Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe baan: 3 heuvelen

Gestart door Jan Verloop donderdag 12 april 2018, 14:57:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2014

offline
Nieuwe baan: 3 heuvelen
In ben zo'n 2 jaar geleden na ruim 20 jaar opnieuw gestart met een modelbaan die ik 3 heuvelen genoemd heb, een verwijzing naar het landschap. Plan was om L-baan te maken waarvan ik eerst de korte poot zou bouwen maar het bleek een "valse start". Ik kwam erachter dat mijn ambities wat verder gingen dan de opzet van de baan toeliet, ik wilde meer opstelsporen en meer rangeermogelijkheden. Ik ben inmiddels opnieuw begonnen, nu meteen met de "kelder" van de gehele L-baan. Die is verrijdbaar en meet 5,70 X 4,10 met 4 kleine schaduwstations met elk 4 opstelsporen.

Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Goed begin. Ik ga je volgen.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Hallo Jan  :)

Ik ben ook benieuwd.
Het is wel een grote baan om in één stuk te verrijden, gaat dat nog lukken met het extra gewicht van de scenery ?
Alvast veel succes gewenst
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Mooi begin, Jan  :thumbup:

Ben benieuwed, wat je verder gaat bakken  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Dat is een mooie ruimte  :thumbup:

Alvast een  :idea:
Ik zou er over nadenken om aan de dichtstbijzijnde kant op de foto ook een mogelijkheid maken om een Nivo hoger te gaan.

( kijk bijvoorbeeld eens bij Peter de geluidsman )

Ga dit volgen  :D
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ziet er fraai uit, kan zelf alleen dromen van zo?n grote baan. Ik ga dit zeker volgen, succes met de bouw!
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ziet er al goed uit! Succes
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
-Jan:
Goed en mooi begin, grote schaduwstations zijn altijd goed,  :thumbup:
Nog een volger er bij.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Een goede basis heb je iig al gelegd. Sucsez verder. :arrow: :thumbup:
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
De keerlus linksonder is tijdelijk en zal bij de volgende fase een etage hoger en verderop worden gelegd. In de daarop volgende fasen schuift die steeds verder door en komt steeds hogerop. In het huidige plan is geen ruimte om een tweede "oprit" te maken maar het is best mogelijk dat ik van gedachten verander. Ik zal je tip in gedachten houden! Bedankt voor alle reacties!
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ik zal wel kippig zijn, maar waar mis ik dan de keerlus? Zoals ik de plaatjes zie, gaat alles altijd dezelfde kant op.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Hallo Jan,

Net zoals Gerrit kan ik ook geen keerlus ontdekken.

Met keerlus wordt dit bedoeld:



Succes met je baan  :)
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
 @citaat Ik druk me verkeerd uit. De baan is/wordt bijna helemaal dubbelsporig met aan "begin" en "eind" een halve cirkel.  Die liggen nu nog in "de kelder" dicht bij elkaar op de korte poot van de "L" maar uiteindelijk op totaal verschillende hoogtes.

Edit Herman05: Citaat van volledig voorgaand bericht verwijderd.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 12 april 2018, 15:06:07
Hallo Jan  :)

Ik ben ook benieuwd.
Het is wel een grote baan om in één stuk te verrijden, gaat dat nog lukken met het extra gewicht van de scenery ?
Alvast veel succes gewenst

Het is nu nog zo dat de hele baan in beweging komt als ik een horizontaal gaatje wil boren en vergeten ben om de rem er op te zetten. De baan zal uiteindelijk zeker wel een keer of 5 zo zwaar worden als hij nu is dus de vraag is hoe het dan gaat. Gelukkig rolt hij over een harde, gladde oppervlakte.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Wat we zien, is dus eigenlijk gewoon de onderwereld >:-D

De rest komt er later bovenop.

Weer een volger bij :D
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Citaat van: Jan Verloop op zaterdag 14 april 2018, 12:23:23
@citaat Ik druk me verkeerd uit. De baan is/wordt bijna helemaal dubbelsporig met aan "begin" en "eind" een halve cirkel.  Die liggen nu nog in "de kelder" dicht bij elkaar op de korte poot van de "L" maar uiteindelijk op totaal verschillende hoogtes.

Dus via die halve cirkels kun je naar een hoger niveau?
Ben benieuwd naar het hele ontwerp dan.

Gr, Robert
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Linksonder, het stuk baan waar de trein als het ware keert, wordt vanaf het woord SLOOP bij de volgende fase verwijderd en dan wordt het dubbelspoor vandaar doorgetrokken en stijgt naar de volgende laag waar dan nog een schaduwstation wordt aangelegd en een nieuwe lus (inderdaad geen echte keerlus) om terug te rijden.  Zo hoop ik de baan in plm. 6 fasen op te bouwen.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Hallo Jan,

beloofd een mooie rijlengte te worden, succes met de bouw,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Hallo Jan,

Tip:
Scarm-bestanden zijn enkel leesbaar voor Scarm-gebruikers;  --->  best omzetten naar jpg, PNG, gif...  :)
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Daar heb je gelijk in Ludo maar dat krijg ik niet voor elkaar... beetje digibeet ;-)
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Geen probleem hoor, Jan  :)

De eenvoudigste manier om een Scarm-bestand om te zetten naar jpg  heb je al gebruikt bij het begin van dit draadje    :D    - namelijk de optie "Snapshot" in de 3D-weergave

Voor zover je dat nog niet weet:
Door je muisaanwijzer op de 3D-afbeelding van je baan te plaatsen en je muisknop te blijven indrukken kan je die 3D-afbeelding mbv de muis in alle mogelijke richtingen roteren en van alle posities - ev na inzoomen of uitzoomen - een snapshot nemen.

Een iets minder eenvoudige manier ( omdat je dan een jpg krijgt van meerdere MB groot die je niet op het forum kan plaatsen zonder die reuze-afbeelding te verkleinen naar max 350 kb) is via "Bestand" en "Bestand exporteren".

Afbeelding van omzetten naar jpg dmv exporteren - louter ter illustratie:


Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Bedankt voor de tip!  Helaas, als ik een plattegrond op die manier " exporteer"  maakt Scarm er meteen een 3-dimensionaal plaatje van en dat wil ik niet. Maar iets is beter dan niets voor degenen zonder scarm dus dan maar zo. Wat wilde ik ermee uitleggen?  Linksonder, het stuk baan waar de trein als het ware keert, wordt  bij de volgende fase verwijderd en dan wordt het dubbelspoor langs de onderkant van de tekening naar rechts doorgetrokken, stijgend naar de volgende laag waar dan nog een schaduwstation wordt aangelegd en een nieuwe lus (inderdaad geen echte keerlus) om terug te rijden.  Zo hoop ik de baan in plm. 6 fasen op te bouwen.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ik heb je een PB gestuurd over de iets minder eenvoudige manier   :)

In afwachting je scarm-pje omgezet naar jpg - zie bijlage
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Alweer een stukje verder. De basis voor het 4e schaduwstation is gelegd, precies boven schaduwstation 2. Ik maak de schaduwstations niet te breed zodat ik er redelijk makkelijk van de zijkanten bij kan. De "old school" regeling voor de schaduwstations plaats ik niet centraal maar op de locaties.

Verder lekker aan het testen met - nu al - opstelruimte voor al mijn rijdend materiaal  :)   

Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ziet er goed uit Jan!
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen

Succes met de tweede verdieping, Jan  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Vandaag alweer het einde van het tijdelijke eindpunt. De halve cirkel zonder rubber bedding wordt gesloopt en de baan wordt zo'n 6 meter (met een bocht erin) dubbelsporig doorgetrokken naar het midden van de korte poot van de L. Daar leg ik dan weer een tijdelijke halve cirkel in om test-rijden mogelijk te maken. Foto's daarvan volgen binnenkort.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Dat ziet er goed uit Jan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ik heb onlangs het dubbelspoor traject verlengd, dat telt inmiddels 13 blokken. Dezer dagen ben ik bezig met enkele rangeersporen en een plek waar ik t.z.t. een goederenstation en wat bedrijfsgebouwtjes wil plaatsen.  Op de "horizontale" foto linksonder de aftakking middels een meegebogen wissel naar de rangeersporen en midden bovenin een tijdelijke verbinding tussen de beide sporen om proefritten mogelijk te maken.   
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Ziet er weer goed uit Jan, mooi overzichtsbeeld in de eerste foto!
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Je laat er geen gras over groeien, Jan  :P

Ziet er goed uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Heel overzichtelijk met heerlijk lange rechte trajecten :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Prachtige vorderingen Jan, flinke paradestrecke(s) ook. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Ik vind het interessant om ook de skeletbouw te zien, voordat hij verdwijnt achter de scenery.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Na een hete zomer weer aan de klus op zolder. De uitbreiding met 1 etage en 4 "blokken" vordert gestaag.

Hierbij onder andere foto's van de "klimspiraal" om naar de derde laag te komen.

Waar de shellwagons staan opgesteld moet ooit de grote eyecatcher van de baan komen, een brug  van 144 cm.

Waar het diesellocje staat is een tijdelijk baandeel om te kunnen rondrijden.
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Dag Jan

je hebt een zeer mooie baan en zeer verzorgd uitgewerkt. :thumbup:
Ik blijf je volgen.

Groetjes

Luc
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Na 9 maanden is het constructieve hoogtepunt van de baan bereikt. Dat 5e niveau moet overigens over een groot deel van de L-vorm worden uitgebreid. Inmiddels liggen er zo'n 900 rails, grotendeels beveiligd in 20 "blokken". Ik bouw in fases wat als voordeel heeft dat ik elk deel van de baan flink test voordat er een laag bovenop komt en ik er dus met de kleinzoons ook spelenderwijs mee bezig ben.   
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuwe baan: 3 heuvelen
Hallo Jan,

duidelijk dat hier meters gemaakt worden, zowel in de bouw als in de rijlengte,

met vriendelijke groet,

Walter