Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verzameling Software

Gestart door Treinofiel woensdag 21 november 2018, 23:21:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzameling Software
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Verzameling Software
Hallo allemaal,

Kent en/of gebruikt iemand de software GS Modellbahn-Verwaltung ?

Ben benieuwd naar de ervaringen.
Re: Verzameling Software
Nee, dat ken ik niet. Ik gebruik zelf traindb.nl. Dat is een website waar je een database kan aanleggen. Gratis ook nog.
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verzameling Software
gebruik ik ook want supermakkelijk dat je overal je database kan raadplegen via 4G op je smartphone.
Re: Verzameling Software
heeft iemand een link a u b
Re: Verzameling Software
Re: Verzameling Software
Dit is de naam geen aanklikbare link hoor sorry
Re: Verzameling Software
 @citaat Kopiëren en plakken in de adresbalk van je browser is dus teveel moeite?
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verzameling Software
de volledige link is:


https://www.traindb.nl/inloggen?ReturnUrl=%2f 


copy en paste in balk

Re: Verzameling Software
 @citaat Copy & paste... Waarom?  Aanklikken van de link is voldoende. ;)
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verzameling Software
juist
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Verzameling Software
Ok,  tot zover de tip over TrainDB  :thumbup:

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag:
Wie heeft ervaring met de door mij genoemde software?
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verzameling Software
Heb je de demoversie al gedownload en bekeken ? Ik heb er wel wat gedateerde ervaring mee (programma al 2 jaar niet meer in gebruik omdat het op een gecrashte oude computerschijf staat).
Het is een overzichtelijk programma waar je een grote verzameling materieel in kwijt kunt. Locs e.d. kan je per tijdperk, aandrijving (stoom, elektrisch, diesel) opslaan. Er is een mogelijkheid om een groot deel van de decoderinstellingen op te slaan, een foto van de loc/het rijtuig in te voegen. Ook kan je op de tabbladen van het materieel een groot deel van de tekst in het Nederlands over te zetten.
Re: Verzameling Software
Kopiëren en plakken in de adresbalk van je browser is dus teveel moeite? neen hoor ik deed dit en er gebeurde niets. Bedankt voor de aanklikbare link.
Re: Verzameling Software
 @citaat Vreemd. Bij mijn verschillende browsers werkt 't wel.
Zelfs als ik "traindb.nl" met rechts aanklik en dan "koppeling openen" kies, word ik naar de bewuste pagina geleid.
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verzameling Software
Zullen we maar weer terugkeren naar de vraag van Treinofiel ?
Re: Verzameling Software
 @citaat Ga je gang.
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Ik heb het wel , ook de taal wat aangepast gehad , maar persoonlijk vind ik het lastig , of je moet er aardig wat tijd in investeren om het allemaal naar je hand te zetten.

Het programma is zeker mooi , met heel veel opslag mogelijkheden......maar persoonlijk vind ik het rijden van treintjes veel belangrijker , en geeft me veel meer rust en plezier dan af en toe stoeien met het mooie programma.

Mijn Excel bestand met alle gegevens van onderdelen met datums vind ik eigenlijk net zo makkelijk.

Alleen tja , je kan er wel alles mooi inzetten met een plaatje er bij , heb je wel een keurig overzicht .
Wat me niet zo duidelijk lijkt om alles met office te bewerken...maar het heeft wat tijd nodig.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2014

offline
Re: Verzameling Software
Mij ontgaat het nut een beetje van het bij houden van al je modellen digitaal of op papier ;)
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verzameling Software
 @citaat

Is handig mocht je het nodig hebben voor de verzekering
Re: Verzameling Software
  @citaat inderdaad
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Niet alleen voor de verzekering , maar je kunt er echt al je gegevens in kwijt.
Vooral als je wat ouder word , vraag je je soms wel eens af hoe je eigenlijk aan dat mooie lokje ook al kwam.....prijs-waar-van wie alle gegevens kun je op een makkelijke manier opgeven.
Ook al je gegevens zoals onderdelen lijst zoals je bij je locs krijgt , kan je via een foto zichtbaar maken (totaal 4 plaatjes dacht ik) per item.
Een onderhouds schema kan je ook bij houden en nog meer mogelijkheden.

Het programma is het bedrag zeker wel waard , alleen je moet er wat tijd in stoppen wat me nu een beetje ontbreekt.
Maar ik dit zeker weer gaat oppakken , want heb je er alles instaan , heb je er later heeeeel veel plezier van.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verzameling Software
Net even op de site gekeken, ik zoek ook zo,n soort programma hou nu een exell lijstje bij maar het toevoegen van foto,s vind ik erg handig.

Is dit programma ook in het Nederlands? Dat kon ik niet zo 1 2 3 vinden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Nee Peter , het is wel mogelijk meerdere "Duitse" tekst te veranderen in het Nederlands.
Ik heb nog niet de nieuwste versie 8 , maar versie 7 .... zoek de verschillen nog....... :D :D :D

Als ik vd week tijd heb , zal ik er wat plaatjes van schieten.
Vooral het archief met internet snelkoppelingen en je materiaal lijsten is echt een genot omdat allemaal snel te kunnen raadplegen.
Heb hem net weer even gecopyeerd van "oude "HD en (verkregen serie nummer en naam invullen) en het werkt weer.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Plaatje laat zien welke teksten je kunt aanpassen en niet (in versie 7).
Weet niet of dit is aangepast in versie 8 (kom ik nog wel achter tzt).... :D

Klik op het plaatje voor vergroting.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Als men meer afbeeldingen wilt zien , hoor ik het wel.

Inmiddels wel versie 8 besteld (word de licentie van 7 ingeleverd).

Want ik wil hier zeker mee verder , daar er zeker nog onderdelen in zitten die ik nog niet heb gezien / gebruikt.

Er zit iets in van taal aanpassing (wat en hoe weet ik niet).

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verzameling Software
Bedankt voor de info Alex  :thumbup: :thumbup:

Als je weet wat er allemaal mogelijk is in versie 8 dan lezen we dat hier natuurlijk graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Men vraagt , wij (eh ik) help je er graag mee als het kan.

Dus Rolf ...... brand los..... :D :D :D

Onderstaand plaatje toont de mogelijkheden van het aanpassen van de tekst (standaard in het Duits).
Dit geeft oa een kleine indruk van de mogelijkheid van ingevoerde gegevens.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Verzameling Software
Bedankt voor de toelichting en plaatjes Alex  :thumbup:

Kun je ook zelf vrije velden toevoegen?
En kun je de plek/volgorde van de velden op het scherm aanpassen?

Ms. vind je/vinden jullie dit gekke vragen,  maar ik heb nu software waarbij dat kan.
Alleen heeft die software helaas wat andere beperkingen en is de maker gestopt met verdere ontwikkeling ervan.  Vandaar dat ik op zoek ben naar wat anders/nieuws en aan het vergelijken ben.
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Verzameling Software
Ziet er goed uit deze site van GS modellbahn-Verweltung.
Bedankt voor de plaatjes Alex denk dat ik deze ook ga bestellen heb nu namelijk niet echt wat waar ik mijn locs en wagons netjes bij kan houden.

Groet Michel
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Nee hoor Rolf , vind het geen gekke maar juist goede vragen.
De volgorde kan je in versie 7 niet veranderen , maar wel de tekst , zodoende kan je het eigenlijk goed naar je eigen hand zetten.

Alleen tja , maak er wel een backup van op een sticky of iets anders.
Ik mag straks opnieuw beginnen , alles gewist , en een nieuwe pc ..... dus dan gaan we het allemaal weer beleven.

Ik moet nog even wachten op de licentie code versie 8 , heb hem dus wel geupdate afgelopen vrijdag avond......gelijk antwoord terug (dat was de vorige keer ook super snel geregeld).
Enne gewoon in het NL schrijven , je krijgt netjes antwoord in het Duits......maar dat versteeeeen we wel.... :D

Enne Mich , ik denk dat je er straks super blij mee bent.....nogmaals ik heb er beetje lang over gedaan......heb eigenlijk te weinig geduld...... :D :D :D

Maar ga dit zeker straks weer helemaal oppakken , als je alles ingevuld hebt , heb je heel snel alle gegevens (ook rechtstreeks koppelingen met interpret van uit het programma).

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Citaat van: Treinofiel op zondag 25 november 2018, 07:32:01
Bedankt voor de toelichting en plaatjes Alex  :thumbup:

Kun je ook zelf vrije velden toevoegen?
En kun je de plek/volgorde van de velden op het scherm aanpassen?


Vele velden zijn aan te passen en toe te voegen.
Het veranderen van volgorde is afhankelijk van welk blad je gekozen hebt. Niet elk blad kan je aanpassen.
Veel voorbeelden van tekst zijn van te voren aan te passen zoals type loks en rijtuigen / wagons .....makkelijk copyren in je blad die je net hebt aangemaakt. 
Van uit het veld gelijk verbinding maken met interpret en gelijk je plaatje in je record plakken (zie voorbeeld).
Zo zijn er nog veeeeeeeeeel meer mogelijkheden.

Voor de wat ouderen die wat minder goed kunnen lezen.....  B) heb je ook nog de mogelijkheid om de tekst te vergroten (plaatje 6)

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Inmiddels de licentie code per mail binnen gekregen (je download eerst de testversie en daar kan je de sleutel invoeren).

In eerste blik zijn er niet zo heel veel onderdelen veranderd , maar later kom ik daar wel achter.

Inmiddels bijna alle Duitse benamingen al omgezet naar NL , werkt toch een stukje fijner.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Nog een voorbeeld.
Je hebt een catalogus (overzicht van je opgeslagen items)
Je ziet dan van elk Record 1 foto , zo heb je een pagina (en meerdere) vol met verschillende locs - rijtuigen etc.
Door op je plaatje te klikken , kom je gelijk in het Record van die aangetikte foto.
Zo heb je een snel een overzicht van het onderdeel uit de catalogus.

Foto 8 laat het overzicht zien , als ik op het plaatje klik van de Dapol , dan opent het record (foto 9).
Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verzameling Software
Bedankt voor de update Alex.  :thumbup: Ik ga kijken of ik mijn oude versie kan overzetten naar mijn huidige computer. Als ik je verslagen lees (vooral de laatste) is versie 8 een stuk gebruiksvriendelijker dan versie 7.
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Verzameling Software
Klopt het dat je ook treinsamenstellingen van je materieel kunt maken in het programma, zodat je kan zien welke stammen je compleet hebt en welke nog niet?

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Dick in principe zou dat moeten lukken .
In versie 8 heb je AnyDesk , schijnt makkelijk te zijn om de bestanden van dit programma te importeren op een andere pc (nog niet getest).

Ragoem , dit heb ik nog niet zo 1-2-3 gevonden zoals jij makkelijk omschrijft  :D .
In principe is vrijwel heel veel mogelijk , en dit lijkt me zeker niet onmogelijk.
De helpfile in PDF formaat is erg duidelijk kwa instellingen en mogelijkheden.
Al blijf ik er bij , eventjes a;;es er in zetten, dat word even een ander onderwerp......gaat aardig wat tijd inzitten.
Maar als het er in zit heb je wel alles bij elkaar , en zou de kleine onderdelen die je nodig hebt zoals bv slip bandjes al op het voorblad uit te lezen kunnen zijn.

Mvg: Alex 
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Verzameling Software
Dank je wel, Alex.
Vanwege het vele werk om alles in te voeren wil ik ook graag weten waar ik aan begin :D
Zal de helpfile nog een door spitten.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Tja Ragoem , een Excel lijstje is zeker sneller gemaakt hoor.

Alleen de mogelijkheden later is meer waard dan een Excel lijstje.

Je bent uiteraard niet verplicht om alle velden nu in te vullen....later aanvullen kan uiteraard altijd nog.

Ik gebruik nu ook nog een Excel lijst , maar daar wil ik zeker van af.

De mogelijkheden met alles wat er met bv die locomotief is te vinden , kan je er in kwijt met foto's tekeningen van onderdelen etc etc.

Tja je moet er wel tijd in kunnen stoppen , en zeker niet doen als je pijn in je kop hebt zoals ik al enkele dagen heb.....dan ben je het snel zat om gegevns in te vullen copyeren en plakken.

Maar uiteindelijk geeft het je toch een fijn gevoel als je alles netjes op een rijtje hebt.

En ga je nog is naar een beurs , dan printje een klein lijstje uit met het materiaal wat je hebt , of nog zoekt ..... zodat je niet als ik 3 dezelfde locs hebt.......(niet verder vertellen dat ik toen beetje lomp was)..... :P :D :D

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verzameling Software
Ik hang alles in Acces.
Is ook een hoop werk, maar je kan het maken zoals je wilt.
Mvg. Marcel
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Verzameling Software
Ik heb nu ook (bijna) alles in Exel staan, maar vind dit toch niet helemaal je van het.
Het staat geregistreerd maar meer ook niet (voor mijn gevoel), iets wat ik voor mij verzekering moet.
Maar ik wil, als ik het dan toch moet bijhouden, ook iets meer kunnen met die gegevens vandaar het (virtueel) samenstellen van treinen.
Dan kan ik gelijk zien wat ik nog mis of te veel heb (voor zover dat laatste kan :D)
Nu ben ik vanavond aan het stoeien geweest met de demoversie en kan treinen samenstellen met de ingevoerde materialen.
Alleen ben ik nog aan het uitzoeken of ik er ook voor kan zorgen dat ik materiaal niet dubbel gebruik in een trein (of verschillende treinen).
Verder moet ik zeggen dat de software er compleet uitziet.

En anders toch maar Acces in mijn achterhoofd houden.

Hartelijke groet,
Ragoem

Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Als je weet met Acces om te gaan , dan is dat toch prima , ik heb al problemen met Excel , die begrijp mij vaak niet....... :D :D :D

Heb natuurlijk niet voor niets het programma gekocht.
En zeker deze versie bied net even iets meer dan je met versie 7 kon.

Ik blijf hier nu wel bij , en gaat hem lekker vullen met me gegevens van mijn Excel lijstje , met heel de ratteplan erbij als het kan.
Foto's - beschrijvingen - onderdelen bestand bijhouden en nog veeeeel meer.

Ik ben ondanks dat je er wel even zoet mee bent zeer content mee.
Enne niemand houd het voor me bij , mot het echt allemaal zelf doen... :D :D :D

Mannen suc6 met Excel - Acces of met andere progs , zeg maar het is net waar je je lekker en gemakkelijk bij voelt nietwaar.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Verzameling Software
Bedankt voor je uitgebreide verslag over dit programma Alex  :thumbup:

Denk dat ik ook maar eens een versie ga bestellen ;-)

Misschien nog een laatste vraagje: Kun je plaatjes uit een community (gedeelde verzamelingen van andere gebruikers van dit programma) toevoegen aan je eigen items ?
Re: Verzameling Software
Aliebengalie
gast

Re: Verzameling Software
Sorry , dat heb ik nog niet geprobeerd , ik jat (leen) alles van interpret mogelijkheden genoeg. :D

Heb het wel allemaal zien staan , maar of dat goed werkt.....i dont now. (Spaans voor beginners)...dacht ik.

Mvg: Alex
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2014

offline
Re: Verzameling Software
Hallo Rolf,

Ja, je kunt plaatjes van anderen, zeg van het internet zo naar deze database copiëren of,
maak gebruik van paint, ik maak een sreenshot van het scherm, plak dat in paint,
knip wat ik wil hebben, copiëer dat, en plak het in de database.

Met groet, Henk
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verzameling Software
Nu ook overgestapt naar versie 8.
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Verzameling Software
Ook hier maar aangeschaft, geen zin in het zelf schrijven in van een database in Acces.
Nu bedenken hoe ik de hele verzameling er in krijg zonder iets over te slaan. ;)


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Verzameling Software
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verzameling Software
mss de titel van het topic aanpassen met de naam van het programma erbij