Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen  (gelezen 810 keer)

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 20:50:27 »

Marklin heeft bij de 53'ers standaard beide rookgeneratoren op 1 contactveer, en dus 1 functieuitgang zitten. Daardoor kreeg ik de vraag van een forumlid of ik kon kijken om iets te maken, zodat ze apart te schakelen zijn. In dit draadje wil ik het resultaat daarvan tonen.

Om te beginnen een foto van hoe het standaard zit.


Als we dat contact eruit halen, is links de standaard contactveer te zien. Rechts op de foto mijn oplossing, een stukje print wat gelijk is kwa formaat.


Deze past precies in de plek in het frame waar de originele contactveer zat. Maar zonder de lipjes naar de zijkant gaat dit natuurlijk niet werken. ;)


Dus, de soldeerverbinding op de oude contactveer weggehaald.


En het klemmetje rondom losgehaald, zodat dit overblijft.


Dan de lipjes naar de zijkanten op het nieuwe printjes gesoldeerd.


Waarna het geheel ingebouwd kan worden.


En dan ziet het er zo uit als het in de loc zit.




Volgende stap is om op beide soldeerpads een draad te zetten naar 2 decoderuitgangen. En als dat gebeurd is zijn de rookgeneratoren apart te schakelen. :)
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 25 november 2018, 10:21:49 »

Je bent weer lekker bezig John, je moet er maar opkomen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 november 2018, 11:57:14 »

Hi John,

Dat is weer mooi gedaan.

groet
Harald
Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 november 2018, 15:26:02 »

Dank voor jullie reacties, Peter en Harald.
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 25 november 2018, 23:44:15 »

Hoi John,

Dat heb je weer mooi opgelost.
Maar roken die pijpen in het echt dan ook apart? (Het gegeven dat deze lok nooit heeft gereden buiten beschouwing gelaten) ;)
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 november 2018, 07:57:37 »

Of die pijpen ook apart zouden hebben kunnen roken, vroeg ik mij ook af... Het lijkt mij onwaarschijnlijk.
Bij het Kylchap principe van de dubbele schoorsteen is het juist de bedoeling dat beide pijpen gebruikt worden.

Maar het zou kunnen zijn dat de dubbele schoorsteen van de 53er uitsluitend bestaat omdat de rookgassen van de twee stoommachines separaat worden afgevoerd. Het is een malletloc, dus min of meer twee stoomlocomotieven in een. Zou dan in theorie bij het uitvallen van een van de machines slechts een schoorsteen roken? De trek in de lange ketel is dan vast te weinig om lang door te kunnen rijden, maar wie weet, zit het wel zo in elkaar. En dan is de gescheiden aansluiting van de rookgeneratoren niet zo gek. De uitvoering ervan vind ik wel heel knap gedaan!

Groet,

Peter

Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 november 2018, 17:28:54 »

Dank voor de reacties, heren.

Om eerlijk te zijn zou ik geen idee hebben hoe die in het echt geweest zou zijn.
In model heeft het in elk geval als voordeel dat je beide rookgeneratoren apart kan aan-/uitzetten. Of eventueel apart instellen hoeveel ze moeten roken (om een slecht en goed rokende generator gelijk te trekken.)

Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 21:14:09 »

De loc is ondertussen al even klaar, maar ik had het verslag nog niet afgemaakt, dus bij deze een update.

Nadat bekend was dat de print past, heb ik de fitting eruit gehaald, en hier nieuwe draden aan gesoldeerd.


Op dat moment het frame even helemaal leeggehaald qua bedrading.


En daarna de lampfitting geplaatst.


Toen de draden voor de rookgeneratoren aangesloten.


En het printje weer in het frame gezet.


De draden door het frame weer in de 'kabelgootjes' gelegd.
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 21:35:15 »

Het frame even omgedraaid, hier is ook duidelijk het krimpkousje over het scharnierpunt te zien, dit ter bescherming dat er niet een draad klem komt te zitten.


De motor is ondertussen ook aangesloten, en alle draden naar de tender ondertussen door een krimpkousje gehaald.


En daarna kon de kap er weer op.


Dan door met de tender, hier is de adapterprint voor kondenstenders ingebouwd, met daarop een loksound.


In het vorige topic waar ik deze print liet zien, kwam de vraag of er wel een loksound paste onder de print. Toen schriftelijk bevestigd, nu ook met beeld  B)


De speaker heeft onder de kolen een plekje gevonden.


En ook een stekkertje gekregen, zodat de kap van de tender makkelijk afneembaar is.


Op de print een contrastekker gesoldeerd, en nadat de alles verbonden was, kon de kap er weer op, en is deze ombouw ook weer af. Op naar de volgende  O:-D
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 22:00:12 »

super mooi.Waarom zet je er meteen ook geen warm witte led in ipv het lampje ?
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 21:32:58 »

De eigenaar van de loc vind dit mooier in die oude locs.
En gezien dit ook werkt, wie ben ik dan om me er tegenaan te bemoeien.  B)
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.392 seconden met 29 queries.