Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Helix
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Helix  (gelezen 723 keer)

Tom Vrebos

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Helix
« Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 09:58:23 »

Lukt het om  met een dubbelsporige helix van R1 en R2 bochten (marklin C) 29 cm te stijgen in drie en halve ronden, of wordt dat miserie?
Groetjes, Tom
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Helix
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 10:00:28 »

Tja... Lees dit eens: Hellingen en klimspiralen. Dan kan je uitrekenen of het een beetje gaat.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Helix
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 11:10:37 »

De klimspiraal op mijn baan (Waldbrunn) stijgt (R1) met ca 9 cm in 1 ronde (360 graden).
Met 3,5 ronde zou je dan 31,5 cm halen. Met 29,5 cm stijgen kan je de hellingshoek zelfs nog iets kunnen minderen.

Let wel, voor kleinere locs is dit ‘net aan’. Mijn DHG500 moet zwoegen. Die rijdt inmiddels met een lichte sleep.

Succes!
Gelogd

Fredje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
Re: Helix
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 11:41:14 »

 :) Ik raad zeker geen R1 aan voor een helix ... er zijn veel locs die hier moeite mee hebben . Ook uw stijgingsgraad komt hiermee hoger te liggen . Hoe groter de bocht hoe beter uiteraard .

Ikzelf heb 6 klimspiralen op mijn baan allemaal R2 en R3 ... nooit problemen gehad .

Groeten Freddy

Gelogd
Systeem CS 2 + I train + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Helix
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 13:15:47 »

R1 gebruiken voor dalen kan.
Alleen geen lange rijtuigen gebruiken: de buffers haken in elkaar omdat de rijtuigen elkaar naar beneden duwen.

Cees
Gelogd

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • heb er verdomme geen zin meer in
Re: Helix
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 14:03:54 »

ik zou alleen R1 toepassen met een korte sleep.
zoals hieronder al gezegd de buffers haken in elkaar en dat is zeker bij het dalen.

groet,

Ruud 
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Helix
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 14:06:17 »

R1 stijgen geeft geen bufferproblemen. R2 dalen ook niet.
Dalen R1 heb ik niet geprobeerd, maar zal waarschijnlijk tot bufferproblemen leiden.

Mvrgr
Robert
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Helix
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 18:48:08 »

Een kleiner hellingspercentage aanhouden als je minder hoogte moet overbruggen zal niet gaan met een R1 spiraal (zoals Robert aangaf), tenzij je minder hoogte tussen de spoorlagen acceptabel vindt, bijv 7 of 7.5 cm. Immers gebruik je meerdere omwentelingen dus de afstand tussen de rails in de helix zal steeds constant moeten blijven. Als je toch 9 cm of meer per omwenteling wil overbruggen zou je kunnen overwegen om 1 of meerdere rechte rails toe te passen (ovale helix; zie foto's bij Peter de Geluidsman.) gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Tom Vrebos

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Helix
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 18:52:13 »

Gebruik je de binnenbocht om te stijgen met lange passagiersrijtuigen?
Groetjes. Tom.
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Helix
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 18:55:41 »

Hi

Ik zou zelf nooit R1 gebruiken.
Misschien wel voor enkele korte wagonnetjes maar je hebt wel meer wrijving.
Koop je een keertje een wat langere wagon of er hangen wat meer achter je loc. dan beginnen de problemen.

groet
Harald

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Helix
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 19:36:20 »

Ik rijd met een V200 en 4 schnellzugwagen probleemloos met R1 omhoog en met R2 weer naar beneden.
Als ik op mijn baan ruimte gehad voor een grotere radius, had ik dat zeker gedaan. Met beperkte ruimte, heb je niet altijd de keuze....

Mvrgr
Robert
Gelogd

Tom Vrebos

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Helix
« Reactie #11 Gepost op: maandag 26 november 2018, 19:58:11 »

Bedankt.
Voor de fun kiest niemand niet voor R1, maar de wereld is te klein voor de ideale treinbaan...
Gelogd

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Helix
« Reactie #12 Gepost op: maandag 26 november 2018, 23:26:11 »

Ik heb een groot deel van mijn jeugd in Zeeland doorgebracht: Luctor et Emergo.
Ofwel: ik worstel en kom boven ( zelfs met R1).

Om preciezer te zijn, ik woonde in Zeeuws-Vlaanderen. Uit die tijd heb ik een belangrijk geografisch inzicht opgedaan, dat ik mijn mede forumgenoten niet wil onthouden:

Nederland bestaat uit 2 delen: Zeeuws-Vlaanderen en de overkant 😀.

Groeten
Robert
Gelogd

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Helix
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 00:25:06 »

 @citaat Dank voor dit inzicht! Of het behulpzaam is bij dit helix probleem... Ik zie het nog niet  ;)
Vanuit de overkant toch maar een welgemeend advies aan de vraagsteller: je vroeg of R1 miserie wordt... Niet per se, maar als je het gebruik ervan kunt voorkomen, doe het!
Is het daarom geen idee de helix enkelsporig te houden? Je hebt ruimte voor R2. Dan kun je het daarbij laten. Je treinen moeten dan alleen op elkaar wachten, maar is dat erg? Het voorkomt andere narigheid.

Succes, wat je ook kiest!

Peter
Gelogd

Tom Vrebos

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Helix
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 09:03:53 »

Over een enkelspoor heb ik ook al na gedacht, met twee seinen is het opgelost. Bovenaan sluit de helix aan op de bietschtal-brug van faller en dan stoppen mijn locs op de brug, wat me minder leuk lijkt. Misschien een wissel voorzien die voor de helix de keuze biedt om tegenspoor te rijden (als het nodig is).
Waarschijnlijk maak ik de helix uit 4*R3 - 2*R2 - 4*R3 - 2*R2. Dan wordt het een ellips en win ik 10 centimeter aan de korte kant.
Groeten.
Tom.
Gelogd

Dirk59

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Ik kwam, zag en . . . . begin opnieuw
Re: Helix
« Reactie #15 Gepost op: zondag 02 december 2018, 21:17:26 »

Tom,
wellicht is dit een optie: R2 en R3 om en om (6*R2 en 6*R3):



is ook een fractie compacter als de ellips die je  @citaat noemde.
lichtgroen is de ellips donkergroen het voorstel:



(Op de afbeelding klikken als hij ovaal wordt getoond :idea2: )
« Laatst bewerkt op: maandag 03 december 2018, 00:07:14 door Dirk59 »
Gelogd
Groet Dirk
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.388 seconden met 22 queries.