Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020

Gestart door Steem dinsdag 27 november 2018, 16:50:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Gister kwam ik tot de ontdekking dat er 2 verschillende versies Märklin stroomvoerende koppelingen zijn (afgezien van de schacht). Ik had 5 doosjes 72020 opgehaald en in 3 doosjes zaten "brede" lipjes (die ik gewend ben) maar in 2 zaten smallere lipjes (die tevens meer metaalkleurig zijn ipv zwart). Op zich niet zo spannend, behalve dat het lijkt dat beide koppelingen niet uitwisselbaar lijken. De brede lip pakte de smallere lip niet.

Zijn deze smallere varianten nieuw, en horen die niet gewoon uitwisselbaar te zijn met de brede variant?

Brede lip: https://i.ebayimg.com/images/g/0aAAAOSwNchZ8jyE/s-l300.jpg
Smalle lip: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/242760_BB_00_FB/image.jpg
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
 @citaat Die met smalle lip zijn van het merk RTS ===> klik

Ook bij Stummi is 't opgemerkt ===> klak
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Het is net andersom Steven, de met de zwarte koppelbeugel en brede lip zijn de nieuwe.
Zit er momenteel zelf ook mee dat ik nog een paar oude zoek om een stam uit te breiden met een wagon, en dan pakken die nieuwe toch niet echt lekker.
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
@Wim - Bedankt, maar helaas is mijn Duits niet goed genoeg om daar iets zinnigs van te maken. En als ik het door Google translate haal gaat het vooral over het feit dat ze niet zo lekker pakken als je ze combineert?

@John - Ah oké. Volgens mij zitten die met de smalle lip ook op mijn Märklin DDM rijtuigen, dus dat zou logisch zijn dat dat de oude zijn. Ik heb het nu kunnen oplossen door 1 rijtuig aan de ene zijde te voorzien van de nieuwe, en de andere zijde van de oude. Maar liefst natuurlijk alles gelijk. Ik heb 4 oude, misschien wil je ze ruilen voor 4 nieuwe?
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Ik stuur je straks even een PB. ;)
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
De smalle beugels zijn de nieuwe stroomvoerende koppeling die zijn volgens mij gemaakt ivm dat het oude model vaak tegen buffers aanlopen
Bij fabrieks af modellen met binnenverlichting zitten deze koppelingen er al op.
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
 @citaat
Denk toch echt dat de brede nieuw zijn, als je de nieuwe 50 stuks verpakking koopt zitten daar toch echt de brede in.
De smalle zitten juist op de rijtuigen die al langer te krijgen zijn.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
 @citaat De brede zijn inderdaad de nieuwste uitvoering.
Zitten ook op de zopas aangeschafte set 26195.
Plaatje van de set ===> klik
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Verschillende Märklin stroomvoerende koppelingen 72020
Hier dezelfde ervaring. Op mijn 43279 uit 2018 zitten de brede zwarte en op mijn 26589 uit 2012 de smalle. Dat is inderdaad ook een goede check.