Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Instellingen ESU op de remsectie 72442

Gestart door Peter.v.L woensdag 21 november 2018, 20:35:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Instellingen ESU op de remsectie 72442
Goedenavond allen,

Zoals enkele wel weten ben ik nogal aan het rommelen met remsecties en Esu decoders in de Marklin modellen. Ik loop echter tegen een "dingetje" aan wat me soms wat irritatie geeft  ;)
Bij het binnenrijden van de remsectie via de inrijsectie geven enkele locs (één het ergst) een "stoot". Dit wordt minder wanneer ik de K en I factor erg hoog zet (CV 54 en 55), maar ja, dan rijdt de loc niet mooi meer en trekt stoterig op (grote snelheidssprongen). Er is voor de betreffende locomotief geen lekker instelling te vinden maar.... zoek ik in de juist richting, of kan het in de reminstellingen (ABC en Zimo herkenning staan uit en de locs remmen met een vaste remafstand, ook het analoog herkennen staat uit)zitten..... iemand een idee?
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
O, en kleine aanvulling, wanneer de inrijsectie ingereden wordt met een redelijke (hogere) snelheid lukt het allemaal wel, het gaat er om dat ik met een (zeer) langzame snelheid de inrijsectie binnenkom en de lok als het ware een boost krijgt, om zich daarna in de remsectie weer keurig te gedragen.....
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Moet bij gebruik van remsecties het "analoog" in de decoder niet "aan" staan ?

groet
Harald
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
AC-Analoog mag aan staan, maar DC-analoog moet uitstaan.
Ik heb dat effect ook bij één remsectie met verschillende locs zowel met M-decoders als ESU maar niet alle locs. Heb ook nooit uit kunnen vinden waarom alleen daar, de andere remsecties doen het wel goed. En ook als ik de remmodule vervang/omwissel blijft hij op dat punt dat gedrag vertonen. Rail-isolatie nagekeken, draadjes nagekeken, aansluitingen nagekeken. Alleen geen aardstralen gemeten  :)  Blijft een vreemd verschijnsel.
Kan je zien of die boost plaatsvindt op het moment dat de loc van normale voeding naar de eerste remsectie of van de eerste naar de tweede remsectie plaatsvindt (even uit mijn hoofd, bij mij dacht ik van normaal naar eerste sectie)?
Wellicht ga ik er dit weekend nog eens naar kijken.
(Ik heb overigens geen vaste remafstand ingesteld, maar afremmen in seconden (vanaf topsnelheid in 4 of 4,5s), maar dat zou niet uit moeten maken met een vaste afstand.)
Groet, Paul

Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Ha, dank alvast voor het meedenken, ik heb het idee dat ie het doet als je de inrijsectie binnen rijd vanaf de normale track....
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Vandaag wat getest met de locs die op de baan stonden:
- Een Märklin 60933 (E-loc , BR151) decoder remde gewoon;
- Een Märklin 6090(?) (VT11.5) decoder remde gewoon;
- Een märklin 60932 (Dieselloc, BR 221) kreeg een boost (meerdere malen getest) en schoot iets door;
- Een ESU Loksound V4 M4 21MTC (BR 51) stond meteen stil (en veroorzaakte doordat de sleper zowel op de hoofdbaan als de eerste remsectie stond een kortsluiting en afslaan van de ECoS); bij hogere snelheid aanrijden gaf een kleine boost.
- Märklin MSD: Al eerder schoot mijn BR 18 Insider in z'n achteruit (terwijl DC-analoog uit stond!). Dat ging deze loc daarna ook bij andere remsecties doen (daarvóór nooit), dat was er niet meer uit te programmeren, de loc is inmiddels naar Göppingen.
- Een ESU Locsound V4 M4 8-pin remt wel normaal.
Kortom, zeer wisselende resultaten. Het gebeurde op de scheiding van de normale baan en de eerste remsectie.
Ik ga toch nog eens binnenkort de aansluitingen nakijken en het hele stuk spoor, isolaties, alsmede ook de remmodule vervangen. Mocht daar nog iets uitkomen, dan laat ik het weten.
Groet, Paul

Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
Ha Paul,

Dank voor je verslag, ik heb op het Esu forum nog wat tips gekregen waar ik ook eens naar ga kijken.
Eerst een autoset met CV54 op 0 en daarna F1, vervolgens de CV55 via de min/max methode instellen met de autoset waarde als bovengrens. Ik heb weer wat te doen.  ;)