Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen

Gestart door Looney Tunes zaterdag 24 november 2018, 20:50:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Marklin heeft bij de 53'ers standaard beide rookgeneratoren op 1 contactveer, en dus 1 functieuitgang zitten. Daardoor kreeg ik de vraag van een forumlid of ik kon kijken om iets te maken, zodat ze apart te schakelen zijn. In dit draadje wil ik het resultaat daarvan tonen.

Om te beginnen een foto van hoe het standaard zit.


Als we dat contact eruit halen, is links de standaard contactveer te zien. Rechts op de foto mijn oplossing, een stukje print wat gelijk is kwa formaat.


Deze past precies in de plek in het frame waar de originele contactveer zat. Maar zonder de lipjes naar de zijkant gaat dit natuurlijk niet werken. ;)


Dus, de soldeerverbinding op de oude contactveer weggehaald.


En het klemmetje rondom losgehaald, zodat dit overblijft.


Dan de lipjes naar de zijkanten op het nieuwe printjes gesoldeerd.


Waarna het geheel ingebouwd kan worden.


En dan ziet het er zo uit als het in de loc zit.




Volgende stap is om op beide soldeerpads een draad te zetten naar 2 decoderuitgangen. En als dat gebeurd is zijn de rookgeneratoren apart te schakelen. :)
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Je bent weer lekker bezig John, je moet er maar opkomen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Hi John,

Dat is weer mooi gedaan.

groet
Harald
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Dank voor jullie reacties, Peter en Harald.
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Hoi John,

Dat heb je weer mooi opgelost.
Maar roken die pijpen in het echt dan ook apart? (Het gegeven dat deze lok nooit heeft gereden buiten beschouwing gelaten) ;)
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Of die pijpen ook apart zouden hebben kunnen roken, vroeg ik mij ook af... Het lijkt mij onwaarschijnlijk.
Bij het Kylchap principe van de dubbele schoorsteen is het juist de bedoeling dat beide pijpen gebruikt worden.

Maar het zou kunnen zijn dat de dubbele schoorsteen van de 53er uitsluitend bestaat omdat de rookgassen van de twee stoommachines separaat worden afgevoerd. Het is een malletloc, dus min of meer twee stoomlocomotieven in een. Zou dan in theorie bij het uitvallen van een van de machines slechts een schoorsteen roken? De trek in de lange ketel is dan vast te weinig om lang door te kunnen rijden, maar wie weet, zit het wel zo in elkaar. En dan is de gescheiden aansluiting van de rookgeneratoren niet zo gek. De uitvoering ervan vind ik wel heel knap gedaan!

Groet,

Peter

Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Dank voor de reacties, heren.

Om eerlijk te zijn zou ik geen idee hebben hoe die in het echt geweest zou zijn.
In model heeft het in elk geval als voordeel dat je beide rookgeneratoren apart kan aan-/uitzetten. Of eventueel apart instellen hoeveel ze moeten roken (om een slecht en goed rokende generator gelijk te trekken.)

Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
De loc is ondertussen al even klaar, maar ik had het verslag nog niet afgemaakt, dus bij deze een update.

Nadat bekend was dat de print past, heb ik de fitting eruit gehaald, en hier nieuwe draden aan gesoldeerd.


Op dat moment het frame even helemaal leeggehaald qua bedrading.


En daarna de lampfitting geplaatst.


Toen de draden voor de rookgeneratoren aangesloten.


En het printje weer in het frame gezet.


De draden door het frame weer in de 'kabelgootjes' gelegd.
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
Het frame even omgedraaid, hier is ook duidelijk het krimpkousje over het scharnierpunt te zien, dit ter bescherming dat er niet een draad klem komt te zitten.


De motor is ondertussen ook aangesloten, en alle draden naar de tender ondertussen door een krimpkousje gehaald.


En daarna kon de kap er weer op.


Dan door met de tender, hier is de adapterprint voor kondenstenders ingebouwd, met daarop een loksound.


In het vorige topic waar ik deze print liet zien, kwam de vraag of er wel een loksound paste onder de print. Toen schriftelijk bevestigd, nu ook met beeld  B)


De speaker heeft onder de kolen een plekje gevonden.


En ook een stekkertje gekregen, zodat de kap van de tender makkelijk afneembaar is.


Op de print een contrastekker gesoldeerd, en nadat de alles verbonden was, kon de kap er weer op, en is deze ombouw ook weer af. Op naar de volgende  O:-D
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
super mooi.Waarom zet je er meteen ook geen warm witte led in ipv het lampje ?
Re: Ombouw om beide rookgeneratoren van een Br53 apart te schakelen
De eigenaar van de loc vind dit mooier in die oude locs.
En gezien dit ook werkt, wie ben ik dan om me er tegenaan te bemoeien.  B)