Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS3 en Marklin Digital

Gestart door jwfvmil donderdag 29 november 2018, 13:58:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 en Marklin Digital
jwfvmil
gast

CS3 en Marklin Digital
Ik heb een vrij grote baan in M-rails, die momenteel wordt aangestuurd via Koploper (inclusief terugmelders), achter de hele batterij Marklin Digital apparatuur gebaseerd op de 6021. Verbinding van de computer met de interface naar serieel. De baan is verdeeld in tweeen, met twee boosters. Nu wil il de CS3 aansluiten, liefst nog even met de optie om terug te vallen op de oude aansturing. Maar ik kan eigenlijk niet vinden hoe ik dan de interface op het CS kan aansluiten, of is daar weer een extra kastje voor nodig? En hoe gaat het dan met de twee baandelen (boosters)? Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld, want via het Internet kom ik er niet uit.
Re: CS3 en Marklin Digital
Ben den Hollander
gast

Re: CS3 en Marklin Digital
Een CS3 kan niet met Koploper praten, daarmee is alles gezegd.
Re: CS3 en Marklin Digital
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
Re: CS3 en Marklin Digital
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
De CS3 kan direct met de PC communiceren (zonder verdere interface via de LAN-poort op de CS3 en een router). De router moet daarbij een IP-adres toewijzen aan de CS3. De PC-besturing moet dit IP-adres weten om überhaupt te kunnen comminiceren met de CS3. (het is dan ook slim om een vast IP-adres aan de CS3 toe te wijzen).

De CS3 kan echter niet communiceren met het programma Koploper. je zult op zoek moeten naar een (betaald) alternatief.
(via de 6021-adapter gaat het ook niet lukken)

John
Re: CS3 en Marklin Digital
Ik heb in de afgelopen decennia mijn digitale baan uitgebouwd. Volledig met Märklin apparaten. Begonnen met. Een 6021, daarna keyboards, memory?s en een IR-control (6070/6071). Sinds kort bezit ik een CS3plus die ik hierop heb aangesloten met een 60128 (connect 6021).
Mijn oude apparatuur werkt nu in de slaafstand van de CS3, maar functioneren nog volledig. Moest wel alle aansluitingen naar rails omleggen van de 6021 centrale naar de CS3.
Maar alles werkt prima, ook de keyboards en de memory?s. Kan nu nieuwe straten via CS3 inprogrammeren.
Omdat CS3 ook werkt naar computer, mobiel en telefoon is ook die mogelijkheid nu geopend.
Re: CS3 en Marklin Digital
Ben den Hollander
gast

Re: CS3 en Marklin Digital
 @citaat Da's mooi maar Foppe rijdt met Koploper. Het nivo van automatiseren zoals Marklin dat voor ogen heeft met haar CS'en kan daar niet aan tippen.
Re: CS3 en Marklin Digital
hoi,

Citaat van: jwfvmil op donderdag 29 november 2018, 13:58:20
Nu wil il de CS3 aansluiten, liefst nog even met de optie om terug te vallen op de oude aansturing.

Mag ik vragen naar wat de reden is om over te (willen) stappen op een CS3? Aangezien je een goede besturing compleet met PC hebt? En een relatief dure centrale als vervanging gaat gebruiken die ook niet meer dan een doorgeefluik is of wordt.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Marklin Digital
Ik wil Ton heel hartelijke bedankten, want hij heeft begrepen waar het me om gaat. Sorry voor de Koploper fans, dat programma werkt weliswaar prima, maar ik vind het toch een beetje te complex. Vandaar de CS3. Ik kan wel zonder die koploper, maar wil voor makkelijke handmatige bediening (nou ja makkelijk, eerder begrijpelijk, wel nog graag mn hele Märklin Digitaal bediening stand by hebben. Dank iedereen voor de input, en wat mij betreft kan de thread nu wel afgesloten worden.
Re: CS3 en Marklin Digital
hoi,

Citaat van: jwfvmil op zaterdag 01 december 2018, 09:38:32
Sorry voor de Koploper fans, dat programma werkt weliswaar prima, maar ik vind het toch een beetje te complex. Vandaar de CS3. Ik kan wel zonder die koploper, maar wil voor makkelijke handmatige bediening

Heeft niets met "fan" van een programma zijn te maken. Je geeft aan dat je het programma Koploper gebruikt en dat je over wil stappen op een andere centrale. De bewuste centrale kan niet overweg met koploper. Dan is natuurlijk de vraag: Waarom wil je dat?. Als je dat nu gewoon in je openingspost neerzet dat je een betere "handbediening" wil hebben. Want dat zeg je namelijk niet. Als je dat zegt dan is dat duidelijk dat je geen waarde aan het gebruik van het programma hecht en dat je gewoon een nieuwe centrale wil gebruiken.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Marklin Digital
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
Ik heb mijn twijfels of het CS3 zoveel makkelijker is als Koploper.....

Groet, Anne W
Re: CS3 en Marklin Digital
Ben den Hollander
gast

Re: CS3 en Marklin Digital
Citaat van: jwfvmil op donderdag 29 november 2018, 13:58:20

Maar ik kan eigenlijk niet vinden hoe ik dan de interface op het CS kan aansluiten, of is daar weer een extra kastje voor nodig?


Volgens mij was dit de vraag in de openingspost dus wordt daar op gereageerd door mij, Dick en John. Beetje raar om te zeggen dat wij het niet begrepen hebben. :D

Citaat van: jwfvmil op zaterdag 01 december 2018, 09:38:32

........en wat mij betreft kan de thread nu wel afgesloten worden.


Prima toch. :thumbup:

Re: CS3 en Marklin Digital
Nog wel een waarschuwing als je je CS3 gaat inzetten en de 6021- groep als slaaf gaat gebruiken mbv de connect 6021 (60128). Als je boosters van vroeger hebt, werken ze niet met de CS3. Je zult ze - incl de trafo - dus moeten vervangen. Een nare extra bijkomstigheid. Ik heb geen andere oplossing gevonden en moest m?n booster en trafo vervangen. Oude boosters en trafo?s zijn echter gewild, dus verkopen maar.
Re: CS3 en Marklin Digital
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
Citaat van: Anne W op zaterdag 01 december 2018, 09:52:16
Ik heb mijn twijfels of het CS3 zoveel makkelijker is als Koploper.....

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Zowel bij Koploper als de CS3 moet je ervoor gaan zitten, om een automatische treinloop te bewerkstelligen.
Het programmeren hebben ze dus gemeen, enkel de wijze waarop je dit doet verschilt van elkaar.

M.v.g.

HansV200.0
Re: CS3 en Marklin Digital
hoi,

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 01 december 2018, 10:39:59
Zowel bij Koploper als de CS3 moet je ervoor gaan zitten, om een automatische treinloop te bewerkstelligen. Het programmeren hebben ze dus gemeen, enkel de wijze waarop je dit doet verschilt van elkaar.

Dat is voor ieder systeem en software het geval.

Citaat van: Ton van het Fort op zaterdag 01 december 2018, 10:05:07
Een nare extra bijkomstigheid. Ik heb geen andere oplossing gevonden en moest m?n booster en trafo vervangen. Oude boosters en trafo?s zijn echter gewild, dus verkopen maar.

Goed, het is dus niet even de centrale vervangen... Met andere woorden je mag meer dan 1000 - 1200 euro investeren om je baan weer te laten rijden en dat voor een wat betere handbediening.  :thumbup:  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: CS3 en Marklin Digital
Kosten voor mijn nieuwe digitalisering (prijspeil eind 2017)
* CS3 plus, nieuwe booster, 2 twee nieuwe trafo?s en connect 60128: ? 935,-
* Verkoop oude booster en trafo -/- ? 110,-
Nettokosten vernieuwing vgl Märklinconcept: ? 825,-
Is een investering, maar daarentegen hoef ik de oude 6021, de randapparatuur, keyboard met de aansturing van draaischijf en de programmering van de memory?s niet aan de kant te doen. Ze werken nog als voorheen.
Nieuwe ?straten? maak ik natuurlijk wel met de CS3.
Re: CS3 en Marklin Digital
Allemaal bedankt voor jullie input.
Als novice moet me toch nog wel iets van het hart over dit (en ook het koploper) forum. Enerzijds is iedereen heel hulpvaardig en dat stel ik ook erg op prijs, maar lang niet altijd zijn de reacties aardig (en niet alleen in dit draadje). Het is nergens voor nodig om onaardig te doen, of the suggereren dat iemand dom is. Dan zeg je toch gewoon 'Ik zou het waarschijnlijk niet doen want het wordt wel een dure grap'. Of gewoon ik ben het niet eens met ...... want (+argumenten). Maar genoeg daarover, allemaal nogmaals bedankt. En ja, ik weet het, dit is  :offtopic:
Re: CS3 en Marklin Digital
Als jij als vragensteller, volledige informatie geeft, is het voor degene die je een antwoord geeft of een advies geeft ook geen zoekplaatje. En krijg jij netjes antwoord en advies. Maar als jij halverwege de vraagstelling verandert, is het niet vreemd dat men een beetje kribbig gaat reageren.

Bedenk goed, dat je met Koploper alles kunt en dat dit je geen cent kost.
Voor de andere optie ben je minimaal 900,-- Euro kwijt, en kun je alles opnieuw gaan leren.
Wil je moderner en je oude spullen blijven gebruiken, kijk dan eens naar een Tams REDBOX.

Groetjes
Re: CS3 en Marklin Digital
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
Hoe kan je van iemand die zichzelf als novice omschrijft, verwachten dat ie met volledige informatie komt?

We zouden ook eens wat meer geduld met elkaar mogen hebben.

@Ronald,

Meedere centrales zal je moeten programmeren, maar die werden niet genoemd ;)

Re: CS3 en Marklin Digital
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 en Marklin Digital
Beste JFJ,

Je bent geen novice want je rijdt al digitaal, je hebt alleen geen ervaring in moderne/grote centrales als het CS3, mocht je eens in de buurt van Werkendam komen ga eens op bezoek bij http://www.hobbyinpraktijk.nl/openingstijden-en-route/ , daar hebben ze wel e.e.a.

Ik heb ook geen ervaring met CS/Ecos, maar ik heb er ook geen behoefte aan, als Raptor sneuvelt, dan wordt het een Tams Redbox of zoiets met een programma als Koploper/iTrain of RocRail.

Groet, Anne W