Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.

Gestart door J.v.H. donderdag 29 november 2018, 19:49:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Hallo allemaal,

3 Van de locs die hoog op mijn verlanglijst staan zijn:

- BR 44: Als volledig nieuwe ontwikkeling in tijdperk II van de DRG met 5 polige DC motor of klokankermotor.
( Eigenlijk opmerkelijk dat die het nog niet geeft.)
- BR 95: De loc als volledig nieuwe ontwikkeling is er al maar nog niet in tijdperk II.
- BR 86: Als volledig nieuwe ontwikkeling in tijdperk II met 5-polige DC motor of klokankermotor.

...Allen met een mfx decoder met full sound en warm witte leds.


Groetjes,

J.


Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
De br 44 nieuwe is er nu en die zal in alle varianten uitkomen.

De br95 was insiderloc uit 2016 dus die verwacht ik binnenkort ook in het normale bestand.

Br. 78 en br86 zullen zeker ook als nieuwe lok de komende jaren uitkomen.
De br58 is er al.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Volgens mij is de BR 78 er ook al

Märklin 37072

Link eigen Wiki https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37072
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Dit model br 78 is al 40 a 45 jaar oud. En een nieuwe versie br78 is hard nodig.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Zo zijn er wel meer stoomlocs uit tijdperk II die een update mogen krijgen of die ik graag aan mijn collectie toe zou toe voegen:

- BR 03
- BR 03.10
- BR 24
- BR 41
- BR 74
- BR 81
- BR 89.0

Alle modellen zijn door Märklin wel eens gemaakt maar niet in tijdperk II of als heel primitief model.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Zeker een mooie BR 41 tijdperk II, grote windleibladen.. Waar kan ik die kopen ?  B)
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat En met een dikke adelaar op de tender?!

Voor mij is periode II, voor wat betreft de laatste jaren ervan niet de meest gelukkige. Kunnen die machines niks aan doen, maar de kans dat er modellen uitkomen met de juiste historische opschriften en emblemen is klein, zo niet nihil. De swastika is in Duitsland verboden om af te beelden. Maakt niet uit waarop. En dan is het dus de vraag of je wel een goed model hebt als de emblemen eigenlijk fake zijn. En de tweede vraag is: waarom zou je ze met de historisch goede (of juist foute?) beeldmerken willen hebben?
Ik zie die 41er dan toch maar liever met het DB koekje erop.


Groet,

Peter
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
De 03.10 is destijds al dubbelset onder 37912 uitgebracht.

Citaat van: Rinze op zaterdag 31 juli 2021, 20:17:17
Zeker een mooie BR 41 tijdperk II, grote windleibladen.. Waar kan ik die kopen ?  B)
Is de Märklin 37924 een optie? Die is met Wagner windleibladen uitgerust, maar wel met TP III beschrifting.

Neus ook een op http://epoche2.modellbahnfrokler.de/e2xd.html
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 01 augustus 2021, 00:54:32
@citaat En met een dikke adelaar op de tender?!     :-) :-) Hahahaha, nee dat hoeft voor mij ook niet zo hoor..


 
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Nee ik vind zelf een aanatal treinen uit tijdperk 2 veel mooier. Neem nu de vliegende hamburger. ik vind deze veel mooier tenopzichte van de tijdperk 3 variant.
BR 06 ook een hele mooie loc. De gestroomlijde 01, 03, of 05. Erg mooie exemplaren.

Zelf ben ik ook nog in het bezit van een Marklin 39011. Ik vind deze ook veel mooier dan de 39010 (Tijdperk3) Ik denk dat het door de windleiplaten komt.


Maar de 37924 is ook zeer zeker het overwegen waard  B) ja een topper ! Bedankt Ad
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat Klopt ook wel... De stroomlijnbeplating  en de gave kleurstellingen verdwenen na de oorlog, net als de kleuren van de Vliegende Hamburger.

Als ze worden uitgebracht, moet er iets gesmokkeld worden met de emblemen. Die zijn dan (gelukkig) niet waarheidsgetrouw!

Groet,

Peter
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Ik snap wat je bedoeld.

Ik wil mijn baan hebben in epoche 1-2 en 3 als laatste tijdperk.
Eigenlijk tot aan 1960 +/-
Omdat ik dit de mooiste tijdperk vind qua locomotieven, landschap/gebouwen en voertuigen.
En ik vind dat mfx wat marklin heeft een hele vooruitgang m.b.t. de delta van eerder.

Heb nu een paar treinen in tijdperk 3 in mfx en heb die zonder en met latere tijdperk 4 5 en de delta versie aan mijn zoontje gegeven.

Wat ik wel mis bij marklin op hun site is de zoek selectie op tijdperk en mfx/sound of niet.
En ik mis ook wat meer keus in locomotieven met mfx en geluid  in tijdperk 1 en 2.
Zou misschien ook leuk zijn dat ook de instapmodelletjes "kleine rangeer locomotieven" bijvoorbeeld ook met geluid en rook uit gaan komen komen.

Ook mijn wens is om in ieder geval 1 trein te hebben van de drg bijvoorbeeld de br52 of zoiets te hebben uit tijdperk 2, en dat alleen die kruis niet correct is vind ik niet zo erg.
En epoche 2 begint bij 1920, weet zo niet wanneer dat kruis op de zijkant kwam......
Daarnaast, volgens mij rijd star museum stadskanaal ook met deze type, kids vonden dat geweldig.
En wat is nou leuker dan ook dat type op de baan te hebben waar ze in hebben gezeten. :D

Maar een paar uit tijdperk 1 en 2 erbij te hebben met mfx en sound, dat lijkt mij ook wel wat.
Liefst dan nog met een werkende vuurkist :)





Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Tja, of je snap wat er bedoeld wordt, weet ik niet, maar: een 52-er van de DRG... Daar zit hem nou net de kneep.
De BR52 is nu juist een Kriegslok, niet gebouwd voor de  Deutsche Reichsbahn Gesellschaft maar voor de Deutsche Reichsbahn zoals de Nazi's de spoorwegen gingen noemen vanaf 1937. En de serie 52 is pas vanaf 1942 in dienst gekomen. Er heeft vast vanaf het begin een hakenkruis met adelaar op de tender gestaan, vergezeld van nog wat mooie teksten, waarvan: 'Räder für den Sieg' een van de onschuldigste was.
Het zijn op zich mooie, sober ontworpen machines en het feit dat ze het nog zo lang volhielden, is een bewijs van de kwaliteit. Maar er is geen enkele variant zonder oorlogsverleden, zal ik maar zeggen.

Groet,

Peter

Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Je hebt gelijk,
Wil niet zeggen dat ik ook wat meer keus in tijdperk 1 en 2 mis met mfx.

Ik bedoelde ook dat op mijn wenslijst staat in iedergeval 1 drb 52 of een 42 (1937-194(9)?...
Liefst een drb 52 omdat die ook in stadskanaal rijd op een museum lijn.
En waar mijn kids in hebben gezeten.

Daarnaast nog goederen en/of personen trein van de drg 1920-1937
En in tijdperk 1 moet ik mij nog wat meer verdiepen aangezien er meerdere losse spoorbedrijven werkzaam waren.
En een of twee treinen zijn voldoende, maar dan moet ik eerst beslissen welke duitse omgeving het best past.

Mijn tafel baan wordt licht tot middel heuvelachtig, dus word of iets van "Schwartzwald" thema of Richting "Beiern" kant in tijdperk 1 tot 3
Denk omgeving Beiern, maar hoeft echt niet 100% te kloppen qua realisme in landschap.
Meer dat de treinen, mijn "bierbrouwerij" en losse gebouwen +/- kloppen in context. ;)

Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Daarnaast, zouden ze na 45 die nazi texten en afbeeldingen van bijv. een 52er er wel afgehaald hebben denk ik??
Tijdperk 2 gaat tot 1950 toch?

Het is een eenheidsloc, welke de bedoeling had dat onderdelen wisselbaar waren.
En ik vind deze in zijn al zijn eenvoud en idee tot "standaard" vorm in productie wel interessant.

Dan nog het sentiment dat deze nog van Stadskanaal-Veendam rijd en daarvoor eerst ook nog achter het huis van mijn opa en oma langs reed in Musselkanaal.
S.v.p. die bekende logo hoeft er van mij ook niet perse op.
Alhoewel de Star een br52 is met een communistische ster omdat die daar is achtergebleven, dus eigenlijk waarom ook geen logo?
Het is een deel van de geschiedenis.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat Tijdperk II loopt tot 1949. Van 1949 tot 1968 is Tijdperk III.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Kijk even hier voor de tijdperken. ==> Klik.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Had ik al gezien, tot of t/m :thumbup:

Staat gelukkig op de meeste trein of bouw doosjes 1 2 of 3 ;)


Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Alleen "vergissen" de fabrikanten zich nogal eens. Als je het ècht goed wilt doen zul je zelf op onderzoek uit moeten.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Dat komt wel goed,  tenminste voor aanschaf.

Google en wiki ;)
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Hallo

Ik ken geen een 41, 42, 45 of 52 met een adelaar c.q. hakenkruis op de tender. Dit is volgens mij verzonnen door militaria freaks. De meeste loks hadden zelfs niet eens een adelaar op de kabine staan.
Een verbod op het uitbeelden van de "Pleitegeier" of swastika is er in duitsland ook niet meer.
Het DR op de kabines staat overigens niet voor Deutsche Reichsbahn, maar voor Deutsches Reich.

Bart
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat citaat van https://www.deutschebahn.com/de/konzern/geschichte/Chronik-von-1835-bis-heute-5660730

Citeer1937 ist die Reichsbahn vollständig in den nationalsozialistischen Staat integriert. Die ,,Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft" wird juristisch aufgelöst und wieder in ,,Deutsche Reichsbahn" umbenannt. Durch gezielte Entlassungen und umfassende Eingriffe in die Unternehmensstruktur war die "Gleichschaltung" bereits zuvor praktisch vollzogen worden. Der Generaldirektor der Reichsbahn nimmt in Personalunion das Amt des Reichsverkehrsministers war. Die Einordnung in das Regime bedeutet auch die unmittelbare Beteiligung des Staatsbetriebs an den Verbrechen des Nationalsozialismus. Die Deportationen von Millionen Menschen in die Konzentrations- und Vernichtungslager des nationalsozialistischen Regimes wären ohne die Reichsbahn nicht möglich gewesen.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Volgens mij werd een loc met swastika ooit uitgebracht in schaal H0 . Ik heb alleen geen idee meer van welke firma dat was.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Citaat van: Bajn-AG op maandag 29 november 2021, 12:22:19
Een verbod op het uitbeelden van de "Pleitegeier" of swastika is er in duitsland ook niet meer.

Dat weet ik zo net nog niet. Als ik het goed heb begrepen, is volgens paragraaf 86a van het Duitse wetboek het gebruik en tonen van symbolen van ongrondwettelijke en terroristische organisaties nog steeds verboden. Er worden weliswaar uitzonderingen gemaakt - denk hierbij aan voorlichting, het tonen van dit soort symbolen in de kunst, wetenschap, onderwijs of bij het bestrijden van bovengenoemde, foute organisaties - maar je mag echt niet over straat lopen in Duitsland met een hakenkruisvlag! De gedachte hierachter is ook eenvoudig: men wil gewoon voorkomen dat - op welke manier dan ook - dit soort organisaties verheerlijkt worden. Dat lijkt mij zelf nog steeds een prima standpunt.
De verwarring lijkt mij te zijn ontstaan, nadat de organisatie die ondermeer de leeftijdsgrens voor videospelletjes bepaalt - de USK - een paar jaar terug bij een bepaald spelletje het vertoon van nazistische symbolen toestond.

Groet, Marc
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Johnny, Lilliput uit Oostenrijk deed daar niet zo moeilijk over. Ik weet zeker dat die eind vorige eeuw nog locs met vrolijke hakenkruizen en adelaars uitbracht.

@ Bart:
De stroomlijn locomotieven hadden wel zeker een adelaar op de tender staan, kijk naar naar de modellen van Märklin. Die hebben de swastika handig vervangen door een x of een +. Soms zie je ook een wiel met flens en profiel afgebeeld.

En ik meen dat de goederentreinlocs ze ook gehad hebben. Het beeldmateriaal is schaars, want inmiddels verboden en misschien geretoucheerd.

Edit: even zoeken op internet levert genoeg plaatjes op.  Ook van de BR52 met adelaar op het machinistenhuis.
En natuurlijk is alles weggehaald na de oorlog. De Star zou wel gek zijn om met Nazi symbolen te gaan rijden. Dat zou geen mens vandaag leuk vinden. Die rode ster is misschien ook dubieus, maar Duitse treinen en oorlog hebben een nogal onprettige bijsmaak.

Groet,

Peter

Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Op de 52 er waar ik in heb mee gereden zat ook niks op van dat alles.
Wel de bouwjaar en spoorwegdienst, heb nog wel films en foto's

Wil niet zeggen dat het er misschien nooit heeft opgezeten, geen idee.
Vind ik zelf ook niet belangrijk.
Zal mij ook niet verbazen dat direct na 45 alles is weg geschilderd en de treinen voor andere gewone doeleinden werden gebruikt.

Maar in tijdperk 1 tot 3 in duits, hoort tijdperk 2 ook bij, dus ook zulke locs al dan wel of niet met afbeelding.
Misschien niet voor de purist, maar vind de oplossing van marklin om wel de adelaar te laten zien en niet de kruis ook prima.
Ik vind de snelheids stoomtrein met bullet neus (de br03?) een mooie trein om te zien, ook qua ontwerp en dat dat toen gigantisch futuristisch eruit moet hebben gezien.
Ook nog een type die ik graag zou willen hebben.
Net zo goed als een wat sierlijke tijdperk 1 treintje met mfx geluid en rook.....

Even terug naar het onderwerp;

Misschien niet in de gewenste wenslijst maar, nu heeft marklin wel een tijdperk 2 trein toegevoegd br 64  39639 , ik snap alleen die fictieve foto anstrich niet.
Is deze kleurstelling nu totaal fictief dus nooit zo uitgebracht, of lees ik dat verkeerd?
Zo ja, jammer want eigenlijk een leuk treintje in tijdperk 2.
Maar zit zelf eigenlijk niet te wachten op een fictieve verzamelding voor in de vitrine.

Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Fotografieranstrich is niet fictief. Het was een manier om een lok op de foto te zetten als deze net uit de fabriek kwam rollen. Aangezien de foto's in zwart-wit werden genomen, werd met Fotografieranstrich details van de lok beter zichtbaar gemaakt.


Onderschrift: 05 003 im Fotografieranstrich nach dem Umbau in Regelbauform im Werk der BLW Henningsdorf. (Ein Hinweis in eigener Sache: Aufgrund der außerordentlichen Schärfe der Originalvorlagen können alle Aufnahmen der 05 003 im Format bis 50x75 cm bestellt werden.) (1944) Foto: Slg. Tiemann
Bron: Eisenbahnstiftung
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Werden deze treinen dan ook in deze kleurstelling zo in dienst gezet?
Of werden ze over geverfd in de normale kleurstelling na de fotoshoot?
Of bij treinfirma tentoon gesteld aan klanten.

Dit om te beslissen of dit ook iets voor mij is, en of het op mijn spoor past.
Liever heb ik de treinen in originele standaard kleur, maar in tijdperk 1 en 2 is de keuze wat beperkter dan 3 en jonger bij marklin.
Als ze ook zo in dienst hebben gereden zou dat ook eventueel in mijn idee passen.



Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat lees ook eens dit stukje: Wikipedia Fotografieranstrich en   Correcte kleur "Fotografieranstrich"

Groet Ronald.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Volgens bovengenoemd Wiki-artikel werden de locs dus alleen voor foto's in deze kleur gehuld. De afwasbare kalkverf werd er daarna afgehaald en de locs zijn dus ook niet met deze lichte kleur in bedrijf genomen.
Dat huidige museumlocs nu met deze "Fotografieranstrich" op de rails staan is dus wel historisch correct, maar waarschijnlijk slechts voor de enkele uren of dagen die het kostte om vroeger foto's van de loc te maken. :D

Groet, Marc
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Ok, jammer.

Misschien voor iemand die een foto setting uitbeeld op zijn modelspoor of plaatst in een vitrinekast, maar niet voor mij dan.

Eigenlijk wil ik graag de locs hebben zoals ze ook in bedrijf zijn geweest.
Dat marklin dan niet 2 kleur typen van hetzelfde locje uit brengt, het zal mij niet verbazen dat de standaard bedrijfskleur sneller verkocht zal worden.
Iets van een beperkte hoeveelheid in fotoanstrich voor de liefhebber en dan de gewone serie erachteraan voor verkoop, hoef je alleen de kleur veranderen en niet de productie.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Dat is ook de reden dat ik geen locs in fotoanstrich koop en ik vind ze ook niet mooi, veel te saai al dat grijs.
Geef mij maar zwart met rood.  :)
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Zwart met rood... Ook zo fantasievol! Maar ja, ook ik beperk me daartoe met periode 3 en bij voorkeur 3a.
De Länderbahnperiode (1) en onze eigen Nederlands situatie of die in Groot Brittannië waren heel wat kleurrijker, ook nog na WO II.
Misschien ga ik ooit nog eens iets prutsen met Nederlands of Engels materieel en scenery. In 2rail vanwege het assortiment. Maar dat is voor ooit...

Groet,

Peter
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat
haha, zo zat ik vanmiddag ook zo te denken over het wilde westen (america) tijdens een kinderfeestje cowb en indi......
Maar om voor elke tijd aspect een aparte tafel te maken is de kamer ook zo vol 8o

Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat Daarvoor bouwen steeds meer mensen relatief kleine baantjes. Die uit één tot twee modules bestaan. Dan heb je iets van 2 tot 3 meter lengte. Dan een schaduwstationnetje erbij en je kan rond rijden. Die bakjes krijg je vaak ook helemaal gereed  :D Sommige mensen slopen dan de bakken weer en beginnen dan iets nieuws. Of houden de bakken en wisselen een beetje.

Groet Ronald.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 29 november 2021, 20:50:57

De stroomlijn locomotieven hadden wel zeker een adelaar op de tender staan

Zijn stroomlijnloks dan 41, 42, 45 of 52ers? Wel lezen wat ik schrijf.
En ik heb het over de tenders van bovengenoemde loks, niet over machinistenhuizen. Op de tenders zaten geen adelaars/hakenruizen. Op de machinisten huizen heel vaak ook niet.

Citaat van: Kappa op maandag 29 november 2021, 19:25:10
1937 ist die Reichsbahn vollständig in den nationalsozialistischen Staat integriert. Die ,,Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft" wird juristisch aufgelöst und wieder in ,,Deutsche Reichsbahn" umbenannt.

Het gaat om de afkorting DR op de loks, deze betekent "Deutsches Reich". Dat de maatschappij Deutsche Reichsbahn heet is mij ook bekend. Maar de Deutsche Reischsbahn deed veel meer dan alleen spoorwegen. Waar denk je dat de naam Autobahn vandaan komt? Deze werden ook door de Deutsche Reichsbahn gebouwd en beheerd.

Hier vind je veel plaatjes.
https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn%20im%20Krieg
Je kunt verder natuurlijk ook naar een bepaalde BR. zoeken, dan vind je ook nog het nodige.

Bart
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 04 december 2021, 21:47:51
Dat de maatschappij Deutsche Reichsbahn heet is mij ook bekend. Maar de Deutsche Reischsbahn deed veel meer dan alleen spoorwegen. Waar denk je dat de naam Autobahn vandaan komt? Deze werden ook door de Deutsche Reichsbahn gebouwd en beheerd.

Citaat van: WegenwikiIn 1929 werd het begrip Autobahn voor het eerst genoemd door Robert Otzen.

Het ligt iets genuanceerder wat betreft bouw en beheer:
Citaat van: WegenwikiWas er tussen 1933 en 1938 nog sprake van een "Gesellschaft Reichsautobahnen", zo werd op 1 juli 1938 de wet van kracht "Gesetz zur Neuregelung der Verhältnisse der Reichsautobahnen". Daarbij werd alles opgehangen onder de Deutsche Reichsbahn, de spoorwegen dus, en kwam de organisatie daarmee volledig onder overheidscontrole te staan. De directie ("Verwaltungsrat") van de Reichsautobahnen werd daarbij opgenomen in de directie van de spoorwegen (als "Beirat"). De spoorwegdirectie ressorteerde direct onder de Reichsverkehrsminister.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
@ Bart: OK. Heel precies genomen heb je gelijk: op de tenders van goederentreinlocomotieven lijkt geen adelaar te hebben gestaan. Op de badkuiptenders oogt dat ook helemaal niet.
Maar ze stonden wel vaak op de zijkant van het machinistenhuis.
Verder er zijn ook nog wel andere versieringen en leuzen aangebracht.
Het ging me vooral daar om. Hoe historisch juist ook, en hoe onschuldig de loc zelf en ander materieel ook geweest is: ik vind het ongezellig. Al heb ik ook een rode 03.10 stroomlijnmachine... die is iets minder grimmig dan Kriegsloks in hun nazi-livrei. Die zie ik liever in hun DB gedaante, als tractoren in plaats van tanks.
Maar ja, ieder zijn voorkeur.

Groet,

Peter
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
De  "Pleitegeier" is eenvoudig te verwijderen met een glaspen en polijstpapier.
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
Cancel culture is normaal tegenwoordig ;)
Re: BR 44, BR 58, BR 95, BR 86 allen in tijdperk II.
 @citaat Ecris ta langue maternelle !   :D