Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C Rails met bedding vastzetten

Gestart door amthree zaterdag 08 december 2018, 19:39:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C Rails met bedding vastzetten
Hoi,

Ik heb C-rails met bedding en vroeg mij af hoe ik deze goed kan vastzetten op een mdf ondergrond. Ik heb hier verschillende topics voorbij zien komen over het vastzetten van rails, maar ben er nog niet uit of dat ook voor mij werkt, en of dat om C-rails met bedding gaat. Vroeger zaten er wat gaatjes in de rails (bielzen) waar je dan een schroefje in kon draaien, maar die kan ik niet vinden op deze type rail. Of wellicht is lijmen van de rails beter? Maar dan wel zodat het ook wat makkelijker los gemaakt kan worden! Heeft iemand tips o.i.d. voor mij?

groeten,

Martin
Re: C Rails met bedding vastzetten
Ga aub niet lijmen want hoe krijg je ze dan nog in godsnaam later los .
De enige goeie manier is vastschroeven met de hiervoor door M gemaakte schroeven.
In iedere rail (je moet eens goed kijken) zit er een schroefgaatje dat je weliswaar moet openmaken door er de schroef in te draaien.
Draai de rail eens om en je zal het zien waar de gaatjes zijn.

Guy
Re: C Rails met bedding vastzetten
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: C Rails met bedding vastzetten
De gaatjes zitten er wel maar zijn nog afgesloten. Met een C-rail schroefje vanaf de onderzijde door het busje kun je het gaatje openen. Wat er beter is, schroeven, plakken met een tape eronder of los laten is een zuiver persoonlijke aangelegenheid.
Fokko
Re: C Rails met bedding vastzetten
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 08 december 2018, 19:42:17
Ga aub niet lijmen want hoe krijg je ze dan nog in godsnaam later los .
De enige goeie manier is vastschroeven met de hiervoor door M gemaakte schroeven.
In iedere rail (je moet eens goed kijken) zit er een schroefgaatje dat je weliswaar moet openmaken door er de schroef in te draaien.
Draai de rail eens om en je zal het zien waar de gaatjes zijn.

Guy

Ja gevonden! Dat word idd schroeven, vind ik wat prettiger! Dank je wel Guy voor je antwoord!

Martin
Re: C Rails met bedding vastzetten
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: C Rails met bedding vastzetten
Zo hier en daar een srukje dubbelzijdig plakband......
Re: C Rails met bedding vastzetten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: C Rails met bedding vastzetten
Hoi Martin,

Als je de Marklin schroeven gebruikt zie je er niets meer van de kleur en maatvoering passen precies.

Draai de schroeven niet te vast, net aan is prima.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: C Rails met bedding vastzetten
Welke schroefjes ook passen in de C-rail zijn die van Piko 55298 "rail schroeven met kruiskop". Lengte; ca. 10mm Ø ca. 1.4 mm circa: 400 stuks voor +/- 6 euro. Zijn wat korter dan de echte C-rail schroeven maar steken ver genoeg door de C-rail heen om de rail op zijn plaats vast te houden (wanneer direct op de plaat gemonteerd).
Re: C Rails met bedding vastzetten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: C Rails met bedding vastzetten
Vastzetten met Latex lijm werkt goed ook geluiddempend (zie mijn art. daarover)
Kan je eventueel weer losmaken met spiritus (zijn dan als nieuw)

groet
Harald