Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn eerste testbaan

Gestart door MCN donderdag 22 november 2018, 12:42:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste testbaan
Lid sinds: 2006

online
Mijn eerste testbaan
Na een hele lange tijd wil ik voorzichtig beginnen met het leren van de digitale mogelijkheden van de modelbaan.
Heb thuis nog geen ruimte voor een vaste baan al komt er binnenkort wel een kamer vrij waar ik wat neer kan zetten.
Hoe lang dit duurt, geen idee. Ligt eraan of mijn dochter snel een huis kan vinden :D
Op dit forum had ik eens iets gelezen over een testbaan en bij de buren over een inklapbare baan.
Dit leek mij een goed idee om deze te maken, vooral omdat ik nu weinig ruimte heb en straks iets meer waar ik hem dan makkelijk kan neerzetten.
Dus hout, scharnieren en schroeven gekocht:



De plaat in de bouwmarkt al op maat laten zagen in 4x 110 cm x 50 cm.
Heb voor mdf 9mm gekozen omdat ik anders bang was dat het gewicht te veel zou worden en de prijs gunstiger is dan een multiplex plaat.
Achteraf had het misschien beter geweest als de plaat iets dikker was geweest. In ieder geval een tip voor degene die dit ook gaat namaken.
De laten zijn 16 mm x 44 mm, 240cm was een betere lengte maar deze was niet voorradig in de bouwmarkt, het werden dus 270 cm lang.
Scharnieren hebben de maat van 25 mm x 70 mm.
Thuis de laten gezaagd, gaatjes voorgeboord en vast schroeven (heb torx schroeven gebruikt, 3 x 16 mm)



Hierna nog zo'n bak maken en daarna 2x een plaat met alleen de zijkanten met een lat erop geschroefd.
Als dit klaar is kan je ze aan mekaar maken met de scharnieren.
Zelf heb ik eerst de middelste bakken aan elkaar gemaakt. Hier moest ik wel wat uit de plaat halen om het scharnier te kunnen laten verzinken.
Dit moest gebeuren omdat anders de scharnierpunt op de kast blijft liggen met alle gevolgen van dien.



Doordat de plaat een beetje te dun werd, heb ik aan de andere kant wat blokjes geplaatst zodat het wat steviger werd:



Als dit goed is gemaakt, heb ik de scharnieren weer los geschroefd zodat ik de andere bak eraan kan bevestigen. Dit leek mij makkelijk vanwege de ruimte die ik had.
Aan de zijkant heb ik een paar blokjes gemaakt, daar komt dan het scharnier op. Heb hier eerst de scharnier vast gemaakt met 1 schroef aan elke kant zodat ik kon testen of het allemaal goed past:



En als alles goed past en de andere schroeven erin zitten, heb je dit als resultaat:



Ben er blij mee, redelijk compact en niet te zwaar om te tillen. Je kan eventueel nog een soort slot erop zetten zodat alles goed bij elkaar blijft.
Voor mij is dit geen optie omdat ik er toch niet vaak mee gaat slepen.
Nadat ik hem had neergelegd op de plek waar ik in gedachte had, zakte het een beetje door en vond het niet erg stevig.



Daarom maar een extra stel poten eronder gezet.



Niet heel ingewikkeld, balk gekocht (weet op maat laten zagen in de bouwmarkt!). Uitrekenen waar ze kunnen komen vanwege de rails.
Gat boren in de plaat. Gat maken in de poot (Even het midden uittekenen), beetje verzinken voor de slagmoeren en dan vastmaken aan de tafel.

Nadat ik klaar was, even snel wat rails neerleggen om te testen of het lukt.



Nu nog de rest van het rails kopen zodat ik dit plan kan maken:



Wordt vervolgd dus  :)
Re: Mijn eerste testbaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Mijn eerste testbaan
Fijn concept.
Re: Mijn eerste testbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn eerste testbaan
Hi Raymond,

Je gaat wat leuks maken en verstandig dat je eerst een testbaan maakt.
Wil je nog iets zien dan is er a.s. zaterdag een opendag bij Stichting Stomm.
www.stomm.nl

groet
Harald
Re: Mijn eerste testbaan
Ben zeer benieuwd. Zelf loop ik ook met de gedachte om iets soortgelijks te maken, enkel om kennis te maken.met de digitale techniek. Dus ben ik heel benieuwd hoe dit uitklapt pakt.
Re: Mijn eerste testbaan
Ga de flexibele slang gebruiken voor de kabelverbindingen? Zeg maar zo'n doucheslang?
Re: Mijn eerste testbaan
Citaat van: phil op donderdag 22 november 2018, 15:06:23
Fijn concept.

Dat vond ik ook  :D

Citaat van: Haradigi op donderdag 22 november 2018, 17:33:02
Hi Raymond,

Je gaat wat leuks maken en verstandig dat je eerst een testbaan maakt.
Wil je nog iets zien dan is er a.s. zaterdag een opendag bij Stichting Stomm.
www.stomm.nl

Helaas werk ik dan, tenminste ik slaap want ik heb dit weekend nachtdienst  ;)
Mijn idee is om op 8 december naar Houten te gaan en daar wat spullen kopen (Rails en bezetmelders)

Citaat van: Martijn op donderdag 22 november 2018, 19:15:54
Ben zeer benieuwd. Zelf loop ik ook met de gedachte om iets soortgelijks te maken, enkel om kennis te maken.met de digitale techniek. Dus ben ik heel benieuwd hoe dit uitklapt pakt.

Gewoon proberen Martijn, alles bij elkaar was ik nog geen 30 euro kwijt zonder de poten. Iets dikkere plaat en je bent maximaal 50 euro kwijt!

Citaat van: Martijn op donderdag 22 november 2018, 19:17:55
Ga de flexibele slang gebruiken voor de kabelverbindingen? Zeg maar zo'n doucheslang?

Dat was ik niet van plan, de bedrading komt gewoon bovenop de plaat te liggen. Wil niks echt afwerken, hooguit met een plakband vast kleven.

Re: Mijn eerste testbaan
hoi,

Altijd leuke dingen deze kleine oefenprojectjes.  :D

Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Op dit forum had ik eens iets gelezen over een testbaan en bij de buren over een inklapbare baan.

Waarschijnlijk deze: Tussendoortje: N & N-baan  :)

Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Heb voor mdf 9mm gekozen omdat ik anders bang was dat het gewicht te veel zou worden en de prijs gunstiger is dan een multiplex plaat. Achteraf had het misschien beter geweest als de plaat iets dikker was geweest. In ieder geval een tip voor degene die dit ook gaat namaken.

Achteraf was een Multiplex plaat mogelijk toch beter geweest  ;) MDF is aardig maar het is relatief zwaar. Multiplex is lichter. Zeker als je voor Peppelplex gaat is dat een stuk lichter. MDF-plaat wat kruipen. Het is geperst hout. Kijk maar eens naar de bekende boekenplanken van de Zweedse meubelgigant, die zakken ook na verloop van tijd door. Als je het gaat gebruiken zou ik het sowieso nog een paar keer in de lak / verf zetten.

Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 23:15:02
Dat was ik niet van plan, de bedrading komt gewoon bovenop de plaat te liggen. Wil niks echt afwerken, hooguit met een plakband vast kleven.

Met het lijmpistool vastzetten is mogelijk net zo makkelijk.

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste testbaan
Citaat van: ronaldk op vrijdag 23 november 2018, 08:25:26
Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Heb voor mdf 9mm gekozen omdat ik anders bang was dat het gewicht te veel zou worden en de prijs gunstiger is dan een multiplex plaat. Achteraf had het misschien beter geweest als de plaat iets dikker was geweest. In ieder geval een tip voor degene die dit ook gaat namaken.

Achteraf was een Multiplex plaat mogelijk toch beter geweest  ;) MDF is aardig maar het is relatief zwaar. Multiplex is lichter. Zeker als je voor Peppelplex gaat is dat een stuk lichter. MDF-plaat wat kruipen. Het is geperst hout. Kijk maar eens naar de bekende boekenplanken van de Zweedse meubelgigant, die zakken ook na verloop van tijd door. Als je het gaat gebruiken zou ik het sowieso nog een paar keer in de lak / verf zetten.
Multiplex van 9mm of 10mm heeft ook mijn voorkeur. Omdat het gelaagd is, is het stevig.
Re: Mijn eerste testbaan
Citaat van: ronaldk op vrijdag 23 november 2018, 08:25:26

Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Op dit forum had ik eens iets gelezen over een testbaan en bij de buren over een inklapbare baan.

Waarschijnlijk deze: Tussendoortje: N & N-baan  :)

Klopt helemaal!

Citaat van: ronaldk op vrijdag 23 november 2018, 08:25:26
Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Heb voor mdf 9mm gekozen omdat ik anders bang was dat het gewicht te veel zou worden en de prijs gunstiger is dan een multiplex plaat. Achteraf had het misschien beter geweest als de plaat iets dikker was geweest. In ieder geval een tip voor degene die dit ook gaat namaken.

Achteraf was een Multiplex plaat mogelijk toch beter geweest  ;) MDF is aardig maar het is relatief zwaar. Multiplex is lichter. Zeker als je voor Peppelplex gaat is dat een stuk lichter. MDF-plaat wat kruipen. Het is geperst hout. Kijk maar eens naar de bekende boekenplanken van de Zweedse meubelgigant, die zakken ook na verloop van tijd door. Als je het gaat gebruiken zou ik het sowieso nog een paar keer in de lak / verf zetten.

Het was ook een afweging in de kosten, vooral omdat ik het niet lang gaat gebruiken  :D

Citaat van: ronaldk op vrijdag 23 november 2018, 08:25:26
Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 23:15:02
Dat was ik niet van plan, de bedrading komt gewoon bovenop de plaat te liggen. Wil niks echt afwerken, hooguit met een plakband vast kleven.

Met het lijmpistool vastzetten is mogelijk net zo makkelijk.

Groet Ronald.

Dat is ook een goede optie, bedankt voor de tip!!  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn eerste testbaan
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 23 november 2018, 09:54:06
Citaat van: ronaldk op vrijdag 23 november 2018, 08:25:26
Citaat van: MCN op donderdag 22 november 2018, 12:42:17
Heb voor mdf 9mm gekozen omdat ik anders bang was dat het gewicht te veel zou worden en de prijs gunstiger is dan een multiplex plaat. Achteraf had het misschien beter geweest als de plaat iets dikker was geweest. In ieder geval een tip voor degene die dit ook gaat namaken.

Achteraf was een Multiplex plaat mogelijk toch beter geweest  ;) MDF is aardig maar het is relatief zwaar. Multiplex is lichter. Zeker als je voor Peppelplex gaat is dat een stuk lichter. MDF-plaat wat kruipen. Het is geperst hout. Kijk maar eens naar de bekende boekenplanken van de Zweedse meubelgigant, die zakken ook na verloop van tijd door. Als je het gaat gebruiken zou ik het sowieso nog een paar keer in de lak / verf zetten.
Multiplex van 9mm of 10mm heeft ook mijn voorkeur. Omdat het gelaagd is, is het stevig.

Vooral als je het vaker en lang gaat gebruiken zal ik het zeker doen!
Bij mij was het ook vanwege de prijs, vooral omdat ik het niet super lang gaat gebruiken.