Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin, update 23 maart 2024. De modules.

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg, update 16 april 2020
Wim,  het staat er nog steeds in Ottbergen,  niet meer zo heel mooi wit en midden in de wildernis bij de vroegere opstelsporen. Het model is lasercut en valt best mee om in elkaar te zetten hoewel de beschrijving die er bij geleverd is niet zo duidelijk is.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg, update 15 januari 2020
Prachtig seinhuis Maarten die mooi staat op je baan.
Zelf heb ik nog geen groot gebouw gemaakt van lasercut zal eens kijken of ik een fraaie tegen kom als de beurzen in de toekomst weer open mogen.

Groet Michel
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg, update 15 januari 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg, update 15 januari 2020
Hoi Maarten,

Weer een prachtige update van jou baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg.
Ooit was ik 2 rail rijder. Daar kwam een eind aan door een fotograaf van Märklin die mij vroeg om de motorpost 3030 in de werkplaats te regelen voor een fotosessie. 4 a 5 jaar later toen de loc uit was gekomen kwam de fotograaf de motorpost bij mij brengen, deze loc was met geluid en digitaal. Ik had tussendoor, omdat het lang zou duren tot de loc uit zou komen, een 65030 gehad maar deze toen in de vitrine gezet. Ik wist toen helemaal nog niet wat digitaal in hield, het was het begin van de digitale revolutie.

Om de Motorpost te kunnen proberen kocht ik een startset 29815. Ik was meteen helemaal verkocht en er volgde nog een startset, nr 29535. Dit zou uiteindelijk uitmonden in de huidige  enorme verzameling Marklin spullen. Het lokje in de startset 29535 was een BR86. Wat mij ergerde was dat de telexkoppelingen aanspraken als je van rijrichting veranderde, wilde je de wagens aangekoppeld houden dan moest je twee keer van richting wisselen om de telex weer uit te zetten. Ook de Delta decoder vond ik niet jofel omdat je geen cruise control daarbij hebt. Deze week het lokje weer van stal gehaald voor een upgrade.

Eerst de oude decoder verwijderd en de veldspoel met anker verwijderd. De motor is van het type LFCM oftwel Large Flat Collector Motor. Het motorhuis schoon gemaakt.
Mijn keuze viel op locdecoder 60982, deze heeft vier aux uitgangen. Ik wil daar twee van gebruiken voor de telexkoppelingen. Die kan ik dan onafhankelijk van elkaar bedienen.
Ik had nog een ESU permanent magneet liggen. Die ingebouwd maar dat was geen succes, er was een nokje afgebroken waardoor die niet goed op zijn plaats zat.  Bijna de heleboel opgeblazen want alles in verbinding met de motor werd loei heet. Toch een betrouwbare decoder, hij bleef heel en had toch flink te verduren gehad. Op naar Huider waar ik een motorombouwset kocht voor de LFCM namelijk Marklin nummer 60944.
Deze ingebouwd. De kap kreeg ik er moeilijk goed sluitend op. Ik heb de twee spoeltjes op de motoraansluitingen verwijderd en wat draadjes omgelegd. Antislipbandje was aardig versleten dus daar ook maar meteen een nieuw bandje omgedaan. Het lokje loopt als een zonnetje.
Ik heb nog een zelfde br86 maar met een andere kap, ooit geruild met een forumlid zodat ik twee verschillende nummers br86 heb. Die tweede loc staat nu ook in de planning voor de ombouw. Het zijn hartstikke leuke lokjes en nu kan ik er weer met plezier naar kijken.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg. 3 mei
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg. 3 mei
Nu een grote update want ik heb enorme stappen gemaakt deze week.


Ik had al wat ervaring met Koploper maar heb het nog niet echt getest met de baan er op aan gesloten. In de simulatie werkt alles perfect, mar in de praktijk?


Omdat ik het stapje voor stapje doe kon ik het rechtergedeelte alvast klaar maken voor Koploper. Het is het gedeelte met het schaduwstation waarvan 3 kop- en 3 doorgaande sporen. Om dit stuk goed te kunnen gaan testen heb ik gekozen voor losse locs en keertreinen.


Allereerst de bezetmelders opnieuw benoemen aangezien s88 module 1 de 1e module is moet die vlakbij de meldpunten komen te zitten. Ik had in het ontwerp meldpunt 1.01 op het linker gedeelte zitten. Dus van het hele sporenplan in Koploper alle bezetmelders hernoemd, dat zijn 6 s88´s!


Alles op het rechtergedeelte netjes gesoldeerd en ook de plussen en de minnen per spoor op de ringleiding aangesloten, ik wil niet dat locs blijven staan vanwege een slechte stroomoverbrenging.


Ik moest weer even uitzoeken hoe ik de laptop aan de CS1 kon knopen maar bleek toch eenvoudig, In Koploper aangeven wat het adres is van de CS1 en in de CS1 dat adres invoeren. Tussen de laptop en de CS1 zit een crosscable, eigenlijk twee patchcables met een crossconnector er tussen in.


Eerst de locs die ik wilde laten rijden geijkt. Dat was even lastig voor ik wist hoe dit het makkelijkst gaat. Het beste is om de hoogste decoderstand te nemen (14 of 28) Instellen meerdere metingen tot 25 kmh. Dus van hoog naar laag, als je van laag naar hoog gaat duurt het eeuwen want de loc kruipt werkelijk van de ene melder naar de andere. Na de meting kun je nog van alles handmatig aanpassen.


Het volautomatisch bedrijf loopt op dit moment feilloos. Daarvoor moest ik wel van alles afstellen  en bleken toch een paar stopsecties te kort te zijn want ik kreeg de keertrein niet op tijd tot stilstand, wat ik ook probeerde. Terwijl de treintjes lekker heen en weer reden heb ik de seinen aangesloten.


Bij 1 sein had ik een vreemd probleem wat ik maar niet op kon lossen. Toen ik de communicatielogger gebruikte zag ik dat daar alle commando´s gegeven werden, dus moest het veroorzaakt worden door ietes anders. Het sein werd namelijk netjes rood bij verlaten blok en arriveren 1e melder volgend blok rood maar als de trein bij de 2e melder was ging het sein weer op groen. In een helder moment bedacht ik dat als de loc bij de 2e melder kwam een ander sein welke op dezelfde K84 zat maar ander adres werd aangestuurd. En inderdaad, die actie verstoorde het sein. Nadat ik het sein op een ander contact had gezet werkte het perfect.


Ik ga een filmpje maken van het automatisch rijden. Dat kan nu niet want de camera staat onder de lading. Ik heb als voorproefje een filmpje met mijn de smartphone gemaakt, dat word nu geupload naar youtube.


https://youtu.be/fd_u7Kwaofc[/size]


Nu het rechtergedeelte goed werkt kan ik de volgende etage erop gaan bouwen. Een bergstation met zijlijn naar boven. En het berglandschap er omheen maken en afwerken.



Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg. update 4 mei 2020
En hier is dan de film over het testen van koploper.



Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 9 mei 2020
Het treinverkeer loopt nu zonder problemen op 1 dag na. Ik heb van dat ATF gebruikt,  schijnt je rails mooi schoon te maken. Druppeltje op beide rails gedaan en effect was dat een paar locs gingen slippen op een helling en op de meest vreemde plekken treinen stil stonden.
Naar mate de rails nu weer schoon gereden zijn rijdt alles weer normaal. Nu denken hoe ik ga uitbreiden met koploper. Voor het rechter gedeelte heb ik de 2 s88s tegen de achterkant van de baan geschroefd en de k84 modules aan de voorkant. Ik wil het persee niet onder de baan monteren want dan lig ik in de meest ongemakkelijke houdingen. En ik word er niet jonger op. Dus nu even bedenken waar ik de modules bevestig voor midden en linkerdeel. Maar op dit moment is de zolder een beetje te warm om daar wat te gaan doen. Ik heb wel een paar dozen met resten van bouwpakketten uitgezocht en veel weggegooid. Ik ga de andere spullen nu ook uitzoeken want ik kan mn kont niet keren op zolder. 😂
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 9 mei 2020
Citaat van: Maarten Marklin op zaterdag 09 mei 2020, 16:20:37
Ik heb van dat ATF gebruikt,  schijnt je rails mooi schoon te maken.

Ha Maarten,

denk eraan, het kan niet vaak genoeg worden gezegd, voorzichtig aan met dat spul. Er gaat geen reinigende werking van uit het zorgt voor een veel betere massageleiding. Veel collega's geloven nog steeds niet in ATF maar ik wel gezien de resultaten die ik er hier mee behaalde. Is ooit hier te berde gebracht door Ben Spoorman...Er moet hier ergens op het forum nog een Engelstalig demofilmpje van zijn. Uiterst spaarzaam aanbrengen. Doe je dat niet dan krijg je al gauw verschijnselen zoals je beschreef en loop je risico op een baggerzooi. En dan kun je echt gaan poetsen..... De treinen rijden de ATF zelf uit. Ook een druppeltje op het sleepcontact helpt met een betere geleiding.

Veel succes verder!!!
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Hoi Hans,
Ik heb op beide rails en de puko`s gedaan en de locs het uit laten rijden. Misschien toch te veel er op gedaan, het was 1 druppel maar dan toch teveel als jij er wel goede ervaringen mee hebt.
Ik heb nu het filmpje gezien van Ben. Ze doen het met een wattenstaafje aanbrengen op de rails, inderdaad was mijn actie met de druppel te veel in vergelijking met een wattenstaaf. :D
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
 @citaat  :thumbup:
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Ik ben nu Koploper goed draait op een gedeelte van mijn baan bezig om me iTrain eigen te maken.
Dat is best lastig omdat je als je met de eerste stappen met Train bezig bent je toch met Koploper in je hoofd zit.
Waarom iTrain? Koploper word niet verder ontwikkeld, Marklin ondersteunt het niet. ITrain is niet van 1 persoon afhankelijk en ondersteund vrijwel alle systemen. Nadeel is de prijs natuurlijk. Ik heb twee maanden om met iTrain te stoeien en heb alle tjjd om een definitieve keuze te gaan maken.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Hi Maarten,

Ook nog aan Traincontroller gedacht ?
(heb geen aandelen maar erg tevreden)

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Eerst dit maar eens onder de knie krijgen Harald.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Beste Maarten,

Even voor de goede orde:

het is iTrain, goed op letten, op het iTrain Forum is men daar gevoelig voor

iTrain bestaat uit één ontwikkelaar en een aantal helpers, dat is de situatie bij veel modelspoor software ontwikkelaars, simpel omdat het geen business is met grote omzetten en ook nog met een hoop mogelijke vragen.

het zou kunnen dat de Duitse software ontwikkelaars wat meer mensen in dienst heeft, omdat de Duitse markt groter is.

Groet, Anne W
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Volgens mij heb ik ook steeds iTrain geschreven. Mogelijk 1 keertje niet omdat ik met iTrain begon op een nieuwe regel en dan komt er automatisch een hoofdletter.


Ik wilde vwb de softwareontwikkeling duidelijk maken dat er in iTrain meer toekomst zit dan in Koploper en dat dat mijn keuze gaat bepalen. Koploper bevalt me anders prima. De demomode van Koploper is beter dan iTrain,  tot nu. Ook kin je bij Koploper je eigen kleuren instellen,  bij iTrain is dat beperkt. iTrain ondersteunt bijna alle centrales en dat vind ik een heel groot voordeel.

Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
 @citaat

Dat bedoel ik, goed opletten

Ja het is een keuze tussen verschillende zaken, waarbij je eigen voorkeuren een sterke rol moeten spelen.

Groet, Anne W
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Voor de belangstellenden, hierbij mijn iTrain baanplan.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Hi Maarten,

Kan je ook een foto plaatsen van je baanplan ?

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
IK heb je bestand bekeken, ziet er goed uit, wel zie ik nog wat verkeerde groeperingen bij wissels, maak zoveel mogelijk de groepering aan de scherpe kant van het wissel. Verder zit er een foutje in blok BBS_40 bezetmelder TM_BBS40b staat nog op type Anders, dat zal bezet moeten zijn dan kan je er ook de lengte in zetten. Daarna het blokeigenschap openen, ga je naar tabblad Terugmelders en klik je op Vullen en Vul Automatisch, dan staan ze in de goede volgorde.

De VT11.5 begint en eindigt in blok BSM_25 maar als daar wordt gestopt kan er geen trein meer uit het schaduwstation.

Verder staat er op de site van iTrain dat ook een proeflicentie een volledige versie is dus staan er ook de plaatjes in, alleen niet van de locs die jij er in hebt staan, die moet jezelf toevoegen maar dat heb je ook al gedaan.

Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
@Harald, op de eerste pagina van dit topic staat de voorbeeld baan. Ik heb daar wel aanpassingen op gedaan. Het sporenplan zal ik hier een keer plaatsen zodra ik het definitief heb. Ik wil nog wel eens veranderen. En na de coronatijd kom je maar eens kijken.


@Tom, bedankt voor je hulp. Word zeer gewaardeerd. Voor wat betreft het rijden met routes ben ik nog e.e..a. aan het bestuderen. Vwb de 11.5 opmerking dat hij stopt op spoor 25. Het is toch de bedoeling met een route dat de gekozen trein deze route blijft herhalen tot je dat stop zet?
Spoor 25 had ik in Koploper als een soort vertragingsspoor aangemaakt. De treinen wachten daar een minuutje om daarna verder te gaan. bedoeling is om op het station wat rust te creëren. Dus heb ik een route aangemaakt die begint en eindigt op spoor 25 maar wil ik wel dat hij de route blijft herhalen. Dan blokkeert de VT11.5 toch niks?


De plaatjes zijn er niet bij of ze moeten ergens op een andere locatie staan in de pc. Overigens vanmorgen nadat ik een andere grafische kaart in de pc had geplaatst en iTrain opstartte kon ik mijn bestand niet meer terug vinden. Bleek ook opeens iTrain engels te praten terwijl ik eerder nederlands had ingesteld. Inmiddels heb ik dat probleem ook weer opgelost hoewel ik niet weet wat de oorzaak was.

Ik heb zojuist even gezocht met *.png en wat denk je? Staat die hele meuk op C:Users/Maarten/iTrain/images. En ik heb iTrain geïnstalleerd op G: Marklin/iTrain. Daar zijn de plaatjes net in mee gegaan. :D
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Om wat rust te brengen in je schaduwstation kan je gebruik maken van de "drempel"
Daar kan je mee instellen hoeveel blokken er vrij gemaakt worden, de handleiding legt dat goed uit.

Standaard staat de route op 1, dat betekent dat de route 1 x wordt gereden, zet je het bijv. op 5 dan wordt de route 5 x gereden, zet je het op 0 dan staat het op oneindig en als je dat dan wil stoppen klik je op beëindig alle.

Die draaischijf kan je beter wat groter tekenen, die is dan ook beweegbaar te zien.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Citaat van: iTom op zaterdag 23 mei 2020, 13:22:17
Om wat rust te brengen in je schaduwstation kan je gebruik maken van de "drempel"
Daar kan je mee instellen hoeveel blokken er vrij gemaakt worden, de handleiding legt dat goed uit.
Ik wilde rust in het gewone station, niet het schaduwstation. In Koploper kon je bij het schaduwstation o.a instellen hoeveel sporen er bezet moeten zijn voor er een trein vertrekt. Lastig werken met iTrain omdat ik het doe met Koploper kennis, iTrain zit anders in elkaar. Maar prima tips Tom. Zo leer ik elke keer weer wat.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg.
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg.
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 16 april 2020, 23:39:57

Mijn keuze viel op locdecoder 60982, deze heeft vier aux uitgangen. Ik wil daar twee van gebruiken voor de telexkoppelingen. Die kan ik dan onafhankelijk van elkaar bedienen.



Hi Maarten,
Vraag ik wil een 3031 met telex ombouwen. Ik heb alles intern er uitgehaald en de telex draden laten zitten. Ik wil deze aansluiten op een 60760. Op een duitse site (https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/667-tuning-des-60760-decoders) heb ik gelezen dat dit kan, op een niet aangesloten F3 uitgang. Dit wil ik ook proberen. Ik ben niet technisch maar kan wel veel als er maar gezegd wordt wat ik moet doen.

       
  • Zijn alleen de 4 draden van de telex genoeg?
  • Ik neem aan dat ik van elke kant één draad op één van de 2 polen van de 60760 moet solderen. En de andere draad op de andere.
  • Maakt het uit welke draad waar komt?
  • Heb ik nog meer onderdelen nodig of zou het met de 2 draden moeten lukken.
Alvast bedankt voor het meedenken.


Robert

Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Citaat van: Maarten Marklin op zaterdag 23 mei 2020, 13:33:42
Ik wilde rust in het gewone station, niet het schaduwstation. In Koploper kon je bij het schaduwstation o.a instellen hoeveel sporen er bezet moeten zijn voor er een trein vertrekt. Lastig werken met iTrain omdat ik het doe met Koploper kennis, iTrain zit anders in elkaar. Maar prima tips Tom. Zo leer ik elke keer weer wat.

Zoals ik al aangaf, daarvoor is in iTrain de drempel, die doet hetzelfde wat je in koploper kon instellen met hoeveel sporen er bezet moeten zijn.
Lastig werken is omdat je in koploper blijft denken, dat is niet handig als je in iTrain moet denken.  ;) :)
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Citaat van: Giro op vrijdag 05 juni 2020, 13:34:53
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 16 april 2020, 23:39:57

Mijn keuze viel op locdecoder 60982, deze heeft vier aux uitgangen. Ik wil daar twee van gebruiken voor de telexkoppelingen. Die kan ik dan onafhankelijk van elkaar bedienen.



Hi Maarten,
Vraag ik wil een 3031 met telex ombouwen. Ik heb alles intern er uitgehaald en de telex draden laten zitten. Ik wil deze aansluiten op een 60760. Op een duitse site (https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/667-tuning-des-60760-decoders) heb ik gelezen dat dit kan, op een niet aangesloten F3 uitgang. Dit wil ik ook proberen. Ik ben niet technisch maar kan wel veel als er maar gezegd wordt wat ik moet doen.

       
  • Zijn alleen de 4 draden van de telex genoeg?
  • Ik neem aan dat ik van elke kant één draad op één van de 2 polen van de 60760 moet solderen. En de andere draad op de andere.
  • Maakt het uit welke draad waar komt?
  • Heb ik nog meer onderdelen nodig of zou het met de 2 draden moeten lukken.
Alvast bedankt voor het meedenken.


Robert



Ik heb een decoder gebruikt met 4 uitgangen waarvan ik er twee gebruik voor de telexen. Die kan ik ieder apart bedienen. Jij wilt een decoder gebruiken en middels een trucje 1 functie gebruiken voor de telexen. Die gaan dan allebei te gelijk werken. Ik weet niet of die decoder het aan kan om twee telexen op 1 uitgang te bedienen.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Je kan die functie, met de koppelingen, rijrichting afhankelijk maken.

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
 @citaat2
Ook met de 60760?
Weet jij dan hoe ik dat in jip en janneke aan moet sluiten?


Robert
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Dat moet je in de software van de decoder instellen bij "Mapping" zie de handleiding.
Voor de aansluitingen ff kijken ook in de handleiding van die decoder of zoeken in onze Wiki of via Google.
Misschien handig en verstandig je goed in te lezen wat allemaal mogelijk is.
Zal morgen wel ff zoeken of ik een schemaatje voor je kan vinden.

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
 @citaat2
Ik moet mijn decoder programmeren via een 60651. Die heeft niet veel mogelijkheden.
Dit staat er helaas niet in. Zal moeten sparen voor een MS 2.

Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Als je toch gaat sparen spaar dan in een klap voor een CS 2 of 3 .  :P
Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. update 16 juli 2020
Nu het wat koeler is geworden kunnen we weer even naar de zolder toe.
Ik ben een spantenconstructie aan het maken voor het bergstationnetje. Na allerlei wilde plannen toch maar weer terug naar de basis gegaan, het word een bergstationnetje waar een stuk of 3 treinen naar toe kunnen pendelen. Het zijlijntje verdwijnt in een berg alwaar 3 opstelsporen liggen, er is geen verbinding met de hoofdbaan. Het zijn keuzes die gedaan moesten worden vanwege de beschikbare ruimte.Een Köfje met wat goederenwagens, een Railbus en de Gläsenerzug. Mogelijk ook een stoomlocje welke dan moet afkoppelen en omrijden en kopmaken. Ik heb daar eventueel een BR86 voor met Telex. Hoe dat moet in Koploper en iTrain zoek ik nog wel eens uit.
Het stationnetje heet Katzhütte (het echte dorpje staat in Thüringen niet ver van Schwarzburg)


Ik ben begonnen met de hoogtes en de breedten van de spanten te gaan bedenken, prompt zaag je dan toch nog verkeert  :)
De spanten worden gelijmd op de onderplaat waar het schaduwstation op ligt.

DSC_0025 by , on Flickr


[url=https://flic.kr/p/2jmS4R6]
DSC_0027 by , on Flickr


DSC_0029 by , on Flickr[/url]


DSC_0021 by , on Flickr



DSC_0035[1] by , on Flickr
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Kleine stationnetjes zijn ook leuk en zeker de moeite waard, Maarten.
Ziet er al goed uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Schwarzburg of hoe we het gaan noemen. update 27 juli 2020
Weer een klein stukje afgewerkt. Het station met spoorbaan is nog uitneembaar. Ik ga deze eerst helemaal afmaken, rails, aansluitingen, ballast etc. en dan plaats ik deze terug.
Dat is makkelijker werken ivm de bereikbaarheid.


Hier weer wat fotoos:

DSC00119 by , on Flickr


DSC00118 by , on Flickr


DSC00124 by , on Flickr


DSC00120 by , on Flickr


DSC00123 by
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Ha Maarten,
Ik lees nu je stukje over oa de ATF.
Met ATF ben ik helemaal klaar. Op den duur vervuilt alles vreselijk met stofjes en het vreet je antislipbandjes op.

Onlangs de hele aan gepoetst met alcohol en gestofzuigt. Hij rijd nu uitstekend!
De 1e keer dat ik ATF eropsmeerde werkte het direct fantastisch, maar later trok het stofje aan en haperde alles vreselij.
Ik rij n met 2 heel ude Liliput natte poetswagens van ruim 50 aar oud en mijn Lux stofziger en slijpwagen. Prima de Lux zeg ik! :thumbup: :).
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen.
Ik ben nu het warme weer achter ons ligt weer naar het zolder getogen.
Het schaduwstation gaat op de schop omdat ik ontdekt heb dat ik dit beter met c-rails kan leggen. Van de 2 schaduwstations beschikt de grote nu over 4 doorrijsporen en 2 kopsporen. Het kleine schaduwstation bestaat uit 2 doorgaande sporen. Voor het laatste moet ik nog een wissel ophalen,
Ik heb besloten nu ik toch een flinke voorraad c-rail heb om alle uit het zicht liggende sporen te vervangen door c-rails.
K-rail vind ik wel mooier maar bij C-rails is de geometrie wat makkelijker. Nu combineer ik beide, wel weer wat werk om alle bezetmelders aan te sluiten etc. maar daarna ligt het naar tevredenheid.
Fotoos volgen nog.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Nou ik toch met C-rail bezig ben.......ondervind ik het gemak er van. Ik ga de stationssporen nu ook vervangen door C-rails en langzamerhand de hele baan. Ik heb al wat wissels ingekocht. De lelijke bedding werk ik wel weg.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
 @citaat

misschien ten overvloede    ;) https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16823.0
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
De K-rails zijn overal vervangen behalve bij het locdepot en opstelsporen. Ook de bergbaan zal nog K-rail blijven.
Nu bezig met rails aansluiten op de bezetmelders en voeding. Dus veel soldeerklussen.
Ik moet nu voor de C-railwissels elektrische aandrijvingen kopen. Veel wissels op sporen met 1 richting worden gewoon ´open`gereden maar heb er een zestal nodig´.
Ook wat in het baanontwerp veranderd. Het stukje door het bos is vervallen, dat komt nu onder een berglandschap te liggen.
Ik ben ook teruggegaan naar wat eenvoudiger zaken, zo is het grote schaduwstation van 6 naar 4 sporen gegaan. Keep it simple is mijn devies omdat ik wel eens de baan zover wil hebben dat alles onder koploper kan rijden. De bergbaan staat helemaal los van de andere sporen, dat gedeelte ga ik afbouwen als de rest gereed is.

Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Als je de sporen veranderd dan is het gevolg dat ook Koploper weer aangepast moet worden. Ik heb twee bladen gebruikt in Koploper omdat het in principe twee losse modelbanen zijn namelijk de grote (H0)baan en een aparte (H0)bergbaan.

DSC_1351[845] by ,



DSC_1350[844]  ,


DSC00118  ,
Dit was eerst het plan voor de bergbaan maar gaat toch anders worden. Dit gedeelte komt onder een berg te liggen, het station komt verderop.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Hoi medehobbyisten nu het voor de hobby weer een zeer prettig klimaat is geworden hier een update. Eentje nog zonder fotoos maar de baan is dan ook één grote puinhoop. De ombouw naar C-rails is gedaan.
Voor het grootste deel zijn de bezetmelders aangesloten en getest. Er moeten nog drie wissels aangesloten worden. Van het rangeergedeelte zijn de wissels aangesloten, de bezetmelders hebben geen prio.
Het kleine schaduwstation, welke lastig te bereiken is moeten nog voeding en bezetmelding aangesloten worden. Dat is wel een klus die ik vaak uitstel maar moet toch gedaan worden. Gisteren de hele dag en avond onder de tafel gekropen, gehangen, gelegen. Dat voel je wel de volgende dag als je dat soort capriolen niet gewend bent.
Nog een K83 opgeblazen, ik wilde deze aan een voedingseenheid 60822 aansluiten en had de gele en de bruine draad onderling verwisseld. Uit alle gaten van de K83 kwam een rookpluim.
Gelukkig heb ik genoeg K83´s liggen, nu beter opgelet en het werkt prima nu.
De rest van de baan is nu een puinhoop maar zodra de electronica/Koploper werkt ga ik me weer op de scenery storten.
We zijn niet ver verwijderd van het volledig automatisch rijden onder Koploper.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
 @citaat
  :thumbup:  Ik ben wel nieuwsgierig naar de komende foto's

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Hoi Harald,
Zodra de baan weer toonbaar is en corona voorbij is nodig ik jou en Cees een keertje hier uit. Maar zal wel ff duren.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Hi Maarten,

Lijkt mij heel leuk  :thumbup:

groet
Harald
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Goed om te lezen dat er bijna weer automatisch gereden kan worden Maarten. :) :thumbup:
Ja soms is het wat werk om de boel om te gooien naar een andere railtype maar als alles straks weer rijd ben je dat gauw vergeten. ;)

Succes toegewenst met de laatste loodjes.

Groet Michel
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Hallo Maarten,
Goed te lezen dat de ombouw naar c rails gelukt is.

Ga je gelijk door met een ander besturingsprogramma dan koploper ?

Groet, Erik
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
#Michel, dank je wel. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad maar het werkt prettiger.


#Erik, ik hou het voorlopig op Koploper. Ik ken dat nu goed en werkt perfect voor mij. Koploper heeft t.o.v. iTrain een mooie simulatie modus waarbij je alles kan uittesten. In iTrain moet je dat met de hand doen, vind ik niet zo handig. Zelfs voor mensen zonder modelbaan is het een leuk programma om een treinenloop te simuleren! Ik zou pas overstappen als mijn CS1 het zou begeven.
Ik ben nu bezig met het testen van Koploper met mijn baan. Er zijn inmiddels al wat foutjes uitgehaald, zowel software als hardware. Ik kan nog niet helemaal rond omdat het kleine schaduwstation nog gedaan moet worden en er nog een wisselaandrijving bijgekocht moet worden. Ik had ook een bezetmelder die continue bezet gaf, zodra het draadje op de (losse) rail werd aangesloten gaf hij bezet aan. Ik heb ten lange leste maar een andere aansluiting genomen en dat werkt wel goed. Ik zoek nog wel een keer uit wat de precieze oorzaak was.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Omdat het 2e schaduwstation heel slecht bereikbaar is en de rails daar niet jofel liggen heb ik een heel stuk scenery verwijderd. Zo kon ik er beter bij anders blijft het storing geven en een bron van ergenis.
De scenery bouw ik wel weer op maar ik kan het nu anders gaan doen. Koploper heeft vanmiddag gedraaid op de volledige baan en deed wat het moest doen. Nu ik weet dat Koploper nu goed werkt kan ik de scenery weer af gaan maken. En dan komen er ook weer fotoos en filmpjes.
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
soms is het beter om eens een stap terug te zetten, anders blijft het je ergeren en verdwijnt de zin om verder te doen;


mvg,
Michel
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 26-11-2020
En nu wat fotoos over hoe het gaat worden.
De stad is op dezelfde plek terug maar met een geheel andere indeling.
De brouwerij en brauhaus komen op een andere plek, in de stad  een plekje gevonden voor een bierfest.


DSC_1390


[url=https://flic.kr/p/2kaASxh]
DSC_1391


DSC_1396


er volgen meer fotoos.[/url]
Re: Schwarzburg voorheen Bad Burgberg of hoe we het gaan noemen. 10-10-2020
Hoi Maarten,

Dat ziet er al goed uit.  :arrow: :thumbup:

Op Flickr ook je foto's bekeken, je bent er maar druk mee.