fleischmann plan V opgehaald. Deze is gloednieuw en 3rail digitaal.
Binnenkort op mijn jaren 70 Duitse baan een nederlandse week!
Binnenkort de fotoos van het hier gemeldde.
Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Hoi Maarten,

Mooi dat deze motorpost weer een kans krijgt om zijn rondjes te rijden  :thumbup: :thumbup:

En als klap op de vuurpijl ook nog een groene plan V gescoord  :)

Van de week zag ik nog een nieuwe plan T staan ( ook in het groen ) dit was een roco en ik moet toegeven dat ik heb staan twijfelen of ik hem mee zou nemen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 20 mei 2021
Nooit twijfelen, Peter.  :D
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021 Nederlandse week(en)
Druk bezig met de voorbereidingen op de nederlandse week op mijn jaren 70 duitse baan!
Motorpost 3004 is gedigitaliseerd met een motorupgrade en nieuwe decoder Marklin 60760.
Loc 1631 heeft een zelfde setje gekregen. Er is een groene Fleischmann mat 64 aangeschaft. Helaas is de Fleischmann motor prut en heeft hij moeite om de gele plan V op sleeptouw mee te nemen. De gele Plan V zal dus een keertje omgebouwd moeten worden van 2 naar 3-rail netals wat het plan is voor de Fleischmann sprinter. Ook staat nog op de rol de upgrade van de 1219 en de 3026. Zodra alles is afgeregeld/geijkt kunnen we de nederlandse weken gaan starten.


NS Materieel wat gaat rijden (het is materieel wat normaal in de vitrine staat):


Sprinter Zoetermeer, dummy
Sprinter Den Haag, nog 2-rail
1631 met stam dubbeldekker of VAMwagens
1219 met plan D rijtuigen
1144 met mix goederen
6503 met Lux poetstrein
3004 met postwagens
3026
3030 met sternet
2445 met Kijfhoek containerwagen
TEE Ram
Plan V groen
Plan V geel, nog 2-rail.
Tijdens proefritjes bleek dat de dubbeldekker vast liep richting schaduwstation twee. Door de verandering naar C-rail is het daar net te laag. Dit zal ik aan moeten passen maar is moeilijk bereikbaar.
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Ook zullen in de nederlandse week enkele NS 2-rail locs geparkeerd worden. Dat zijn locs die niet omgebouwd gaan worden naar digitaal en of 3 rail.
Een Roco sik, Roco 2200, Roco Hippel, Rivarossi 1100.
En van die week word een filmpje gemaakt.
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
De groene Plan V ziet er vreemd uit maar dat komt omdat ik de polyesterkap en imitatie scharfenbergkoppeling er af heb gehaald ivm koppeling aanpassen.
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Leuk idee zo'n Thema week.
Ik zie dat tussendoor de baan gepoetst wordt, zodat je mooi materieel voorbij kan glijden.
Ik ben benieuwd naar vervolg.

Groet, Erik

Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 25 mei 2021
Zo'n themaweek zorgt er ook weer voor dat het vitrinespul weer eens wat meters gaat maken. En het geeft je ook weer het gevoel wat nieuws te hebben op de baan. Ook is het leuk om de locs om te bouwen naar digitaal. Dat is Nederlands spul uit de vitrine,een aantal was analoog. We hebben een veelzijdige hobby.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021, thema Nederlandse week.
Af en toe wat koeler weer waardoor ik even naar de zolder toe kan.
Ik ben druk bezig  geweest met de nederlandse week in St Martin, hetgeen een duits landschap heeft, maar in de modelbaanwereld kan natuurlijk alles.
Ik heb veel gelijkstroomspul van Roco in de vitrine staan en dat heb ik nu voor de show op de baan gezet. Een aantal nederlandse Marklin modellen waren analoog of gelijkstroomanaloog. Deze heb ik nu omgebouwd naar 3-rail digitaal en rijden ijverig hun rondjes. De overige nederlandse modellen van Marklin en Roco komen ook uit de vitrine en kunnen weer eens de wielen gaan strekken na lange tijd te hebben staan pronken.
Uiteraard heb ik er een filmpje van gemaakt. Ik ben van plan meer thema´s te gaan doen en daar filmpjes van te maken. Thema´s als ketelwagens, keertreinen, diesel, stoom,goederen, buurtverkeer, autotransport, internationaal etc. etc.  Het filmpje plaats ik vanavond nog hier, duurt nog even voor dat adobe elements het gereed heeft.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin. Film
Hier het filmpje:

https://youtu.be/zUWmpTo5UPo[/size]






Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Een leuk Nederlands feestje bij jou, leuker dan bij het Nederlandse elftal >:-D.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Ha Maarten,
Je hebt een mooie verzameling Nederlands materieel.
Leuk om deze in dit filmpje te tonen.
Id zonde als dit stil in de kast staat.
Strak gesneden met passend muziekje  :thumbup:

Groet, Erik
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Maarten,

Met veel plezier naar je Nederlandse materiaal film gekeken. :P
Het rijd zeer mooi en het materiaal is mooi in beeld gebracht. :thumbup:

Groet Michel
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Dag Maarten.

Da's een fraaie verzameling Nederlands materieel :thumbup:
Ondanks de uitgebreide bovenleiding rijdt je met de pantografen naar beneden: een bewuste keuze?

Groeten,

Erik.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Hartstikke leuk Maarten.

groet
Harald
Re: Sankt Martin update 5 juli
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Sankt Martin update 5 juli
Omdat het in de zomer te warm is boven en ik toch wat te knutselen wil hebben dacht ik een module te gaan bouwen, dat kan ik beneden doen of zelfs buiten. Eerst een stuk of twee en daarna kijken waar het schip strand.
Misschien eindigt e.a wel in de afbraak van de huidige modelbaan. Het worden modules met de kopschotten van de Fremo norm b96 en e96, dus enkelsporig.
Veel zal van de Fremo normen overgenomen worden, maar niet alles. De Fremo HO-B96 module kan ik goed gebruiken voor een bergachtiglandschap. De eerste module word een moezelgebied met een fietspad langs het water en een tunnel onder het enkelsporig traject door vanaf het fietspad richting wijnranken. Tenminste, daar denk ik nu aan, tijdens het bouwen kan er veel veranderen.

Ik ben e.a aan het uitwerken vwb de elektronica etc. Ik moet een standaardnorm neerzetten waarbij de modules optimaal functioneren, mocht ik meerdere modules gaan maken dan moet het wel onder koploper of iTrain gaan draaien. Het plan is om eerst 1a2 modules te bouwen van 1meter lengte per module en later twee keermodules en een stationsmodule en mogelijk nog wat tussenstukken of bochten te bouwen.

Mochten er leden van de stamtafel zijn die dan ook een module willen bouwen dan hebben we een extraatje op de  stamtafelbijeenkomst. Maar zo ver zijn we nog lang niet, eerst maar de standaard voor de elektronica uitwerken en kijken hoe anderen het hebben gedaan.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Thema nederlandse week in st Martin.
Vreemd dat Fremo de bevestigingsgaten op de 12 mm heeft gezet. Bij de meeste hobbyisten is een boor van 10 mm het grootst. Ik hou het voorlopig op 10mm, groter boren kan altijd nog. De gleuven heb ik op 35mm ipv 20mm, maar dat luistert niet zo nauw. ik ga het trouwens met c-rails uitvoeren.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Zo gaat de 1e module worden.



Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
 @citaat @citaat 12mm kan makkelijk met een speedboor.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Speedboor bah...... Voor grof werk prima, maar vreet zo ruw door het hout dat het altijd splintert. Zelf ben ik veel meer fan van een potboor.  Met voorboren en dat half van beide kanten doorboren is perfect..
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
@citaat als je een goede en scherpe speedboor het werk laat doen zonder te hard te drukken valt dat allemaal reuze mee.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
 @citaat @citaat Als je weet hoe je met gereedschap om moet gaan is er niks mis met een speedboor.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
@citaat - @citaat - @citaat:

En anders kun je altijd een oud stukje hout klemmen aan de zijde waar de speedboor uitkomt. Dit voorkomt splinteren. En neem niet de 'platte' speedboor, maar die met de puntjes aan het uiteinde.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Citaat van: Bernardo op dinsdag 06 juli 2021, 07:13:33
En neem niet de 'platte' speedboor, maar die met de puntjes aan het uiteinde.

Da's toch het verschil tussen een speedboor en een vlinderboor? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
:offtopic: ik ken t onderlinge verschil niet; dat is er volgens mij ook niet want een goede speedboor heeft ook puntjes aan de uiteinden. als ik op beide benamingen google kom ik op dezelfde boren uit (met en zonder puntjes trouwens).
maar ik denk dat we Maartens topic inmiddels genoeg (te veel?) vervuild hebben met deze discussie. ik blijf erbij dat met een goede speedboor prima en netjes te werken is, zolang deze maar scherp is en puntjes heeft en zolang de gebruiker de boor maar het werk laat doen en er niet met z'n volle gewicht op gaat hangen -zeker niet het laatste stukje-.
hier laat ik het bij, terug on-topic naar de modules van Maarten!
 
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Dat had ik ook in de 'gaten' dat de discussie niet meer over modules ging. 😂
Hier een foto van de vorderingen.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Herkenbaar. Wellicht de stukken van de kopse kanten op je volgende module tussen de lange zichtzijden zetten? Ziet er strakker uit als je ze tegen elkaar zet.
Re: Sankt Martin update 29 juni 2021. Modules.
Helaas Golfer, dat gaan we niet doen. Ik heb Fremo als voorbeeld genomen en die maken het nou eenmaal zo. Overigens word het rondom matzwart geschilderd.