Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Instellingen ESU op de remsectie 72442
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Instellingen ESU op de remsectie 72442  (gelezen 512 keer)

Peter.v.L

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Gepost op: woensdag 21 november 2018, 20:35:31 »

Goedenavond allen,

Zoals enkele wel weten ben ik nogal aan het rommelen met remsecties en Esu decoders in de Marklin modellen. Ik loop echter tegen een "dingetje" aan wat me soms wat irritatie geeft  ;)
Bij het binnenrijden van de remsectie via de inrijsectie geven enkele locs (één het ergst) een "stoot". Dit wordt minder wanneer ik de K en I factor erg hoog zet (CV 54 en 55), maar ja, dan rijdt de loc niet mooi meer en trekt stoterig op (grote snelheidssprongen). Er is voor de betreffende locomotief geen lekker instelling te vinden maar.... zoek ik in de juist richting, of kan het in de reminstellingen (ABC en Zimo herkenning staan uit en de locs remmen met een vaste remafstand, ook het analoog herkennen staat uit)zitten..... iemand een idee?

Peter.v.L

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 22:00:17 »

O, en kleine aanvulling, wanneer de inrijsectie ingereden wordt met een redelijke (hogere) snelheid lukt het allemaal wel, het gaat er om dat ik met een (zeer) langzame snelheid de inrijsectie binnenkom en de lok als het ware een boost krijgt, om zich daarna in de remsectie weer keurig te gedragen.....

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 11:11:31 »

Moet bij gebruik van remsecties het "analoog" in de decoder niet "aan" staan ?

groet
Harald

pajomaho

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 12:07:24 »

AC-Analoog mag aan staan, maar DC-analoog moet uitstaan.
Ik heb dat effect ook bij één remsectie met verschillende locs zowel met M-decoders als ESU maar niet alle locs. Heb ook nooit uit kunnen vinden waarom alleen daar, de andere remsecties doen het wel goed. En ook als ik de remmodule vervang/omwissel blijft hij op dat punt dat gedrag vertonen. Rail-isolatie nagekeken, draadjes nagekeken, aansluitingen nagekeken. Alleen geen aardstralen gemeten  :)  Blijft een vreemd verschijnsel.
Kan je zien of die boost plaatsvindt op het moment dat de loc van normale voeding naar de eerste remsectie of van de eerste naar de tweede remsectie plaatsvindt (even uit mijn hoofd, bij mij dacht ik van normaal naar eerste sectie)?
Wellicht ga ik er dit weekend nog eens naar kijken.
(Ik heb overigens geen vaste remafstand ingesteld, maar afremmen in seconden (vanaf topsnelheid in 4 of 4,5s), maar dat zou niet uit moeten maken met een vaste afstand.)
Groet, Paul

Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

Peter.v.L

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 15:54:59 »

Ha, dank alvast voor het meedenken, ik heb het idee dat ie het doet als je de inrijsectie binnen rijd vanaf de normale track....

pajomaho

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 november 2018, 17:58:20 »

Vandaag wat getest met de locs die op de baan stonden:
- Een Märklin 60933 (E-loc , BR151) decoder remde gewoon;
- Een Märklin 6090(?) (VT11.5) decoder remde gewoon;
- Een märklin 60932 (Dieselloc, BR 221) kreeg een boost (meerdere malen getest) en schoot iets door;
- Een ESU Loksound V4 M4 21MTC (BR 51) stond meteen stil (en veroorzaakte doordat de sleper zowel op de hoofdbaan als de eerste remsectie stond een kortsluiting en afslaan van de ECoS); bij hogere snelheid aanrijden gaf een kleine boost.
- Märklin MSD: Al eerder schoot mijn BR 18 Insider in z'n achteruit (terwijl DC-analoog uit stond!). Dat ging deze loc daarna ook bij andere remsecties doen (daarvóór nooit), dat was er niet meer uit te programmeren, de loc is inmiddels naar Göppingen.
- Een ESU Locsound V4 M4 8-pin remt wel normaal.
Kortom, zeer wisselende resultaten. Het gebeurde op de scheiding van de normale baan en de eerste remsectie.
Ik ga toch nog eens binnenkort de aansluitingen nakijken en het hele stuk spoor, isolaties, alsmede ook de remmodule vervangen. Mocht daar nog iets uitkomen, dan laat ik het weten.
Groet, Paul

Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

Peter.v.L

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Instellingen ESU op de remsectie 72442
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 november 2018, 08:04:32 »

Ha Paul,

Dank voor je verslag, ik heb op het Esu forum nog wat tips gekregen waar ik ook eens naar ga kijken.
Eerst een autoset met CV54 op 0 en daarna F1, vervolgens de CV55 via de min/max methode instellen met de autoset waarde als bovengrens. Ik heb weer wat te doen.  ;)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.221 seconden met 22 queries.