Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiting wisselaandrijvingen aan decoder M83 - Draaddikte

Gestart door Passant46 donderdag 22 november 2018, 06:53:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting wisselaandrijvingen aan decoder M83 - Draaddikte
Beste lijstgenoten,

Ik had graag geweten hoe jullie de aansluitingen uitvoeren tussen de wisselaaandrijvingen en de decoder.

-Draaddikte: meestal schijnt men draad van 0,14 mm2 te gebruiken. De afstand tussen wissels en decoders bedraagt ongeveer 1,5 tot 2 meter. Volstaat dat wel of is dikkere draad aangewezen? Brawa verkoopt 3-aderige draden (blauw-blauw-geel) voor dat doel, maar de doorsnede is daar ook maar 0,14 mm2?

-Aansluiting: ik denk dat de draadjes die Märklin voor de wisselaandrijving gebruikt, zelfs geen 0,14 mm2 halen. De aansluiting met de gewone stekkertjes vind ik daardoor moeilijk, kwetsbaar en onzeker. Wat gebruiken jullie?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,


Passant46
Re: Aansluiting wisselaandrijvingen aan decoder M83 - Draaddikte
Bij zo'n korte afstand is een dikkere diameter niet noodzakelijk,verder draden bij verlenging solderen stekkertje alleen gebruiken waar nodig.
Re: Aansluiting wisselaandrijvingen aan decoder M83 - Draaddikte
Als de draadjes van de aandrijving niet lang genoeg zijn om de m83 te bereiken, verleng ik ze. Een dunne draad heeft een wat grotere weerstand en dat verzwakt het een beetje, en hoe groter de afstand, hoe meer verzwakking. Misschien is het overdreven, maar ik gebruik 0,25 mm² omdat ik dan niet hoef uit te rekenen of 0,14 mm² misschien al voldoende is. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Voor het verlengen gebruik ik stekertjes omdat ik een vloerbaan heb, en als ik iets verander kan ik het gemakkelijk loshalen. Ik vind het ook priegelwerk om zo'n modern stekertje goed aan een draaje te krijgen. Flink trekken om te testen en opnieuw proberen als het los komt. Als het eenmaal goed vast zit, blijft het zitten. Nadat ik er een aantal had gedaan, lukte het steeds vaker in één keer, oefening baart kunst geldt hier blijkbaar ook.

Bijkomend voordeel: ik vind het gemakkelijker om een stekertje aan een draadje van 0,25 mm² te krijgen dan aan een draadje van de wisselaandrijving. Maar of die 0,14 mm² zijn of nog kleiner, weet ik eigenlijk ook niet.