Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Helix

Gestart door Tom Vrebos zaterdag 24 november 2018, 09:58:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Helix
Tom Vrebos
gast

Helix
Lukt het om  met een dubbelsporige helix van R1 en R2 bochten (marklin C) 29 cm te stijgen in drie en halve ronden, of wordt dat miserie?
Groetjes, Tom
Re: Helix
Lid sinds: 2010

offline
Re: Helix
Tja... Lees dit eens: Hellingen en klimspiralen. Dan kan je uitrekenen of het een beetje gaat.

Groet Ronald.
Re: Helix
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Helix
De klimspiraal op mijn baan (Waldbrunn) stijgt (R1) met ca 9 cm in 1 ronde (360 graden).
Met 3,5 ronde zou je dan 31,5 cm halen. Met 29,5 cm stijgen kan je de hellingshoek zelfs nog iets kunnen minderen.

Let wel, voor kleinere locs is dit ?net aan?. Mijn DHG500 moet zwoegen. Die rijdt inmiddels met een lichte sleep.

Succes!
Re: Helix
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Helix
 :) Ik raad zeker geen R1 aan voor een helix ... er zijn veel locs die hier moeite mee hebben . Ook uw stijgingsgraad komt hiermee hoger te liggen . Hoe groter de bocht hoe beter uiteraard .

Ikzelf heb 6 klimspiralen op mijn baan allemaal R2 en R3 ... nooit problemen gehad .

Groeten Freddy

Re: Helix
Lid sinds: 2017

offline
Re: Helix
R1 gebruiken voor dalen kan.
Alleen geen lange rijtuigen gebruiken: de buffers haken in elkaar omdat de rijtuigen elkaar naar beneden duwen.

Cees
Re: Helix
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Helix
ik zou alleen R1 toepassen met een korte sleep.
zoals hieronder al gezegd de buffers haken in elkaar en dat is zeker bij het dalen.

groet,

Ruud 
Re: Helix
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Helix
R1 stijgen geeft geen bufferproblemen. R2 dalen ook niet.
Dalen R1 heb ik niet geprobeerd, maar zal waarschijnlijk tot bufferproblemen leiden.

Mvrgr
Robert
Re: Helix
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Helix
Een kleiner hellingspercentage aanhouden als je minder hoogte moet overbruggen zal niet gaan met een R1 spiraal (zoals Robert aangaf), tenzij je minder hoogte tussen de spoorlagen acceptabel vindt, bijv 7 of 7.5 cm. Immers gebruik je meerdere omwentelingen dus de afstand tussen de rails in de helix zal steeds constant moeten blijven. Als je toch 9 cm of meer per omwenteling wil overbruggen zou je kunnen overwegen om 1 of meerdere rechte rails toe te passen (ovale helix; zie foto's bij Peter de Geluidsman.) gr Gertjan
Re: Helix
Tom Vrebos
gast

Re: Helix
Gebruik je de binnenbocht om te stijgen met lange passagiersrijtuigen?
Groetjes. Tom.
Re: Helix
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Helix
Hi

Ik zou zelf nooit R1 gebruiken.
Misschien wel voor enkele korte wagonnetjes maar je hebt wel meer wrijving.
Koop je een keertje een wat langere wagon of er hangen wat meer achter je loc. dan beginnen de problemen.

groet
Harald
Re: Helix
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Helix
Ik rijd met een V200 en 4 schnellzugwagen probleemloos met R1 omhoog en met R2 weer naar beneden.
Als ik op mijn baan ruimte gehad voor een grotere radius, had ik dat zeker gedaan. Met beperkte ruimte, heb je niet altijd de keuze....

Mvrgr
Robert
Re: Helix
Tom Vrebos
gast

Re: Helix
Bedankt.
Voor de fun kiest niemand niet voor R1, maar de wereld is te klein voor de ideale treinbaan...
Re: Helix
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Helix
Ik heb een groot deel van mijn jeugd in Zeeland doorgebracht: Luctor et Emergo.
Ofwel: ik worstel en kom boven ( zelfs met R1).

Om preciezer te zijn, ik woonde in Zeeuws-Vlaanderen. Uit die tijd heb ik een belangrijk geografisch inzicht opgedaan, dat ik mijn mede forumgenoten niet wil onthouden:

Nederland bestaat uit 2 delen: Zeeuws-Vlaanderen en de overkant 😀.

Groeten
Robert
Re: Helix
Lid sinds: 2016

offline
Re: Helix
 @citaat Dank voor dit inzicht! Of het behulpzaam is bij dit helix probleem... Ik zie het nog niet  ;)
Vanuit de overkant toch maar een welgemeend advies aan de vraagsteller: je vroeg of R1 miserie wordt... Niet per se, maar als je het gebruik ervan kunt voorkomen, doe het!
Is het daarom geen idee de helix enkelsporig te houden? Je hebt ruimte voor R2. Dan kun je het daarbij laten. Je treinen moeten dan alleen op elkaar wachten, maar is dat erg? Het voorkomt andere narigheid.

Succes, wat je ook kiest!

Peter
Re: Helix
Tom Vrebos
gast

Re: Helix
Over een enkelspoor heb ik ook al na gedacht, met twee seinen is het opgelost. Bovenaan sluit de helix aan op de bietschtal-brug van faller en dan stoppen mijn locs op de brug, wat me minder leuk lijkt. Misschien een wissel voorzien die voor de helix de keuze biedt om tegenspoor te rijden (als het nodig is).
Waarschijnlijk maak ik de helix uit 4*R3 - 2*R2 - 4*R3 - 2*R2. Dan wordt het een ellips en win ik 10 centimeter aan de korte kant.
Groeten.
Tom.
Re: Helix
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Helix
Tom,
wellicht is dit een optie: R2 en R3 om en om (6*R2 en 6*R3):



is ook een fractie compacter als de ellips die je  @citaat noemde.
lichtgroen is de ellips donkergroen het voorstel:



(Op de afbeelding klikken als hij ovaal wordt getoond :idea2: )