Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rijgedrag locomotieven over wissels

Gestart door Tjoekedoris donderdag 22 november 2018, 22:58:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
rijgedrag locomotieven over wissels
Beste spoorders,

Ik bezit een paar locomotieven die wat stoterend rijden en regelmatig stil gaan staan. De wielstellen en rails zijn schoongemaakt en op  bepaalde stukken rijden ze prima.
Deze locomotieven zijn uitgerust met een ESU Locsound decoder, maar helaas vallen deze locs regelmatig stil.
Dit is het geval bij de stoomlocomotief BR 86 en de diesel BR 212. Nu denk ik dat het mede komt door het geringe gewicht van de locs, waardoor deze mogelijk een slecht massa contact met de rails maakt.
Maar mogelijk is er ook een ander oorzaak. Ik denk erover de loc te verzwaren, maar hoe doe je dat?  Wie heeft dezelfde ervaring en wat is er aan te doen?
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Het beste is uitte zoeken hoe je de beste massaverbinding met de rail kan maken.

Extra draad er bij van chassis naar de wielen, dan zou het probleem een stuk kleiner kunnen zijn.
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Goeiemorgen,

Zijn het Marklin locs of andere merken?

Omgebouwd of origineel AC?

Groeten,

Jan
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Hallo Jan, het zijn gewone Märklin locs hoor. Ze horen bij wat oudere sets. Beide loc's zijn omgebouwd, maar rijden niet soepel. Misschien de motor goed schoonmaken?
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Met een klein stukje draad en een satéstokje is eenvoudig te controleren of je een massa probleem hebt of een puko probleem. Op de plek waar de loc stopt lekker laten staan en met de satéprikker de sleper even op de puko's drukken. Rijdt ie door, dan zit daar het probleem, zo niet dan met het draadje even contact maken tussen een railstaaf en de massa van de lok. Dan zou hij weer moeten gaan rijden. Het "niet soepel rijden" kan evt. met een schoonmaakbeurt worden verbeterd.
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Dat lijkt me absoluut het proberen waard  :thumbup:. Ik heb inmiddels ook de WIKI doorgenomen en daar staat een stuk in over het schoonmaken van de motor.
Daar kan ook wel een groot deel van de waarheid in zitten. We gaan het eens voorzichtig proberen. ;)
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Ik ben aan het testrijden op mijn baan. Ik heb een wisselstraat met 2 wissels. In het algemeeen hebben kleine locs (dhg 500, br98) het daar best lastig mee. Ook een wagon met reinigingsborstels hobbelt nogal. Mijn railbus (vt98) is een paar keer vastgelopen op bochtwissels. Na railgummen geen probleem meer. N
Blijft een punt van zorg en aandacht.

Ik denk dat we hier kunnen spreken van een structurele TLC behandeling.

TLC = Tender Lovink Care

Groeten
Robert
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Vooral bij oudere locs , zou het geen probleem moeten zijn kwa massa.
Je schrijft dat ze beide omgebouwd zijn , waren er voor de ombouw ook al problemen?
Heeft men wel voldoende massa aansluitingen gemaakt?
Heeft natuurlijk niets te maken met het merk en type decoder wat er in is gezet.
Meestal geeft een te weinig massa aansluitingen dit soort problemen.

Mvg: Alex
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Misschien ten overvloede Martin, maar puko's en slepers ook goed gepoetst ?

Mijn ervaring is, dat de puko's soms op gedeeltes het probleem vormen. Daar jas ik dan met een smal gesneden stuk railgum overheen.
Vooral bij het digitaal rijden heb ik dat. Op mijn analoge baan bijna nooit.

Grtz en succes ermee,

Tony
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rijgedrag locomotieven over wissels
Robert / Alex/ Tony....ik zal alles eens eens goed schoonmaken. Rails, puntcontacten, motor etc. en dan eens kijken. De massa van de locs verbeteren is dan ook nog een optie.
Er zijn op mijn baan genoeg massa en stroom aansluitpunten....elke sectie heeft zijn eigen massa en stroom en de afstanden zijn op zijn grootst 1 mtr. Zelfs de wisselstraten op zich heb ik voorzien van stroom en massa. Daar kan het niet aan liggen. Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het me hiermee is vergaan. Dank voor jullie feedback.