Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sluitlicht met batterijen inbouwen

Gestart door Petrus woensdag 28 november 2018, 11:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitlicht met batterijen inbouwen
Beste allen,

Roco levert een set postwagons: R* 67186. Een van de wagons is uitgerust met een knipperend sluitlicht en werkt op batterijen. Als de wagon in beweging komt gaat het licht branden; stopt de wagon, dan brandt de lamp nog voor een kort moment en dooft.

Ik zou iets dergelijks willen inbouwen in mijn 'Donnerbüchse' bagagerijtuig (M* 4316).

Kan iemand mij hierin adviseren? In het bijzonder over de sensor die de verlichting regelt (als het al d.m.v. een sensor geschiedt).

Dank voor meelezen en meedenken, Petrus
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Hi Petrus,

Zelf zou ik er geen batterij in doen, wat een gedoe.
hier
Heb nog meer foto's van de ombouw als je interesse hebt.
Waarom geen sleper ?

groet
Harald
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
De batterij is het probleem niet.
Maar hoe ga je detecteren of de wagen rijdt of stilstaat.
Ik neem aan dat er geen decoder wordt gebruikt.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: Kappa op woensdag 28 november 2018, 13:53:18
Maar hoe ga je detecteren of de wagen rijdt of stilstaat.
Met een slippende, op de wielas gemonteerde, schakelaar.
Werd/wordt vaak door Roco toegepast bij sluitlichten.
Zelf heb ik dit trucje toegepast op LGB karren met sluitlantaarns.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
@ Harald: ik heb een probleem met de sleper van de Donderbus: kortsluiting op de wissels. Ik bracht dat hier ter sprake ( https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73095.0 ). De achterkant van de wagon zwenkt teveel uit. Misschien kan ik de sleper verplaatsen naar het midden van de wagon. Heb jij dat probleem niet?

@Ad @ Wim: Ik heb nog eens goed naar de wagon gekeken. Het veel me eerder niet op; hoe je kijkt maakt wat je ziet... Aan de achteras zit een kleine magneet gekleefd. Ik voeg een fotootje bij.

Dank en groet, Petrus
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
 @citaat Is dit zo'n Roco postwagen?
Wanneer het magneetje een reedcontact bedient, zal telkens wanneer de magneet langs het contact gaat, het licht
branden. De flikkerfrequentie is dan afhankelijk van de rijsnelheid.
Wanneer de wagen tot stilstand komt en het magneetje zich toevallig in de bekrachtigingsstand bevindt zal het
licht blijven branden, tot de batterij leeg is... ;)
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Hi Petrus,

Nee bij mij werken de slepers, zowel bij Marklin als bij Roco, goed.
Zijn wel gemonteerd in het midden van een as dus NIET in het midden van een wagon.
Sommige nieuwere hebben er een gat zitten voor een asymmetrische (bevestiging) van de sleper.
Bij de Roco heb ik ook zo'n een gat geboord met vulstukje.

groet
Harald
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Ik zie daar een prachtige elco zitten; die hebben ook de bijnaam "batterij".
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
@ Wim: de foto toont de Roco postwagen (niet verwarren met de foto van de Donderbus die ik bij deze reactie heb geplaatst). Het sluitlicht knippert onafhankelijk van de rotatie van de as met de magneet. Het licht brandt nog circa twee minuten als de wagon stilstaat en dooft dan.

@ Harald: ik wil proberen om de sleper van de Donderbus 180 graden gedraaid in het gat te plaatsen (zie foto). Dan zit de sleper wat meer naar het midden tussen de beide wielstellen. Ik heb dan misschien minder last van uitzwenken van het uiteinde van de wagon. Hopelijk voorkom ik zo de kortsluiting. Als dat niet werkt, dan zal ik om moeten zien naar een alternatief. Misschien kunnen we er samen eens naar kijken.

@ Lucien: ik kan er een batterijhouder met schakelaar inplakken. Via de schuifdeuren van deze bagage-kar kan ik er prima bij. Elegant is het allemaal niet.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Hier zit hij inderdaad verkeerd om.

groet
Harald
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Waarom gebruik je niet gewoon stroom doorvoerende koppelingen dan zou je zelfs de sluitseinen uit de lok kunnen aansturen.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
 @citaat Alléén geschikt voor vaste treinverbanden.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: nobody op woensdag 28 november 2018, 13:59:04
Citaat van: Kappa op woensdag 28 november 2018, 13:53:18
Maar hoe ga je detecteren of de wagen rijdt of stilstaat.
Met een slippende, op de wielas gemonteerde, schakelaar.
Werd/wordt vaak door Roco toegepast bij sluitlichten.
Zelf heb ik dit trucje toegepast op LGB karren met sluitlantaarns.

Als je kijkt naar de kerstwagen 48401, daar is een bewegingssensor ingebouwd. Zodra deze wagen gaat rijden, wordt er kerstmuziek gespeeld. Dus ook dat is een mogelijkheid.  :)
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
 @citaat Maar dan branden de sluitlichten altijd, ook als de wagen achteruit rijdt.
Bij m'n LGB wagen zijn aan beide zijden sluitlantaarns aangebracht. Die doen 't rijrichtingsafhankelijk.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Je kan voor bijna alles wel voor en tegens vinden.  ;)

Zodra een sluitwagen niet meer de sluitwagen is, als dit ook de bedoeling is, moet je een keuze maken.  :D
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: nobody op donderdag 29 november 2018, 08:07:51
@citaat Alléén geschikt voor vaste treinverbanden.
Rijden de meeste dan niet met een vast treinverband en stroomvoerende koppelingen kun je ook gebruiken met normale koppelingen.
Risico met batterijen is dat deze kunnen gaan lekken als je ze vergeet.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: hmmglaser op donderdag 29 november 2018, 09:48:26
stroomvoerende koppelingen kun je ook gebruiken met normale koppelingen.
Alléén in combinatie met kortkoppelingen nr 7203. NIET met de gewone metalen beugelkoppelingen.

Ik heb voor de zekerheid aan front en eind van de onderstaande combinatie de koppelingen verwijderd en vervangen
door nep trekhaken en remslangen. De treinverlichting wordt aangestuurd door de locomotief decoder en het sluitlicht
aan de laaste wagen is, door dezelfde decoder, schakelbaar.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: hmmglaser op donderdag 29 november 2018, 09:48:26
Citaat van: nobody op donderdag 29 november 2018, 08:07:51
@citaat Alléén geschikt voor vaste treinverbanden.
Rijden de meeste dan niet met een vast treinverband en stroomvoerende koppelingen kun je ook gebruiken met normale koppelingen.
Risico met batterijen is dat deze kunnen gaan lekken als je ze vergeet.

Klopt. Daarom heb ik bij de kerstwagen 48401 de batterij eruit gehaald als deze niet op de baan staat rond de kerst.  :)

Dat wordt niet alleen vergeten bij treinen, ook vaak bij andere apparaten.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
 @citaat
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een knoopcelbatterij lekt.
Bij mij zitten de batterijen er dus ook in als ik niet rijd met die wagon.

Groeten,
Ton.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Beste allen,

Dank voor enthousiast meelezen en meedenken. Ik ga er mijn voordeel mee doen.

Terug naar de beginvraag: ik heb een Donderbus-bagagewagen (M* 4361) waarvan de sleper niet naar behoren functioneert. Ik heb een Roco-postwagen (R* 67186) met een sluitlicht dat werkt op batterijen. Ik wil de Donderbus uitrusten met het Roco-systeem, maar ik begrijp niet hoe Roco dat doet. Door dit draadje heb ik ontdekt dat het sluitlicht wordt geactiveerd door een kleine magneet die op de as is gemonteerd. De magneet schakelt het sluitlicht op het moment dat de wagon in beweging komt. Het sluitlicht knippert nog twee minuten door nadat de wagon weer stilstaat.

Kan iemand mij helpen bij het doorgronden van deze schakeling? Uit welke componenten kan zo'n schakeling bestaan?


Dank en groet, Petrus
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Kun je wat meer inzoomen op de plek waar de pijl heen wijst?

Ik kan het me verbeelden, maar ik zie een weerstand (lichtblauw), en een elco (donkerblauw). 8)

Nou werkt het elektronisch zo dat een elco alleen kan opladen als je hem een weerstand heeft (tegen voortijdig leeg lopen); een elco kun je ontladen, en dat kan verklaren waarom het lampje aanblijft, en pas na enige tijd uit gaat (namelijk pas als de elco leeg is). Om deze fantastische eigenschap noemt men zulke condensator (schakelingen) ook wel batterijen (soort accu dus).

En in dat geval kun je dit ei misschien beter kwijt in de rubriek elektronica en analoog,
í is maar een idee ....
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Je zit er meer mee dat het knippert, dan dat het lampje later uitgaat?

Zit de print boven de as met het magneetje?
Zo ja, dan zit er op de print een (smd) hallsensor.
Elke keer als het magnetisch veld wordt waargenomen, gaat het ledje aan.

Je kunt dat zelf uit testen. Zet de wagon op de baan, tot de elco geladen is.
Haal hem er dan af, en houd de wagon onderste boven.
Draai de as rond, en let op het ledje.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Citaat van: Jan22 op donderdag 29 november 2018, 13:31:59
Kun je wat meer inzoomen op de plek waar de pijl heen wijst?

Ik kan het me verbeelden, maar ik zie een weerstand (lichtblauw), en een elco (donkerblauw). 8)

Nou werkt het elektronisch zo dat een elco alleen kan opladen als je hem een weerstand heeft (tegen voortijdig leeg lopen); een elco kun je ontladen, en dat kan verklaren waarom het lampje aanblijft, en pas na enige tijd uit gaat (namelijk pas als de elco leeg is).

Hi Jan Willem,

Wil best Inzoomen op de elco maar dat heeft niet zoveel zin.
Het is onzin dat je een weerstand nodig hebt voor het opladen en ook niet voor het voortijdig leeglopen daar gebruik je een diode voor.
En deze blauwe weerstand is niet voor het laden of voortijdig leeglopen.

Wat is nu precies je vraag?

groet
Harald
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Ik stel geen vraag, ik opper ideeën.
Take it or leave it.

Als het knipperen te maken heeft met de magneet op de as, wat draagt dan het printje bij aan de weergave?
Stel je trekt het printje 2 cm omhoog, knippert led dan nog op rijdende wagon?
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Beste allen,

Plaatjes zeggen meer dan praatjes. Bijgevoegd twee foto's van het interieur van mijn Roco-postwagen. De magneet heeft geen effect op het gedrag van het sluitlicht anders dan aan bij bewegen en uit bij stilstand (in dat laatste geval met een vertraging van ca. twee minuten).


Groet, Petrus

N.b.: De foto met de titel petrus-20180801_214311.jpg is geplaatst door Harald en betreft de ombouw van zijn Donderbus.
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Beste allen,

Heb er twee nachtjes over geslapen. Ik zal de Roco-batterij-variant laten voor wat het is. Neemt niet weg dat ik er enthousiast over ben.
De Donderbus-bagagewagen is de laatste wagon in een sleep van zes Donderbussen, getrokken door een V140. Ik zal nu de hele sleep verlichten en gebruik maken van stroomvoerende koppelingen, naar de sleper van de loc.

Zoals altijd dank voor meelezen en meedenken.

Petrus (snotverkouden)
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Hi Petrus,

Ik heb bij de donderbussen het zonder stroomvoerende koppelingen gedaan:
De bagagewagen heeft sluitlichten, sleper en een DC-DC converter (instellen rijtuig verlichting) zelf doe ik de voeding nooit via de loc.
3polig connector voor: plus, min en de massa (dus geen sleper voeding-rode draad)

groet
Harald
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
@ Harald: Dank voor meedenken. Mijn probleem blijft. Ik kan de sleper van de bagagewagen niet gebruiken. Lees even mee...

"Der Schleifer sitzt zwar genau mittig unter einer Achse und rutscht somit seitlich nicht von den Pukos, durch den großen Achsabstand der Donnerbüchsen steht er aber bei Weichenbögen so schräg im Gleis dass er Masseführende Teile der Weiche berührt."

"Ich hatte den Gepäckwagen mit den Schlussleuchten. Aber auf Grund der Probleme auf Weichen habe ich ihn wieder verkauft. Daher die Frage nach alternativen Schleifern. Aber das sieht wohl auch recht Mau aus. Dann bleibt wohl doch nur die Stromzufuhr über einen anderen Wagen, was jedoch zur Folge hat, dass der gemischte Zug immer zusammen bleiben muss und ich die Donnerbüchsen nicht mehr alleine mit Innenbeleuchtung fahren lassen kann. Schade, dass hier so nachlässig konstruiert wurde."


Geraadpleegd van: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=111278

Als ik het hierboven beschreven probleem kan oplossen, dan ben ik je man...

Groet, Petrus
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sluitlicht met batterijen inbouwen
Hi Petrus,

Ik monteer de slepers er gewoon "goed" onder.  ;)
Als ik het niet vergeet breng ik a.s. Stamtafel wel een voorbeeld mee.

groet
Harald