Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem

Gestart door ib130258 dinsdag 27 november 2018, 18:17:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Hallo iedereen! Een tijdje geleden, maar ik ben er nog  :D.

Vandaag ben ik de eigenaar geworden van een Thalys Tintin Märklin 37795 uit 2013. Niet nieuw gekocht, maar wel 'als nieuw - nooit gereden' tweedehands gekocht. De trein ziet er piekfijn uit ? maar helaas is er een mechanisch probleem dat ik niet direct kan plaatsen.
De motor van een van de eindrijtuigen draait niet vlot en zeker niet zo snel als die van de andere kop. Ik had het onmiddellijk door bij de eerste test met alleen de koprijtuigen. Ik heb de kap er af genomen om te zien of er een mechanisch obstructie was, wat niet het geval was, en op mijn rollenbank kon ik het volgende observeren: de motor start vrij normaal, maar na enkele seconden valt hij weer stil. Wanneer de snelheid wordt opgedreven slaat hij weer aan, maar duidelijk aan een veel lager tempo dan de andere kant. Voor een "nieuwe" trein is dit toch wel huilen met de pet op. En voor Märklin geen goede reclame.
Ik kan niet met de trein terug gaan want zoals gezegd: 2de hands gekocht zonder return.

Meestal kan ik dit soort 'defecten' zelf wel de baas, echter...het gaat hier over cardan aandrijving en zogenaamde 'onderhoudsvrije motoren'. Voor zover ik kon waarnemen was er ook geen probleem met de cardanaandrijving. Alle assen draaiden normaal mee. Zou het toch kunnen gaan om een smeringsprobleem? Ik heb wel niet het gevoel dat er iets niet soepel draait wanneer ik de motor met de hand beweeg. Ik heb dit ook vergeleken met de 'goede' kant en ik merk geen verschil. Is mogelijks de motor zelf de oorzaak? Op een ander forum heb ik gelezen dat je dit eenvoudig kunt meten door de motoren los te koppelen en individueel te meten wat hun stroomverbruik is. OK, kan ik doen ...

Voorts heb ik ook gezien dat Märklin deze motor momenteel niet in voorraad heeft ? hopelijk komt dit allemaal goed want ik heb niet de bedoeling deze trein in de doos te laten zitten of in een vitrine te planten.

Kan iemand mij raad geven of zijn ervaringen delen?
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Je kunt het motortje testen met een 9V blokbatterij. Wel even loskoppelen.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Heb je het nummer van de motor?
Evt heb ik de juiste motor nog liggen.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Mijn koploper deed ook raar vorig jaar. Bleek uiteindelijk een kabelbreuk in een van de toeleidende draadjes te zijn, verstopt in de krimpkous (daardoor dat ie ook contact bleef houden).
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Citaat van: ronxp op dinsdag 27 november 2018, 18:24:17
Heb je het nummer van de motor?
Evt heb ik de juiste motor nog liggen.

Het nummer is E179 717, volgens de documentatie. Op de site van Märklin is die momenteel niet leverbaar.
Nu, ik moet wel eerst uitzoeken of de motor inderdaad defect is...
Alvast bedankt om dit te willen nakijken voor mij!
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Net even gekeken maar deze motor heb ik helaas ook niet liggen.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Citaat van: ib130258 op dinsdag 27 november 2018, 22:01:14
Het nummer is E179 717, volgens de documentatie. Op de site van Märklin is die momenteel niet leverbaar.
En zal zeer waarschijnlijk ook niet meer leverbaar worden. In het verleden had Märklin ruime voorraden reserve-onderdelen. Dit is de laatste jaren ivm met winstoptimalisatie niet meer het geval. Het vrijgekomen kapitaal werd/wordt gebruikt voor het opkrikken van het bedrijfsresultaat, investeringen etc.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Geen nood! Ik heb het probleem kunnen lokaliseren.
Ja ? effen uitleggen wat ik allemaal gedaan heb. Ik heb eerst een inspectie gedaan van de bedrading en op 1 plaats blijkt er een kleine scheur te zitten in een van de draden die de motor in TK2 voedt (TK2 : TriebKopf zonder decoder). Bij nader toezien is dat geen probleem.
Toen heb ik de motor uit TK1 gehaald omdat die aandrijving rare dingen doet. Ik heb de motor aan een 9V batterij gelegd en die motor bleek in beide richtingen normaal te draaien. Ik had geenenkele reden om te vermoeden dat er hiermee een probleem zou zien. Is trouwens een fors ding! (vrij groot met 2 vliegwielen). Cardan ? tja dat is een stangetje (ik begrijp niet waarom dat in plastiek gemaakt is ? dit is gedoemd om mis te gaan ? one day ...
Dan blijft er niets anders over dan de overbrenging in 1 of beide wielstellen ? ik heb uiteindelijk de beschermplaat aan de onderkant verwijderd (zoals in de handleiding staat voor het verwisselen van de antislipbanden) en dit kreeg ik te zien:
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Merk de grote homp vet op die zich heeft opgestapeld op de bodem … ik het het gelaten oor wat het is, neen, het is geen silicone.
Kijk goed naar de assen van de wielen, want daar zat het probleem. Je merkt dat er tegen de 4 wielen iets te zien is dat lijkt op een huls, maar eigenlijk is het een lager (taatslager). De rechter as, bovenaan … dat lager zat boenkvast … Dus dat wiel draaide wel, maar zeer moeizaam. Bij het bewegen van die as moet je wat speling hebben die je visueel ook kan merken op de onderliggende aandrijving … op die as: niets daarvan! Ik heb het lager met een schroevendraaier kunnen loswrikken en vervolgens door het overvloedige vet verder kunnen los krijgen. Dit lijkt er dus op dat de trein lange tijd niet gereden heeft of zelfs nooit gereden heeft (wat de verkoper ook in zijn uitleg had meegegeven … hij had dus wellicht gelijk).
Alles terug in elkaar gestoken, behalve de kappen en dan geprobeerd … succes! (tot nu toe) Ik heb de trein in beide richtingen een kwartiertje laten rijden., zonder enig probleem. Ook op de laagst mogelijke snelheid kruipt hij gestaag en regelmatig verder (iets wat gisteren ook niet kon).
Het lijkt er dus op dat het probleem verholpen is. Zonder onkosten … en accidenten … wel … bij het afsolderen van de motor is een van de draden aan het soldeerpunt op de printplaat (de andere kant dus) afgebroken. Märklin moet de kwaliteit van hun draden toch eens bekijken! Enfin, ik heb een nieuw draadje genomen en erin gesoldeerd … het is nu rood ipv groen (ik had geen groen liggen).

Ik ben dus nu een gelukkige bezitter van een Kuifjes Thalys! En ik prijs me gelukkig dat ik de trein NIET naar Märklin heb opgestuurd. Met een beetje moed en gezond verstand EN de hulp van collega's zoals jullie kom je al een heel end!

Wat de beschikbaarheid van die motoren bij Märklin betreft: dat is een probleem op termijn want die dingen gaan op een dag toch eens stuk.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Fijn dat het probleem gevonden en zo te zien opgelost is.  :thumbup: Dat vast komen zitten van de aandrijving komt vaker voor. Vorig jaar een NS motorpost nieuw in de doos gekocht. Zowel de motor als de tandwielen stonden vast. Het vet was helemaal hard geworden. Schoonmaken en opnieuw in het vet zetten leverde een als nieuw lopende motorpost op.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Märklin raad het vet aan van Trix. Welk vet gebruik jij?
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Ik gebruik ook het vet van Trix.


Aanvulling: Voor assen in lagers gebruik ik de expert olie van Faller. De flacon heeft een handige kleine tuit waardoor je de olie goed kunt doseren.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Volgens mij heeft het probleem gezeten in hoe men bij marklin het vet aanbrengt het lijkt erop dat ze het vet op de tandwielafdekkap doen ipv tussen de tandwielen.
Dit is ook mijn ervaring dat ze niet juist smeren,dus bij een nieuw/2dehands model eerst een onderhoudje doen aan het loopwerk voordat je er mee gaat rijden ;)
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
@Mark: Deze set is voorjaar 2012, ruim 6 jaar geleden dus, geproduceerd en kennelijk nooit gebruikt. Van verkeerd smeren door Marklin is geen sprake, olie en vet loopt eenvoudig naar één kant.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Vet loopt niet een kant op tenzij het heel warm is geworden net zoals olie niet ergens uit loopt tenzij er te veel is toe gepast capillaire werking.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
 @citaat Het warm worden kan op meerdere manieren: doos in etalage met verlichting/zonlicht, model in vitrine met verlichting/zonlicht, verblijf op warme zolder in de zomer etc.etc..
Gezien de productiedatum van de set is het bovenstaande zeer aannemelijk. 
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Mooi dat het opgelost is  :thumbup:

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid gewoon kogellagervet (SKF) en ook niet zoveel. Nergens voor nodig.
Wordt niet hard en blijft fijn op zijn plek.

Veel rijplezier met Kuifje  :P

Grtz Tony
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Als je de imitatie "blende" even andersom legt (zoals hij gemonteerd was) zie je precies hoe deze klodder vet tot stand is gekomen. Hij zit nl. precies in de baan van de tandwielen waarop het vet eerst is aangebracht. Die slingeren het er vervolgens af door de centrifugaalkracht. Ieder draaistel met dit soort tandwielen en (meer dan) voldoende vet vertoont dit beeld. Onduidelijk blijft waarom dat ene lager vast zat.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Bedankt allen :thumbup: voor de reacties en opinies. Het belangrijkste is dat de trein nu deftig rijdt.
Alvorens serieus met de trein te rijden ga ik toch de moeite doen om alle aandrijfstellen open te maken, de tandwielen opnieuw in te vetten en het overtollig vet te verwijderen.
Het is duidelijk dat deze toestand veroorzaakt is door stilstand en misschien nog een geluk dat de doos altijd rechtop gestaan heeft en het vet naar onderen gezakt is op het afdekplaatje.

Waarom 1 lager helemaal vast zat zal nooit beantwoord worden.  B) Het belangrijkste is dat het eenvoudig terug vrij gemaakt is en het erop lijkt dat het goed werkt.

Weer wat geleerd en hopelijk jullie ook!
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Indien iemand nog zo'n treintje wenst, hopelijk zonder probleem, kan je HIER kijken, 2 te koop... ...
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
ook deze set heeft problemen met 'loskomende' wielen, .....
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
 @citaat gelukkig is dat meestal simpel te verhelpen kon er een jaar geleden nog eentje nieuwe kopen voor 699 in de winkel maar heb het niet gedaan heb gewoon op het moment te weinig ruimte voor zowel rijden als opslag.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Ivan toont ons in zijn verslagje waarom een goede diagnose zo belangrijk is .
Bedankt hiervoor .
Groet Koos
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Elke 2 jaar elke locomotief effe laten rijden is gewoon het behoud van je locomotieven. Zoniet kan je problemen krijgen.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Ja maar dan komt de vraag wat is een goede diagnose?
Mij is opgevallen dat Marklin trix vet al jaren adviseerd alleen zelf gebruiken ze een vet wat meer op was lijkt dan vet tevens is al jaren bekend dat er fabrieks af slecht tot niet gesmeerd werd/word bvb assen waar nooit een druppel olie op is gesmeerd.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Je kan beter bij in bedrijfname smeren. Staat ook hier en daar aangegeven.
Dan kan het ook niet verharden/opdrogen als de loc alleen maar in een vitrine wordt gezet. Alleen vet is wat lastiger toe te dienen.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Ook ik ben in bezit van de TinTin Thalys, vanaf de dag van uitlevering (2012), en tot nu toe nog geen wiel verloren en ook geen krakende tandwielkasten.
Re: Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
Citaat van: hmmglaser op woensdag 29 januari 2020, 17:32:11
Ja maar dan komt de vraag wat is een goede diagnose?
Mij is opgevallen dat Marklin trix vet al jaren adviseerd alleen zelf gebruiken ze een vet wat meer op was lijkt dan vet tevens is al jaren bekend dat er fabrieks af slecht tot niet gesmeerd werd/word bvb assen waar nooit een druppel olie op is gesmeerd.


LS


Diagnose (uit het Grieks: διά-, diá-, 'door-' en γνώσις, gnósis, 'kennis' of 'oordeel' → 'het nauwkeurig leren kennen') heeft twee nauw samenhangende betekenissen:

Het stellen van een diagnose = diagnosticeren is de kunst, techniek of handeling om een oorzaak te vinden van een gevolg aan de hand van de optredende verschijnselen.
Hieraan voorafgaand is op grond van wetenschappelijk onderzoek een beschrijving opgesteld met onderscheidende, diagnostische kenmerken en optredende verschijnselen. Ook deze beschrijving met de lijst van "symptomen", "onderscheidingscriteria" of "diagnostische kenmerken" heet diagnose

Groet Koos  :)