Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ombouw Loc BR18.1 naar digitaal

Gestart door Paulm dinsdag 27 november 2018, 15:57:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Ik wil deze loc ombouwen. Wat heb ik hiervoor nodig. Volgens mij is de motor ok, doch zou er een decoder in de tender moeten komen. Zie foto's. Is er genoeg plaats? Hoe begin je eraan? Zijn dit de juiste decoders?
Re: ombouw digitaal Loc BR18.1 naar digitaal
 @citaat "ombouw digitaal Loc BR18.1 naar digitaal" Huhhh; digitaal naar digitaal... Hoebedoeluuu?
Re: ombouw digitaal Loc BR18.1 naar digitaal
Volgens nobody is de loc al digitaal, maar ik twijfel er aan zo lang ik geen microcontroller op de printplaat zie zitten.
Zit die dan misschien aan de onderzijde ?

Is de loc nog analoog, dan heb je bijvoorbeeld dit printje nodig, zie afbeelding.
Hier passen alle benodigde onderdelen op, ook een decoder met MTC21-aansluiting.

Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
volgens mij is deze loc een oudere versie van BR18 (wschl is de 1 een eerste release). Er zijn in elk geval latere releases die wel digitaal zijn. In elk geval wordt hij niet erkend en bij plaatsen op digitaal spoor rijdt hij alleen achteruit, zonder dat je verder iets kan regelen. Vandaar dacht ik om de Marklin Sounddecoder te installeren (kleinste formaat) maar ik wil toch enige zekerheid hieromtrent.
Ik vermoed dat de motor niet omgebouwd moet worden, het zou een zogenaamde klokmotor zijn.
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Ben den Hollander
gast

Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Het lijkt me een 3514 of 3614. Kijk maar even hier voor een ombouw: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38771.0
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Paul,

Ik heb onlangs een 3511 omgebouwd.
De nieuwe print met 21 polige connector heb ik bij Weixler besteld, zie ==> Klik
Kosten? ?19,50 en nog enkele euro's voor de verzendkosten naar België, zal voor Nederland hetzelfde zijn.
Je moet alleen de klem voor de sleper overzetten (solderen).
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Mocht je die sleperklem slopen, neem je een nieuwe zekeringhouderclip:

https://www.allekabels.nl/zekering/7365/1067934/glaszekeringhouder.html?utm_source=awin&utm_campaign=423683&utm_medium=affiliate&zanpid=9213_1543353243_4b76cb29b77d249b96d8e216f68dcffe&awc=9213_1543353243_4b76cb29b77d249b96d8e216f68dcffe

Mijn printje heeft geen plek voor een sounddecoder omdat ik daar geen zin in zie en
de ESU sounddecoder is 30 mm lang, precies de breedte van mijn printontwerp.
Verder kan je wel gewoon aan de luidsprekeraansluitingen draadjes solderen.

De kostprijs is ca. 5 Euro.

Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Hoi Huub,

Kun je uuitleggen waar C1 voor dient?
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Jawel Ad:

Die moet het probleem van stoorpulsen op de toevoerlijnen onderdrukken.
E.e.a. is uitgebreid te lezen in dit draadje:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=118882

Verdere betekenis van de lettercodes:

LV en LV+ :licht voorkant met een plus-aanduiding
MG en MO : motor grijs en oranje
BM : baanmassa c.q. chassis
R1 en R2 : serieweerstanden voor verlichting voor rep. achter
R5 en R6 : serieweerstanden voor aansluitingen Aux 1 en Aux 2
PU en CO : moge duidelijk zijn  :)
V+ : positieve voeding; Blauw bij ESU en oranje bij M*
LA en LA+ : licht achter met een plus-aanduiding
IC1: versterking IC voor Aux 3 en Aux 4, met bijbehorende serieweerstanden, plus-aansluitingen, decoder-ground aansluitingen enz.

grv Huub
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Ben natuurlijk slechts beginnend, maar ik snap niet waarom de decoder van Marklin zelf niet kan ingebouwd worden (zie foto's bovenaan uit catalogus). De kleine versie (60985) lijkt me zonder veel werk in te bouwen (hoewel ik in de technische documentatie nergens de exacte afmetingen kan vinden). Wat is het probleem?
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Is die printplaat ook voorzien voor geluid? Moet er nog geprogrammeerd worden?
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Volg het advies van Kappa.
Dan zijn je vragen beantwoord: zie ook de handleiding die op de website staat.
Bij die meneer bestel je ook een ESU sound-decoder en er wordt gratis de gewenste soundfile opgezet.
Voor soundfile: zie databank ESU:
http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?type=all&q=C&country=de

Cees
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Citaat van: Paulm op woensdag 28 november 2018, 09:06:39Wat is het probleem?
Paul, het probleem zit hem ten eerste in de contactlipjes voor de leds achterin de tender, deze rusten op twee contactvlakje op de huidige decoderprint.
En ten tweede in de manier waarop de sleper is aangesloten, de sleper is uitgerust met een verchroomde pen die omhoog steekt, zie foto hieronder.

En de kop die pen valt in een metalen klem, die op de print gesoldeert is.

De standaard inbouw decoder met dragerprint past ten eerste niet op de positie van de huidige positie van de decoder, is niet voorzien van de contactvlakjes voor de leds en heeft geen klem naar de sleper.
Je kunt natuurlijk ook de pen afzagen, de decoder onderin leggen en draadjes naar de led-contact plaatjes solderen, maar dat is veel meer gepiel en ziet er niet echt strak uit.

Citaat van: Paulm op woensdag 28 november 2018, 09:10:34Is die printplaat ook voorzien voor geluid? Moet er nog geprogrammeerd worden?
Nee, het is alleen een dragerprint die de functies van de bestaande print, zoals hierboven omschreven overneemt.
Het geluid komt van de decoder, mits je een sound decoder installeert, bijvoorbeeld een Märklin mSd3, of ESU Loksound decoder.
Onder de dragerprint kun je een speaker kwijt.
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Is het noodzakelijk om aan de led-verlichting van deze loc bij ombouw naar digitaal een weerstand te hangen, en zo ja welke omhse weerstand?
Re: ombouw Loc BR18.1 naar digitaal
Nee, alle weerstanden zitten op de print aanbevolen door Kappa en dat is dezelfde die ik 3 x heb gebruikt.

Cees