Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Continue spanning op de uitgang van een m83

Gestart door Erwin donderdag 22 november 2018, 22:35:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Continue spanning op de uitgang van een m83
Hallo,

Ik ben aan het proberen om verlichting te schakelen met een m83. Maar nog voor ik wat heb gedaan staat er al gelijk een beetje spanning op de uitgang. Hoe schakel ik die uit?
Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan.

Ik heb de m83 aangemeld via mfx.
Daarna de wissels veranderd in verlichting.
En de configuratie voor verlichting aangepast. zie foto's.

Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
is het niet zo dat er een relais geschakeld word? en dat dan een pool van stroom voorzien word en de andere niet en zodra je schakeld dat de ander pool stroom heeft en de andere niet??
gr Ed
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Hoe heb je het lampje (led?) aangesloten?
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Ziet er naar uit dat er een lekstroom door de transistor op de uitgang is.
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Hallo,

@Ed, Ik heb geen idee  :oops: maar het is bij elke uitgang en ook bij elke m83 (ik heb er drie).
@ErikW, ik heb eerst de bruine aan de buitenste uitgang aangesloten (van de drie uitgangen) en de gele in het midden. En daarna de gele in het midden en de bruine aan de massa van de rails, maar bij allebei het zelfde resultaat.
@Looney Tunes, Ik heb er drie van de m83 en op alle uitgangen het zelfde. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze dan allemaal stuk zouden zijn?

Ik had van één m83, twee uitgangen over en dacht die gebruik ik wel voor verlichting maar door een ontkoppelrails heb ik nu nog maar 1 uitgang over en aangezien dat toch veelte weinig is voor de verlichting heb ik maar een m84 gehaald.
Ik heb er nu geen hinder meer van dat er continue spanning opstaat, de wissels werken goed goed. Maar ik vraag me wel af of dit "normaal"is?
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Die lekstroom hoeft niet te betekenen dat ze stuk zijn.
Het heeft ermee te maken dat de transistor op de uitgang de stroom niet geheel 'blokkeert', en daardoor kan een led blijven branden. Die heeft namelijk maar weinig stroom nodig om op te lichten.
Re: Continue spanning op de uitgang van een m83
Bizar voor zo'n duur product. Serieweerstand verhogen tot de led dooft zou ik zeggen.