Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie kan mij op weg helpen?

Gestart door Hjdeb donderdag 22 november 2018, 07:04:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Wie kan mij op weg helpen?
Allereerst, hallo, ik ben Henk Jan en heb sinds kort de hobby weer nieuw leven ingeblazen. En meteen de knoop door gehakt om digitaal te gaan. Omdat de eerste aankopen en investering is heb ik de boot en tijd afgehouden. Maar hoe meer ik er over lees des te meer vragen ik krijg.  :)
Ik weet het kan allemaal op duizend manieren en als jullie op het forum op dreef zijn vliegt het jargon over tafel.  :(.. En het allereerste begin van digitaal rijden kan ik niet vinden.  Het liefst met aansluit schema's.
Dus dacht ik, ik pak mijn bestelling van conrad uit een het wijst van zich. Ik zit meteen al vast en durf niks zo naar te proberen want als ik iets verkeerd aansluit gast het waarschijnlijk stuk.
Ik denk dat ik jullie een heleboel ga vragen dus voor nu eerst eens vraag 1. Ik heb de tams redbox met booster gekocht, 2s88 en 2wss. Hoe sluit ik dit op het spoor aan? En moet daar alsnog een trafo bij? Zo ja, kan daar ook gewoon een oude marklin trafo op? Alvast bedankt.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
hallo henk Jan,

ik neem aan dat Conrad je tenminste ook de handleidingen bij de Redbox geleverd heeft. Lees deze eerste eens goed door. De Redbox kun je aansluiten op het spoor (ik ga even uit van Märklin C-rails).
Normaal is de bruine draadhier de massa en verbind je met de "0" en de rode draad verbind je met de "B". Neem hiervoor wat dikkere draden dan de standaard speelgoeddraden van 0,14 mm2 maar bij 0,75 mm2.
Om de trein te besturen met de RedBox heb je of een Multimaus, Tams-handregelaar of een PC met besturingsprogamma nodig. Veel mensen in Nederland hebben daarbij gekozen voor Koploper. Ik vindt dat (gratis) programma best lastig voor een starter. Alternatieven zijn Itrain, Traincontroller of RocRail.
Om te starten is een Multimaus of Tams-handregelaar denk het handigst.

Om je wissels te bedienen sluit je de aandrijvingen van de wissels aan op de wisseldecoders. Daarna sluit je de wisseldecoder aan op de centrale via de rode en bruine draden. (later kun je dit nog aanpassen).
Afhankelijk van het type wisseldecoder adresseer je decoder op de decoder zelf of via de software. Omdat je niet aangegeven hebt welke wisseldecoders je hebt, kan ik je hier verder niet helpen. Maar ook hier geldt: lees de handleiding!

Om terugmeldingen van de s88 nuttig te gebruiken heb je wederom een PC-besturing of een geschikte centrale nodig. De RedBox heeft inderdaad wel aansluitingen voor de S88-N (gewone patchkabels van de PC), maar ook hier werken de s88 pas goed wanneer ze iets te melden hebben en een apparaat (de PC) er iets mee kan. Er is wel een uitzondering. De M84 decoder van Märklin beschikt wel over S88-ingangen, waarmee je al een beetje kunt automatiseren. Hiervan staat een filmpje op YouTube.

Ook hier is het niet duidelijk welk merk/type je hebt, maar standaard Märklin is terugmelden tegen massa. Bij tweerailsystemen is terugmelden door stroomdetectie een veel gebruikte variant.

John (VT 601, wiki redactie)

Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Hallo John, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb idd blijkbaar nog niet alles gemeld. Ik heb decoders van RoSoft en de Tams Redbox. Ik wil dit gaan aansturen met een laptop en in eerste instantie met Koploper. Er zitten wel handleidingen bij maar in beide kan ik niet vinden om hoe aan te sluiten.
Daar staat bijvoorbeeld dat je de Redbox op 2 manieren kan aansluiten, 3 polig en 2. Maar heeft hij nu nog appart een trafo nodig? Hij heeft al een booster.
Ik heb er een foto bij proberen te doen.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjg5KnwwufeAhVP_qQKHe2kDi8QjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.agamyx.de%2Ftams-red-box-digitalzentrale%2F&psig=AOvVaw3VgAyPOp3hplBItNMHOPiG&ust=1542959651944602

Linksboven van het apparaat kan 3 polig en rechts 2. En links onder zijn voeding (die snap ik). Daarnaast de comp (zit geen kabel bij). Daarnaast een s88 (snap ik ook nog, daar heb ik wel een kabel bij). En helemaal rechtsonder programmeerrails (snap ik ook).
En waar komen de decoders voor de wissels op. Die heb ik ook van RoSoft.


Vr Gr HJ
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Hoi,

Je mist een hele boel basiskennis en toch wil je meteen universiteit gaan doen. Lees in dit artikel eens over Digitaliseren wissels en Terugmelding / bezetmelding. Denk dat je eerst wat kennis moet opdoen. Mogelijk is een bezoek aan de plaatselijke modelspoorvereniging een goede optie.

Citaat van: Hjdeb op donderdag 22 november 2018, 09:05:18
Daar staat bijvoorbeeld dat je de Redbox op 2 manieren kan aansluiten, 3 polig en 2. Maar heeft hij nu nog appart een trafo nodig? Hij heeft al een booster.

Er zit toch een handleiding bij de TAMS Redbox? Ik kan de nederlandse handleiding gewoon downloaden van de webzijde. Daar lees ik in hoofdstuk 4.6.1. Stroomverzorging en rails aansluiten hoe je de redbox aansluit.

Groet Ronald.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ

Nee, de Redbox kun je niet op twee manieren aansluiten, indien je een Redbox hebt aangeschaft met een interne booster dan heeft de Redbox een aparte voeding nodig en die is 3-polig, voor die voeding heb je een aparte trafo of schakelende voeding nodig, zie de handleiding

De rails worden aangesloten op de 2 polige aansluiting.

Ik proef aan je vragen dat je niet echt "technisch aangelegen" bent, dat heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen, ik adviseer je dan ook te beginnen met het aansluiten van de Redbox op een "ovaaltje" en daarmee probeer je dan één lokje te laten rijden, als je dat voor 100% door hebt, dan ga je pas een stapje verder.

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Bedankt voor de reacties. Ga ik verder met de studie.   :)
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Hallo allemaal, na een heleboel inlezen en googlen ben ik al een heel stuk wijzer geworden. Ik ben mooi ovaal klaar liggen met wat massa contact rails en wissels.  Maar ik loop tegen blijkbaar simpele dingen aan. Bijvoorbeeld, de tams redbox op het rails aansluiten. Wat is plus en min. Of maakt dat niet uit?. En volgens mij moet de rosoft s88 ook plus hebben.  Vr gr HJ
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ik denk dat het gemakkelijker voor je is om niet over plus en min te spreken maar over voedingsspanning en massa.
De "massa" voor Märklin is standaard bruin en wordt verbonden met de "0" van de rails.
De middenleider is standaard rood en wordt verbonden met de "B" van de rails.

Verder zul je geel (16V) en blauw (schakeldraad teregn massa) kunnen tegenkomen bij de seinen en wisseld.
Voor de terugmelders vanaf de rails naar de wordt door Märklin vaak grijs gekozen.
Om terugmelders goed te laten werken is een gesloten stroomkring nodig. Bij zg GND-decoders is dit tegen baanmassa.
Bij OPTO-terugmelders maak de de stroomkring sluitend met het massa-kontakt op de teugmelddecoder.

John (VT601)
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ok, maar bij de tams redbox weet ik niet wat voeding en massa is wat naar het rails moet. Want die kabels moet je zelf in de stekker zetten.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Dat maakt niet echt veel uit. Sluit de twee draden op de baan aan en op je Red-box. Als je voor jezelf bepaalt dat rood aan de pukkels aangesloten wordt en zwart aan de spoorstaven dan is er niets aan de hand. Dan weet je dat je de zwarte ook aan de S88-terugmelder kan gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ok, dank je wel. Dat kan ik wat mee :)
En klopt dat dat de s88 van rosoft nog een voeding (rood) moet hebben?
Re: Wie kan mij op weg helpen?
 @citaat Komt de voeding niet door via de S88(-n) aansluiting?
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ,

Meld even welke terugmelders (type/nummer) je hebt van Rosoft.

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 20 december 2018, 10:44:22
@citaat Komt de voeding niet door via de S88(-n) aansluiting?

Voeding voor de rails komt nooit via de s88 aansluiting. Dus het antwoord op je vraag is NEE!
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Er wordt gevraagd of de s88 nog een voeding moet hebben. Niet dat de voeding voor de rails via de s88 aansluiting moet komen.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Het gaat om de rosoft s88sd16n.
In de handleiding staat dat hij nog een voeding moet krijgen. Dat zal dan op de D moeten. Of is dat alleen voor 2-rail?
Ik vraag mij nu ook af of dit alles wel werkt met de oude 5202 wissels van metaal rails. Of ik heb het allemaal verkeerd aangesloten.
Ik krijg niks aan de praat.  :(. De trein rijdt op commando maar geen wissel of massa detectie doet het.
Ik had de wissels een apparte voeding gegeven via de geel. Dat had ik ergens gelezen maar dat werkte al helemaal niet.
De lampjes van de wissels branden zonder de geel aangesloten te hebben en volgens mij mag dat niet toch?
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ,

Uit je laatste reactie lees ik pas dat je nog M-rail gebruikt. Dat verandert e.e.a.
1e: werkt de besturing van de treinen?

Zoja, kun je digitaal de wissels bedienen?
Met een S88 gaat het bedienen van wissels en seinen niet lukken. Daar heb je wisseldecoders voor nodig. Als je persé Rosoft wilt gebruiken zijn dit de WDD modellen. Daarbij is bovendien van belang of je Motorola of DCC gebruikt voor de wisseldecoders. Rosoft heeft twee typen.

De S88 is een terugmelddecoder en geeft alleen signaal vanaf een schakel- of contactrail of eventueel een ander type melder, zoals reed contacten. De Märklin standaard is schakelen tegen massa. Daarnaast bestaan er types als de Opto en Stroomvoeler. Met de laatste zou ik als starter niet direct beginnen tenzij je echt tweerail rijdt.
De S88 wordt als regel aan de melderzijde met de Massa van de baan verbonden. De aansluitingen van de melders uiteraard naar de meldcontacten in de baan.
Het kan zijn dat de decoder een eigen voeding nodig heeft, hoewel ik dit niet herken van de mij bekende S88 varianten.
Deze voeding kan bestaan uit digitaal signaal maar ook als gewone 16V uit een oudere trafo.

Gr. John (VT601)
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ben den Hollander
gast

Re: Wie kan mij op weg helpen?
 @citaat HJ werkt met stroomdetectie: S88SD16N schrijft hij. Voor de detectie sluit hij de rode draad aan, conform gebruiksaanwijzing.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
hoi,

Zoals Ben en Sprinter (Wim, de fabrikant van je bezetmelders) al zeggen:

Citaat van: Hjdeb op donderdag 20 december 2018, 14:20:34
Het gaat om de rosoft s88sd16n.

Nee, je hoeft niets extra's aan te sluiten. Kijk maar eens op deze fotos:



Je ziet dat bij mij allemaal rode draadjes naar de bezetmelders lopen. Deze gaan naar één zijde van het spoor. In jouw geval zal dat de middengeleider zijn als je met M-rails rijdt. De zwarte draad is dan voor de spoorstaven.

Groet Ronald.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ok, maar het was de bedoeling om met massa detectie te gaan werken. Ik heb dan 1 rail staaf geïsoleerd met een krimp kous. Daar een kabeltje aan en die naar de s88.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Oh. Massadetectie met metaal rails? Dat is niet zo heel eenvoudig. Je kunt niet even een spoorstaafje doorslijpen en daar een draadje aan solderen. Het stukje spoor zal altijd via de bedding met de massa in verbinding staan.
Met M-rail is stroomdetectie een betere optie, of je moet werken met contactrails, zoals die voor de overwegbediening werd gemaakt.

En de lampjes aan de 5202 wissels, die branden altijd, tenzij je de gele draad van het lampje los maakt van het soldeerpuntje onder de wissel.
Alleen dan kun je de lampjes separaat voeden.

Groet,

Peter

Re: Wie kan mij op weg helpen?
Citaat van: Hjdeb op donderdag 20 december 2018, 14:20:34
Het gaat om de rosoft s88sd16n.
In de handleiding staat dat hij nog een voeding moet krijgen. Dat zal dan op de D moeten. Of is dat alleen voor 2-rail?
Ik vraag mij nu ook af of dit alles wel werkt met de oude 5202 wissels van metaal rails. Of ik heb het allemaal verkeerd aangesloten.
Ik krijg niks aan de praat.  :(. De trein rijdt op commando maar geen wissel of massa detectie doet het.
Ik had de wissels een apparte voeding gegeven via de geel. Dat had ik ergens gelezen maar dat werkte al helemaal niet.
De lampjes van de wissels branden zonder de geel aangesloten te hebben en volgens mij mag dat niet toch?


Hj,

Je wilt alles tegelijk doen. Met de chaos in dit draadje tot gevolg.
Ik snap wel dat niets wil lukken.
Los ( met alle hulp hier) probleem voor probleem op.
Doe er een foto bij van wat je hebt gedaan. Dan zien mensen wat voor spullen je gebruikt en of je ze juist hebt aangesloten.

Misschien is het zinvol je woonplaats te melden en eens met iemand af te spreken.

Ik ben wel benieuwd welke wissel decoders je gebruikt.
MM protocol exemplaren zijn namelijk gevoelig voor hoe om je rail aansluiting zit. Werkt een MM decoder niet de bruine en rode draad aan je Redbox eens omwisselen.

Mvg, Robin
Re: Wie kan mij op weg helpen?
hoi,

Wat ik al in een eerdere reactie aangaf: Je wil te veel in één keer.

Citaat van: Hjdeb op donderdag 20 december 2018, 21:33:11
Ok, maar het was de bedoeling om met massa detectie te gaan werken. Ik heb dan 1 rail staaf geïsoleerd met een krimp kous. Daar een kabeltje aan en die naar de s88.

1) je hebt dan de verkeerde melders gekocht of op het oog. De S88sd16N is de stroomdetectie variant. Je hebt dan de gewone s88N variant nodig.
2) Zoals Hero / Robin al aangeeft: M-rails op basis van de spoorstaven gebruiken voor massadetectie is niet echt handig. Het kan zeer lastig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Dan kan je beter kijken naar C-rails (al moet je daar ook bij knippen), het gebruik van K-rails of helemaal gek doen en overstappen op 2-rail.

Geef even in je profiel aan wat je woonplaats is en vraag of iemand je kan helpen. Of kijk naar een modelspoorvereniging in de buurt. Daar kan je eens praten over wat je nu wil en wat je wil weten. Daarvoor kan je eens kijken bij Modelspoorverenigingen (MSV) of NMF: Aangesloten clubs en verenigingen

Groet Ronald.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
 @citaat

Of een stamtafel of de HIP in Werkendam

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
ok, dat kan verklaren dat ik geen bezet meldingen krijg.  :?
Dan heb ik bij deze dus 2 s88sd16n te koop.  :D
Ik gebruik de wisseldecoder wdd van rosoft.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Of je sluit ze goed aan en je gaat werken met stroomdetectie. Dan moet je wat met de rode draad (zoals je eerder schreef) en geïsoleerde secties maken op de ?plus' door een papiertje tussen de lipjes van de M-rail te schuiven.
Stroomdetectie en M-rail gaat namelijk wel wat gemakkelijker....
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ,

Jammer, je hebt het (nog lang) niet door:

massadetectie bij Märklin M (metaal) rails kan, maar is niet makkelijk

stroomdetectie bij Märklin M (metaal) rails is makkelijk, maak een geïsoleerd stukje middenleider, soldeer er een draadje aan en breng dat naar je terugmeldeenheid.

massadetectie is ontwikkeld voor Märklin C en K-rails.

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ja dat snap ik. Alleen dan detecteert hij alleen een stroomafnemer, en niet de laatste wagon.
Ik heb al een heleboel rails zo gemaakt zodat 1 railstaaf is geïsoleerd is.
Vanavond zal ik eens wat foto's van maken.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ben den Hollander
gast

Re: Wie kan mij op weg helpen?
Wellicht mag je ze ruilen voor S88N, Rosoft is vandaag 65 jaar geworden dus is het een bijzondere dag. ;)

Gr, Ben.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Hja ik had hem al gemaild met de vraag of ik ze kan ruilen. Wist niet dat hij jarig was vandaag.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Maar je blijft toch een probleem hebben met je M-rails en massa detectie? Hoe ga je dat dan oplossen?
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ,

Het je nu:

Märklin M (rails met een metalen bedding) Rails

of

Märklin K (rails met alleen dwarsliggers) Rails

of

Märklin C (rails met een plastic bedding) Rails

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Volgens mij reageren hier mensen die moeite hebben met lezen
Hjdeb heeft m-rails waarvan bij velen één railstaaf is geïsoleerd met krimpkous.
Daaraan wil hij een draadje maken dat naar de S88 gaat.

Cees
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste Cees,

Ik lees inderdaad wat over krimpkous, maar als je makkelijk een krimpkous tussen de railstaaf en het metalen bed kunt krijgen, waarbij de railstaaf ook nog vast/stabiel is, dan lees ik dat graag, wel met foto's.

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45271.0
En dan naar beneden scrollen naar zondag 2 augustus 2015
Dat bedoel ik.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Aah, ach so ja! Jetzt ist mir alles klar!
Dan is het inderdaad een kwestie van de S88 melders omruilen van stroomt naar massadetectie!

Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Nou, van dattum dus.  :P
Ik wilde er nog foto's bij doen maar dat lukt niet. Ze zijn te groot.  :-(
Ik kan bij Wim de decoders omruilen dus dan is dat probleem getackeld.   :D
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Dit is mijn versie. Het is gelukt met de foto's.   :)
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Hoi,

Heb je ook getest of jouw methode ook werkt? Is het echt geïsoleerd van de rest? Het is veel werk voor iets wat met "nieuwere" rails makkelijker te doen is of de andere methode van detecteren. Goed het is een hobby. Een hobby mag tijd en geld kosten.  :)

Groet Ronald.
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Beste HJ,

Ik snap het nu ook, het is een goede methode om M-rails geschikt te maken voor massa detectie, maar wel bewerkelijk lijkt me, vooral als je continue detectie wilt hebben.

Dus nu is het omruilen van de Rosoft "stroomdetectie" melders in "massa detectie" melders een juist ding om te doen.

Groet, Anne W
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Eind van het jaar toch nog weer een hele boel vragen.

Ik heb het eindelijk voor elkaar dat ik de software van Tams op de computer heb. (dat had ik nog niet, dat lukt niet op mijn oude computer omdat daar de oude Windows op staat)
Maar toen kon ik nog handmatig met een trein in koploper rijden.
Nu op mijn goeie laptop kan ik geen verbinding krijgen met de Redbox.
Ik doe er maar wat foto's bij. Een kenner zal meteen wel zien wat er fout is.
Er staat ook continue 9 volt op mijn baan. Is dat normaal?
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wie kan mij op weg helpen?
Ik werk zelf ook met m-rails maar met stroomdetectie van rosoft. En in het schaduwstation met lichtsluizen. Werkt perfect. Massasetectie is meer voor K en C railers.

Daarnaast is mijn centrale een ECoS II ( misschien wat overkill) en rijd ik grotendeels met koploper. Rangeerterrein wordt handmatig geschakeld en gereden met o.a. Ms1 en TouchCab.