Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

37261 loc aansluiten op mobiel station

Gestart door jaap nieboer zondag 25 november 2018, 21:22:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37261 loc aansluiten op mobiel station
Ben net begonnen met de eerste stappen naar digitaal. Nu heb ik 2 locs die zichtbaar en werkend zijn op het mobiel station (60657), maar krijg de loc 37621 (NS Series 1600/1700) niet kenbaar en ook niet rijdend? Na veel zoeken begrijp ik dat er een 6090FX decoder in zit. Maar hoe kan ik zien of die a) nog werkt, b) als deze werkt welke dipswitchen moet ik dan instellen zodat deze ook gaat rijden via de mobiel station? c) hoe bedien ik dan de geluidsmodule en verlichting?
Als die decoder niet meer werkt, wat is dan het beste alternatief?
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Hallo Jaap,

Vanaf fabriek staat de loc 37261 ingesteld op adres 17. Als je 37261 geselecteerd hebt uit de loclijst van je mobile station en de loc niet reageert, zal het adres op de dipswitches van de decoder, vermoedelijk anders ingesteld staan.
Je zal dan de kap los moeten halen (schroef aan de onderkant van de loc) en de dip-switches op het gewenste adres instellen.
Op de wiki staat een foto van het binnen werk: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37261
(foto met tekst decoder).

Hoe je het adres op de decoder kan aanpassen staat hier beschreven:

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_60902_Decoder

Mvg,

Johan
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Hallo

En zorg ervoor dat de eerste lok in je loklijst een motorola lok is!
Zet de 37261 dus gewoon op de eerste plek.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73025.msg1267758#msg1267758

Hoe je een lok handmatig moet aanmelden staat in de gebruiksaanwijzing van je MS.

Bart
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Johan,
Dank je en ik heb dat i.d.d. al geprobeerd. En helaas zonder resultaat. Ook nu krijg ik hem niet aangemeld en wordt hij ook niet herkend. Heb je nog andere tips? Enig idee hoe ik kan achterhalen wat er evt. mankeert? Heb namelijk geen idee waar ik fouten kan vinden. Kan het zijn dat de decoder 'overleden'is? Of kan de motor stuk zijn Enig idee hoe je dat 'los' van elkaar kan testen?
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Hallo Jaap,

Welke dip-switches staan nu aan en welke uit? (De witte knopjes op de decoder)
Voor adres 17 moeten nummer 6 en 7 aan staan, de rest uit.

Groet,
Mathijs
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Loc moet op sleepcontact staan.
Deze loc heeft een Moterola II - decoder.
Nieuwe loc invoeren door deze op te zoeken in databank en te SELECTEREN.
Dit mag een 37261/2/3 zijn.
Adres is 17, maar dat kan je controleren.
Ook dipswitch controleren op juiste stand wat bij het adres hoort.
Loc kiezen en aansturen met rijregelaar. Zou het nu moeten doen, net als verlichting, ALS je die aan zet.
Doet de verlichting het wel, maar rijdt hij niet dan zou de motor vast kunnen staan.

Oja, deze loc meldt zich NIET aan. Dat doen alleen mfx locs.

Mvg. Marcel
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Mathijs, Marcel, Johan en Bart,
Dank voor jullie input. Dipswith 6 en 7 staan naar boven. Zowel uit de lijst van MS , als handmatig geprobeeerd. Helaas geen resultaat. Ook nog geprobeerd deze als eerste te plaaatsen. En beide aanmeld methode geprobeerd. Zonder resultaat. Lampen, nog hoorn werken.
Heb denk ik alles wat ik heb kunnen vinden geprobeerd.
Mijn voorlopige conclusie dat of de decoder niet werkt en/of de motor niet werkt? En ik heb geen idee hoe ik daar achter kom. Dus als er iemand is die kan aangeven hoe ik kan zien / proberen of de decoder werkt, of hoe de motor (los van de decoder) kan werken.. Dan graag.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Jou MS is een MS2, begrijp ik?
Is het mogelijk dat (per ongeluk) er alleen voor DCC is gekozen, als protocol?
Want dan wordt er geen Moterola signaal uitgestuurd.
Mvg.
Marcel
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Sinds vandaag heb ik ook zo'n lok in m'n bezit. Er zit alleen geen "boekje" bij, dus ik ben aan het puzzelen hoe ik deze lok het beste kan instellen.  Er zitten twee regelaars op voor, ik dacht maximum snelheid en optrek- en afremvertraging, maar welke is wat?
Weet iemand een handleiding te vinden op het forum of elders, want ondanks een half uur zoeken is het mij nog niet gelukt.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Citaat van: Annemia op dinsdag 11 december 2018, 17:01:32

Er zitten twee regelaars op voor, ik dacht maximum snelheid en optrek- en afremvertraging, maar welke is wat?


Mijn modelspoorverslimmer van vandaag: als je aan één van de twee draait gaat mogelijk je lok sneller of langzamer rijden. Je weet dan gelijk wat de functie van de andere potmeter is. 8o ;)
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Bedankt voor je antwoord, maar dat had ik zelf ook al wel bedacht.
Het gaat me meer om een plaats waar ik een afbeelding van deze decoder kan vinden met daarbij het aansluitschema.
Ik zit er bijvoorbeeld over te denken om er sluitverlichting in te gaan bouwen en dan is het wel handig als je weet welke draad je moet hebben,
Ik heb, ik dacht op Stummis forum wel eens afbeeldingen van decoder gezien, maar die kan ik niet terug vinden.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Bedankt voor de link, die had ik al wel gezien, maar de decoder die hier inzit ziet er echt anders uit.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Grijs is voor de voorste frontseinen; geel voor de achterste frontseinen.
Oranje is de gemeenschappelijke massa, welke de + is.
Verder is op deze decoder alleen F1 niet in gebruik, maar volgens mij ook niet voorbereid.
Dus als je perse sluitlichten wilt zal je vanaf de chip een aansluiting moeten maken en deze mbv diodes en transistors moeten versterken, opbouwen en scheiden.
De standaard C90 leent zich meer voor jouw wensen.

Mvg. Marcel
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
De site met veel decoder-informatie die ik zocht was Andy's Seite. Miscchien bij velen wel bekend, maar ten overvloede hierbij nog even de link.
Andy's Seite
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
 @citaat Leuke link, maar flink gedateerd.
Bij onderstaande ESU programmer staat: "Links de oude, rechts de nieuwe". In 2005 was die nieuw... :D
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Dat klopt, maar voor de vele oude decoders die er nog zijn best handig.
De decoder die ik zocht staat er ook niet op.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Je adres is correct ingesteld (6 en 7 op On) voor adres 17. 

Probeer eens je loc op positie 1 van je Mobile Station te zetten, en dan in het locmenu (Shift Loc) het adres ook op 17 te zetten. Dan zou hij moeten reageren.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Winus,

Kijk voor de dipswitch instellingen eens op http://www.nederlof.net/marklin/
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Citaat van: Kappa op donderdag 13 december 2018, 20:17:07
Winus,
Kijk voor de dipswitch instellingen eens op http://www.nederlof.net/marklin/
Ad, mijn lok heeft geen problemen, die rijdt gewoon. Ik moet alleen de snelheid nog instellen om hem in iTrain te kunnen gebruiken.
Bovendien werk ik met een CS1-R (gelukkig) en die heeft wat meer mogelijkheden.
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: 37261 loc aansluiten op mobiel station
Citaat van: jaap nieboer op maandag 26 november 2018, 23:27:37
Mijn voorlopige conclusie dat of de decoder niet werkt en/of de motor niet werkt? En ik heb geen idee hoe ik daar achter kom. Dus als er iemand is die kan aangeven hoe ik kan zien / proberen of de decoder werkt, of hoe de motor (los van de decoder) kan werken.. Dan graag.
Jaap, ik kan niet zien waar je woont, maar kun je niet bij een ander forumlid langsgaan om te kijken of de lok daar wel rijdt? Je zou ook bij mij langs mogen komen, ik woon in Dronten. Maar ik weet niet of dat een beetje bij je in de buurt is.